İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Prioritizing and Examining the Factors Affecting Primary School Students' Academic Achievement and Performance in Swimming

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 1, 85 - 106, 26.06.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.12528054

Öz

A healthy life means living peacefully and happily without serious health problems. For a healthy life, individuals must pay attention to personal and environmental hygiene, exercise, regular sleep and nutrition, and coping with stress. If the sports habit, which is one of the requirements to avoid, getting sick physically and psychologically, is not acquired at an early age, its continuity may not be ensured. For this reason, it is necessary for healthy generations to develop the abilities and desires of primary school students to do sports along with their academic studies. While engaging in sports, one should not keep his/her academic success in the background and should be able to carry out both. In this study, the most effective factors affecting both sports performance and academic performance of primary school students who do swimming sports were determined. To determine the factors, the literature was first examined and the factors were identified by supporting interviews with relevant stakeholders. Then, the determined factors were classified by group decision-making by taking the opinions of expert groups and prioritized by comparing them with the Analytical Hierarchy Process (AHP) method. According to the results, psychological factors were determined to be the most effective factors for both swimming and academic success. Among the sub-factors, academic success is affected by nutrition, sleep, school facilities, peer group, teaching method, mother's education, school administration, virtual environment and interest in the lesson; training, discipline, family economic status, coach, genetics, authority, pressure, virtual environment and program planning are more effective in swimming performance.

