İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİJİTAL FİLM PLATFORMLARINA KATEGORİK BİR YAKLAŞIM: FİLM FESTİVALLERİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ ÜZERİNDEN MUBI DİJİTAL FİLM PLATFORMUNUN İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 44, 1985 - 2011, 20.12.2023
https://doi.org/10.12981/mahder.1339064

Öz

ÖZ: İnternet ağının yayılması ve bulut teknolojisinin ortaya çıkmasıyla birlikte insanların sinema seyir anlayışında köklü değişimler meydana gelmiştir. Büyük verilerin depolanması, metin ve ses temelli verilerin yanı sıra aynı anda görsel birçok veriye ulaşabilme, görüntüyü yüksek çözünürlüklü bir şekilde seyredebilme gibi imkanlar sinema dünyasının dijital dünyaya hızlı bir şekilde uyum sağlaması için yeterli olmuştur. Covid 19 salgını döneminde insanların evde kalmasıyla birlikte film seyredilebilecek dijital platform sayısında hızlı bir artış gözlenmiştir. Türkiye'de bu dönemde ismini duyuran dijital film platformlarından biri de 2007 yılında kurulmuş olan ve birçok ülkede üyesi bulunan MUBI dijital platformudur. Ana akım sinema filmlerine yer veren dijital film platformlarından farklı olarak MUBI, sanatsal ağırlıklı filmler gösteren film festivallerindeki içerik ve işleyişi kapsayan genel özelliklere sahiptir. Bu çalışmada, ağırlıklı sanatsal sinema filmlerini içerik olarak barındıran MUBI platformunun genel özellikleri üzerinden yüz yüze film festivalleriyle ilişkisi ele alınmıştır. Sinemanın dijitalleşme çağına uyum sağlamaya çalıştığı bu dönüşüm sürecinde MUBI’nin nasıl bir biçim aldığı, bu biçim, içerik ve işleyişle nasıl bir kitleyi hedeflediği, toplumsal konulara duyarlı ve eleştirel film anlayışını benimseyen sinema filmleri aracılığıyla kendi hedef kitlesiyle nasıl bir bağ kurduğu, yüz yüze festivaller gibi sinema endüstrisine sanatsal ve ekonomik anlamda nasıl katkıda bulunduğu araştırmada ele alınacak konular arasındadır. Bu araştırmanın dijital film platformlarına kategorik yaklaşımı ve MUBI’nin bu yaklaşımdaki yeri ve bağlantılı konularda önemli bir boşluğu doldurması hedeflenmektedir. Araştırmaya göre, MUBI dijital film platformunun yüz yüze film festivallerinin dijital platforma taşınmış bir modeli olduğu söylenebilir. Araştırmada mülakat ve söylem analizi yöntemlerinden yararlanılmıştır.

Teşekkür

Abbas Bozkurt'a verdiği bilgiler ve ayırdığı zaman için teşekkür ediyorum.

