Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MEREZHKOVSKY'S CONCEPTION OF 'NEW CHRISTIANITY' AND THE SEARCH FOR GOD IN HIS EARLY POEMS

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 42, 679 - 695, 12.06.2023
https://doi.org/10.12981/mahder.1273454

Öz

Russian poet, writer, translator, and literary critic Dmitry Sergeyevich Merezhkovsky (1865-1941) is one of the most important figures of Russian symbolism. He personally experienced the turmoil of religious-philosophical conflicts that took place between the end of the 19th century and the beginning of the 20th century. The rapidly developing science and technology of this period negatively affected the attitude towards religion. The poet believed that this situation would lead Russia and the whole world to disaster. Merezhkovsky acted as a bridge between the positivist-minded Russian intelligentsia and the clergy, and put forward a comprehensive and reconciliatory concept of a new Christian consciousness. The poet, who proposed a kind of religious reform, recommended that Christian teachings be made compatible with everyday life and that the Russian Orthodox Church be independent of the state. In his early poems, Merezhkovsky particularly focused on the search for God and argued that every person is obliged to believe in God through their subjective experiences. The poems that the poet constructed around dichotomies such as body-soul, life-death, pagan gods-Jesus, sky-earth, morning-night, and light-darkness aimed to show that God is present everywhere in the universe. In this study, Merezhkovsky's religious views and his conception of a new Christianity will be conveyed. The search for God in Merezhkovsky's early poems will be examined through a descriptive method within the framework of the aforementioned religious views.

Kaynakça

  • Barkovskaya, N. V. (1999). Poeziya serebryanogo veka. Yekaterinburg: Uralskiy gosudarstvennıy pedagogiçeskiy universitet.
  • Berdyayev, N. A. (1991a). Samopoznaniye (opıt filosofskoy avtobiografii). Moskova: Kniga.
  • Berdyayev, N. A. (1991b). O russkoy filosofii. T 2. Sverdlovsk: İzdatelstvo uralskogo universiteta.
  • Dobeşevski, Y. (2018). Russkiy religiozno-filosofskoy renessans v istoriçeskom i intellektualnom kontekse. Forum noveyşey vostoçnoyevropeyskoy istorii i kulturı, № 1-2, 154-162.
  • Dostoyevski, F. M. (2015). Pisma. Kniga Pervaya. Moskova: Direct-Media.
  • Holikov, A. (2010). Dmitriy Merejkovskiy: İz jizni do emigratsii: 1865-1919. Peterburg: Aleteya.
  • Kaşevarov, A. N. (1995). Gosudarstvo i tserkov: iz istorii vzaimootnoşeniy sovetskoy vlasti i russkoy pravoslavnoy tserkvi 1917-1945 gg. Peterburg: SPGTU.
  • Kazyukeviç, A. (2001).Prostranstvo v romane D. Merjkovskogo “Voskresşiye bogi”. Studia Slavica: Sbornıh nauçnıh trudov molodıh filologov II. 75-85.
  • Korovin, V. İ. (2014). İstoriya russkoy literaturı XX – naçala XXI veka. Çast 1. 1890-1925 godı. Moskova: Vlados. Kutsal Kitap (Tevrat, Zebur, İncil). (2018). İstanbul: Yeni Yaşam Yayınları.
  • Maslin, M. A. (2001). İstoriya russkoy filosofii. Moskova: Respublika.
  • Merejkovskiy, D. S. (1914a). Polnoye sobraniye soçineniy Tom 18: Veçnıye sputniki. Moskova: Tipografiya t-va İ. D. Sıtina.
  • Merejkovskiy, D. S. (1914b). Polnoye sobraniye soçineniy Tom 22: Stihotvoreniya 1883-1910. Moskova: Tipografiya t-va İ. D. Sıtina.
  • Merejkovskiy, D. S. (1914c). Polnoye sobraniye soçineniy Tom 23: Simvolı (pesni i poemı). Moskova: Tipografiya t-va İ. D. Sıtina.
  • Merejkovskiy, D. S. (1914d). Polnoye sobraniye soçineniy Tom 24: Starinnıya oktavı. Moskova: Tipografiya t-va İ. D. Sıtina.
  • Merejkovskiy, D. S. (1991). V tihom omute. Stati i issledovaniya raznıh let. Moskova: Sovetskiy pisatel.
  • Merejkovskiy, D. S. (2000). Stihotvoreniya i poemı. Vstupitelnaya statya, sostavleniye, podgotovka teksta i primeçaniya K. A. Kumpan. Peterburg: Akademiçeskiy proyekt.
  • Merejkovskiy, D. S. (2001). Bılo i budet. Nevoyennıy dnevnik 1910-1914. Moskova: Agraf.
  • Sarıçev, Ya. V. (2017). Religiya Dmitriya Merejkovskogo: “Neohristianskaya” doktrina i yiyo hudojestvennoye voploşçeniye. Moskova: Flinta.
  • Stoloviç, L. N. (2005). İstoriya russkoy filosofii. Oçerki. Moskova: Respublika.
  • Üçgül, S. (2002). Rusya’da İlk Dekadan Görüşlü Okul: Rus Sembolizmi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 13, 239-255.
  • Volkogonova, O. D. (1995). Religioznıy anarhizm D. Merejkovskogo. Filosofı Rossii XIX-XX stoletiy: entsiklopediya. Moskova: Kniga i Biznes.
  • Zobnin, Yu. V. (2008). Dmitriy Merejkovskiy: Jizn i deyaniya. Moskova: Molodaya gvardiya.

