Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sürdürülebilir Eğitim Yapılarında Konfor Koşullarına İlişkin Kullanıcı Görüşleri

Yıl 2021, , 240 - 254, 01.12.2021
https://doi.org/10.29048/makufebed.928538

Öz

Eğitim yapıları, hayatımızda son derece önemli etkilere sahip yapı grupları arasındadır. Beyin gelişiminin çevresel faktörlerle şekillendiği temel eğitim döneminde, eğitim yapılarının kalitesi çocukların öğrenme deneyimi üzerinde son derece önemli bir rol oynamaktadır. Sürdürülebilir bir okul sunduğu fiziksel olanaklar ile öğrencilere konforlu bir eğitim ortamı sunarken aynı zamanda ekonomik ve çevresel yarar sağlamaktadır. Eğitim yapıları özelinde sürdürülebilir uygulamaların ortaya koyulduğu bu çalışmada amaç; kullanıcı görüşleri bağlamında sürdürülebilir eğitim yapılarının iç mekan konfor koşullarını incelemektir. Bu amaçla İstanbul ilinde bulunan LEED sertifikasına sahip Bahçeşehir Cihangir Koleji ve Terakki Vakfı Okulu’nda öğrenci ve öğretmenlere yönelik bir anket çalışması yapılmıştır. Anket soruları hazırlanırken LEED sertifikasının iç mekan konfor düzeyini iyileştirmek için geliştirdiği iç ortam hava kalitesine ilişkin standartlar baz alınmıştır. Bu bağlamda hazırlanan anket soruları incelenen okulların; iç hava kalitesi, ısıl konfor, işitsel konfor ve görsel konfor koşullarını kullanıcı açısından sorgulamaktadır. Anketlerden elde edilen veriler ışığında okulların mevcut fiziksel durumuna ilişkin değerlendirmeler yapılarak sürdürülebilirlik kriterlerinin uygulanması noktasında olumlu ve olumsuz yönler vurgulanmıştır.

Teşekkür

Bu makale, Doç. Dr. Filiz TAVŞAN’ın danışmanlığında Zeynep YANILMAZ tarafından hazırlanan “Sürdürülebilir Temel Eğitim Yapılarında İç Mekan Konfor Koşullarının Değerlendirilmesi” başlıklı yüksek lisans tezinin verileri kullanılarak hazırlanmıştır.