Kaynakça

  • Açıkkar, M. (2007). Destek Vektörleri Yöntemi Kullanılarak Sporcu Performansını Etkileyen Faktörlerin Tahmin Edilmesi. Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Akçaova, A. (2022). Stadyum Soyunma Odası Tasarımında Kullanılan Çevresel Faktörlerin Sporcu Motivasyonu ve Performansına Etkisinin İncelenmesi. Konya Büyükşehir Belediyesi Stadyumu, KTO Karatay Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı Mimarlık Programı, Doktora Programı.
  • Alp, M. (2022). Kol ve Bacak Hacminin 10-12 Yaş Yüzücülerde Sprint Yüzme Performansları ile İlişkisinin İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(4), 977-983.
  • Altun, S. ve Çakan, M. (2008). Factors Affecting Student Success on Exams: The case of Sucessful cities on LGS/ÖSS Exams. İlköğretim Online 7(1) 157-173.
  • Aras, D., Yiğit, S., Kayam, S., Arslan, E., vd. (2020). Bilişsel Yorgunluğun Egzersiz ve Spor Performansına Etkileri. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1), 1-32.
  • Aslanargun, E., Bozkurt, S., & Sarioglu, S. (2016). The impacts of socioeconomic variables on the academic success of the students. Usak University Journal of Social Sciences, 9(3), 214-234.
  • Bakioğlu, A. ve Salduz, E. (2015). Öğretmenlerin Hesap Verebilirliklerini Öğrencilerin Akademik Başarısı Açısından Değerlendirmeleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 40(40), 13-29.
  • Balcı, E. M. (2023). Yüzme Antrenörlerinin Sporcularla İletişiminin Yüzücülerin Performansına Etkisi. Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Yüksek Lisans Programı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Baxevani M., Grigoropoulo P. S. ve Giatsis, S. (2001). Factors That Influence The Perfection of High Level Swimmers, The Case of Greek Champions, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (GaziBESBD), VI, 3:27- 36.
  • Bayraktar, B., & Kurtoğlu, M. (2009). Sporda performans, etkili faktörler, değerlendirilmesi ve artırılması. Klinik Gelişim Dergisi, 22(1), 16-24.
  • Bozkuş, T., Türkmen, M., Kul, M., Özkan, A., vd. (2013). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nda Öğrenim Gören Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Düzeyleri ile Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Belirlenmesi ve İlişkilendirilmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 1(3), 49-65.
  • Coşkun, S. S. (2015). Eğitim Kurumlarının Kurumsal Performanslarının Ölçüm Modellemesi: Çok Kriterli Yöntem Uygulanması, Gebze Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Dam, H. (2008). Öğrencinin Okul Başarısında Aile Faktörü. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7/14 75-99. (a11) Demiroğlu M. A. (2007). Öğrencilerin Çalışma Oryantasyonlarını Etkileyen Demografik Faktörler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 291-322.
  • Erdoğan, N., Zekioğlu, A. ve Dorak, F. (2016). Hentbol Antrenörlerine Göre, Sporcuların Performansını Psikolojik Yönden Etkileyen Faktörler Nelerdir? Nitel Çalışma. International Journal of Sport Culture and Science, 2 (Special Issue 1), 194-207.
  • Eroğlu, O. ve Zileli, R. (2016). Genetik faktörlerin sportif performansa etkisi. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences - IJSETS, 1(1), 63-76.
  • Espada, M.C., Ferreira, C.C., Gamonales, J.M., Hernández-Beltrán, V., Massini, D.A., Macedo, A.G., Almeida, T.A.F., Castro, E.A. ve Pessôa Filho, D.M. (2023). Body Composition Relationship to Performance, Cardiorespiratory Profile, and Tether Force in Youth Trained Swimmers. Life, 13, 1806.
  • Goepel, K.D. (2018). Implementation of an Online Software Tool for the Analytic Hierarchy Process (AHP-OS). International Journal of the Analytic Hierarchy Process, 10 (3)469-487.
  • Hıncal, S.H. (2017). 9-19 Yaş Arasındaki Elit Yüzücülerde Biyolojik Saat ve Beslenme Faktörlerinin Bazı Değişkenlerle Performans Üzerine Etkisi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Antropoloji (Fizik Antropoloji), Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Kahya, S. (2023). Sporda Esneklik ve Gen İlişkisinin İncelenmesi. Yalova Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 55-65.
  • Keçeli-Kaysılı, B. (2008). Akademik Başarının Arttırılmasında Aile Katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9(1), 69-83.
  • Kizilin, M., Diler, K. ve Özal, M. (2021). 63 Yüzme Branşında Fizyolojik Talepler Masal. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, (3), 63-78.
  • Meggs J. ve Chen, Mark A. (2019). Competitive Performance Effects of Psychological Skill Training for Youth Swimmers. Perceptual and Motor Skills, 126(5) 886–903.
  • Metin, M. (2013). Öğrencilerin Seviye Belirleme Sınavındaki Başarısına Etki Eden Unsurların Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 67-83.
