Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SERAMİK EĞİTİMİ ALAN ÖZEL SANAT ATÖLYESİ ÖĞRENCİLERİNİN SERAMİK SANATINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 49, 640 - 654, 19.03.2025
https://doi.org/10.12981/mahder.1550317

Öz

Günümüzde bireyler, çeşitli kaynaklardan gelen birçok baskıyla karşı karşıya kalmaktadır. İnsanların ruhsal sıkıntılarından uzaklaşmak için en sık başvurduğu terapi yöntemlerinden biri de sanattır. Seramik sanatının, bireylere içsel duygu ve deneyimlerini ifade etmeleri için imkân verdiği ve insan psikolojisinde rahatlatıcı bir etkiye sahip olduğu uzun yıllardır sanat terapisi üzerine yapılan çalışmalar ile bilinmektedir. Seramik eğitimi veren sanat atölyelerinden ders alan kişilerin seramik sanatına dair algılarının irdelendiği bu araştırmada nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Bu kapsamda özel bir sanat atölyesinden düzenli olarak seramik eğitimi alan kişiler ile görüşmeler yapılarak, eğitim almadan önceki ve sonraki seramik sanatına dair olan görüşleri incelenmiştir. Araştırmanın temel amacı alınan eğitimin seramik sanatı algısında gelişim yaratıp yaratmadığını somut veriler ile kanıtlamaktır. Verilerin sağlanması için hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu, katılımcılara bilgisayar ortamında canlı bağlantılar ile etik ilkeler göz önünde bulundurularak yöneltilmiştir. Görüşmeler göstermektedir ki katılımcıların aldıkları eğitim seramik sanatın bilincinin oluşmasında pozitif yönde etki sağlamaktadır. Bunula birlikte seramik hakkında bilinen temel bilgilerden ayrı olarak, sanıldığının aksine basit değil oldukça yoğun uğraş gerektiren bir sanat alanı olduğu, pek çok farklı alanda kullanıldığı, insan psikolojisini rahatlattığı, estetik algıyı ve bakış açısını değiştirdiğine dair farkındalık yarattığı gözlemlenmiştir.

Etik Beyan

Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı beyan ederim.

Teşekkür

Çalışmaya katkılarından dolayı Prof. Dr. Hatice Harmankaya'ya teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Akbulut, Y. (2018). Veri çözümleme teknikleri. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 162-195, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Arcasoy, A.- Başkırkan, H. (2020). Seramik teknolojisi. 1. Baskı, İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Canyılmaz, E. (2021). Seramik ve terapi. Tıp ve Sanat, 129–138, Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Peerapat, S. (2021). Clay art therapy for physical, psychological and cognitive ımprovement. International Journal of Medical Science and Current Research (IJMSCR), 4, (4), 399-401.
  • Salı Balaban, J. (2018). Verilerin toplanması. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 134-161, Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Sennett, R. (2019). Zanaatkâr. 3. Basım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Terwiel Dizdar, C. (2008). Türkiye’de seramik sanatının kurumsallaşması. Seramik Türkiye Dergisi, 24, 118-123.
  • Turani, A. (1993). Sanat terimleri sözlüğü. 5. Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Wang, S.- Shao, S. (2024). Impact of ceramic art therapy on the psychological health of socially disadvantaged groups. Lecture Notes in Education Psychology and Public Media, 50(1), 23-28.
  • Yalçın, B.- Ak, H. (2024). Seramik sanatıyla terapötik uygulamalar: 6 Şubat depremi Adıyaman örneği. Avrasya Beşerî Bilim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 11-20.
  • Yıldırım, A.- Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 12. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. (2019) Modern/çağdaş seramik sanatı: Türkiye’de seramiğin öyküsü. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.

VIEWS OF PRIVATE ART WORKSHOP STUDENTS RECEIVING CERAMIC ART EDUCATION TOWARDS CERAMIC ART

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 49, 640 - 654, 19.03.2025
https://doi.org/10.12981/mahder.1550317

Öz

Today, individuals are faced with many pressures from various sources. One of the most common therapy methods that people use to get away from their mental distress is art. It has been known through studies on art therapy for many years that ceramic art allows individuals to express their feelings and experiences and has a relaxing effect on human psychology. Qualitative research methods were used in this study, which examined the perceptions of people who take courses from art studios that provide ceramic education on ceramic art. In this context, interviews were conducted with people who regularly receive ceramic education from a private art studio, and their views on ceramic art before and after receiving the education were examined. The main purpose of the study is to prove with concrete data whether the education received creates an improvement in the perception of ceramic art. The semi-structured interview form prepared for the provision of data was directed to the participants via live connections in a computer environment, considering ethical principles. The interviews show that the education received by the participants has a positive effect on the formation of awareness of ceramic art. However, apart from the basic information known about ceramics, it has been observed that, contrary to popular belief, it is not a simple art form but one that requires intense effort, and that it is used in many different areas, relaxes human psychology, and creates awareness that it changes aesthetic perception and perspective.

Kaynakça

  • Akbulut, Y. (2018). Veri çözümleme teknikleri. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 162-195, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Arcasoy, A.- Başkırkan, H. (2020). Seramik teknolojisi. 1. Baskı, İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Canyılmaz, E. (2021). Seramik ve terapi. Tıp ve Sanat, 129–138, Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Peerapat, S. (2021). Clay art therapy for physical, psychological and cognitive ımprovement. International Journal of Medical Science and Current Research (IJMSCR), 4, (4), 399-401.
  • Salı Balaban, J. (2018). Verilerin toplanması. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 134-161, Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Sennett, R. (2019). Zanaatkâr. 3. Basım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Terwiel Dizdar, C. (2008). Türkiye’de seramik sanatının kurumsallaşması. Seramik Türkiye Dergisi, 24, 118-123.
  • Turani, A. (1993). Sanat terimleri sözlüğü. 5. Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Wang, S.- Shao, S. (2024). Impact of ceramic art therapy on the psychological health of socially disadvantaged groups. Lecture Notes in Education Psychology and Public Media, 50(1), 23-28.
  • Yalçın, B.- Ak, H. (2024). Seramik sanatıyla terapötik uygulamalar: 6 Şubat depremi Adıyaman örneği. Avrasya Beşerî Bilim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 11-20.
  • Yıldırım, A.- Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 12. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. (2019) Modern/çağdaş seramik sanatı: Türkiye’de seramiğin öyküsü. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Seramik ve Cam Tasarımı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökçe Uysal Başer 0000-0002-9764-0359

Erken Görünüm Tarihi 19 Mart 2025
Yayımlanma Tarihi 19 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 15 Eylül 2024
Kabul Tarihi 17 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Uysal Başer, G. (2025). SERAMİK EĞİTİMİ ALAN ÖZEL SANAT ATÖLYESİ ÖĞRENCİLERİNİN SERAMİK SANATINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 18(49), 640-654. https://doi.org/10.12981/mahder.1550317