Kaynakça

  • Alkan, İ. (2010). Ofis Mekanlarında Işık ve Renk İlişkisinin Görsel Konfora Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • ASHRAE (2008). ASHRAE Handbook- HVAC Systemes and Equipment, American Society of Heating Refrigerating and Air-Condition Engineers, Inc., Atlanta.
  • Atmaca, İ., Yiğit, A. (2005). İklimlendirilen Ortamlar için Isıl Konforun Geçici Rejim Enerji Dengesi Modeli ile Değerlendirilmesi. Tesisat Mühendisliği Dergisi, 88: 61-71.
  • Balanlı, A. (2007). Yapı Elemanları III: Doğramalar, Yayınlanmamış Ders Notu, Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Boeri, A., Longo, D. (2013). Environmental Quality and Energy Efficiency: Sustainable School Buildings Design Strategies, International Journal of Sustainable Development and Planning, 8 (2): 140-157.
  • Ding, G.K.C. (2008). Sustainable Construction the Role of Environmental Assessment Tools. Journal of Environmental Management, 86: 451-464.
  • Erdede, S.B., Erdede, B., Bektaş, S. (2014). Sürdürülebilir Yeşil Binalar ve Serifika Sistemlerinin Değerlendirilmesi, 5. Uzaktan Algılama-CBS Sempozyumu, Ekim, İstanbul.
  • https://www.kongresistemi.com/root/dosyalar/uzalcbs2014/221.pdf (Erişim Tarihi: 31.03.2021).
  • Ford, A. B. (2007). Designing the Sustainable School. The Images Publishing, Australia.
  • Gilman, R. (1992). Sustainability By Robert Gilman from the 1992 UIA/AIA Call for sustainable community solutions. https://www.context.org/about/definitions (Erişim Tarihi: 10.12.2019).
  • Gökmen, H.S. (2012). Sürdürülebilir Okul Örneklerine Bir Bakış. Mimarlık Dergisi, 368: 53-58.
  • Hes, D. (2009). Take 8 Learning Spaces: The Transformation of Educational Spaces for the 21st Century, Eds: Clare Newton and Kenn Fisher, Digital Print Australia, Australia.
  • Höppe, P., Martinac, I. (1998). Indoor Climate and Air Quality. Internal Journal of Biometeorol, 42: 1-7.
  • Karadayı, T. T., Yüksek, İ., Tunçbiz, İ. (2017). İlkokul Binalarının Ekolojik Açıdan İyileştirilmesi: İstanbul Tuzla Tapduk Emre İlkokulu Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8 (1): 22-33.
  • Olson, S.L., Kellum, S. (2003). The Impact of Sustainable Buildings on Educational Achievements in K-12 Schools. Leonardo Academy Cleaner and Greener Program Report.
  • Owen, C., Dovey, K. (2008). Fields of Sustainable Architecture. The Journal of Architecture, 13(1): 9-21.
  • Saka, İ. (2011). Sürdürülebilirlik Açısından İstanbul’da Bir Ofis Binasının LEED Sertifikalandırma Sistemi Kapsamında Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Schramek, E. (1999). Recknagel-Sprenger Schramek. Isıtma ve Klima Tekniği El Kitabı. TTMD, Ankara.
  • Sev, A. (2009). Sürdürülebilir Mimarlık. Yem Yayınları, İstanbul.
  • Sirel, Ş. (1994). Yapı Fiziği Konuları. Ders Notları, YFU.
  • Sözen, M.Ş. (2014). Aydınlatma Tasarımında Mimarın ve Elektrik Mühendisinin Rolü. http://www.emo.org.tr/ekler/2cf3f7ef9063075_ek.pdf (Erişim Tarihi: 07.05.2020).
  • Stumpf, B., Chadwick, D., Dowell, B. (2001). The Attributes of Thermal Comfort Ergonomic Criteria for the Design of a New Work Chair. https://www.project-inrichting.nl/pdf/Aeron-Attributes_of_thermal_comfort-Witteveen.pdf (Erişim Tarihi: 31.03.2021).
  • Tonguç, B., Özbayraktar, M. (2017). Sürdürülebilir Okul Öncesi Eğitim Yapılarının Sosyal ve Kültürel Sürdürülebilirlik Açısından İncelenmesi. Mimarlık ve Yaşam Dergisi, 2(1): 27-46.
  • URL-1, (2021). https://www.usgbc.org/ (Erişim Tarihi: 19.05.2021).
  • URL-2, (2020). http://www.cihangir.k12.tr/kampuslerimiz/bahcesehir/ (Erişim Tarihi: 07.01.2020).
  • URL-3, (2020). http://www.arkiv.com.tr/proje/terakki-vakfi-okullari-tuzla-tepeoren-kampusu/ (Erişim Tarihi: 07.01.2020).
  • Yüksek, İ., Mıhlayanlar, E., Tıkansak, T.E. (2015). Konut Kullanıcılarının İç Ortam Konfor Koşullarından Memnuniyetlerinin Tespitine Yönelik Bir Çalışma, 12. Ulusal Tesisat Mühendisliği Kongresi, Nisan, İzmir, 2141-2149.
  • Yüksel, N. (2005). Günümüz Kamu Kurumlarında Yapısal Konfor Koşullarının Tespit Edilmesine Yönelik Bir Çalışma. Uludağ Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 10(2): 21-31.
  • Zhang, H., Huizenga, C., Arens, E., Yu, T. (2006). Modeling Thermal Comfort in Stratified Environments. Center for Environmental Design Research, University of California at Berkeley.

User Opinions on Comfort Conditions in Sustainable Educational Buildings

Yıl 2021, , 240 - 254, 01.12.2021
https://doi.org/10.29048/makufebed.928538

Öz

Educational buildings are among the building groups that have an extremely important impact on our lives. In the primary education period when brain development is shaped by environmental factors, the quality of educational buildings plays an extremely important role in children's learning experience. A sustainable school provides students with a comfortable education environment with the physical facilities it offers, while at the same time providing economic and environmental benefits. The aim of the study, in which sustainable practices specific to educational buildings are put forward; to examine the indoor comfort conditions of sustainable education buildings in the context of user opinions. For this purpose, a survey was conducted for students and teachers in Bahçeşehir Cihangir College and Terakki Foundation School, which has LEED certificate in Istanbul. While preparing the survey questions, the standards regarding indoor air quality developed by the LEED certificate to improve the indoor comfort level were taken as basis. The survey questions prepared in this context are; questions indoor air quality, thermal comfort, auditory comfort and visual comfort conditions. In the light of the data obtained from the surveys, evaluations regarding the current physical condition of the schools were made and the positive and negative aspects of the implementation of the sustainability criteria were emphasized.