MEREJKOVSKİY’İN ‘YENİ HRİSTİYANLIK’ ANLAYIŞI VE İLK DÖNEM ŞİİRLERİNDE TANRI ARAYIŞI

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 42, 679 - 695, 12.06.2023
https://doi.org/10.12981/mahder.1273454

Öz

Rus şair, yazar, çevirmen ve edebiyat eleştirmeni Dmitriy Sergeyeviç Merejkovskiy (1865-1941) Rus sembolizminin en önemli isimlerinden biridir. XIX. yüzyılın sonu ile XX. yüzyılın başında süregelen dinî-felsefi çatışmaların buhranını bizzat deneyimler. Bu dönemde hızla gelişen bilim ve teknoloji dine yönelik tavrı olumsuz yönde etkiler. Şair bu durumun Rusya’yı ve tüm dünyayı felakete düşüreceğini düşünür. Merejkovskiy pozitivist görüşlü Rus aydınları ile ruhban sınıf arasında bir köprü rolü üstlenerek kapsamlı ve uzlaştırıcı yeni Hristiyanlık bilinci tasarısını öne çıkarır. Adeta dinî bir reform öneren şair, Hristiyan öğretilerin günlük hayata uyumlu hale getirilmesini ve Rus Ortodoks kilisesinin devletten bağımsız olmasını salık verir. İlk dönem şiirlerinde bilhassa Tanrı arayışına yönelen Merejkovskiy, her insanın öznel deneyimleri vasıtasıyla Tanrı’ya inanmaya mecbur olduğunu ileri sürer. Şairin ruh-beden, hayat-ölüm, pagan tanrılar-İsa, gökyüzü-yeryüzü, sabah-gece ve aydınlık-karanlık gibi dikotomiler ekseninde kurguladığı şiirleri, evrende Tanrı’nın her yerde içkin olduğunu göstermeye çalışır. Çalışmamızda Merejkovkiy’in dinî görüşleri ve yeni Hristiyanlık anlayışı tasarısı aktarılacaktır. Merejkovskiy’in ilk dönem şiirlerindeki Tanrı arayışı şairin bahsi geçen dinî görüşleri çerçevesinde betimleyici metotla incelenmeye çalışılacaktır.

