Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ETNOGRAFİK TURİZM BAĞLAMINDA ÇANAKKALE YÖRESİNDE YAPILAN GELENEKSEL TEKSTİL SERGİLERİNE İLİŞKİN DURUM ANALİZİ

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 48, 2261 - 2281
https://doi.org/10.12981/mahder.1456574

Öz

ÖZ:Etnografik turizm, bir bölgenin etno-kültürel özelliklerinin çeşitli şekillerde turizme kazandırılması, turizm faaliyetlerine dahil edilmesi ve turistlerin etno-kültürel değerleri görme isteğiyle yaptıkları seyahatler olarak tanımlanabilir. Bu çalışmada amaç, geçmişten günümüze Çanakkale ilinde gerçekleştirilen geleneksel tekstil sergilerini araştırmak ve etnografik turizm bağlamında gelişimine yönelik öneriler geliştirmekter. Bu amaca bağlı olarak çalışmada alan araştırması ve açık erişimli kaynaklar incelenerek içerik analizi yapılmıştır.
Araştırmada, Çanakkale yöresinde geniş kapsamlı bir Etnografya müzesinin olmadığı, çeşitli özel günler ve etkinliklerde geleneksel tekstillerin sergilendiği ve genellikle süreli sergiler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yakın tarihlere kadar yörede bulunan Yenice Türk Evi Özel Etnografya Müzesi sürekli sergi örneği olmasına rağmen günümüzde ziyaretçiye kapalıdır, Biga ilçesinde bulunan Halim Bey Konağı Kent Müzesi halen ziyaretçiye açık olan sürekli sergi örneğidir. İstiklal ve Vatan Şairi Mehmet Akif Ersoy’un çocukluğunun geçtiği Çanakkale Bayramiç’te bulunan ve Bayramiç Belediyesi tarafından aslına uygun olarak yenilenerek, 2016 yılında ziyarete açılan evi, karmaşık sergilere örnek gösterilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Etnografik Turizm, Sergileme, Etnografya Müzesi, Kültürel Miras, Geleneksel TekstilAbstract: Ethnographic tourism can be defined as bringing the ethno-cultural characteristics of a region into tourism in various ways, including them in tourism activities, and travels made by tourists with the desire to see ethno-cultural values. The aim of this study is to investigate the traditional textile exhibitions held in Çanakkale from past to present and to develop suggestions for their development in the context of ethnographic tourism. Depending on this purpose, content analysis was conducted by examining field research and open access sources in the study.
In the research, it was concluded that there is no comprehensive Ethnography museum in the Çanakkale region, traditional textiles are exhibited on various special days and events, and there are generally temporary exhibitions. Although the Yenice Turkish House Private Ethnography Museum, which was located in the region until recently, was an example of a permanent exhibition, it is closed to visitors today. Halim Bey Mansion City Museum, located in the Biga district, is an example of a permanent exhibition that is still open to visitors. The house of Independence and Homeland Poet Mehmet Akif Ersoy, located in Çanakkale Bayramiç, where he spent his childhood, and which was renovated in accordance with the original by the Bayramiç Municipality and opened to visitors in 2016, is shown as an example of complex exhibitions.
Keywords: Ethnographic Tourism, Exhibition, Ethnography Museum, Cultural Heritage, Traditional Textile

Etik Beyan

Veriler açık erişim ile elde edildiği için etik kurul belgesine ihtiyaç duyulmamaktadır.

