Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MIGRANTS, MUSLIMS AND REFUGEES IN THE SECULAR AND MULTICULTURAL EUROPE: A PROJECTION TO THE AXIS OF RESPONSIBILITY-INDISPENSABILITY

Yıl 2017, , 55 - 76, 31.12.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.296483

Öz

Religious and cultural geography of Europe has been changing. Demographic
change that emerged as a result of the recent mobility of refugees and asylum
seekers as well as the long settled migrant groups cause anxiety. Especially,
as the existence of Islam, which has been coded as the “other” for hundreds of
years, is established and as the encounters with the Muslim “subject” in the
secular public space increase, there occur some conflicts, ruptures and
transformations.



In European public opinion Islam is seen as a
fundamentalist religion, so is claimed that it does not fit to secularism,
modernity or democracy. There are various discussions on the possibility of
articulating Islam within a secularism that already regards Christianity, as
well as of multiculturalism or living together. This study will discuss the possibility
or impossibility of living together or a multicultural social model, taking
into consideration some cases of rising racism, xenophobia, Islamophobia and
statistical data considering ghettoization and the rates of unemployment and
crime

Kaynakça

  • Çebi, Murat Sadullah (2015), “İsviçre’deki Minare Karşıtı Referandum Afişlerinde İslamofobi’nin Söylemsel İnşası”, Bilig, Sayı 73, (99-140).
  • Davie, Grace (2006), “Religion in Europe in the 21st Century: The Faktors to Take into Account”, European Journal of Sociology, Vol.47, (271-296).
  • Delibaş, Kayhan (2014), “İslami Fundamentalizmden İslam Fobisine: Batı Dünyasında Gelişmekte Olan İslamophobia Yeni Bir Eşitsizlik Kaynağı Olarak Görülebilir mi?”, Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 9(2), (1-41).
  • Enneli, Pınar (2010), “Türk Diyasporasının Londra Ayağında Etnik ve Dini Kimliklerin Kesişme ve Ayrışma Noktaları”, Türkiye’de Kesişen-Çatışan Dinsel ve Etnik Kimlikler, (Ed) Rasim Özgür Dönmez ve diğerleri, Say Yayınları, İstanbul, (229-253).
  • European Monitoring Centre on Racism and Xenephobia (EUMC) (2006), “Muslims in The European Union-Discrimination and Islamophobia”, http://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads /156-Manifestations_EN.pdf (26.01.2017).
  • European Union Agency for Fundamental Rights (FRA) (2007), “Trends and Developments (1997-2005) Combating Ethnic and Racial Discrimination and Promoting Equality in the European Union 2007”, http://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/181-Trends_en.pdf (26.01.2017).
  • Eurostat, “Real GDP Growth Rate”, http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&plugin=1& language=en&pcode=tec00115 (01.02.2017).
  • Eurostat, “Population Structure and Ageing” http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Population_structure_and_ageing. Erişim Tarihi:( 01.02.2017).
  • Gorski Philip S. and Altınordu, Ateş (2008), “After Secularization?”, Annual Reviews of Sociology, Vol. 34, (55-85).
  • Göle, Nilüfer (2006), “Islam in European Publics: Secularism and Religious Difference”, After Secularization, The Hedgehog Review, Vol.8, (140-145).
  • Habermas, Jürgen (2014), “Demokratik Anayasal Devlette Tanınma Savaşımı”, Çokkültürcülük, (Ed) Amy Gutmann, Çev: Mehmet H. Doğan, Yapı Kredi Yayınları, 4. Baskı, İstanbul.
  • Huntington, Samuel P. (1993), “The Clash of Civilizations?”, Foreign Affairs, Vol. 72, (22-49).
  • İktisadi Kalkınma Vakfı (İKV), http://www.ikv.org.tr/images/files/2014AP%20secim%20 yazi.pdf (24.01.2017).
  • Jakelic, Slavica (2006), “Secularization, European Identity, and ‘The End of the West’, After Secularization, The Hedgehog Review, Vol.8, (133-139).
  • Kallis, Aristotle (2015), Avrupa’da Radikal Sağın Yükselişi, SETA, İstanbul.
  • Kymlicka, Will (1998), Çokkültürlü Yurttaşlık: Azınlık Haklarının Liberal Teorisi, Çev: Abdullah Yılmaz, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Lubeck (2004), “İslami Ağların Meydan Okuması ve Vatandaşlık Talepleri: Avrupa’nın Küreselleşmeye Sancılı Uyumu”, (Ed) N. AlSayyad ve M. Castells, Müslüman Avrupa ya da Avro-İslam, Çev: Zehra Savan, Everest Yayınları, İstanbul.
  • Momin, Abdur-Rahman (2012), “Çoğulculuk ve Çokkültürcülük: İslami Bir Bakış Açısı”, Küreselleşme, Çokkültürlülük ve İslam, Din Sosyolojisi ve Antropolojisi Yazıları, Çev: Ali Coşkun, Rağbet Yayınları, İstanbul.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), “Unemployment Rate”, https://data.oecd.org/unemp/unemployment-rate.htm#indicator-chart (01.02.2017).
  • Ongur, Hakan Övünç (2011), “Avrupa’da Çokkültürlülüğün İflası (Mı?)”, Uluslararası Hukuk ve Politika, Sayı 26, (55-85).
  • Pew Research Center, “The Future of World Religions: Population Growth Projections (2010-2050) ”http://www.pewforum.org/2015/04/02/religious-projections-2010-2050. (11.07.2016).
  • Pieters, Jan Nederveen (2007), “Göç Sürecinde İslam: Minaresiz Camiler”, (Ed) Ayşe Öncü ve Petra Weyland, Mekân, Kültür, İktidar: Küreselleşen Kentlerde Yeni Kimlikler, İletişim Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, (239-270).
  • Riemsdijk, Micheline van (2012), “(Re)scaling Governance of Skilled Migration in Europe: Divergence, Harmonisation, and Contestation”, Population, Space And Place Popul. Vol.18, (344–358).
  • Rockefeller, Steven C. (2014), “Yorum”, Çokkültürcülük, (Ed) Amy Gutmann, Çev: İlknur Özdemir, Yapı Kredi Yayınları, 4. Baskı, İstanbul.

