İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SİSTEMİN ÖTESİNDE: TRON & TRON EFSANESİ VE DİJİTAL İLE FİZİKSEL GERÇEKLİKLER ARASINDAKİ BULANIKLAŞAN SINIRLAR

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 49, 567 - 583, 19.03.2025

Öz

Tron serisi, büyüleyici bir dünya tasviriyle, giderek dijitalleşen yaşamlardan kaynaklanan etik soruları ele almaktadır. Gerçeklik algısını, bilinci ve sanal âlemler arasındaki sınırları sorgulamaktadır. Bu makale, hem Tron (1982) hem de Tron Efsanesi (2010) filmlerinin fiziksel gerçeklikler arasındaki birleşen çizgileri nasıl gösterdiğine odaklanarak Tron'daki temaları incelemektedir. Nick Bostrom'un simülasyon hipotezi, Jean Baudrillard'ın hipergerçeklik fikri ve Rizwan Virk'in simüle edilmiş dünyalar üzerine incelemeleri gibi bilimsel kavramları kullanarak bu filmleri analiz eden makale, Tron evreninin insanların teknolojiyle gelişen etkileşimini nasıl sembolize ettiğini süzmeyi amaçlamaktadır. Bu inceleme, filmlerin bir sınır betimlemesi ile yapay zekâ, sanal gerçeklik ve potansiyel dijital bilinç alanındaki modern gelişmeler arasında bağlantılar kurmaktadır. Ayrıca, Tron hikâyesini gerçekliğin doğası, bilinç ve akıllı dijital varlıklar yaratmanın etrafındaki etik düşünceler hakkındaki tartışmalar içine yerleştirmektedir. Film analizi ve derinlemesine bir araştırmayı harmanlayarak, bu makale Tron serisinin sadece mevcut teknolojik gelişmeleri yansıtmakla kalmayıp, giderek dijitalleşen dünyamızdaki yaklaşan zorlukları ve potansiyelleri de öngördüğünü savunmaktadır. Özünde, Tron'un alanından geçen bir yolculuk, yaşam, farkındalık ve icat ettiğimiz teknolojik yapılarla olan bağlantımız hakkındaki derin sorgulamaları düşünmek için bir temel sunmaktadır.

Kaynakça

  • Baudrillard, J. (1994). Simulacra and simulation. Michigan: University of Michigan Press.
  • Bostrom, N. (2003). Are you living in a computer simulation? Philosophical Quarterly, 53(211), 243-255.
  • Bostrom, N. (2014). Superintelligence: Paths, dangers, strategies. Oxford: Oxford University Press.
  • Brighton, T. (2024). Simulation Theory Simplified!: The Growing Evidence that We Live in the Matrix [Print]. ‎ Independently published.
  • Descartes, R. (1984). Meditations on first philosophy. The Philosophical Writings of Descartes, vol. 2, (trans.: J. Cottingham et al.), 1-33, Cambridge: Cambridge University Press. (Original work published 1641)
  • Dick, P. K. (1995). The shifting realities of Philip K. Dick: Selected literary and philosophical writings. UK: Vintage.
  • Good, I. J. (1965). Speculations concerning the first ultraintelligent machine. Advances in Computers, (eds.: F. L. Alt & M. Rubinoff), vol. 6, 31-88, Cambridge: Academic Press.
  • Harvey, C.B. (2013) Transmedia storytelling and audience: Memory and market. Digital World: Connectivity, Creativity and Rights, (ed.: G. Youngs), 115-127, London: Routledge.
  • Kirsner, S. (2008). Inventing the Movies: Hollywood's Epic Battle Between Innovation and the Status Quo, from Thomas Edison to Steve Jobs. First Edition, CinemaTech Books.
  • Kosinski, J. (Director). (2010). Tron: Legacy [Film]. Walt Disney Pictures.
  • Kurzweil, R. (2005). The singularity is near: When humans transcend biology. New York: Viking.
  • Lisberger, S. (Director). (1982). Tron [Film]. Walt Disney Productions.
  • Plato. (1974). The republic. (trans.: G. M. A. Grube), Indianapolis: Hackett Publishing Company. (Original work published ca. 375 BCE)
  • Talbot, M. (1991). The holographic universe. New York: HarperCollins.
  • Virk, R. (2019). The simulation hypothesis: An MIT computer scientist shows why AI, quantum physics and Eastern mystics all agree we are in a video game. USA: Bayview Books.
  • Wood, A. (2014). Contests and simulations: Tron: Legacy's connections with technologies. Journal of Film and Video, 66(3), 31-42.