Kaynakça

  • Alkan, İ. (2010). Ofis Mekanlarında Işık ve Renk İlişkisinin Görsel Konfora Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • ASHRAE (2008). ASHRAE Handbook- HVAC Systemes and Equipment, American Society of Heating Refrigerating and Air-Condition Engineers, Inc., Atlanta.
  • Atmaca, İ., Yiğit, A. (2005). İklimlendirilen Ortamlar için Isıl Konforun Geçici Rejim Enerji Dengesi Modeli ile Değerlendirilmesi. Tesisat Mühendisliği Dergisi, 88: 61-71.
  • Balanlı, A. (2007). Yapı Elemanları III: Doğramalar, Yayınlanmamış Ders Notu, Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Boeri, A., Longo, D. (2013). Environmental Quality and Energy Efficiency: Sustainable School Buildings Design Strategies, International Journal of Sustainable Development and Planning, 8 (2): 140-157.
  • Ding, G.K.C. (2008). Sustainable Construction the Role of Environmental Assessment Tools. Journal of Environmental Management, 86: 451-464.
  • Erdede, S.B., Erdede, B., Bektaş, S. (2014). Sürdürülebilir Yeşil Binalar ve Serifika Sistemlerinin Değerlendirilmesi, 5. Uzaktan Algılama-CBS Sempozyumu, Ekim, İstanbul.
  • https://www.kongresistemi.com/root/dosyalar/uzalcbs2014/221.pdf (Erişim Tarihi: 31.03.2021).
  • Ford, A. B. (2007). Designing the Sustainable School. The Images Publishing, Australia.
  • Gilman, R. (1992). Sustainability By Robert Gilman from the 1992 UIA/AIA Call for sustainable community solutions. https://www.context.org/about/definitions (Erişim Tarihi: 10.12.2019).
  • Gökmen, H.S. (2012). Sürdürülebilir Okul Örneklerine Bir Bakış. Mimarlık Dergisi, 368: 53-58.
  • Hes, D. (2009). Take 8 Learning Spaces: The Transformation of Educational Spaces for the 21st Century, Eds: Clare Newton and Kenn Fisher, Digital Print Australia, Australia.
  • Höppe, P., Martinac, I. (1998). Indoor Climate and Air Quality. Internal Journal of Biometeorol, 42: 1-7.
  • Karadayı, T. T., Yüksek, İ., Tunçbiz, İ. (2017). İlkokul Binalarının Ekolojik Açıdan İyileştirilmesi: İstanbul Tuzla Tapduk Emre İlkokulu Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8 (1): 22-33.
  • Olson, S.L., Kellum, S. (2003). The Impact of Sustainable Buildings on Educational Achievements in K-12 Schools. Leonardo Academy Cleaner and Greener Program Report.
  • Owen, C., Dovey, K. (2008). Fields of Sustainable Architecture. The Journal of Architecture, 13(1): 9-21.
  • Saka, İ. (2011). Sürdürülebilirlik Açısından İstanbul’da Bir Ofis Binasının LEED Sertifikalandırma Sistemi Kapsamında Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Schramek, E. (1999). Recknagel-Sprenger Schramek. Isıtma ve Klima Tekniği El Kitabı. TTMD, Ankara.
  • Sev, A. (2009). Sürdürülebilir Mimarlık. Yem Yayınları, İstanbul.
  • Sirel, Ş. (1994). Yapı Fiziği Konuları. Ders Notları, YFU.
  • Sözen, M.Ş. (2014). Aydınlatma Tasarımında Mimarın ve Elektrik Mühendisinin Rolü. http://www.emo.org.tr/ekler/2cf3f7ef9063075_ek.pdf (Erişim Tarihi: 07.05.2020).
  • Stumpf, B., Chadwick, D., Dowell, B. (2001). The Attributes of Thermal Comfort Ergonomic Criteria for the Design of a New Work Chair. https://www.project-inrichting.nl/pdf/Aeron-Attributes_of_thermal_comfort-Witteveen.pdf (Erişim Tarihi: 31.03.2021).
  • Tonguç, B., Özbayraktar, M. (2017). Sürdürülebilir Okul Öncesi Eğitim Yapılarının Sosyal ve Kültürel Sürdürülebilirlik Açısından İncelenmesi. Mimarlık ve Yaşam Dergisi, 2(1): 27-46.
  • URL-1, (2021). https://www.usgbc.org/ (Erişim Tarihi: 19.05.2021).
  • URL-2, (2020). http://www.cihangir.k12.tr/kampuslerimiz/bahcesehir/ (Erişim Tarihi: 07.01.2020).
  • URL-3, (2020). http://www.arkiv.com.tr/proje/terakki-vakfi-okullari-tuzla-tepeoren-kampusu/ (Erişim Tarihi: 07.01.2020).
  • Yüksek, İ., Mıhlayanlar, E., Tıkansak, T.E. (2015). Konut Kullanıcılarının İç Ortam Konfor Koşullarından Memnuniyetlerinin Tespitine Yönelik Bir Çalışma, 12. Ulusal Tesisat Mühendisliği Kongresi, Nisan, İzmir, 2141-2149.
  • Yüksel, N. (2005). Günümüz Kamu Kurumlarında Yapısal Konfor Koşullarının Tespit Edilmesine Yönelik Bir Çalışma. Uludağ Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 10(2): 21-31.
  • Zhang, H., Huizenga, C., Arens, E., Yu, T. (2006). Modeling Thermal Comfort in Stratified Environments. Center for Environmental Design Research, University of California at Berkeley.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İç Mimarlık
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zeynep Yanılmaz 0000-0002-5686-3548

Filiz Tavşan 0000-0002-0674-2844

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2021
Kabul Tarihi 28 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Yanılmaz, Z., & Tavşan, F. (2021). Sürdürülebilir Eğitim Yapılarında Konfor Koşullarına İlişkin Kullanıcı Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 12(2), 240-254. https://doi.org/10.29048/makufebed.928538