Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A STUDY ON THE PROMOTION OF INTANGIBLE CULTURAL HERITAGE MUSEUM WEB DESIGNS IN TURKEY

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 49, 277 - 296, 19.03.2025

Öz

Cultural heritage is an element that enables the existence of a society and accelerates its development. This element, enabling individuals to recognize their own culture, is also the whole set of values that explains how they exist. Cultural heritage is divided into two parts: tangible and intangible cultural heritage. Tangible cultural heritage includes in short, elements such as monuments and buildings with historical value. Intangible cultural heritage, on the other hand, includes all values such as customs, traditions, practices and rituals that have been passed down orally from the past to the present. The most practical way to discover the cultural heritage of a society is through digital platforms that describe the cultural structure of that society. This study aims to ensure the sustainability of cultural heritage by introducing intangible cultural heritage to future generations on digital platforms in accordance with design principles. In line with this goal, websites, related to intangible cultural heritage were examined and compliance with design principles, legibility and correct use of compositional structures were emphasized. Based on these examinations, examples supporting the subject are given. With the digital development of intangible cultural heritage, the integrity, function and attractiveness of web pages in terms of design, technology and human interaction have been discussed in detail, and the results have been evaluated in the context of interdisciplinary intangible cultural heritage and the contribution of new generation digital designs to promotion and creative possibilities.

Kaynakça

  • Abed, H, N, A. - Akçi, Y. (2023). Yeni medyada haber sitelerinin görsel iletişim ve tasarımı açısından incelenmesi: Türk Haber Siteleri Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 22, 1-20.
  • Alakuş, A. - Aydın, B. (2015). Güzel sanatlar eğitimi bölümleri web sayfalarına ilişkin görsel bir analiz. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (53), 1-22.
  • Bakan, U. - Karaaslan, İ. A. (2017). Bireysel farklılıkların sosyal sermaye oluşumuna etkisi: Facebook Ve Lınkedın kullanıcıları üzerine karşılaştırmalı bir analiz. Intermedia International e-Journal, 4 (6), 77-94.
  • Bayraktar, S. (2019). Türk Hava Yolları web sayfasının görsel-içerik çözümlemesi. Uluslararası Turizm Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi, 2 (2), 276-284.
  • Birol, E. (2023). Türkiye’de en çok ziyaret edilen pazaryeri web sitelerinin görsel tasarım süreci. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 8 (1), 107-131.
  • Boztepe, H. (2013). Halkla ilişkilerin kurum ile hedef kitle arasında ilişki oluşturma amacı ve kurumsal web sayfalarının diyalojik halkla ilişkiler aracı olarak kullanımı. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (20), 86-104.
  • Cevher, N. (2024). Türkiye’deki müze web sitelerinin değerlendirilmesi: Kültür ve Turizm Bakanlığı Örneği. Bilgi Yönetimi, 7 (1), 110-122.
  • Ergün, M. vd. (2008). Web sitelerinin çeşitli özellikleri ve eğitim kurumları web sitelerine yansımaları. Kuramsal Eğitimbilim, 1 (1), 2-19.
  • Fırlar, B. - Özdem, Ö, O. (2013). Web tasarımının önemi: destinasyon web sitelerinin görsel tasarımlarının değerlendirilmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 4 (7), 5-16.
  • Gökmen, M. - Özen, Ö. (2023). Türkiye’de kalkınma ajansları ve Batı Akdeniz Kalkınma Ajansı (BAKA) web sitesinde yayınlanan tanıtım filmlerinin içerik analizi. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 14 (52), 22-40.
  • Güngür, P. - Alpan, G. B. (2017). Bir eğitim kurumu olarak üniversite web tasarımlarının incelenmesi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 141-158.
  • Karataş, S. (2003). Öğretim amaçlı web sayfası tasarımında renk kullanımı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (2), 139-148.
  • Keş, Y. (2009). Elektronik yayıncılık ve web tasarım. İstanbul: Hiperlink Eğit. İlet. Yay. San. Tic. Ve Ltd. Sti.
  • Kızgındemir, M, C. (2024). Devletlerin dijital hizmetlerinde tasarım sistemlerinin önemi, Global örnekler ve Türkiye'nin ihtiyaçları. Sanat yazıları, 51, 637-653.
  • Koloğlu, T. (2015). Web tasarımında işlem basamakları ve renk seçimlerinde bilinmesi gerekenler. Küresel Mühendislik Çalışmaları Dergisi, 2 (2), 51-61.
  • Nuryanti, W. (1996). Heritage and postmodern tourism. Annals of Tourism Research, 23 (2), 249-260.
  • Al-Ayyad, Y. - Al-Omari, M. (2015). The degree of availability of web design standards on Yarmouk University’s website from the viewpoint of information and communication technology professionals. Al-Manara Magazine, 21(2), 1–28.
  • Özdemir, B. İ. (2017). Kurum imajının hedef kitleye aktarılmasında kurumsal web sayfalarının rolü üzerine bir inceleme. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4 (12), 344-360.
  • Serbest, K. (2020). Kültür aktörlerinden internet fenomenlerine doğum ve evlilik ile ilgili uygulamalar. Uluslararası Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, 5, 48-69.
  • Soylu, B. Ç. - Şahin, B. (2023). Somut olmayan kültürel miras araştırmalarında koruma - kullanma ve turizm. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 7 (2), 359-377.
  • Tanışık, S. (2024). Üniversite web sitelerinin kullanılabilirlik sorunları üzerine bir araştırma: Başkent Üniversitesi örneği. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, 8 (1), 22-43.
  • Tepecik, A. (2002). Grafik sanatlar. 1. Baskı, Ankara: Detay Yayınları.
  • Thwairan, N, S, D. (2024). Analyzing the Impact of Visual Elements in Website Design on User Experience and Interaction. International Journal of Religion, 5 (10), 1608-1619.
  • Tussyadiah, I, P. - Fesenmaier, D, R. (2009). Mediating tourist experiences access to places via shared videos. Annals of Tourism Research, 36 (1), 24–40.
  • Türker, A. - Çelik, İ. (2012). Somut olmayan kültürel miras unsurlarının turistik ürün olarak geliştirilmesine yönelik alternatif öneriler. Yeni Fikir, 9, 86-98.
  • Türker, A. - Çelik, İ. (2014). Somut olmayan kültürel miras unsurlarının turistik ürün olarak geliştirilmesine yönelik alternatif öneriler. Yeni Fikir, 1 (12), 80-90.
  • Yaralı, M. C. - Özçelik, B. Ö. (2023). Dijital doğal ve kültürel miras turizminin gelişimine etkisi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, İhtisaslaşma Özel Sayı, 13, 246-264.
  • Yurtseven, H, R. vd. (2013). Örneklerle sosyal bilimlerde araştırma yöntem ve teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık.

