Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇORUM ROASTED CHICKPEA AND TRAVELER CITY MEMORY IMAGE IN THE GIFT BOX

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 42, 806 - 820, 12.06.2023
https://doi.org/10.12981/mahder.1275091

Öz

In this study; the transformation of an element in the natural, historical and cultural heritage of a city into a cultural image and this image into a brand symbolizing the city in the cultural economic field and cultural tourism is discussed.The aim of the study is to discuss the role and importance of urban images in the processes of local prominence against cultural globalization through the sample of Çorum roasted chickpeas.Data were collected from the written and electronic cultural environment on the subject by document analysis technique and these data were examined.The general web pages of Çorum roasted chickpea in the virtual/digital area opened by local operators were examined, and the profession of roasted chickpeas, which turned into e-commerce, was emphasized. In the 21st century, it is more important for a city to be able to use that product as a cultural image in the cultural economic field, to gain a multi-faceted income and to get a share from the field of cultural tourism, rather than being considered the "homeland" of a product. The presence of Çorum chickpeas in the economic field as a cultural image and its contribution to cultural tourism were evaluated; ın the context of the Turkish gift-giving tradition, it has been observed that the memory of the city is reflected in the creative designs of the gift boxes of the Çorum roasted chickpeas used in local businesses and sales on the general web pages. reflecting the city's natural, historical and cultural heritage on gift chickpeas boxes; to preserve, sustain and sustain the culture; it contributes to the increase of cultural tourism by contributing to the city in the cultural and economic field.

Kaynakça

  • Adorno W.,T. (2008). Kültür endüstrisi, kültür yönetimi. (çev.:N.Ünler, M.Tüzel, E. Gen) ,Ankara: İletişim Yayınları.
  • Akkaya, N. (2016). Evliya Çelebi’nin Seyahatnamesi’nde kent imgeleri ve günümüz kent markaları tasarımına etkisi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Avcı, C. (2021a). Kaşar: Ekolojik bir kent imgesi örneği. Kültür Araştırmaları Dergisi, 9, 259-276.
  • Avcı, C. (2021b). Kent ve imge: Televizyon dizilerinde Gaziantep simülasyonu. Milli Folklor, 33 (130): 96-109.
  • Avcı, C. (2021c). Öndüç hediye: Gaziantep’te yataküstü geleneği ve işlevleri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (3), 1491-1505.
  • Bausinger, H. (1990). For culture in a world of technology. (transl.: E. Dettmer), Bloomington: Indiana University Press.
  • Çalışkan, V. – Gemici, Y. (2011). Türkiye’de leblebi üretimi ve ticareti. Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 234-266.
  • Çobanoğlu, Ö. (1999). Halkbilimi açısından gelenek, turizm ve icad edilmiş gelenek bağlamında Ayvalık Şeytan Sofrası örneği. Millî Folklor, 43, 7-12.
  • Çobanoğlu, Ö. (2018). Halkbiliminde yeni paradigmalar bağlamında internet folkloru. 9. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildirileri (Genel Konular), 121-126, Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • Hafstein, V. Tr. (2010.) Protecting the unknown author a research project on folklore and intellectual property. Faculty of Social and Human Sciences Research in Social Sciences XI. Presentation At A Conference, (eds.: Helga Ólafur and Hulda Proppé), 315-325. Reykjavik: Institute of Social Sciences, University of Iceland,
  • Keskin, A. (2019). Halkbilimi çalışmalarında disiplinlerarasılık: “neden”, “ne zaman”, “nerede” ve “nasıl”?. Motif Akademi Halk Bilimi Dergisi. 12 (28), 925-944.
  • Lynch, K. (2014). Kent imgesi. (çev.:İrem Başaran), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Oğuz, M. Ö. (2002). Küreselleşme ve uygulamalı halk bilimi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Ortakçı, A. (2011). Şer’iyye sicillerinden hareketle 19. yüzyıldan 20. yüzyıla geçerken Çorumda meslekler. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (1), 105-116.
  • Özdemir, N. (2011). Kentlerin gezgin imgeleri veya kent imgeleri giydirilen otobüsler. Milli Folklor, 23 (89), 41-53.
  • Özdemir, N. (2012). Kültür ekonomisi ve yönetimi. Ankara: Hacettepe Yayıncılık.
  • Yolcu, M. A. - Aça, M. (2019). Geleneksel ekolojik bilgi ve folklor. folklor/edebiyat, 861-871.

