Since their first screenings, motion pictures have also functioned as documents. This recording of life is also an emphasis on the witnessing feature of cinema. Through movies, societies are witnessed to events that they usually do not witness through scenarios or documentary images. And documentaries are one of the film genres that enable witnessing in this way. The documentary film “The Silence of Others” (Carracedo and Bahar, 2018) tells the story of people who witnessed the social traumas during the Franco era in Spain and their struggle against the “Pact of Forgetting” in the country. The director is also involved in this process. This situation is important in showing how social traumas are represented in cinema and how films turn into a tool of remembrance. The aim of this study is to reveal how cinema creates witness memory through documentary film. Thematic analysis will be used as a method in the research. As a result of the research, important conclusions were reached about how cinema as a means of documentation witnesses societies to narratives about the past. One of the most important things that can be suggested based on this study is that narratives of the past should be examined not only as narratives of the past but also as narratives of the future. As a result of the research, it was determined that the documentary contributes to the formation of the audience's memory by referring to testimonies.
Cinema Memory Documentary Trauma Film Studies Collective Memory
Sinema filmleri ilk gösterimlerinden bu yana belge bırakma işlevi de görmektedirler. Yaşamın bu şekilde kaydedilmesi aynı zamanda sinemanın tanık olma özelliğine de yapılan bir vurgudur. Sinema filmleri aracılığıyla toplumlar genellikle tanık olmadığı olaylara senaryolar veya belge görüntüler aracılığıyla tanık edilirler. Belgeseller de bu şekilde tanık olmayı sağlayan film türlerindendir. “Diğerlerinin Sessizliği” (Carracedo ve Bahar, 2018) adlı belgesel filmde İspanya’da Franco dönemindeki toplumsal travmalara şahit olan kişiler ve onların ülkedeki “Unutma Anlaşması”na karşı gösterdikleri mücadele anlatılmaktadır. Filmde yönetmen de bu sürece dahil olmuştur. Bu durum toplumsal travmaların sinemada nasıl temsil edildiği ve filmlerin hatırlama aracına nasıl dönüştüğünü göstermesi bakımından oldukça önemlidir. Bu çalışmanın amacı sinemanın belgesel film aracılığıyla tanık belleğini nasıl oluşturduğunu ortaya koymaktır. Araştırmada yöntem olarak tematik analiz kullanılacaktır. Araştırma sonucunda belgeleme aracı olarak sinemanın geçmişe dair anlatılara toplumları nasıl tanık ettiğine dair önemli sonuçlara varılmıştır. Yine bu çalışmadan yola çıkarak önerilebilecek en önemli şeylerden biri geçmiş anlatılarının aslında sadece geçmişin değil aynı zamanda geleceğin anlatısı olarak da incelenmesi gerekliliğidir. Araştırma sonucunda belgeselin tanıklıklara başvurarak seyircinin belleğinin oluşumuna katkı sunduğu tespit edilmiştir.
Sinema Belleği Belgesel Travma Film Çalışmaları Kolektif Bellek
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Kültür, Temsil ve Kimlik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 19 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 49 |