Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Technical Analysis of Garments Created Using Quilting Techniques by Some Designers in Western Fashion of the 21st Century

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 49, 449 - 466, 19.03.2025

Öz

Quilting occupies a prominent position within the realm of traditional crafts. This art form traditionally employs valuable fabrics such as silk and silk satin, with filling materials like cotton and wool, while the surface embellishment, consisting of floral or geometric motifs, demands a high level of skill, patience, and expertise. Historically characterized by manual craftsmanship, quilting has transitioned to mass production through technological advancements in response to the rapidly evolving dynamics of contemporary fashion. Although interest in this art has waned over time, it continues to persist in contemporary contexts, often reinterpreted through the lens of contemporary art and design. Notably, Robert Rauschenberg's 1955 artwork “Bed”, created using quilting techniques, represents a pivotal contribution to contemporary art and has served as an inspiration for numerous artists and designers. In addition to being a source of inspiration in the field of contemporary art, quilt art is also seen to be adopted as a form of creative expression in contemporary fashion design. This study aims to investigate how the techniques associated with quilting have been contemporized within the fashion paradigms of the 20th and 21st centuries. Specifically, it examines the incorporation of materials, motifs, and techniques from this traditional craft into Western garment design. The analysis will be substantiated with visual representations to provide comprehensive insights into the intersections between quilting and contemporary fashion.

Kaynakça

  • Audin, H. (2013). Patchwork and quilting britain. UK: Shire Library.
  • Colby, A. (1971). Quilting, Charles Scribner's sons. New York: Charles Scribner’s Sons.
  • Dıvrak, (2010). Klasik dönem Osmanlı çadır süslemelerinden kıvırma, oturtma, çırpma (aplike) tekniğinin günümüz gereksinimlerine uyarlama önerileri. İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Diyarbekirli, N. (1972). Hun sanatı. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Kültür Yayınları.
  • Duman, M. (2007). Geleneksel Türk yorgancılık sanatı. İstanbul: Heyamola Yayınları.
  • Erkmen, G. (1986). İstanbul ili yorgancı esnafının sosyo-ekonomik kültürel özellikleri alan araştırması. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayımlanmamış Bitirme Ödevi.
  • Ertalay, Z., S. (2013). Türklerde geleneksel yorgancılık sanatı ve günümüzde İstanbul’daki durumu. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Eyüboğlu, İ. Z. (1991). Türk dilinin etimoloji sözlüğü. İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Fall, C. (2006). Quilting for dummies. 2nd ed., Notions-In Network.
  • Gülensoy, B. (1995). Türklerde (yorgan) Konya’da (yorgancılık) ve yorgan motifleri. Türk Kültürü Dergisi, XXXII (391), 695-704.
  • Gümüşer, T. (2018). Kaybolmaya yüz tutmuş geleneksel Türk yorgancılığının analizi: Tire ilçesi örneği. Akra Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi, 6(15), 229-237.
  • Gwinner, S. V. (1987). The history of the patchwork quilt, origins, traditions and symbols of a textile art. Pensilvanya: Schiffer Publishing Ltd.
  • Hall, C. A.- Kretsinger, R. G. (2015). The Romance of the patcwork quilt in America in three parts: history and quilt patches- quilts, antique and modern –quilting and quilting designs. Columbia: Wellhausen Press.
  • Hultgren, S. (1994). Introduction to quilting 101: The basics. UK: EZ International.
  • İmer, Z. (2001). Geleneksel el sanatlarımızdan kırkpare/parça birleştirme (patchwork). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Kaya, F. – Ergenekon, C. (1992) Yorgan sanatı. Kültür ve Sanat Dergisi, 13, 33-37.
  • Köksal, A. (2015). Yorgan sanatı. Sanat Çevresi Dergisi, 85, 12.
  • Lam, E. (2013). Arts & lifestyle: quilting project referans book. Canada: Saskatchewan.
  • Ok, M. (2015). Tasarım ve süsleme öğeleriyle topkapı sarayı padişah kaftanları. Akdeniz Sanat Dergisi, 8(16), 70-85.
  • Ögel, B. (1985). Türk kültür tarihine giriş. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Öngen, A., G. (2016). Geleneksel tekstil teknikleri ışığında günümüzün giyilebilir sanat algısı. İdil Dergisi, 5 (24), 1240-1242.
  • Yardımcı, N. (2008). Ankara el ı̇şi yorganları üzerine bir araştırma. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.