  • Nebati, E., Sağanda, G. N., Erol, H., Subaşı, S. R., vd. (2021). Analitik hiyerarşi prosesi (AHP) yöntemi ile çalışan performansının değerlendirilmesi. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 10(2), 582-590.
  • Oliveira, M., Henrique, R. S., Queiroz, D. R., Salvina, M., Melo W. V. ve André Moura dos Santos, M. (2021). Anthropometric variables, propulsive force and biological maturation: A mediation analysis in young swimmers, European Journal of Sport Science, 21:4, 507-514.
  • Özeker, K.Y. (2018). 10-12 Yaş Yüzücülerde Kara Antrenmanlarının Fonksiyonel Kuvvet ve Yüzme Performansına Etkisi. Kırıkkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hareket ve Antrenman Bilimleri Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Özispa, N. ve Arabelen, G. (2021). Limanların Sürdürülebilirlik Stratejilerinin AHP Yaklaşımı ile Önceliklendirilmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 16(63), 1430-1453.
  • Özkadı, T. (2019). Antropometrik ve Motorik Becerilerin Yüzme Performansı Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Hitit Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Saaty Thomas. 1999. Basic theory of the analytic hierarchy process: how to make a decision. Revista de la Real Academia de Ciencias Exactas Fisicas y Naturales, 93(4), 395-423.
  • Sammoud,S., Negra, Y., Chaabene, H., Bouguezzi, R., Attia, A., Granacher, U., Younes, H. & Nevill, A. M. (2023). Key Anthropometric Variables Associated With Front-Crawl Swimming Performance in Youth Swimmers: An Allometric Approach, Journal of Strength and Conditioning Research, 37(6)/1259–1263.
  • Sipahi, S., ve Donuk, B. (2010). Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) Tekniği ile Futbol Antrenörlerinin Sahip Olması Gereken Özelliklerinin Analizi. MSGSÜ Sosyal Bilimler(1), 132-142.
  • Şentürk A. (2018). Yaş Grubu Yüzücülerinde Yüzme Ekonomisine Etki Eden Fiziksel ve Fizyolojik Etkenlerin İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Egzersiz Fizyolojisi, Yüksek Lisans Tezi.
  • Şirin, E. F., Çağlayan, H. S., Çetin, M. Ç. ve İnce, A. (2008). Spor Yapan Lise Öğrencilerinin Spora Katılım Motivasyonlarına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 98-110.
  • Taşkın, A. ve Eren, T. (2016). UEFA Şampiyonlar Ligi’nde Forvet Oyuncularının Performanslarının Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri İle Değerlendirilmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1).
  • Tatlılıoğlu, K. (2013). Ortaöğretim Öğrencilerinin Okul Başarilarini Olumsuz Etkileyen Nedenlerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştirma (Bingöl Örneği). Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (39), 1-21.
  • Tiryaki, Ş. ve Katipoğlu, M. (1991). Genç yüzücülerin spora katılımlarındaki bazı güdüler ve performanslarını etkileyen psiko-sosyal faktörler. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, 2(6), 27-29.
  • Tural N, K. (2002). Öğrenci Başarısında Etkili Okul Değişkenleri ve Eğitimde Verimlilik. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 35(1), 39-54.
  • Uyulgan M. ve Akkuzu G. N. (2017). İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Yordayan Kişisel Faktörler Üzerine Bir Araştırma. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 1211 - 1226.
  • Varol, H. (2018). Yüzücülerde Kendi Performans Algısı Üzerine Etkili Unsurlara İlişkin Bir Araştırma. Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Spor Yönetimi, Yüksek Lisans Tezi.
  • Yavuz, A. (2020). İlköğretime Geçiş Sınavında Öğrenci Başarısını Etkileyen Etmenler. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı Tezsiz Yüksek Lisans Projesi.
  • Yenice, N., Saydam, G. ve Telli, S. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyonlarını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 231-247.
  • Yenilmez, K., ve Duman, Ö. A. (2008). İlköğretimde Matematik Başarısını Etkileyen Faktörlere İlişkin Öğrenci Görüşleri. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19), 251-268.
  • Yorulmaz, M. ve Aksu, A. (2021). Liman İşletmelerinde İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulama Performans Boyutlarının AHP ile Değerlendirilmesi: Kocaeli Liman Bölgesi. İşletme Bilimi Dergisi, 9(1), 1-24.
  • Yurdakul, S. (2015). Veri Madenciliği ile Lise Öğrenci Performanslarının Değerlendirilmesi. Kırıkkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Bilgisayar Mühendisliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Zacca, R., Toubekis, A., Freitas, L. Silva, A. F., Azevedo, R., Vilas-Boas, J. P., Pyne, D. B., De S. Castro, F. A. ve Fernandes, R. J. (2019). Effects of detraining in age-group swimmers performance, energetics and kinematics, Journal of Sports Sciences, 37:13, 1490-1498.

İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarıları ve Yüzme Branşına Yönelik Performansı Etkileyen Faktörlerin Önceliklendirilerek İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 1, 85 - 106, 26.06.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.12528054

Öz

Sağlıklı yaşam, ciddi sağlık sorunları olmadan huzurlu ve mutlu olarak yaşamaktır. Bireylerin sağlıklı yaşamı sürdürebilmesi için kişisel ve çevre temizliğine, spor yapmaya, düzenli uyku ve beslenme ile stresle baş etmeye dikkat etmesi gerekmektedir. Fiziksel ve ruhsal olarak hastalanmamak için gereklerden birisi olan spor alışkanlığı küçük yaşlarda kazanılmaz ise devamlılığı sağlanmayabilir. Bu sebeple özellikle ilköğretim öğrencilerinin akademik çalışmalarıyla beraber spor yapma kabiliyetlerinin ve isteklerinin de geliştirilmesi sağlıklı nesiller için gereklidir. Spor ile uğraşırken aynı zamanda akademik başarısını da geri planda tutmamalı, ikisini birlikte yürütebilmelidir. Bu çalışmada yüzme sporu yapan ilköğretim öğrencilerinin hem spor performansını hem akademik performansını etkileyen en etkin faktörler belirlenmiştir. Faktörlerin belirlenmesi için öncelikle literatür incelenmiş, ilgili paydaşlar ile yapılan görüşmelerle desteklenerek faktörler tespit edilmiştir. Ardından belirlenen faktörler uzman grupların görüşleri alınarak grup karar vermeyle sınıflandırılmış ve Analitik Hiyerarşi Proses (AHP) yöntemi ile karşılaştırmaları yapılarak önceliklendirilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre hem yüzme sporu hem de akademik başarı için psikolojik faktörler en etkili faktörler olarak belirlenmiştir. Alt faktörler içinden ise akademik başarıda beslenme, uyku, okul olanakları, akran grubu, öğretim yöntemi, anne eğitimi, okul idaresi, sanal çevre ve derse ilginin; yüzme performansında da antrenman, disiplin, ailenin ekonomik durumu, antrenör, genetik, otorite, baskı, sanal çevre ve program planlamanın daha etkin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Açıkkar, M. (2007). Destek Vektörleri Yöntemi Kullanılarak Sporcu Performansını Etkileyen Faktörlerin Tahmin Edilmesi. Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Akçaova, A. (2022). Stadyum Soyunma Odası Tasarımında Kullanılan Çevresel Faktörlerin Sporcu Motivasyonu ve Performansına Etkisinin İncelenmesi. Konya Büyükşehir Belediyesi Stadyumu, KTO Karatay Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı Mimarlık Programı, Doktora Programı.
  • Alp, M. (2022). Kol ve Bacak Hacminin 10-12 Yaş Yüzücülerde Sprint Yüzme Performansları ile İlişkisinin İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(4), 977-983.
  • Altun, S. ve Çakan, M. (2008). Factors Affecting Student Success on Exams: The case of Sucessful cities on LGS/ÖSS Exams. İlköğretim Online 7(1) 157-173.
  • Aras, D., Yiğit, S., Kayam, S., Arslan, E., vd. (2020). Bilişsel Yorgunluğun Egzersiz ve Spor Performansına Etkileri. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1), 1-32.
  • Aslanargun, E., Bozkurt, S., & Sarioglu, S. (2016). The impacts of socioeconomic variables on the academic success of the students. Usak University Journal of Social Sciences, 9(3), 214-234.
  • Bakioğlu, A. ve Salduz, E. (2015). Öğretmenlerin Hesap Verebilirliklerini Öğrencilerin Akademik Başarısı Açısından Değerlendirmeleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 40(40), 13-29.
  • Balcı, E. M. (2023). Yüzme Antrenörlerinin Sporcularla İletişiminin Yüzücülerin Performansına Etkisi. Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Yüksek Lisans Programı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Baxevani M., Grigoropoulo P. S. ve Giatsis, S. (2001). Factors That Influence The Perfection of High Level Swimmers, The Case of Greek Champions, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (GaziBESBD), VI, 3:27- 36.
  • Bayraktar, B., & Kurtoğlu, M. (2009). Sporda performans, etkili faktörler, değerlendirilmesi ve artırılması. Klinik Gelişim Dergisi, 22(1), 16-24.
  • Bozkuş, T., Türkmen, M., Kul, M., Özkan, A., vd. (2013). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nda Öğrenim Gören Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Düzeyleri ile Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Belirlenmesi ve İlişkilendirilmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 1(3), 49-65.