Kaynakça

  • Barkovskaya, N. V. (1999). Poeziya serebryanogo veka. Yekaterinburg: Uralskiy gosudarstvennıy pedagogiçeskiy universitet.
  • Berdyayev, N. A. (1991a). Samopoznaniye (opıt filosofskoy avtobiografii). Moskova: Kniga.
  • Berdyayev, N. A. (1991b). O russkoy filosofii. T 2. Sverdlovsk: İzdatelstvo uralskogo universiteta.
  • Dobeşevski, Y. (2018). Russkiy religiozno-filosofskoy renessans v istoriçeskom i intellektualnom kontekse. Forum noveyşey vostoçnoyevropeyskoy istorii i kulturı, № 1-2, 154-162.
  • Dostoyevski, F. M. (2015). Pisma. Kniga Pervaya. Moskova: Direct-Media.
  • Holikov, A. (2010). Dmitriy Merejkovskiy: İz jizni do emigratsii: 1865-1919. Peterburg: Aleteya.
  • Kaşevarov, A. N. (1995). Gosudarstvo i tserkov: iz istorii vzaimootnoşeniy sovetskoy vlasti i russkoy pravoslavnoy tserkvi 1917-1945 gg. Peterburg: SPGTU.
  • Kazyukeviç, A. (2001).Prostranstvo v romane D. Merjkovskogo “Voskresşiye bogi”. Studia Slavica: Sbornıh nauçnıh trudov molodıh filologov II. 75-85.
  • Korovin, V. İ. (2014). İstoriya russkoy literaturı XX – naçala XXI veka. Çast 1. 1890-1925 godı. Moskova: Vlados. Kutsal Kitap (Tevrat, Zebur, İncil). (2018). İstanbul: Yeni Yaşam Yayınları.
  • Maslin, M. A. (2001). İstoriya russkoy filosofii. Moskova: Respublika.
  • Merejkovskiy, D. S. (1914a). Polnoye sobraniye soçineniy Tom 18: Veçnıye sputniki. Moskova: Tipografiya t-va İ. D. Sıtina.
  • Merejkovskiy, D. S. (1914b). Polnoye sobraniye soçineniy Tom 22: Stihotvoreniya 1883-1910. Moskova: Tipografiya t-va İ. D. Sıtina.
  • Merejkovskiy, D. S. (1914c). Polnoye sobraniye soçineniy Tom 23: Simvolı (pesni i poemı). Moskova: Tipografiya t-va İ. D. Sıtina.
  • Merejkovskiy, D. S. (1914d). Polnoye sobraniye soçineniy Tom 24: Starinnıya oktavı. Moskova: Tipografiya t-va İ. D. Sıtina.
  • Merejkovskiy, D. S. (1991). V tihom omute. Stati i issledovaniya raznıh let. Moskova: Sovetskiy pisatel.
  • Merejkovskiy, D. S. (2000). Stihotvoreniya i poemı. Vstupitelnaya statya, sostavleniye, podgotovka teksta i primeçaniya K. A. Kumpan. Peterburg: Akademiçeskiy proyekt.
  • Merejkovskiy, D. S. (2001). Bılo i budet. Nevoyennıy dnevnik 1910-1914. Moskova: Agraf.
  • Sarıçev, Ya. V. (2017). Religiya Dmitriya Merejkovskogo: “Neohristianskaya” doktrina i yiyo hudojestvennoye voploşçeniye. Moskova: Flinta.
  • Stoloviç, L. N. (2005). İstoriya russkoy filosofii. Oçerki. Moskova: Respublika.
  • Üçgül, S. (2002). Rusya’da İlk Dekadan Görüşlü Okul: Rus Sembolizmi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 13, 239-255.
  • Volkogonova, O. D. (1995). Religioznıy anarhizm D. Merejkovskogo. Filosofı Rossii XIX-XX stoletiy: entsiklopediya. Moskova: Kniga i Biznes.
  • Zobnin, Yu. V. (2008). Dmitriy Merejkovskiy: Jizn i deyaniya. Moskova: Molodaya gvardiya.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevgi Ilıca 0000-0002-5908-8487

Yayımlanma Tarihi 12 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 30 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Ilıca, S. (2023). MEREJKOVSKİY’İN ‘YENİ HRİSTİYANLIK’ ANLAYIŞI VE İLK DÖNEM ŞİİRLERİNDE TANRI ARAYIŞI. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 16(42), 679-695. https://doi.org/10.12981/mahder.1273454