Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ülkemizdeki Deniz Kazası Olasılığının İncelenmesi

Yıl 2024, , 33 - 41, 27.06.2024
https://doi.org/10.29048/makufebed.1417779

Öz

Çalışmada, ülkemizde meydana gelen deniz kazası olasılığı bölgeler bazında incelenmiştir. İnceleme sırasında her bölgenin ve ülkemizin deniz kazası olasılığı hesaplanmıştır. Deniz kazası olasılığının yıllara göre değişimi gösterilmiş ve normal dağılıma uygunluğu test edilmiştir. Öncelikle 2001 ile 2018 yılları arasında meydana gelen deniz kazası verileri derlenmiştir. Verilerde deniz kazaları belirlenmiş ve Antalya, Çanakkale, İstanbul, İzmir, Mersin, Samsun, Trabzon olmak üzere 7 bölge ve ülkemiz için kaza olasılıkları hesaplanmıştır. Daha sonra kaza olasılıklarının 2001 ile 2018 yılları arasındaki değişimi sunulmuştur. Değişim incelendiğinde Ülkemizdeki, Çanakkale, İzmir, Samsun ve Trabzon bölgesindeki kaza olasılığının azaldığı; Antalya, İstanbul, Mersin bölgesindeki kaza olasılığının neredeyse değişmediği yönünde bir eğilim görülmüştür. 7 bölge ve ülkemiz için kaza olasılığının ortalama, standart sapma, basıklık ve çarpıklık değerleri hesaplanmıştır. Normal dağılım grafikleri sunulmuştur. Dağılımın normal dağılıma uygunluğu Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk testleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Kolmogorov-Smirnov testine göre Antalya, Çanakkale, İzmir, Mersin, Samsun, Trabzon bölgesinde ve ülkemiz için dağılımın normal dağılıma uygun olduğu görülmektedir. Shapiro-Wilk testine göre Antalya, Çanakkale, İzmir, Mersin bölgesinde ve ülkemiz için dağılımın normal dağılıma uygun olduğu değerlendirilmektedir.

Etik Beyan

Yok

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

Deniz kazası verilerini paylaştığı için, T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürlüğü Ana Arama Kurtarma ve Koordinasyon Merkezi’ne teşekkür ederiz

Kaynakça

  • AAKKM. (2022). Türk arama kurtarma sahası. T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürlüğü Ana Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezi. https://denizcilik.uab.gov.tr/aakkm
  • Altan, Y., & Otay, E. (2017). Maritime traffic analysis of the Strait of Istanbul based on AIS data. Journal of Navigation, 70(6), 1367-1382. https://doi.org/10.1017/S0373463317000431
  • Blacher, R. (2007). Central limit theorem by moments. Statistics & Probability Letters, 77(17), 1647-1651.
  • Bolat, P., & Yongxing, J. (2013). Risk assessment of potential catastrophic accidents for transportation of special nuclear materials through Turkish Straits. Energy Policy, (56), 126-135. https://doi.org/10.1016/j.enpol.2012.12.010
  • DPT. (2007). Denizyolu ulaşımı özel ihtisas komisyonu Raporu. T.C. Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı.
  • Emecen Kara, E. (2016). Risk assessment in the Istanbul Strait using Black Sea MOU Port State control inspections. Sustainability, 8(4), 390. http://dx.doi.org/10.3390/su8040390
  • Görçün, Ö.F., & Burak S.Z. (2015). Formal safety assessment for ship traffic in the Istanbul Straits. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 207, 252-261. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.10.094
  • Ilgar, R. (2015). Çanakkale Boğazındaki gemi hareketliliği ve kaza risk haritasının belirlenmesi. Türk Coğrafya Dergisi, (65), 1-10. https://dergipark.org.tr/en/pub/tcd/issue/21272/228377
  • İstikbal, C. (2020). Strait of Istanbul, major accidents and abolishment of left-hand side navigation. Aquatic Research, 3(1), 40-65. https://doi.org/10.3153/AR20005
  • Kolmogorov, A. (1933). Sulla determinazione empirica di una legge di distribuzione. Giornale dell'Istituto Italiano degli Attuari, 4, 83-91.
  • Korçak, M., & Balas, C.E. (2020). Reducing the probability for the collision of ships by changing the passage schedule in Istanbul Strait. International Journal of Disaster Risk Reduction, 48, 101593. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2020.101593
  • Küçükosmanoğlu, A. (2008). Sızıntı miktarının deniz kazaları risk modeli (marisk) ile araştırılması [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi]. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. https://fbe-kazalar.gazi.edu.tr/view/page/236427.
  • Nas, S. (2011). İzmir Körfezi deniz ulaştırma emniyeti ve Yenikale Geçidi karaya oturma kazalarının analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi, 13(1), 9-23.
  • Ozbas, B., Or, İ., & Altıok, T. (2013). Comprehensive scenario analysis for mitigation of risks of the maritime traffic in the Strait of Istanbul. Journal of Risk Research, 16(5), 541-561. https://doi.org/10.1080/13669877.2012.726239
  • Shapiro, S.S., & Wilk, M.B. (1965). An analysis of variance test for normality (complete samples). Biometrika, 52(3/4), 591–611. https://doi.org/10.2307/2333709
  • T.C. Ulaştırma Altyapı Bakanlığı. (2022). Denizcilikistatistikleri.http://atlantis.udhb.gov.tr/istatistik/istatistik_gemi.aspx
  • UNCTAD. (2022). Review of Maritime Transport. https://unctad.org/webflyer/review-maritime-transport-2021