Kaynakça

  • Aksoy Karadeniz, A. (2014). Yenice Türk evi özel etnografya müzesi. İda Life Kültür Sanat ve Turizm Dergisi, 2 (19), 86-87.
  • Arı, Y. (2014). Coğrafyada saha öğretimi ve saha araştırmaları. Coğrafya Araştırma Yöntemleri, (ed.: Y. Arı - İ. Kaya), 303-317, Balıkesir: Coğrafyacılar Derneği.
  • Ayan Ergen, B. (2013). Sanat yapıtı sergileme ve sunum çeşitlerine örnekler eşliğinde bir bakış. Akdeniz Sanat, 6(11), 130-143.
  • Bogaart, N. (1983). Changing assumptions. Museum International, 35 (3), 145.
  • Butuzov A. H. (2009). Sostoyaniye i perspektivy razvitiya etnokul'turnogo turizma v Rossiyskoy Federatsıı. Servis v Rossii i za Rubezhom, 4 (14), 11-15.
  • Canbakal Ataoğlu, N. (2023). Türkiye’de giysi-moda sergileri üzerine bir inceleme. Sanat ve Tasarım Dergisi. 32, 231-257.
  • Çalışkan, C. (2016). Sergileme tasarımının gelişimi ve müze ile sanat galerilerinin karşılaştırılması. Yıldız Journal of Art and Design, 3(1), 26-42.
  • Dean, D. (1994). Museum exhibition: Theory and practice. London: Routledge. Desvallées, A. - Mairesse, F. (2010). Key concepts of museology. Paris: Armand Colin.
  • Erbay, M. (2022). Müzelerde sergileme ve sunum tekniklerinin planlanması. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Gebreyesus, T. L. - Alemshet, D. (2019). An ethnographic museum and its contribution to tourism development: The case of Aksum. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 8(1), 1-12.
  • Kalyoncu Fırat, Ö. - Gülaçtı. İ. E. (2023). Sergileme tasarımının tasarım düşüncesi süreçleri bağlamında incelenmesi, Medeniyet Sanat - İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 9(1), 41-70.
  • Khetagurova, V. Sh. - Kryukova, E. M. (2020). Current state and development trends of ethnographic tourism in Moscow region. Service and Tourism: Current Challenges, 14(2), 114-123.
  • Komarova, M. E. (2015). Etnograficheskaya kul'tura kak regional'nyy turistskiy resurs (Na primere Belgorodskoy oblastı) (Ethnographic culture as a regional tourism resource (experience of Belgorod region). Sovremennyye Problemy Servisa i Turizma, 4 (9): 79-87.
  • Konaré, A.O. (1983). Towards a new type of ethnographic museum of Africa. Museum International, 35(3), 146-149.
  • Kuznetsova, I.G. - Romanova, N.M. (2018). Ensuring safety and security museum collections in exhibition practice. St. Petersburg: Publishing House "Corvus".
  • Lightfoot, F. (1983). New approaches to other cultures in European museums. Museum International, 35 (3), 139-144.
  • Ling, W. - van Dartel, D. (2019). Global fashion as a tool in the ethnographic museum. Zone Moda Journal, 9(2), 71–88.
  • Özkan, Ç. - Aksoy, A. (2023). Türkiye’de geleneksel tekstillerin sergilendiği müzeler ve sergilemede mevcut yöntemlerin analizi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(4), 597-609.
  • Papadopoulos, S. (1983). The museological discovery of the Peasant in Greece. Museum International, 35 (3), 164-167.
  • Özlek, M. (2020). Çağdaş müze mekânlarının tasarımında kullanıcı deneyiminin bir bağlam yaratma aracı olarak kullanımı. Ankara: TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Uğurlu, A., Uğurlu, S.S. (2020). Tekstil müzesi önerisi. Folklor Akademi Dergisi, 3 (4), 289-310.
  • Yanar, A. vd. (2018). Yüksek ziraat enstitüsüne ilişkin etnografik eser koleksiyonunun oluşturulması ve sergilenmesi. Ankara Araştırmaları Dergisi, 6(1), 57-76.
  • Yıldırım, A. - Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

SITUATION ANALYSIS OF TRADITIONAL TEXTILE EXHIBITIONS HELD IN ÇANAKKALE REGION IN THE CONTEXT OF ETHNOGRAPHICAL TOURISM

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 48, 2261 - 2281
https://doi.org/10.12981/mahder.1456574

Öz

Abstract: Ethnographic tourism can be defined as bringing the ethno-cultural characteristics of a region into tourism in various ways, including them in tourism activities, and travels made by tourists with the desire to see ethno-cultural values. The aim of this study is to investigate the traditional textile exhibitions held in Çanakkale from past to present and to develop suggestions for their development in the context of ethnographic tourism. Depending on this purpose, content analysis was conducted by examining field research and open access sources in the study.
In the research, it was concluded that there is no comprehensive Ethnography museum in the Çanakkale region, traditional textiles are exhibited on various special days and events, and there are generally temporary exhibitions. Although the Yenice Turkish House Private Ethnography Museum, which was located in the region until recently, was an example of a permanent exhibition, it is closed to visitors today. Halim Bey Mansion City Museum, located in the Biga district, is an example of a permanent exhibition that is still open to visitors. The house of Independence and Homeland Poet Mehmet Akif Ersoy, located in Çanakkale Bayramiç, where he spent his childhood, and which was renovated in accordance with the original by the Bayramiç Municipality and opened to visitors in 2016, is shown as an example of complex exhibitions.