Kaynakça

  • Akyıldız, S.G. - Akyıldız Y. (2021). Covid 19 Pandemisinde alternatif film yapım yöntemleri seni buldum ya örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 117, 153-172.
  • Alyanak, Z. B. (2014). Etnografi ve çevrimiçi etnografi. Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem Ve Teknikleri. (ed.: M. Binark), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Atalay, G. E. (2018). Dijital çağda Marshall McLuhan'ı yeniden düşünmek: Bir uzantı ve ampütasyon olarak yeni medya teknolojileri. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi, 4(6), 27-48.
  • Aytekin, M. (2020). Covid-19 sonrası Türk sinema endüstrisi üzerine bir inceleme. Turkish Studies, 15(5), 69-93.
  • Büker, N. (2013). Televizyon teknolojisi ve yeni medya. Yeni Medya Üzerine, (ed.: M. Demir), Konya: Literatürk.
  • Castells, M. (2013). Enformasyon çağı: Ekonomi, toplum ve kültür. Ağ toplumunun yükselişi. (çev.: E. Kılıç), İstanbul: Bilgi İletişim Grubu Yayıncılık Müzik Yapım Ve Haber Ajansı Ltd. Şti.
  • Cinoğlu, M. F. (2018). Festival ideolojisi ve ekonomisi, TRTAKADEMİ, 3(5), 454-459.
  • Collier, S. (August, 2013). Cinephilia and online communities, [A thesis presented to the academic faculty]. Technology and culture in the school of literature, media and communication. Georgia: Georgia Enstitue of Technology.
  • Çelik, H. & Ekşi. H. (2008). Söylem analizi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27, 99-117.
  • Elmas, H. (2019). Film festivallerinin kısa film yapımına etkisi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Erkılıç. H. vd. (2021). Covid 19 pandemisi ve sinema sektöründe kriz: Yapısal sorunlarla yüzleşme fırsatı. Connectist İstanbul University Journal Of Communication Sciences, 60, 91-125.
  • Gülnar, B. & Balcı, Ş. (2011). Yeni medya ve kültürleşen toplum. Konya: Literatürk.
  • Güraras, M. (2022). Dijital çağda izleyiciliğin değişimi ve dönüşümü: The Irishman örneği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kurt, Ş. (2018). Sinema izleme kültürü ve toplumsal gelişimi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(4), 23-38.
  • Manovich, L. (2014). Html'den Borges'e yeni medya. (çev.: S. K. Bozkurt), Yeni Medyaya eleştirel Yaklaşımlar, (ed.: M. Çakır), İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Taş, B. (2013). Film festivalleri: Kentler, izleyiciler ve endüstri. İdealKent Dergisi, 4(10), 72-85.
  • Toptaş, S. - Yazıcı, F. (2022). Sosyal medya kullanıcılarının dijital yayıncılık platformu ve içerik seçimi tercihlerine yönelik bir araştırma: Aksaray Üniversitesi örneği. Bayterek Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 5(2), 120-138.
  • Uğurlu, H. - Uğurlu, E. G. (2011). Uluslararası Eskişehir Film Festivali izleyici araştırması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 259-276.
  • Uğurlu, E. G. – Aşkan, H. (2018). Türkiye’deki uluslararası film festivalleri ve Uluslararası Eskişehir Film Festivali İzleyici Araştırması 18(2), 81-98
  • Yetkiner, B. (2018). Türkiye’de film festivallerinin dönüşen yapısı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 1596-1625.
  • Zengin, F. (2022). Dijital akış platformlarının “yıkıcı” etkisi: Sinemanın geleceğine dair güncel tartışmalar ve bir değerlendirme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 47, 194-210.

A CATEGORICAL APPROACH TO DIGITAL FILM PLATFORMS: AN ANALYSIS OF THE MUBI DIGITAL FILM PLATFORM ON THE GENERAL CHARACTERISTICS OF FILM FESTIVALS

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 44, 1985 - 2011, 20.12.2023
https://doi.org/10.12981/mahder.1339064

Öz

With the widespread availability of the Internet and the emergence of cloud technology, there have been significant changes in people's cinematic experiences. The ability to store large amounts of data, access text, audio, and visual data simultaneously, and view high-resolution images have been sufficient for the film industry to quickly adapt to the digital world. During the COVID-19 pandemic, there has been a rapid increase in the number of digital platforms for watching films as people have been required to stay at home. One of the digital film platforms that has become popular in Turkey during this period is MUBI, which was established in 2007 and has members in many countries. Unlike mainstream digital film platforms, MUBI has general features that focus on the content and processes of film festivals that showcase art films. This study examines the relationship between MUBI and face-to-face film festivals based on the general features of the platform that predominantly contains art films. In this period of transformation in which cinema is adapting to the digital age, this research will examine how MUBI has taken shape, how it targets its audience through its form, content, and processes, how it has established a connection with its target audience through socially aware and critical cinema films, and how it contributes to the art and economic aspects of the film industry through face-to-face festivals. This research aims to fill a significant gap in categorical approaches to digital film platforms and MUBI's place and related topics. According to the research, it can be said that the MUBI digital film platform is a digital model of face-to-face film festivals. The methods of ınterview and discourse analysis were employed in this study.

