Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KÜLTÜREL DİPLOMASİ BAĞLAMINDA YOUTUBER'LARIN AYASOFYA İZLENİMLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 48, 2054 - 2069, 26.12.2024
https://doi.org/10.12981/mahder.1518765

Öz

Kültürel diplomasi literatürde ivme kazanan bir yaklaşımdır. Özellikle küreselleşme süreci kültürel diplomasi yaklaşımını bir adım ileriye taşımıştır. Günümüzde ülkeler uluslararası alanda görünürlüğünü artırmak adına kültürel diplomasi yaklaşımlarına önem vermektedirler. Geniş bir uygulama alanı olan kültürel diplomaside sembolik mekânlar da ülkeler arası kültürlerarası iletişimin gelişmesine katkı sunmaktadır. Dünya çapında popülerliği olan sembolik mekânlardan biri de Ayasofya’dır. Bu çalışma Türkiye gezi deneyimlerini paylaşan YouTuber’ların Ayasofya ile ilgili gönderi içeriği ve söylemlerine odaklanmaktadır. Bu amaçla amaçlı örneklem ile belirlenen; “Bery İstanbul Tips”, “World Wild Hearts” ve “JHMedium” YouTube kanalı hesapları incelenmiştir. Bu YouTuber’lar örnekleme dâhil edilirken Ayasofya videolarının zengin bir içeriğe sahip olmasına dikkat edilmiştir. Çalışma kapsamında ele alınan YouTuber’ların Ochs ve Capps’in hikâyenin dinamikleri yaklaşımına göre betimsel analiz yöntemiyle genel bir değerlendirmesi yapılmıştır. Ardından videolardaki kültürel ideolojik ögelerin anlamlandırılması adına Van Dijk’ın söylem analizi kategorilerinden yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre YouTuber’ların Ayasofya ile ilgili izlenimlerinin Türkiye’nin kültürel diplomasi yaklaşımı açısından önemli olduğuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akgündüz, A. vd. (2005). Üç devirde bir mabed Ayasofya. İstanbul: Osmanlı Araştırmaları Vakfı Yayınları.
  • Aribogan, D. U. (2021). The case of Hagia Sophia's opening to worship as an example of political “anamnesis”. Journal of Economy Culture and Society, 63, 39-53.
  • Binark, M. (2019). Kültürel diplomasi ve Kore dalgası “Hallyu”: Güney Kore’de sinema endüstrisi, k-dramalar ve k-pop. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Clow, K.–Baack, D. (2018). Bütünleşik reklam, tutundurma ve pazarlama iletişimi. (çev. ed.: Gülay Öztürk), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Dayter, D. (2015). Small stories and extended narratives on Twitter. Discourse, Context and Media, 10, 19-26.
  • Ekşi, M. (2014). Kamu diplomasisi ve ak parti dönemi Türk dış politikası. İstanbul: Siyasal Kitabevi.
  • Erdoğan, E. G. (2012). Bizans döneminde Ayasofya, tarihçesi ve mimari özellikleri hakkında genel bilgiler. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 2012, 1-7.
  • Gök, S. (2022). Camiden müzeye ilk adım: Ayasofya mozaiklerinin ortaya çıkarılması. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 461-485.
  • Jora, L. (2013). New practices and trends in cultural diplomacy. Romanian Review of Political Sciences and International Relations, 10(1), 43-52.
  • L’Etang, J. (2009) Public relatons and diplomacy in a globalized world: An issue of public communication, American Behavioral Scientist, 53(4), 607-626.
  • Leonard, M. vd. (2002). Public diplomacy. London: Foreign Policy Center.
  • Lou, C. - Yuan, S. (2019). Influencer marketing: How message value and credibility affect consumer trust of branded content on social media. Journal of Interactive Advertising, 19(1), 58-73.
  • Karataş, Z. (2015), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Sosyal Hizmet E Dergi: Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 62- 80.
  • Karadağ, H. (2020). Kamu diplomasisi: Uluslararası ilişkilerde yeni bir boyut. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Koyuncu, B. (2014). “Benim milletim” ak parti iktidarı, din ve ulusal kimlik. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Nye, J.S. (2020). Yumuşak güç: Dünya siyasetinde başarının araçları. (çev.: Reyhan İnan Aydın), İstanbul: BB101 Yayınları.
  • Odabaşı, Y. - Oyman, M. (2019). Pazarlama iletişimi yönetimi. İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Ökmen, Y. E. - Çokluk, N. (2021). Ben de artık bir hikâye anlatıcısıyım: Hikâye anlatımında dijital olanaklar açısından YouTuber “Fly With Haifa” üzerine bir inceleme. Etkileşim, 7, 190-215.
  • Punch, K. (2011). Sosyal araştırmalara giriş nitel ve nicel yaklaşımlar. (çev.: Dursun Bayrak), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Sancar, G. A. (2012). Kamu diplomasisi ve uluslararası halkla ilişkiler. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Sözen, E. (2017). Söylem. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Spoalore, E. - Wacziarg, R. (2013). How deep are the roots of economic development?. Journal of Economic Literature, 51(2), 325-369.
  • Tokdoğan, N.(2018). Yeni osmanlıcılık, hınç, nostalji, narsisizm. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ünlü, S. vd. (2022). Documentaries as cultural diplomacy: Trt documentary's discourses on hagia sophia. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi (MEDİAD), 5(1), 5-22.
  • Ünal Çınar. R. (2020). Ecdadın icadı akp iktidarında bellek mücadelesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Yardım, G. - Doğruer, H. (2019). Eleştirel söylem çözümlemesi bağlamında haber metinlerinin incelenmesi: Pippa Bacca cinayeti örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 137-148.