  • Coşkun, S. S. (2015). Eğitim Kurumlarının Kurumsal Performanslarının Ölçüm Modellemesi: Çok Kriterli Yöntem Uygulanması, Gebze Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Dam, H. (2008). Öğrencinin Okul Başarısında Aile Faktörü. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7/14 75-99. (a11) Demiroğlu M. A. (2007). Öğrencilerin Çalışma Oryantasyonlarını Etkileyen Demografik Faktörler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 291-322.
  • Erdoğan, N., Zekioğlu, A. ve Dorak, F. (2016). Hentbol Antrenörlerine Göre, Sporcuların Performansını Psikolojik Yönden Etkileyen Faktörler Nelerdir? Nitel Çalışma. International Journal of Sport Culture and Science, 2 (Special Issue 1), 194-207.
  • Eroğlu, O. ve Zileli, R. (2016). Genetik faktörlerin sportif performansa etkisi. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences - IJSETS, 1(1), 63-76.
  • Espada, M.C., Ferreira, C.C., Gamonales, J.M., Hernández-Beltrán, V., Massini, D.A., Macedo, A.G., Almeida, T.A.F., Castro, E.A. ve Pessôa Filho, D.M. (2023). Body Composition Relationship to Performance, Cardiorespiratory Profile, and Tether Force in Youth Trained Swimmers. Life, 13, 1806.
  • Goepel, K.D. (2018). Implementation of an Online Software Tool for the Analytic Hierarchy Process (AHP-OS). International Journal of the Analytic Hierarchy Process, 10 (3)469-487.
  • Hıncal, S.H. (2017). 9-19 Yaş Arasındaki Elit Yüzücülerde Biyolojik Saat ve Beslenme Faktörlerinin Bazı Değişkenlerle Performans Üzerine Etkisi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Antropoloji (Fizik Antropoloji), Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Kahya, S. (2023). Sporda Esneklik ve Gen İlişkisinin İncelenmesi. Yalova Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 55-65.
  • Keçeli-Kaysılı, B. (2008). Akademik Başarının Arttırılmasında Aile Katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9(1), 69-83.
  • Kizilin, M., Diler, K. ve Özal, M. (2021). 63 Yüzme Branşında Fizyolojik Talepler Masal. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, (3), 63-78.
  • Meggs J. ve Chen, Mark A. (2019). Competitive Performance Effects of Psychological Skill Training for Youth Swimmers. Perceptual and Motor Skills, 126(5) 886–903.
  • Metin, M. (2013). Öğrencilerin Seviye Belirleme Sınavındaki Başarısına Etki Eden Unsurların Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 67-83.
  • Nebati, E., Sağanda, G. N., Erol, H., Subaşı, S. R., vd. (2021). Analitik hiyerarşi prosesi (AHP) yöntemi ile çalışan performansının değerlendirilmesi. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 10(2), 582-590.
  • Oliveira, M., Henrique, R. S., Queiroz, D. R., Salvina, M., Melo W. V. ve André Moura dos Santos, M. (2021). Anthropometric variables, propulsive force and biological maturation: A mediation analysis in young swimmers, European Journal of Sport Science, 21:4, 507-514.
  • Özeker, K.Y. (2018). 10-12 Yaş Yüzücülerde Kara Antrenmanlarının Fonksiyonel Kuvvet ve Yüzme Performansına Etkisi. Kırıkkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hareket ve Antrenman Bilimleri Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Özispa, N. ve Arabelen, G. (2021). Limanların Sürdürülebilirlik Stratejilerinin AHP Yaklaşımı ile Önceliklendirilmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 16(63), 1430-1453.
  • Özkadı, T. (2019). Antropometrik ve Motorik Becerilerin Yüzme Performansı Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Hitit Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Saaty Thomas. 1999. Basic theory of the analytic hierarchy process: how to make a decision. Revista de la Real Academia de Ciencias Exactas Fisicas y Naturales, 93(4), 395-423.
  • Sammoud,S., Negra, Y., Chaabene, H., Bouguezzi, R., Attia, A., Granacher, U., Younes, H. & Nevill, A. M. (2023). Key Anthropometric Variables Associated With Front-Crawl Swimming Performance in Youth Swimmers: An Allometric Approach, Journal of Strength and Conditioning Research, 37(6)/1259–1263.
  • Sipahi, S., ve Donuk, B. (2010). Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) Tekniği ile Futbol Antrenörlerinin Sahip Olması Gereken Özelliklerinin Analizi. MSGSÜ Sosyal Bilimler(1), 132-142.
