Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ASLAN SEMBOLİZMİNİN TARİHSEL YOLCULUĞU VE GÜNCEL LOGO TASARIMLARINDA KULLANIMI

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 41, 434 - 453, 16.03.2023
https://doi.org/10.12981/mahder.1119532

Öz

“Ormanların kralı” olarak anılan aslan, çağlar boyunca farklı kültürlerin görsel ve sözel anlatılarında kullanılmıştır. Aslan sembolünün köklü tarihi, her dönemde değişen inanç ve toplumsal yapıların, bu sembol üzerinden gözlemlenmesini mümkün kılar. Aslan sembolizmi şehirlerin, devletlerin ortaya çıkışı ve ardından gelen endüstrileşme süreci gibi insanlık tarihindeki önemli kırılmalarla etkileşim içindedir. Aslan sembolünün tarihsel süreç içerisindeki çeşitli kullanım alanlarının ve görsel niteliklerinin ele alındığı bu çalışmada, çağdaş örnekler üzerinden güncel bağlantılar incelenmiştir. Aslan sembolünün mitlerden topluluklara ve oradan da ticari kurumlara aktarılan yolculuğunda temsil ettiği değerlerin kökenleri ve bu değerler sisteminin ortaklık gösteren ve ayrılan yönleri çözümlenmiştir. Güncel markaların aslan figürünü seçmelerinin altındaki nedenler, söz konusu tarihsel incelemeye eşlik etmiştir. Görsel karakteri kültürler ve çağlar içerisinde değişiklik gösterse de aslan sembolü, güç, liderlik, üstünlük sahibi olma ve bu nitelikleri sürdürme isteğinin temsili olarak birçok toplum tarafından kabul görmüştür. Bu çalışma ile cesaretin, otoritenin ve gücün temsili olarak öne çıkan aslan sembolünün kimi kültürlerde savaşılan, kimi kültürlerde ise saygı duyulan bir figür olduğu ortaya çıkmıştır. Sembolün güncel logolardaki kullanımında, tarihten bugüne aslana atfedilen karakteristik özelliklerin değişmeden taşındığı gözlemlenmiştir. Ayrıca çağdaş logo tasarımlarında farklı görsel yapılar altında olsa da yapılan seçimlerin ortak kökenden beslendiği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Agizza, R. (2001). Antik Yunan’da mitoloji masallar ve söylenceler: Olympos’tan Hades’e, Parnassos’tan Elysion Bahçeleri’ne savaşlarla dinselliğin iç içe geçtiği söylenceler evreni. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Alp, K.Ö. (2009). Orta Asya’dan Anadolu’ya Kültürel Sembollere Giriş. İstanbul: Efil Yayınevi.
  • Cengiz, A. (2016). TÜRK MİTOLOJİSİNDEKİ KOZMİK ASLAN FİGÜRÜ VE BÂKÎ DİVANINDAKİ YANSIMALARI . Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi , 1 (1) , 47-57.
  • Dessenne, A (1957). Le Sphinx, étude iconographique I: Des origines a la fin du second millénaires. Revue des Etudes Anciennes, 61 (3-4),438-443.
  • Eberhard, W. (2010). ÇİN KAYNAKLARINA GÖRE ORTA VE GARBÎ ASYA HALKLARININ MEDENİYETİ . Türkiyat Mecmuası , 7 (0) , 125-191 .
  • Erhat, A. (1972). Mitoloji sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Gökyay, O. Ş. (2000). Dedem Korkudun kitabı. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Gündüz, A. (2002). Mezopotamya ve Eski Mısır: Bilim, teknoloji, toplumsal yapı ve kültür. İstanbul: Büke Yayıncılık.
  • Ögel, B. (2020). Türk mitolojisi: Kaynakları ve açıklamaları ile destanlar. Ankara: Altınordu Yayınları.
  • Özkan, M ve Doğan, E. (2013). VIII. Milletlerarası Türkoloji Kongresi, s:131, İstanbul.
  • Öztürk, Ş. (2019). TÜRK KÜLTÜRÜNDE ASLAN . Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi , 2 (2) , 18-39.
  • Şen, Emre ve Gürpınar Fatma. “Farklı Kültürlerde Güneş Sembolü”. Ulakbilge, 43 (2019 Aralık): s. 985-1008.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orhan Tutaysalgır 0000-0001-5976-7335

Sevgi Arı 0000-0001-6153-3714

Yayımlanma Tarihi 16 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 21 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Tutaysalgır, O., & Arı, S. (2023). ASLAN SEMBOLİZMİNİN TARİHSEL YOLCULUĞU VE GÜNCEL LOGO TASARIMLARINDA KULLANIMI. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 16(41), 434-453. https://doi.org/10.12981/mahder.1119532