SEKÜLER VE ÇOKKÜLTÜRLÜ AVRUPA’DA GÖÇMENLER, MÜSLÜMANLAR VE MÜLTECİLER: SORUMLULUK-ZORUNLULUK EKSENİNE BİR PROJEKSİYON - MUSLIMS IN THE SECULAR AND MULTICULTURAL EUROPE: IS COEXISTENCE POSSIBLE?

Yıl 2017, , 55 - 76, 31.12.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.296483

Öz

Avrupa’nın
dini ve kültürel coğrafyası değişmektedir. Yerleşik hale gelmiş göçmen gruplar
ile son yıllardaki mülteci ve sığınmacı hareketliliğine bağlı olarak meydana
gelen demografik dönüşüm, bir takım kaygılar uyandırmıştır. Özellikle
yüzyıllardır “öteki” olarak kodlanan İslam’ın varlığı yerleşik hale geldikçe
ayrıca Müslüman “özne” ile seküler kamusal alanda karşılaşmalar artıkça; bir
takım çatışmalar, kırılmalar ve dönüşümler de meydana gelmektedir.



Avrupa
kamuoyu İslam’ı fundamentalist bir din olarak görmekte, bu nedenle de
sekülerlik, modernite ve demokrasiyle bağdaşmayacağını ileri sürmektedir.  Kamusal alanda Hıristiyan kimliğini dikkate
alan bir seküleritenin yanına İslam’ın da eklenebilmesi, çokkültürlülüğün ya da
birlikte yaşamanın imkânı üzerine süregelen çok çeşitli tartışmalar
bulunmaktadır. Çalışmada, yükselen ırkçılık, yabancı düşmanlığı, islamofobi
gibi bir takım örnek olaylar; işsizlik, suç oranları, gettolaşma gibi
istatistiki veriler göz önüne alarak, birlikte yaşamanın ya da çokkültürlü bir
toplumsal modelin imkânı ya imkânsızlığı tartışılacaktır. 