A Study on YouTuber Impressions of Hagia Sophia in the Context of Cultural Diplomacy

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 48, 2054 - 2069, 26.12.2024
https://doi.org/10.12981/mahder.1518765

Öz

Cultural diplomacy is an approach that has gained momentum recently in the literature. Especially the globalization process has taken the cultural diplomacy approach one step further. Today, countries attach importance to cultural diplomacy approaches in order to increase their visibility in the international arena. In cultural diplomacy, which has a wide range of applications, symbolic spaces also contribute to the development of intercultural communication between countries. Hagia Sophia is one of the symbolic places with worldwide popularity. This study focuses on the post content and discourses about Hagia Sophia by travelers who also share their experiences in Türkiye on YouTube channel. For this purpose, the YouTube channel accounts of "Bery Istanbul Tips", "World Wild Hearts" and "JHMedium", which were determined by purposive sampling were analyzed. While including these YouTuber travelers in the sample, attention was paid to the rich content of Hagia Sophia videos. Firstly, a general evaluation of the YouTuber travelers within the scope of the study was made by content analysis method according to Ochs and Capps story dynamics approach. Then, Van Dijk's discourse analysis categories were also utilized to make sense of the cultural ideological elements in the videos. According to the research findings, it was found that YouTuber travelers Hagia Sophia posts are important in terms of Türkiye's cultural diplomacy approach.

Kaynakça

  • Akgündüz, A. vd. (2005). Üç devirde bir mabed Ayasofya. İstanbul: Osmanlı Araştırmaları Vakfı Yayınları.
  • Aribogan, D. U. (2021). The case of Hagia Sophia's opening to worship as an example of political “anamnesis”. Journal of Economy Culture and Society, 63, 39-53.
  • Binark, M. (2019). Kültürel diplomasi ve Kore dalgası “Hallyu”: Güney Kore’de sinema endüstrisi, k-dramalar ve k-pop. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Clow, K.–Baack, D. (2018). Bütünleşik reklam, tutundurma ve pazarlama iletişimi. (çev. ed.: Gülay Öztürk), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Dayter, D. (2015). Small stories and extended narratives on Twitter. Discourse, Context and Media, 10, 19-26.
  • Ekşi, M. (2014). Kamu diplomasisi ve ak parti dönemi Türk dış politikası. İstanbul: Siyasal Kitabevi.
  • Erdoğan, E. G. (2012). Bizans döneminde Ayasofya, tarihçesi ve mimari özellikleri hakkında genel bilgiler. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 2012, 1-7.
  • Gök, S. (2022). Camiden müzeye ilk adım: Ayasofya mozaiklerinin ortaya çıkarılması. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 461-485.
  • Jora, L. (2013). New practices and trends in cultural diplomacy. Romanian Review of Political Sciences and International Relations, 10(1), 43-52.
  • L’Etang, J. (2009) Public relatons and diplomacy in a globalized world: An issue of public communication, American Behavioral Scientist, 53(4), 607-626.
  • Leonard, M. vd. (2002). Public diplomacy. London: Foreign Policy Center.
  • Lou, C. - Yuan, S. (2019). Influencer marketing: How message value and credibility affect consumer trust of branded content on social media. Journal of Interactive Advertising, 19(1), 58-73.
  • Karataş, Z. (2015), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Sosyal Hizmet E Dergi: Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 62- 80.
  • Karadağ, H. (2020). Kamu diplomasisi: Uluslararası ilişkilerde yeni bir boyut. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Koyuncu, B. (2014). “Benim milletim” ak parti iktidarı, din ve ulusal kimlik. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Nye, J.S. (2020). Yumuşak güç: Dünya siyasetinde başarının araçları. (çev.: Reyhan İnan Aydın), İstanbul: BB101 Yayınları.
  • Odabaşı, Y. - Oyman, M. (2019). Pazarlama iletişimi yönetimi. İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Ökmen, Y. E. - Çokluk, N. (2021). Ben de artık bir hikâye anlatıcısıyım: Hikâye anlatımında dijital olanaklar açısından YouTuber “Fly With Haifa” üzerine bir inceleme. Etkileşim, 7, 190-215.
  • Punch, K. (2011). Sosyal araştırmalara giriş nitel ve nicel yaklaşımlar. (çev.: Dursun Bayrak), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Sancar, G. A. (2012). Kamu diplomasisi ve uluslararası halkla ilişkiler. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Sözen, E. (2017). Söylem. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Spoalore, E. - Wacziarg, R. (2013). How deep are the roots of economic development?. Journal of Economic Literature, 51(2), 325-369.
  • Tokdoğan, N.(2018). Yeni osmanlıcılık, hınç, nostalji, narsisizm. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ünlü, S. vd. (2022). Documentaries as cultural diplomacy: Trt documentary's discourses on hagia sophia. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi (MEDİAD), 5(1), 5-22.
  • Ünal Çınar. R. (2020). Ecdadın icadı akp iktidarında bellek mücadelesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Yardım, G. - Doğruer, H. (2019). Eleştirel söylem çözümlemesi bağlamında haber metinlerinin incelenmesi: Pippa Bacca cinayeti örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 137-148.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar (Diğer), Ekran ve Dijital Medya (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Can Akgün 0000-0001-5097-8291

Erken Görünüm Tarihi 25 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 19 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 11 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 48

Kaynak Göster

APA Akgün, A. C. (2024). KÜLTÜREL DİPLOMASİ BAĞLAMINDA YOUTUBER’LARIN AYASOFYA İZLENİMLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 17(48), 2054-2069. https://doi.org/10.12981/mahder.1518765