ÇORUM LEBLEBİSİ VE HEDİYELİK KUTUDAKİ GEZGİN KENT BELLEĞİ İMGESİ

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 42, 806 - 820, 12.06.2023
https://doi.org/10.12981/mahder.1275091

Öz

Öz: Bu çalışmada; bir kentin doğal, tarihi, kültürel mirasında yer alan bir ögenin kültürel imgeye, bu imgenin de kültürel ekonomik alanda ve kültür turizminde kenti simgeleyen bir markaya dönüşmesi ele alınmıştır. Çalışmanın amacı, Çorum leblebisi örneklemi üzerinden kültürel küreselleşme karşısındaki yerelin öne çıkma süreçlerinde kent imgelerinin rolü ve önemini tartışmaktır. Konuyla ilgili yazılı ve elektronik kültür ortamından doküman analizi tekniğiyle veri toplanmış ve bu veriler incelenmiştir. Çorum leblebisinin yerel işletmeciler tarafından açılan sanal/dijital alandaki genel ağ sayfaları incelenmiş, e-ticarete dönüşen leblebicilik mesleğini üzerinde durulmuştur. 21.yüzyılda bir kent için bir ürünün “anavatanı” sayılmak yerine, o ürünü kültürel bir imge olarak kültürel ekonomik alanda kullanıp çok yönlü kazanç elde edebilmek ve kültür turizmi alanından pay alabilmek daha önemlidir. Çorum leblebisinin, kültürel imge olarak ekonomik alandaki varlığı ile kültür turizmine katkıları değerlendirilmiş; Türk hediyeleşme geleneği bağlamında Çorum leblebisinin yerel işletmelerde ve genel ağ sayfalarındaki satışlarda kullanılan hediyelik leblebi kutularının yaratıcı tasarımlarına kentin belleğinin yansıtıldığı görülmüştür. Kentin doğal, tarihi ve kültürel mirasının hediyelik leblebi kutularına yansıtılması; kültürün korunmasına, yaşatılmasına, sürdürülebilir olmasına; kültürel ekonomik alanda kente katkı sağlayarak kültür turizminin artmasına vesile olmaktadır.

Kaynakça

  • Adorno W.,T. (2008). Kültür endüstrisi, kültür yönetimi. (çev.:N.Ünler, M.Tüzel, E. Gen) ,Ankara: İletişim Yayınları.
  • Akkaya, N. (2016). Evliya Çelebi’nin Seyahatnamesi’nde kent imgeleri ve günümüz kent markaları tasarımına etkisi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Avcı, C. (2021a). Kaşar: Ekolojik bir kent imgesi örneği. Kültür Araştırmaları Dergisi, 9, 259-276.
  • Avcı, C. (2021b). Kent ve imge: Televizyon dizilerinde Gaziantep simülasyonu. Milli Folklor, 33 (130): 96-109.
  • Avcı, C. (2021c). Öndüç hediye: Gaziantep’te yataküstü geleneği ve işlevleri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (3), 1491-1505.
  • Bausinger, H. (1990). For culture in a world of technology. (transl.: E. Dettmer), Bloomington: Indiana University Press.
  • Çalışkan, V. – Gemici, Y. (2011). Türkiye’de leblebi üretimi ve ticareti. Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 234-266.
  • Çobanoğlu, Ö. (1999). Halkbilimi açısından gelenek, turizm ve icad edilmiş gelenek bağlamında Ayvalık Şeytan Sofrası örneği. Millî Folklor, 43, 7-12.
  • Çobanoğlu, Ö. (2018). Halkbiliminde yeni paradigmalar bağlamında internet folkloru. 9. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildirileri (Genel Konular), 121-126, Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • Hafstein, V. Tr. (2010.) Protecting the unknown author a research project on folklore and intellectual property. Faculty of Social and Human Sciences Research in Social Sciences XI. Presentation At A Conference, (eds.: Helga Ólafur and Hulda Proppé), 315-325. Reykjavik: Institute of Social Sciences, University of Iceland,
  • Keskin, A. (2019). Halkbilimi çalışmalarında disiplinlerarasılık: “neden”, “ne zaman”, “nerede” ve “nasıl”?. Motif Akademi Halk Bilimi Dergisi. 12 (28), 925-944.
  • Lynch, K. (2014). Kent imgesi. (çev.:İrem Başaran), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Oğuz, M. Ö. (2002). Küreselleşme ve uygulamalı halk bilimi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Ortakçı, A. (2011). Şer’iyye sicillerinden hareketle 19. yüzyıldan 20. yüzyıla geçerken Çorumda meslekler. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (1), 105-116.
  • Özdemir, N. (2011). Kentlerin gezgin imgeleri veya kent imgeleri giydirilen otobüsler. Milli Folklor, 23 (89), 41-53.
  • Özdemir, N. (2012). Kültür ekonomisi ve yönetimi. Ankara: Hacettepe Yayıncılık.
  • Yolcu, M. A. - Aça, M. (2019). Geleneksel ekolojik bilgi ve folklor. folklor/edebiyat, 861-871.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Halk Bilimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Emin Şahiner 0000-0002-2651-4232

Yayımlanma Tarihi 12 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Şahiner, A. E. (2023). ÇORUM LEBLEBİSİ VE HEDİYELİK KUTUDAKİ GEZGİN KENT BELLEĞİ İMGESİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 16(42), 806-820. https://doi.org/10.12981/mahder.1275091