Kaynakça

  • Çebi, Murat Sadullah (2015), “İsviçre’deki Minare Karşıtı Referandum Afişlerinde İslamofobi’nin Söylemsel İnşası”, Bilig, Sayı 73, (99-140).
  • Davie, Grace (2006), “Religion in Europe in the 21st Century: The Faktors to Take into Account”, European Journal of Sociology, Vol.47, (271-296).
  • Delibaş, Kayhan (2014), “İslami Fundamentalizmden İslam Fobisine: Batı Dünyasında Gelişmekte Olan İslamophobia Yeni Bir Eşitsizlik Kaynağı Olarak Görülebilir mi?”, Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 9(2), (1-41).
  • Enneli, Pınar (2010), “Türk Diyasporasının Londra Ayağında Etnik ve Dini Kimliklerin Kesişme ve Ayrışma Noktaları”, Türkiye’de Kesişen-Çatışan Dinsel ve Etnik Kimlikler, (Ed) Rasim Özgür Dönmez ve diğerleri, Say Yayınları, İstanbul, (229-253).
  • European Monitoring Centre on Racism and Xenephobia (EUMC) (2006), “Muslims in The European Union-Discrimination and Islamophobia”, http://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads /156-Manifestations_EN.pdf (26.01.2017).
  • European Union Agency for Fundamental Rights (FRA) (2007), “Trends and Developments (1997-2005) Combating Ethnic and Racial Discrimination and Promoting Equality in the European Union 2007”, http://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/181-Trends_en.pdf (26.01.2017).
  • Eurostat, “Real GDP Growth Rate”, http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&plugin=1& language=en&pcode=tec00115 (01.02.2017).
  • Eurostat, “Population Structure and Ageing” http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Population_structure_and_ageing. Erişim Tarihi:( 01.02.2017).
  • Gorski Philip S. and Altınordu, Ateş (2008), “After Secularization?”, Annual Reviews of Sociology, Vol. 34, (55-85).
  • Göle, Nilüfer (2006), “Islam in European Publics: Secularism and Religious Difference”, After Secularization, The Hedgehog Review, Vol.8, (140-145).
  • Habermas, Jürgen (2014), “Demokratik Anayasal Devlette Tanınma Savaşımı”, Çokkültürcülük, (Ed) Amy Gutmann, Çev: Mehmet H. Doğan, Yapı Kredi Yayınları, 4. Baskı, İstanbul.
  • Huntington, Samuel P. (1993), “The Clash of Civilizations?”, Foreign Affairs, Vol. 72, (22-49).
  • İktisadi Kalkınma Vakfı (İKV), http://www.ikv.org.tr/images/files/2014AP%20secim%20 yazi.pdf (24.01.2017).
  • Jakelic, Slavica (2006), “Secularization, European Identity, and ‘The End of the West’, After Secularization, The Hedgehog Review, Vol.8, (133-139).
  • Kallis, Aristotle (2015), Avrupa’da Radikal Sağın Yükselişi, SETA, İstanbul.
  • Kymlicka, Will (1998), Çokkültürlü Yurttaşlık: Azınlık Haklarının Liberal Teorisi, Çev: Abdullah Yılmaz, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Lubeck (2004), “İslami Ağların Meydan Okuması ve Vatandaşlık Talepleri: Avrupa’nın Küreselleşmeye Sancılı Uyumu”, (Ed) N. AlSayyad ve M. Castells, Müslüman Avrupa ya da Avro-İslam, Çev: Zehra Savan, Everest Yayınları, İstanbul.
  • Momin, Abdur-Rahman (2012), “Çoğulculuk ve Çokkültürcülük: İslami Bir Bakış Açısı”, Küreselleşme, Çokkültürlülük ve İslam, Din Sosyolojisi ve Antropolojisi Yazıları, Çev: Ali Coşkun, Rağbet Yayınları, İstanbul.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), “Unemployment Rate”, https://data.oecd.org/unemp/unemployment-rate.htm#indicator-chart (01.02.2017).
  • Ongur, Hakan Övünç (2011), “Avrupa’da Çokkültürlülüğün İflası (Mı?)”, Uluslararası Hukuk ve Politika, Sayı 26, (55-85).
  • Pew Research Center, “The Future of World Religions: Population Growth Projections (2010-2050) ”http://www.pewforum.org/2015/04/02/religious-projections-2010-2050. (11.07.2016).
  • Pieters, Jan Nederveen (2007), “Göç Sürecinde İslam: Minaresiz Camiler”, (Ed) Ayşe Öncü ve Petra Weyland, Mekân, Kültür, İktidar: Küreselleşen Kentlerde Yeni Kimlikler, İletişim Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, (239-270).
  • Riemsdijk, Micheline van (2012), “(Re)scaling Governance of Skilled Migration in Europe: Divergence, Harmonisation, and Contestation”, Population, Space And Place Popul. Vol.18, (344–358).
  • Rockefeller, Steven C. (2014), “Yorum”, Çokkültürcülük, (Ed) Amy Gutmann, Çev: İlknur Özdemir, Yapı Kredi Yayınları, 4. Baskı, İstanbul.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hasan Hüseyin Aygül 0000-0002-0701-5067

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 6 Mart 2017
Kabul Tarihi 30 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Aygül, H. H. (2017). MIGRANTS, MUSLIMS AND REFUGEES IN THE SECULAR AND MULTICULTURAL EUROPE: A PROJECTION TO THE AXIS OF RESPONSIBILITY-INDISPENSABILITY. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 9(22), 55-76. https://doi.org/10.20875/makusobed.296483