Kaynakça

  • Akyıldız, S.G. - Akyıldız Y. (2021). Covid 19 Pandemisinde alternatif film yapım yöntemleri seni buldum ya örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 117, 153-172.
  • Alyanak, Z. B. (2014). Etnografi ve çevrimiçi etnografi. Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem Ve Teknikleri. (ed.: M. Binark), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Atalay, G. E. (2018). Dijital çağda Marshall McLuhan'ı yeniden düşünmek: Bir uzantı ve ampütasyon olarak yeni medya teknolojileri. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi, 4(6), 27-48.
  • Aytekin, M. (2020). Covid-19 sonrası Türk sinema endüstrisi üzerine bir inceleme. Turkish Studies, 15(5), 69-93.
  • Büker, N. (2013). Televizyon teknolojisi ve yeni medya. Yeni Medya Üzerine, (ed.: M. Demir), Konya: Literatürk.
  • Castells, M. (2013). Enformasyon çağı: Ekonomi, toplum ve kültür. Ağ toplumunun yükselişi. (çev.: E. Kılıç), İstanbul: Bilgi İletişim Grubu Yayıncılık Müzik Yapım Ve Haber Ajansı Ltd. Şti.
  • Cinoğlu, M. F. (2018). Festival ideolojisi ve ekonomisi, TRTAKADEMİ, 3(5), 454-459.
  • Collier, S. (August, 2013). Cinephilia and online communities, [A thesis presented to the academic faculty]. Technology and culture in the school of literature, media and communication. Georgia: Georgia Enstitue of Technology.
  • Çelik, H. & Ekşi. H. (2008). Söylem analizi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27, 99-117.
  • Elmas, H. (2019). Film festivallerinin kısa film yapımına etkisi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Erkılıç. H. vd. (2021). Covid 19 pandemisi ve sinema sektöründe kriz: Yapısal sorunlarla yüzleşme fırsatı. Connectist İstanbul University Journal Of Communication Sciences, 60, 91-125.
  • Gülnar, B. & Balcı, Ş. (2011). Yeni medya ve kültürleşen toplum. Konya: Literatürk.
  • Güraras, M. (2022). Dijital çağda izleyiciliğin değişimi ve dönüşümü: The Irishman örneği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kurt, Ş. (2018). Sinema izleme kültürü ve toplumsal gelişimi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(4), 23-38.
  • Manovich, L. (2014). Html'den Borges'e yeni medya. (çev.: S. K. Bozkurt), Yeni Medyaya eleştirel Yaklaşımlar, (ed.: M. Çakır), İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Taş, B. (2013). Film festivalleri: Kentler, izleyiciler ve endüstri. İdealKent Dergisi, 4(10), 72-85.
  • Toptaş, S. - Yazıcı, F. (2022). Sosyal medya kullanıcılarının dijital yayıncılık platformu ve içerik seçimi tercihlerine yönelik bir araştırma: Aksaray Üniversitesi örneği. Bayterek Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 5(2), 120-138.
  • Uğurlu, H. - Uğurlu, E. G. (2011). Uluslararası Eskişehir Film Festivali izleyici araştırması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 259-276.
  • Uğurlu, E. G. – Aşkan, H. (2018). Türkiye’deki uluslararası film festivalleri ve Uluslararası Eskişehir Film Festivali İzleyici Araştırması 18(2), 81-98
  • Yetkiner, B. (2018). Türkiye’de film festivallerinin dönüşen yapısı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 1596-1625.
  • Zengin, F. (2022). Dijital akış platformlarının “yıkıcı” etkisi: Sinemanın geleceğine dair güncel tartışmalar ve bir değerlendirme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 47, 194-210.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sinema (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuncay Türkyılmaz 0000-0003-4021-2879

Erken Görünüm Tarihi 20 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 7 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 44

Kaynak Göster

APA Türkyılmaz, T. (2023). DİJİTAL FİLM PLATFORMLARINA KATEGORİK BİR YAKLAŞIM: FİLM FESTİVALLERİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ ÜZERİNDEN MUBI DİJİTAL FİLM PLATFORMUNUN İNCELENMESİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 16(44), 1985-2011. https://doi.org/10.12981/mahder.1339064

Cited By