TÜRKİYE’DE SOMUT OLMAYAN KÜLTÜREL MİRAS MÜZELERİNİN WEB TASARIMLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 49, 277 - 296, 19.03.2025

Öz

Kültürel miras, toplumun var olmasını sağlayan ve gelişmesine ivme kazandıran bir unsurdur. Bireylerin kendi kültürlerini tanımalarını sağlayan bu unsur, aynı zamanda onların nasıl var olduklarını da açıklayan değerler bütünüdür. Kültürel miras, somut ve somut olmayan kültürel miras olmak üzere iki bölüme ayrılmaktadır. Somut kültürel miras kısaca, tarihî değere sahip anıt, yapı gibi unsurları barındırmaktadır. Somut olmayan kültürel miras ise geçmişten günümüze sözlü olarak aktarılmış, örf, âdet, gelenek ve görenekler gibi değerler bütününü kapsamaktadır. Bir toplumun kültürel mirasını keşfedebilmenin en pratik yolu o toplumun kültürel yapısını anlatan dijital platformlardır. Bu çalışmada somut olmayan kültürel mirasın gelecek nesiller ile tasarım ilkelerine uygun biçimde dijital platformlarda buluşturularak kültürel mirasın sürdürülebilirliğinin sağlanması hedeflenmiştir. Bu hedef doğrultusunda somut olmayan kültürel mirası ele alan web sitelerinin yer aldığı tasarım ilkelerine uygunluk, okunaklılık ve kompozisyon yapılarının doğru kullanımı ön plana alınarak incelenmiştir. Bu incelemelerden hareketle konuyu destekleyen örneklere yer verilmiştir. Somut olmayan kültürel mirasın dijital gelişim ile birlikte, web sayfalarının tasarım açısından bütünlüğü, işlevi, dikkat çekiciliği ile göz önüne alınan uygulamalar, teknoloji ve insan etkileşimi ayrıntılarıyla ele alınmış, sonuçlar disiplinler arası olarak somut olmayan kültürel miras ile yeni nesil dijital tasarımların tanıtıma katkısı, yaratıcı olanakları bağlamında değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Abed, H, N, A. - Akçi, Y. (2023). Yeni medyada haber sitelerinin görsel iletişim ve tasarımı açısından incelenmesi: Türk Haber Siteleri Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 22, 1-20.
  • Alakuş, A. - Aydın, B. (2015). Güzel sanatlar eğitimi bölümleri web sayfalarına ilişkin görsel bir analiz. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (53), 1-22.
  • Bakan, U. - Karaaslan, İ. A. (2017). Bireysel farklılıkların sosyal sermaye oluşumuna etkisi: Facebook Ve Lınkedın kullanıcıları üzerine karşılaştırmalı bir analiz. Intermedia International e-Journal, 4 (6), 77-94.
  • Bayraktar, S. (2019). Türk Hava Yolları web sayfasının görsel-içerik çözümlemesi. Uluslararası Turizm Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi, 2 (2), 276-284.
  • Birol, E. (2023). Türkiye’de en çok ziyaret edilen pazaryeri web sitelerinin görsel tasarım süreci. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 8 (1), 107-131.
  • Boztepe, H. (2013). Halkla ilişkilerin kurum ile hedef kitle arasında ilişki oluşturma amacı ve kurumsal web sayfalarının diyalojik halkla ilişkiler aracı olarak kullanımı. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (20), 86-104.
  • Cevher, N. (2024). Türkiye’deki müze web sitelerinin değerlendirilmesi: Kültür ve Turizm Bakanlığı Örneği. Bilgi Yönetimi, 7 (1), 110-122.
  • Ergün, M. vd. (2008). Web sitelerinin çeşitli özellikleri ve eğitim kurumları web sitelerine yansımaları. Kuramsal Eğitimbilim, 1 (1), 2-19.
  • Fırlar, B. - Özdem, Ö, O. (2013). Web tasarımının önemi: destinasyon web sitelerinin görsel tasarımlarının değerlendirilmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 4 (7), 5-16.
  • Gökmen, M. - Özen, Ö. (2023). Türkiye’de kalkınma ajansları ve Batı Akdeniz Kalkınma Ajansı (BAKA) web sitesinde yayınlanan tanıtım filmlerinin içerik analizi. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 14 (52), 22-40.