BEYOND THE GRID: TRON & TRON LEGACY AND THE BLURRING LINES BETWEEN DIGITAL AND PHYSICAL REALITIES

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 49, 567 - 583, 19.03.2025

Öz

The Tron series with its captivating portrayal of a world focuses on the ethical questions arising from increasingly digitalized lives. It challenges the perception of reality consciousness and the boundaries, between the virtual realms. This article explores the themes in Tron concentrating on how both Tron (1982) and Tron: Legacy (2010) showcase the merging lines between physical realities. By analysing these films using scientific concepts like Nick Bostrom’s simulation hypothesis, Jean Baudrillard’s idea of hyperreality and Rizwan Virk’s exploration of simulated worlds the article intends to filter how the Tron universe symbolizes people’s evolving interaction with technology. The examination draws connections between the films’ depiction of a frontier and modern advancements in AI virtual reality and potential digital consciousness. Additionally, it places the Tron storyline within conversations, about reality’s nature, consciousness and the ethical considerations surrounding creating intelligent digital beings. Through blending an analysis of movies and a decent exploration, this paper makes a case for how the Tron series not just mirrors present tech advancements but also foresees upcoming hurdles and potentials in our world that is becoming more digitalized. In essence, taking an odyssey through Tron’s domain offers a basis for pondering the deep inquiries about life, awareness and our connection, with the technological structures we invent.

Kaynakça

  • Baudrillard, J. (1994). Simulacra and simulation. Michigan: University of Michigan Press.
  • Bostrom, N. (2003). Are you living in a computer simulation? Philosophical Quarterly, 53(211), 243-255.
  • Bostrom, N. (2014). Superintelligence: Paths, dangers, strategies. Oxford: Oxford University Press.
  • Brighton, T. (2024). Simulation Theory Simplified!: The Growing Evidence that We Live in the Matrix [Print]. ‎ Independently published.
  • Descartes, R. (1984). Meditations on first philosophy. The Philosophical Writings of Descartes, vol. 2, (trans.: J. Cottingham et al.), 1-33, Cambridge: Cambridge University Press. (Original work published 1641)
  • Dick, P. K. (1995). The shifting realities of Philip K. Dick: Selected literary and philosophical writings. UK: Vintage.
  • Good, I. J. (1965). Speculations concerning the first ultraintelligent machine. Advances in Computers, (eds.: F. L. Alt & M. Rubinoff), vol. 6, 31-88, Cambridge: Academic Press.
  • Harvey, C.B. (2013) Transmedia storytelling and audience: Memory and market. Digital World: Connectivity, Creativity and Rights, (ed.: G. Youngs), 115-127, London: Routledge.
  • Kirsner, S. (2008). Inventing the Movies: Hollywood's Epic Battle Between Innovation and the Status Quo, from Thomas Edison to Steve Jobs. First Edition, CinemaTech Books.
  • Kosinski, J. (Director). (2010). Tron: Legacy [Film]. Walt Disney Pictures.
  • Kurzweil, R. (2005). The singularity is near: When humans transcend biology. New York: Viking.
  • Lisberger, S. (Director). (1982). Tron [Film]. Walt Disney Productions.
  • Plato. (1974). The republic. (trans.: G. M. A. Grube), Indianapolis: Hackett Publishing Company. (Original work published ca. 375 BCE)
  • Talbot, M. (1991). The holographic universe. New York: HarperCollins.
  • Virk, R. (2019). The simulation hypothesis: An MIT computer scientist shows why AI, quantum physics and Eastern mystics all agree we are in a video game. USA: Bayview Books.
  • Wood, A. (2014). Contests and simulations: Tron: Legacy's connections with technologies. Journal of Film and Video, 66(3), 31-42.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Kültürel çalışmalar (Diğer), Ekran ve Dijital Medya (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Timuçin Buğra Edman 0000-0002-5103-4791

Erken Görünüm Tarihi 19 Mart 2025
Yayımlanma Tarihi 19 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 18 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 1 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Edman, T. B. (2025). BEYOND THE GRID: TRON & TRON LEGACY AND THE BLURRING LINES BETWEEN DIGITAL AND PHYSICAL REALITIES. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 18(49), 567-583. https://doi.org/10.12981/mahder.1535045