  • Şentürk A. (2018). Yaş Grubu Yüzücülerinde Yüzme Ekonomisine Etki Eden Fiziksel ve Fizyolojik Etkenlerin İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Egzersiz Fizyolojisi, Yüksek Lisans Tezi.
  • Şirin, E. F., Çağlayan, H. S., Çetin, M. Ç. ve İnce, A. (2008). Spor Yapan Lise Öğrencilerinin Spora Katılım Motivasyonlarına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 98-110.
  • Taşkın, A. ve Eren, T. (2016). UEFA Şampiyonlar Ligi’nde Forvet Oyuncularının Performanslarının Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri İle Değerlendirilmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1).
  • Tatlılıoğlu, K. (2013). Ortaöğretim Öğrencilerinin Okul Başarilarini Olumsuz Etkileyen Nedenlerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştirma (Bingöl Örneği). Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (39), 1-21.
  • Tiryaki, Ş. ve Katipoğlu, M. (1991). Genç yüzücülerin spora katılımlarındaki bazı güdüler ve performanslarını etkileyen psiko-sosyal faktörler. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, 2(6), 27-29.
  • Tural N, K. (2002). Öğrenci Başarısında Etkili Okul Değişkenleri ve Eğitimde Verimlilik. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 35(1), 39-54.
  • Uyulgan M. ve Akkuzu G. N. (2017). İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Yordayan Kişisel Faktörler Üzerine Bir Araştırma. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 1211 - 1226.
  • Varol, H. (2018). Yüzücülerde Kendi Performans Algısı Üzerine Etkili Unsurlara İlişkin Bir Araştırma. Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Spor Yönetimi, Yüksek Lisans Tezi.
  • Yavuz, A. (2020). İlköğretime Geçiş Sınavında Öğrenci Başarısını Etkileyen Etmenler. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı Tezsiz Yüksek Lisans Projesi.
  • Yenice, N., Saydam, G. ve Telli, S. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyonlarını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 231-247.
  • Yenilmez, K., ve Duman, Ö. A. (2008). İlköğretimde Matematik Başarısını Etkileyen Faktörlere İlişkin Öğrenci Görüşleri. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19), 251-268.
  • Yorulmaz, M. ve Aksu, A. (2021). Liman İşletmelerinde İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulama Performans Boyutlarının AHP ile Değerlendirilmesi: Kocaeli Liman Bölgesi. İşletme Bilimi Dergisi, 9(1), 1-24.
  • Yurdakul, S. (2015). Veri Madenciliği ile Lise Öğrenci Performanslarının Değerlendirilmesi. Kırıkkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Bilgisayar Mühendisliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Zacca, R., Toubekis, A., Freitas, L. Silva, A. F., Azevedo, R., Vilas-Boas, J. P., Pyne, D. B., De S. Castro, F. A. ve Fernandes, R. J. (2019). Effects of detraining in age-group swimmers performance, energetics and kinematics, Journal of Sports Sciences, 37:13, 1490-1498.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fiziksel Aktivite ve Sağlık, Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Feyza Gürbüz 0000-0002-6327-8232

Mehmet Ayberk Hincal 0000-0002-3775-3511

Erken Görünüm Tarihi 24 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 19 Nisan 2024
Kabul Tarihi 7 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gürbüz, F., & Hincal, M. A. (2024). İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarıları ve Yüzme Branşına Yönelik Performansı Etkileyen Faktörlerin Önceliklendirilerek İncelenmesi. Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 85-106. https://doi.org/10.5281/zenodo.12528054

Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi Haziran ve Aralık aylarında yılda iki kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.

Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC). ile lisanslanmıştır.


              Flag Counter               29634                29632                                29633                                                              

    

TÜBİTAK-ULAKBİM DERGİPARK AKADEMİK bünyesinde kurulan Burdur Mehmet Akif Ersoy  Üniversitesi  Spor Bilimleri  Dergisi Doçentlik başvurusunda b maddesi kapsamında değerlendirilmektedir.