  • Güngür, P. - Alpan, G. B. (2017). Bir eğitim kurumu olarak üniversite web tasarımlarının incelenmesi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 141-158.
  • Karataş, S. (2003). Öğretim amaçlı web sayfası tasarımında renk kullanımı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (2), 139-148.
  • Keş, Y. (2009). Elektronik yayıncılık ve web tasarım. İstanbul: Hiperlink Eğit. İlet. Yay. San. Tic. Ve Ltd. Sti.
  • Kızgındemir, M, C. (2024). Devletlerin dijital hizmetlerinde tasarım sistemlerinin önemi, Global örnekler ve Türkiye'nin ihtiyaçları. Sanat yazıları, 51, 637-653.
  • Koloğlu, T. (2015). Web tasarımında işlem basamakları ve renk seçimlerinde bilinmesi gerekenler. Küresel Mühendislik Çalışmaları Dergisi, 2 (2), 51-61.
  • Nuryanti, W. (1996). Heritage and postmodern tourism. Annals of Tourism Research, 23 (2), 249-260.
  • Al-Ayyad, Y. - Al-Omari, M. (2015). The degree of availability of web design standards on Yarmouk University’s website from the viewpoint of information and communication technology professionals. Al-Manara Magazine, 21(2), 1–28.
  • Özdemir, B. İ. (2017). Kurum imajının hedef kitleye aktarılmasında kurumsal web sayfalarının rolü üzerine bir inceleme. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4 (12), 344-360.
  • Serbest, K. (2020). Kültür aktörlerinden internet fenomenlerine doğum ve evlilik ile ilgili uygulamalar. Uluslararası Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, 5, 48-69.
  • Soylu, B. Ç. - Şahin, B. (2023). Somut olmayan kültürel miras araştırmalarında koruma - kullanma ve turizm. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 7 (2), 359-377.
  • Tanışık, S. (2024). Üniversite web sitelerinin kullanılabilirlik sorunları üzerine bir araştırma: Başkent Üniversitesi örneği. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, 8 (1), 22-43.
  • Tepecik, A. (2002). Grafik sanatlar. 1. Baskı, Ankara: Detay Yayınları.
  • Thwairan, N, S, D. (2024). Analyzing the Impact of Visual Elements in Website Design on User Experience and Interaction. International Journal of Religion, 5 (10), 1608-1619.
  • Tussyadiah, I, P. - Fesenmaier, D, R. (2009). Mediating tourist experiences access to places via shared videos. Annals of Tourism Research, 36 (1), 24–40.
  • Türker, A. - Çelik, İ. (2012). Somut olmayan kültürel miras unsurlarının turistik ürün olarak geliştirilmesine yönelik alternatif öneriler. Yeni Fikir, 9, 86-98.
  • Türker, A. - Çelik, İ. (2014). Somut olmayan kültürel miras unsurlarının turistik ürün olarak geliştirilmesine yönelik alternatif öneriler. Yeni Fikir, 1 (12), 80-90.
  • Yaralı, M. C. - Özçelik, B. Ö. (2023). Dijital doğal ve kültürel miras turizminin gelişimine etkisi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, İhtisaslaşma Özel Sayı, 13, 246-264.
  • Yurtseven, H, R. vd. (2013). Örneklerle sosyal bilimlerde araştırma yöntem ve teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel Sanatlar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar Güngür 0000-0001-5113-180X

Elif Ergen 0000-0003-1222-5699

Erken Görünüm Tarihi 19 Mart 2025
Yayımlanma Tarihi 19 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 5 Kasım 2024
Kabul Tarihi 12 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Güngür, P., & Ergen, E. (2025). TÜRKİYE’DE SOMUT OLMAYAN KÜLTÜREL MİRAS MÜZELERİNİN WEB TASARIMLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 18(49), 277-296. https://doi.org/10.12981/mahder.1579753