Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İSLAMİ KÜLTÜR ENDÜSTRİSNİN YENİ FENOMENİ: TESETTÜRE GİRME KUTLAMALARI

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 48, 1993 - 2011, 26.12.2024
https://doi.org/10.12981/mahder.1551098

Öz

ÖZ: İslami kültür endüstrisi, İslam kültürünün ticari ve tüketimle ilgili yönlerini ifade eden bir kavramdır. Bu endüstri, İslam’ın dinî ve kültürel öğelerini ticari ürünlere ve hizmetlere dönüştüren birtakım faaliyetleri içermektedir. İslami giyim, gıda, moda, finans, medya ve eğlence gibi farklı sektörlerden beslenmekte aynı zamanda bu sektörleri beslemektedir. İslami kültür endüstrisi Müslüman tüketicilere hitap eden ürünlerin ve hizmetlerin geliştirilmesini ve pazarlanmasını içerir. Bu sektör, İslam dininin evrensel öğretileriyle modern yaşamın gereksinimleri arasındaki dengeyi bulmayı amaçlamaktadır.
Müslüman topluluklar arasında tüketim alışkanlıklarının değişmesiyle birlikte büyüyen ve önem kazanan İslami kültür endüstrisi hem geleneksel İslam değerlerine bağlı kalarak hem çağdaş tüketim taleplerini karşılayarak geniş bir alanda faaliyet gösterir. Bu nedenle İslam’ın kültürel ifadesi ve ekonomik bir olgu olarak giderek daha fazla dikkat çekmektedir.
Çalışma, İslami kültür endüstrisi çerçevesinde sosyal medyada ortaya çıkan ve yeni bir fenomen hâline gelen tesettüre girme kutlamalarını ele alacaktır. Bu kutlamaların sosyal medyada ortaya çıkışı, bir moda hâline gelişi ve Müslüman kadınlar arasında nasıl bir etkiye sahip olduğu çalışmanın konuları arasındadır. Tesettüre girme kutlamaları, İslam dininin çağdaş yaşamla nasıl etkileşime girdiğini ve dinin yorumlanmasına nasıl yeni bir boyut kazandırdığını gösteren dikkate değer bir örnektir. Bu kutlamalar, İslam kültürünün değişen doğasını anlamak için de nitelikli veriler sunmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Kültür endüstrisi, İslami kültür endüstrisi, tüketim, popüler kültür, tesettüre girme kutlaması
ABSTRACT: Islamic culture industry is a concept that refers to the commercial and consumption related aspects of Islamic culture. This industry includes a number of activities that transform the religious and cultural elements of Islam into commercial products and services. Islamic clothing draws from and nourishes different sectors such as food, fashion, finance, media and entertainment. The Islamic cultual industry involves the development and marketing of products and services that appeal to Muslim consumers. This sector aims to find the balance between the universal teachings of the Islamic religion and the requirements of modern life.
The Islamic culture industry which has grown and gained importance with the change in consumption habits among Muslim communities operates in a wide range by adhering to traditional Islamic values and meeting contemporary consumption demans. For this reason it is attracting more and more attention as a cultural expression of Islam and as an economic phenomenon.
The article will discuss the hijab celebrations that emerged on social media within the framework of the Islamic culture industry and have become a new phenomenon. The emergence of these celebrations on social media how they became a fashion and what effect they have among Muslim women are among the subjects of the article. Hijab initation celebrations are a remerkable example of how the Islamic religion interacts with contemporary life and adds a new dimension to the interpretation of the religion. These celebrations also provide qualified data to understand the changing nature of Islamic culture.
Key Words: Culture industry, Islamıc culture industry, consumption, popular culture, celebration of wearing hijab

Kaynakça

  • Aygül, H. H. - Gürbüz, G. (2019). Tüketim, moda ve İslami giyim açısından tesettürlü türbanlı öğrenciler Akdeniz Üniversitesi örneği. Muhafazakâr Düşünce, 56, 161-209.
  • Bars, M. E. (2021). Folklorizm, fakelore, icat edilmiş gelenek ve reklam. Bingöl Araştırmaları Dergisi, 8(1), 27-50.
  • Boudrillard, J. (2015). Tüketim toplumu. (çev.: Alaeddin Şenel), İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Demirezen, İ. (2010). Tüketim toplumunun oluşumu ve din ile etkileşimi. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 10(3), 97-109.
  • Demirezen, İ. (2015). Tüketim toplumu ve din. İstanbul: Dem Yayıncılık.
  • Demirezen, İ. (2016). Türkiye’de muhafazakâr kesimin değişen hayat tarzı. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 547-560.
  • Göle, N. (2012). Seküler ve dinsel: Aşınan sınırlar. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Meşe, İ. (2016). Tüketim, din ve kadın bağlamında İslami moda dergileri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 95-110.
  • Övür, A. (2013). Siyaset-eğlence ilişkisi: 2010-2012 döneminde Türkiye’deki popüler dizilerde muhafazakâr ideolojinin yeniden üretimi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Özbolat, A. (2015). Kapitalizme eklemlenme dindar orta sınıfta tüketim kültürü. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Simmel, G. (1957). Fashion. The American Journal of Sociology, 62 (6), 541-558.
  • Tan, G.Ö. (2016). Kültürel muhafazakârlık ve popüler kültür. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.