21. YÜZYILDA YORGAN SANATINDA KULLANILAN TEKNİKLERİN GİYSİ TASARIMINA YANSIMALARI

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 49, 449 - 466, 19.03.2025

Öz

Yorgan, geleneksel el sanatlarımız arasında önemli bir yere sahiptir. İpek, ipek saten gibi kıymetli kumaşların tercih edildiği, pamuk, yün gibi elyafların dolgu malzemesi olarak kullanıldığı bu sanattın süslemesinde kullanılan bitkisel veya geometrik motiflerden oluşan yüzeylerin şekillendirilmesi emek, sabır ve ustalık gerektirmektedir. Geçmişte el emeğinin hâkim olduğu bu sanat, günümüzün hızla değişen moda algısı nedeniyle artık teknolojik yöntemlerle seri bir şekilde üretilmektedir. Zaman içerisinde bu sanata ilgi azalsa da günümüzde çağdaş sanat alanında birçok sanatçının bu tekniği kullandığı görülmektedir. Yorgan sanatının çağdaş sanat alanında ilham kaynağı olmasının yanı sıra, çağdaş giyim tasarımında da benimsendiği görülmektedir. Bu çalışma, yorgan sanatına ait tekniklerin 21. yüzyıl çağdaş giysi tasarımında nasıl uygulandığını ve çağdaş giysi tasarımına olan katkısını göstermeyi amaçlamıştır. Bu amaç doğrultusunda betimsel durum analizi yöntemiyle yorgan sanatının tarihsel gelişimi, çağdaş sanatçı çalışmaları ve giysi tasarımında kullanımı incelenmiştir. Bu bağlamda seçilen markaların tasarımlarında kullanılan yorgan sanatı teknikleri sınıflandırılmış ve analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, bu sanatın çağdaş moda tasarımında hem görsel hem de kültürel bir değer olarak varlığını sürdürdüğünü göstermektedir. Yorgan sanatının geleneksel teknikleri ile çağdaş tasarım anlayışının birleştirildiği, böylece özgün ve yaratıcı giysi tasarımlarının ortaya çıktığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Audin, H. (2013). Patchwork and quilting britain. UK: Shire Library.
  • Colby, A. (1971). Quilting, Charles Scribner's sons. New York: Charles Scribner’s Sons.
  • Dıvrak, (2010). Klasik dönem Osmanlı çadır süslemelerinden kıvırma, oturtma, çırpma (aplike) tekniğinin günümüz gereksinimlerine uyarlama önerileri. İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Diyarbekirli, N. (1972). Hun sanatı. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Kültür Yayınları.
  • Duman, M. (2007). Geleneksel Türk yorgancılık sanatı. İstanbul: Heyamola Yayınları.
  • Erkmen, G. (1986). İstanbul ili yorgancı esnafının sosyo-ekonomik kültürel özellikleri alan araştırması. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayımlanmamış Bitirme Ödevi.
  • Ertalay, Z., S. (2013). Türklerde geleneksel yorgancılık sanatı ve günümüzde İstanbul’daki durumu. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Eyüboğlu, İ. Z. (1991). Türk dilinin etimoloji sözlüğü. İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Fall, C. (2006). Quilting for dummies. 2nd ed., Notions-In Network.
  • Gülensoy, B. (1995). Türklerde (yorgan) Konya’da (yorgancılık) ve yorgan motifleri. Türk Kültürü Dergisi, XXXII (391), 695-704.
  • Gümüşer, T. (2018). Kaybolmaya yüz tutmuş geleneksel Türk yorgancılığının analizi: Tire ilçesi örneği. Akra Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi, 6(15), 229-237.
  • Gwinner, S. V. (1987). The history of the patchwork quilt, origins, traditions and symbols of a textile art. Pensilvanya: Schiffer Publishing Ltd.
  • Hall, C. A.- Kretsinger, R. G. (2015). The Romance of the patcwork quilt in America in three parts: history and quilt patches- quilts, antique and modern –quilting and quilting designs. Columbia: Wellhausen Press.
  • Hultgren, S. (1994). Introduction to quilting 101: The basics. UK: EZ International.
  • İmer, Z. (2001). Geleneksel el sanatlarımızdan kırkpare/parça birleştirme (patchwork). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Kaya, F. – Ergenekon, C. (1992) Yorgan sanatı. Kültür ve Sanat Dergisi, 13, 33-37.
  • Köksal, A. (2015). Yorgan sanatı. Sanat Çevresi Dergisi, 85, 12.
  • Lam, E. (2013). Arts & lifestyle: quilting project referans book. Canada: Saskatchewan.
  • Ok, M. (2015). Tasarım ve süsleme öğeleriyle topkapı sarayı padişah kaftanları. Akdeniz Sanat Dergisi, 8(16), 70-85.
  • Ögel, B. (1985). Türk kültür tarihine giriş. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Öngen, A., G. (2016). Geleneksel tekstil teknikleri ışığında günümüzün giyilebilir sanat algısı. İdil Dergisi, 5 (24), 1240-1242.
  • Yardımcı, N. (2008). Ankara el ı̇şi yorganları üzerine bir araştırma. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tekstil ve Moda Tasarımı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Ertikin 0000-0002-2039-6335

Erken Görünüm Tarihi 19 Mart 2025
Yayımlanma Tarihi 19 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 29 Eylül 2024
Kabul Tarihi 4 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Ertikin, Ç. (2025). 21. YÜZYILDA YORGAN SANATINDA KULLANILAN TEKNİKLERİN GİYSİ TASARIMINA YANSIMALARI. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 18(49), 449-466. https://doi.org/10.12981/mahder.1558062