Investigation of Marine Accident Probability in Our Country

Yıl 2024, , 33 - 41, 27.06.2024
https://doi.org/10.29048/makufebed.1417779

Öz

In the study, the probability of marine accidents occurring in Turkey was examined on the basis of regions. The probability of marine accident was calculated for each marine region. The change of probability of marine accident according to the years was shown and its compatibility to the normal distribution was tested. First of all, marine accidents data that occurred between the years 2001 and 2018 were compiled. Maritime accident details and types were determined in the data and accident probabilities were calculated for 7 regions, namely Antalya, Çanakkale, İstanbul, İzmir, Mersin, Samsun, and Trabzon. Then, the change in accident probabilities between years 2001 and 2018 is presented. When the change is examined; a decreasing trend has been observed for the probability of maritime accidents in Çanakkale, İzmir, Samsun and Trabzon regions; an unchanging trend has been observed for the probability of maritime accidents in the Antalya, Istanbul, Mersin regions. Mean, standard deviation, kurtosis and skewness values of maritime accident probability are calculated and normal distribution graphs are presented. The suitability of the distribution to the normal distribution was evaluated via Kolmogorov-Smirnov and Shapiro-Wilk tests. For Antalya, Çanakkale, İzmir, Mersin, Samsun, Trabzon regions of Turkey, the distribution is in accordance with the normal distribution according to the Kolmogorov-Smirnov test. According to the Shapiro-Wilk test, it is considered that the distribution is suitable for the normal distribution for only Antalya, Çanakkale, İzmir and Mersin regions.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • AAKKM. (2022). Türk arama kurtarma sahası. T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürlüğü Ana Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezi. https://denizcilik.uab.gov.tr/aakkm
  • Altan, Y., & Otay, E. (2017). Maritime traffic analysis of the Strait of Istanbul based on AIS data. Journal of Navigation, 70(6), 1367-1382. https://doi.org/10.1017/S0373463317000431
  • Blacher, R. (2007). Central limit theorem by moments. Statistics & Probability Letters, 77(17), 1647-1651.
  • Bolat, P., & Yongxing, J. (2013). Risk assessment of potential catastrophic accidents for transportation of special nuclear materials through Turkish Straits. Energy Policy, (56), 126-135. https://doi.org/10.1016/j.enpol.2012.12.010
  • DPT. (2007). Denizyolu ulaşımı özel ihtisas komisyonu Raporu. T.C. Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı.
  • Emecen Kara, E. (2016). Risk assessment in the Istanbul Strait using Black Sea MOU Port State control inspections. Sustainability, 8(4), 390. http://dx.doi.org/10.3390/su8040390
  • Görçün, Ö.F., & Burak S.Z. (2015). Formal safety assessment for ship traffic in the Istanbul Straits. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 207, 252-261. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.10.094
  • Ilgar, R. (2015). Çanakkale Boğazındaki gemi hareketliliği ve kaza risk haritasının belirlenmesi. Türk Coğrafya Dergisi, (65), 1-10. https://dergipark.org.tr/en/pub/tcd/issue/21272/228377
  • İstikbal, C. (2020). Strait of Istanbul, major accidents and abolishment of left-hand side navigation. Aquatic Research, 3(1), 40-65. https://doi.org/10.3153/AR20005
  • Kolmogorov, A. (1933). Sulla determinazione empirica di una legge di distribuzione. Giornale dell'Istituto Italiano degli Attuari, 4, 83-91.
  • Korçak, M., & Balas, C.E. (2020). Reducing the probability for the collision of ships by changing the passage schedule in Istanbul Strait. International Journal of Disaster Risk Reduction, 48, 101593. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2020.101593
  • Küçükosmanoğlu, A. (2008). Sızıntı miktarının deniz kazaları risk modeli (marisk) ile araştırılması [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi]. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. https://fbe-kazalar.gazi.edu.tr/view/page/236427.
  • Nas, S. (2011). İzmir Körfezi deniz ulaştırma emniyeti ve Yenikale Geçidi karaya oturma kazalarının analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi, 13(1), 9-23.
  • Ozbas, B., Or, İ., & Altıok, T. (2013). Comprehensive scenario analysis for mitigation of risks of the maritime traffic in the Strait of Istanbul. Journal of Risk Research, 16(5), 541-561. https://doi.org/10.1080/13669877.2012.726239
  • Shapiro, S.S., & Wilk, M.B. (1965). An analysis of variance test for normality (complete samples). Biometrika, 52(3/4), 591–611. https://doi.org/10.2307/2333709
  • T.C. Ulaştırma Altyapı Bakanlığı. (2022). Denizcilikistatistikleri.http://atlantis.udhb.gov.tr/istatistik/istatistik_gemi.aspx
  • UNCTAD. (2022). Review of Maritime Transport. https://unctad.org/webflyer/review-maritime-transport-2021
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kıyı Bilimleri ve Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Alp Küçükosmanoğlu 0000-0002-7551-1513

Özen Arlı Küçükosmanoğlu 0000-0002-2119-8074

Proje Numarası Yok
Erken Görünüm Tarihi 15 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 10 Ocak 2024
Kabul Tarihi 19 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Küçükosmanoğlu, A., & Arlı Küçükosmanoğlu, Ö. (2024). Ülkemizdeki Deniz Kazası Olasılığının İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 15(1), 33-41. https://doi.org/10.29048/makufebed.1417779