THE NEW PHENOMENA OF THE ISLAMIC CULTURE INDUSTRY: HIJAB CELEBRATIONS

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 48, 1993 - 2011, 26.12.2024
https://doi.org/10.12981/mahder.1551098

Öz

ÖZ: İslami kültür endüstrisi, İslam kültürünün ticari ve tüketimle ilgili yönlerini ifade eden bir kavramdır. Bu endüstri, İslam’ın dinî ve kültürel öğelerini ticari ürünlere ve hizmetlere dönüştüren birtakım faaliyetleri içermektedir. İslami giyim, gıda, moda, finans, medya ve eğlence gibi farklı sektörlerden beslenmekte aynı zamanda bu sektörleri beslemektedir. İslami kültür endüstrisi Müslüman tüketicilere hitap eden ürünlerin ve hizmetlerin geliştirilmesini ve pazarlanmasını içerir. Bu sektör, İslam dininin evrensel öğretileriyle modern yaşamın gereksinimleri arasındaki dengeyi bulmayı amaçlamaktadır.
Müslüman topluluklar arasında tüketim alışkanlıklarının değişmesiyle birlikte büyüyen ve önem kazanan İslami kültür endüstrisi hem geleneksel İslam değerlerine bağlı kalarak hem çağdaş tüketim taleplerini karşılayarak geniş bir alanda faaliyet gösterir. Bu nedenle İslam’ın kültürel ifadesi ve ekonomik bir olgu olarak giderek daha fazla dikkat çekmektedir.
Çalışma, İslami kültür endüstrisi çerçevesinde sosyal medyada ortaya çıkan ve yeni bir fenomen hâline gelen tesettüre girme kutlamalarını ele alacaktır. Bu kutlamaların sosyal medyada ortaya çıkışı, bir moda hâline gelişi ve Müslüman kadınlar arasında nasıl bir etkiye sahip olduğu çalışmanın konuları arasındadır. Tesettüre girme kutlamaları, İslam dininin çağdaş yaşamla nasıl etkileşime girdiğini ve dinin yorumlanmasına nasıl yeni bir boyut kazandırdığını gösteren dikkate değer bir örnektir. Bu kutlamalar, İslam kültürünün değişen doğasını anlamak için de nitelikli veriler sunmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Kültür endüstrisi, İslami kültür endüstrisi, tüketim, popüler kültür, tesettüre girme kutlaması
ABSTRACT: Islamic culture industry is a concept that refers to the commercial and consumption related aspects of Islamic culture. This industry includes a number of activities that transform the religious and cultural elements of Islam into commercial products and services. Islamic clothing draws from and nourishes different sectors such as food, fashion, finance, media and entertainment. The Islamic cultual industry involves the development and marketing of products and services that appeal to Muslim consumers. This sector aims to find the balance between the universal teachings of the Islamic religion and the requirements of modern life.
The Islamic culture industry which has grown and gained importance with the change in consumption habits among Muslim communities operates in a wide range by adhering to traditional Islamic values and meeting contemporary consumption demans. For this reason it is attracting more and more attention as a cultural expression of Islam and as an economic phenomenon.
The article will discuss the hijab celebrations that emerged on social media within the framework of the Islamic culture industry and have become a new phenomenon. The emergence of these celebrations on social media how they became a fashion and what effect they have among Muslim women are among the subjects of the article. Hijab initation celebrations are a remerkable example of how the Islamic religion interacts with contemporary life and adds a new dimension to the interpretation of the religion. These celebrations also provide qualified data to understand the changing nature of Islamic culture.
Key Words: Culture industry, Islamıc culture industry, consumption, popular culture, celebration of wearing hijab

Kaynakça

  • Aygül, H. H. - Gürbüz, G. (2019). Tüketim, moda ve İslami giyim açısından tesettürlü türbanlı öğrenciler Akdeniz Üniversitesi örneği. Muhafazakâr Düşünce, 56, 161-209.
  • Bars, M. E. (2021). Folklorizm, fakelore, icat edilmiş gelenek ve reklam. Bingöl Araştırmaları Dergisi, 8(1), 27-50.
  • Boudrillard, J. (2015). Tüketim toplumu. (çev.: Alaeddin Şenel), İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Demirezen, İ. (2010). Tüketim toplumunun oluşumu ve din ile etkileşimi. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 10(3), 97-109.
  • Demirezen, İ. (2015). Tüketim toplumu ve din. İstanbul: Dem Yayıncılık.
  • Demirezen, İ. (2016). Türkiye’de muhafazakâr kesimin değişen hayat tarzı. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 547-560.
  • Göle, N. (2012). Seküler ve dinsel: Aşınan sınırlar. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Meşe, İ. (2016). Tüketim, din ve kadın bağlamında İslami moda dergileri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 95-110.
  • Övür, A. (2013). Siyaset-eğlence ilişkisi: 2010-2012 döneminde Türkiye’deki popüler dizilerde muhafazakâr ideolojinin yeniden üretimi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Özbolat, A. (2015). Kapitalizme eklemlenme dindar orta sınıfta tüketim kültürü. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Simmel, G. (1957). Fashion. The American Journal of Sociology, 62 (6), 541-558.
  • Tan, G.Ö. (2016). Kültürel muhafazakârlık ve popüler kültür. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkiye Sahası Türk Halk Bilimi, Türk Halk Bilimi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rumeysa Meliha Kanber 0000-0002-9563-1053

Erken Görünüm Tarihi 25 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 16 Eylül 2024
Kabul Tarihi 9 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 48

Kaynak Göster

APA Kanber, R. M. (2024). İSLAMİ KÜLTÜR ENDÜSTRİSNİN YENİ FENOMENİ: TESETTÜRE GİRME KUTLAMALARI. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 17(48), 1993-2011. https://doi.org/10.12981/mahder.1551098