A healthy life means living peacefully and happily without serious health problems. For a healthy life, individuals must pay attention to personal and environmental hygiene, exercise, regular sleep and nutrition, and coping with stress. If the sports habit, which is one of the requirements to avoid, getting sick physically and psychologically, is not acquired at an early age, its continuity may not be ensured. For this reason, it is necessary for healthy generations to develop the abilities and desires of primary school students to do sports along with their academic studies. While engaging in sports, one should not keep his/her academic success in the background and should be able to carry out both. In this study, the most effective factors affecting both sports performance and academic performance of primary school students who do swimming sports were determined. To determine the factors, the literature was first examined and the factors were identified by supporting interviews with relevant stakeholders. Then, the determined factors were classified by group decision-making by taking the opinions of expert groups and prioritized by comparing them with the Analytical Hierarchy Process (AHP) method. According to the results, psychological factors were determined to be the most effective factors for both swimming and academic success. Among the sub-factors, academic success is affected by nutrition, sleep, school facilities, peer group, teaching method, mother's education, school administration, virtual environment and interest in the lesson; training, discipline, family economic status, coach, genetics, authority, pressure, virtual environment and program planning are more effective in swimming performance.
Swimming performance healthy living academic performance group decision making AHP.
Sağlıklı yaşam, ciddi sağlık sorunları olmadan huzurlu ve mutlu olarak yaşamaktır. Bireylerin sağlıklı yaşamı sürdürebilmesi için kişisel ve çevre temizliğine, spor yapmaya, düzenli uyku ve beslenme ile stresle baş etmeye dikkat etmesi gerekmektedir. Fiziksel ve ruhsal olarak hastalanmamak için gereklerden birisi olan spor alışkanlığı küçük yaşlarda kazanılmaz ise devamlılığı sağlanmayabilir. Bu sebeple özellikle ilköğretim öğrencilerinin akademik çalışmalarıyla beraber spor yapma kabiliyetlerinin ve isteklerinin de geliştirilmesi sağlıklı nesiller için gereklidir. Spor ile uğraşırken aynı zamanda akademik başarısını da geri planda tutmamalı, ikisini birlikte yürütebilmelidir. Bu çalışmada yüzme sporu yapan ilköğretim öğrencilerinin hem spor performansını hem akademik performansını etkileyen en etkin faktörler belirlenmiştir. Faktörlerin belirlenmesi için öncelikle literatür incelenmiş, ilgili paydaşlar ile yapılan görüşmelerle desteklenerek faktörler tespit edilmiştir. Ardından belirlenen faktörler uzman grupların görüşleri alınarak grup karar vermeyle sınıflandırılmış ve Analitik Hiyerarşi Proses (AHP) yöntemi ile karşılaştırmaları yapılarak önceliklendirilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre hem yüzme sporu hem de akademik başarı için psikolojik faktörler en etkili faktörler olarak belirlenmiştir. Alt faktörler içinden ise akademik başarıda beslenme, uyku, okul olanakları, akran grubu, öğretim yöntemi, anne eğitimi, okul idaresi, sanal çevre ve derse ilginin; yüzme performansında da antrenman, disiplin, ailenin ekonomik durumu, antrenör, genetik, otorite, baskı, sanal çevre ve program planlamanın daha etkin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Yüzme performansı sağlıklı yaşam akademik performans grup karar verme AHP
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fiziksel Aktivite ve Sağlık, Spor Faaliyetleri Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 19 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 7 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi Haziran ve Aralık aylarında yılda iki kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.
Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi , Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC 4.0). ile lisanslanmıştır.