Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HİKÂYENİN GÜCÜ: TED SUNUMLARI ÜZERİNE BİR İÇERİK ANALİZİ

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 41, 230 - 247, 16.03.2023
https://doi.org/10.12981/mahder.1203533

Öz

Öz: Etkili ve güzel konuşma, çok eski dönemlerden beri kitleleri etkilemenin ve yönlendirmenin en etkin aracıdır. Bu iletişim biçimini iyi kullananların başında yöneticiler, din adamları, komutanlar ve bilginler gelmektedir. Bu kişilerin başarılarının birçoğu dili güzel ve etkili kullanmaya borçludur aslında. Eski dönemlerde toplumun çok az bir kısmı topluluk karşısında konuşma ve insanları etkileme imkanına sahipken, yeni iletişim teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte, günümüzde hemen hemen herkesin dolaylı (çevrimiçi) da olsa topluluk karşısında konuşma, insanları etkileme ve ikna etme, dilin gücünden yaralanma imkânı bulunmaktadır. Fakat topluluk karşısında yapılan her konuşmanın kitleleri etkileme gücüne sahip olduğu söylenemez. Üniversitelerde, konferanslarda ve diğer bilimsel etkinliklerde yapılan konuşmalar son derece objektif ve etkileme düzeyi çok düşüktür. Siyasetçilerin, din adamlarının, girişimcilerin ya da kişisel gelişim uzmanlarının konuşmaları ise çok daha etkili, ikna edici ve yönlendiricidir. Ayrıca konuşmacının kullandığı metot ve tekniklere göre etkileri de değişiklik göstermektedir. Araştırmada, topluluk karşısında gerçekleştirilen bir sunum ya da konuşmayı etkili ve çok izlenir kılan faktörün ne olduğunu ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bu amaçla, TED’in kuruluşundan beri en çok izlenen ve TED tarafından The Most Popular Talks of All Time olarak seçilmiş 25 adet TED sunumu örneklem olarak alınmıştır. Örneklem olarak seçilen sunumların yazılı ve sözlü anlatımına yönelik içerik analizi yapılmıştır. Yapılan içerik analizin sonucunda, topluluk karşısında gerçekleştirilen bir sunum ya da konuşmayı etkili ve çok izlenir kılan en önemli hususun, hikâye anlatıcılığı olduğu sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelimeler: TED, Hikâye Anlatıcılığı, İletişim, Etki, İçerik Analizi.

ABSTRACT: Effective and beautiful speaking has been the most effective means of influencing and directing the masses since ancient times. Administrators, clergy, commanders and scholars are the best users of this form of communication. In fact, most of the success of these people is due to the beautiful and effective use of language. While very few of the society had the opportunity to speak in front of the community and influence people in the past, with the development of new communication technologies, today almost everyone has the opportunity to speak in front of the community, influencing, persuading and leading people and benefiting from the power of language, even though indirectly (online). However, it cannot be said that every public speech has the power to influence the masses. Speeches given at universities, conferences and other scientific events are extremely objective and have a very low level of influence. The speeches of politicians, clergy, entrepreneurs or personal development experts are much more effective, persuasive and guiding. In addition, the effects vary according to the methods and techniques used by the speaker. In the study, it is aimed to reveal what is the main factor that makes a presentation or speech in front of the public effective and very watchable.For this purpose, 25 TED presentations, which have been chosen as The Most Popular Talks of All Time by TED and the most watched since the establishment of TED, were taken as a sample. Content analysis was conducted for the written and oral expression of the presentations selected as samples. As a result of the content analysis, it was concluded that storytelling is the main factor that makes a presentation or speech in front of the community effective and very watchable.
Keywords: TED, Storytelling, Communication, Effect, Content Analysis.

Kaynakça

  • Aziz, A. (2003). Araştırma yöntemleri teknikleri ve iletişim. Ankara: Turhan kitabevi.
  • Benjamin, W (1995). Estetize edilmiş yaşam, Çeviren: Ü. Oskay, İstanbul: Der Yayınları.
  • Benjamin, W. (1986). Illuminations. Berlin: Schocken Books.
  • Bennett, T. (2015). The power of storytelling. MDRT/Resourcezone. (Special issues), 438-445.
  • Berelson, B. (1984). Content analysis in communication theory. New York: Glancoe Free Press.
  • Bergen, B. K. (2012). Louder than words. New York: Basic Boks.
  • Brian B. (2009). On the origin of stories: evolution, cognition, and fiction. Cambridge: Belknap Press.
  • Carnegie, D. (1991). How to develop self-confidence and influence people by public speaking. Binding: New York: Pocket Books.
  • Cohen, L. - Manion, L. (1998). Research methods in education. Fourth editon, London and New York: Routledge.
  • Escalas, J. E. (2004). Narrative processing: building consumer connections to brands. Journal of Consumer Psychology, 14 (1-2), 168-180.
  • Franzen, J. (2012). Düzeltmeler. (çev.: Füsun Doruker). İstanbul: Sel yayıncılık.
  • Gander, C. (2013). Muriel rukeyser and documentary: the poetics of connection. Edinburg: Edinburgh University Press.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bölgesel Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Emin Begtimur 0000-0003-4458-3976

Yayımlanma Tarihi 16 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 13 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Begtimur, M. E. (2023). HİKÂYENİN GÜCÜ: TED SUNUMLARI ÜZERİNE BİR İÇERİK ANALİZİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 16(41), 230-247. https://doi.org/10.12981/mahder.1203533