Kaynakça

  • Aksoy Karadeniz, A. (2014). Yenice Türk evi özel etnografya müzesi. İda Life Kültür Sanat ve Turizm Dergisi, 2 (19), 86-87.
  • Arı, Y. (2014). Coğrafyada saha öğretimi ve saha araştırmaları. Coğrafya Araştırma Yöntemleri, (ed.: Y. Arı - İ. Kaya), 303-317, Balıkesir: Coğrafyacılar Derneği.
  • Ayan Ergen, B. (2013). Sanat yapıtı sergileme ve sunum çeşitlerine örnekler eşliğinde bir bakış. Akdeniz Sanat, 6(11), 130-143.
  • Bogaart, N. (1983). Changing assumptions. Museum International, 35 (3), 145.
  • Butuzov A. H. (2009). Sostoyaniye i perspektivy razvitiya etnokul'turnogo turizma v Rossiyskoy Federatsıı. Servis v Rossii i za Rubezhom, 4 (14), 11-15.
  • Canbakal Ataoğlu, N. (2023). Türkiye’de giysi-moda sergileri üzerine bir inceleme. Sanat ve Tasarım Dergisi. 32, 231-257.
  • Çalışkan, C. (2016). Sergileme tasarımının gelişimi ve müze ile sanat galerilerinin karşılaştırılması. Yıldız Journal of Art and Design, 3(1), 26-42.
  • Dean, D. (1994). Museum exhibition: Theory and practice. London: Routledge. Desvallées, A. - Mairesse, F. (2010). Key concepts of museology. Paris: Armand Colin.
  • Erbay, M. (2022). Müzelerde sergileme ve sunum tekniklerinin planlanması. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Gebreyesus, T. L. - Alemshet, D. (2019). An ethnographic museum and its contribution to tourism development: The case of Aksum. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 8(1), 1-12.
  • Kalyoncu Fırat, Ö. - Gülaçtı. İ. E. (2023). Sergileme tasarımının tasarım düşüncesi süreçleri bağlamında incelenmesi, Medeniyet Sanat - İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 9(1), 41-70.
  • Khetagurova, V. Sh. - Kryukova, E. M. (2020). Current state and development trends of ethnographic tourism in Moscow region. Service and Tourism: Current Challenges, 14(2), 114-123.
  • Komarova, M. E. (2015). Etnograficheskaya kul'tura kak regional'nyy turistskiy resurs (Na primere Belgorodskoy oblastı) (Ethnographic culture as a regional tourism resource (experience of Belgorod region). Sovremennyye Problemy Servisa i Turizma, 4 (9): 79-87.
  • Konaré, A.O. (1983). Towards a new type of ethnographic museum of Africa. Museum International, 35(3), 146-149.
  • Kuznetsova, I.G. - Romanova, N.M. (2018). Ensuring safety and security museum collections in exhibition practice. St. Petersburg: Publishing House "Corvus".
  • Lightfoot, F. (1983). New approaches to other cultures in European museums. Museum International, 35 (3), 139-144.
  • Ling, W. - van Dartel, D. (2019). Global fashion as a tool in the ethnographic museum. Zone Moda Journal, 9(2), 71–88.
  • Özkan, Ç. - Aksoy, A. (2023). Türkiye’de geleneksel tekstillerin sergilendiği müzeler ve sergilemede mevcut yöntemlerin analizi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(4), 597-609.
  • Papadopoulos, S. (1983). The museological discovery of the Peasant in Greece. Museum International, 35 (3), 164-167.
  • Özlek, M. (2020). Çağdaş müze mekânlarının tasarımında kullanıcı deneyiminin bir bağlam yaratma aracı olarak kullanımı. Ankara: TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Uğurlu, A., Uğurlu, S.S. (2020). Tekstil müzesi önerisi. Folklor Akademi Dergisi, 3 (4), 289-310.
  • Yanar, A. vd. (2018). Yüksek ziraat enstitüsüne ilişkin etnografik eser koleksiyonunun oluşturulması ve sergilenmesi. Ankara Araştırmaları Dergisi, 6(1), 57-76.
  • Yıldırım, A. - Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel Miras Turizmi, Ziyaretçi ve İzleyici Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Özkan 0000-0002-9823-4117

Aslı Aksoy 0000-0003-4228-4120

Erken Görünüm Tarihi 25 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 21 Mart 2024
Kabul Tarihi 25 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 48

Kaynak Göster

APA Özkan, Ç., & Aksoy, A. (2024). ETNOGRAFİK TURİZM BAĞLAMINDA ÇANAKKALE YÖRESİNDE YAPILAN GELENEKSEL TEKSTİL SERGİLERİNE İLİŞKİN DURUM ANALİZİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 17(48), 2261-2281. https://doi.org/10.12981/mahder.1456574