Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN KENDİNE SAYGI DÜZEYLERİ İLE SOSYAL UYUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ: MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER YÜKSEKOKULUNDA BİR ARAŞTIRMA - THE RELATIONSHIP BETWEEN SELF-ESTEEM LEVEL OF VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS AND THEIR SOCIAL ADJUSTMENT: A RESEARCH IN MEHMET AKIF ERSOY UNIVERSITY VOCATIONAL SCHOOL OF SOCIAL SCIENCES

Yıl 2017, , 356 - 368, 20.10.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.316903

Öz

Üniversite
öğrencilerinin yaşam kalitesini etkileyen önemli kavramlardan biri kendine
saygıdır. Benlik saygısı ve öz saygı olarakta literatürde inceleme konusu olan
kendine saygı kavramı, kişilerin kendilerini benimsemelerini, onaylamalarını,
kendilerine değer vermelerini ve saygı duymalarını ifade etmektedir.
Öğrencilerin kendine saygıları sosyal hayatlarının çeşitli alanlarında etkili
olabilmektedir. Bu hususlardan biri de öğrencilerin yakın ve uzak çevresi ile
iletişim niteliği taşıyan ve bu çevre ile bütünleşmesi anlamında kullanılan
sosyal uyum kavramıdır. Öğrencilerin kendilerine saygıları ile sosyal uyumları
arasında bir ilişki olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin
kendine saygı düzeyleri ile sosyal uyumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada
nicel bir veri toplama aracı olan anket kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi,
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim
gören, %57,3’ ü kız, %42,7 ’si ise erkek olan 316 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın
bulgularında öğrencilerin kendine saygı düzeyleri ile sosyal uyumları arasında anlamlı
pozitif yönlü (0,465) bir ilişki olduğu tespit edilmiştir  (p<0,05).

Kaynakça

  • Akıncı, Gökçen (2007), Engelli Çocuğa Sahip Olan ve Olmayan Babaların Aile İşlevlerini Algılamaları ile Sosyal Uyum Düzeylerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ali, Hassan, Jami, Humaira and Aqeel, Muhammad (2016), Academic Self-Concept, Self-Esteem, and Academic Achievement among Truant and Punctual Students, Pakistan Journal of Psychological Research 31 (1), 223-240.
  • Altıok, Hatice Öner, Ek, Nurcan ve Koruklu, Nermin (2010), Üniversite öğrencilerinin benlik saygı düzeyi ile ilişkili bazı değişkenlerin incelenmesi, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (1), 99-120.
  • Arı, Ramazan (1989), Üniversite öğrencilerinin baskın ben durumları ile bazı özlük niteliklerinin ben durumlarına, atılganlık ve uyum düzeylerine etkisi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ayvalı, Meşale (2012), İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin benlik saygısı ile sosyal uyum düzeyi ilişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Baker, Robert W. and Siryk, Bohdan (1984), Measuring Adjustment to College, Journal of Counseling Psychology, 33 (1), 31-38.
  • Balabanlı, Fatma (1990), Öğretmen liselerinde okuyan öğrencilerin kişisel ve sosyal uyum düzeylerini etkileyen bazı etmenler, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Benice, Ayça (2012), Saygılı Birey Yetiştirmek, Arel Eğitim Kurumları Dergisi, 31(12), 4.
  • Branden, Nathaniel (1992), The power of self-esteem, Deerfield Beach, Florida, Health Communications, Inc.
  • Bubb, Wilbur W. (1993), A study of the self-esteem of ninth and tenth grade students in nonpublic schools compared with the same grade students in Vocational/ Technical schools in Delaware, Doctor of Education, Temple University, USA.
  • Campbell, Jennifer D., and Fehr, Beverley (1990), Self-esteem and perceptions of conveyed impressions: Is negative affectivity associated with greater realism? Journal of Personality and Social Psychology, 58(1), 122. Campbell, Jennifer D. and Lavallee, Loraine F. (1993), Who am I? The role of self-concept confusion in understanding the behavior of people with low selfesteem. Self-esteem, New York: Springer US, 3-20.
  • Ceyhan, Esra (2010), Problemli internet kullanım düzeyi üzerinde kimlik statüsünün, internet kullanım amacının ve cinsiyetin yordayıcılığı, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(3), 1323-1355.
  • Coopersmith, Stanley (1967), The antecedents of self esteem, San Francisco: W.H. Freeman.
  • Cüceloğlu, Doğan (2004), İnsan ve İnsan Davranışı, Remzi Kitabevi, 15. Basım, İstanbul.
  • Deniz, A. Çağlar (2014), Üniversite Gençliğinin Uyum Sağlama Süreçleri: Bir Bibliyografya Denemesi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (1), 99-121.
  • Dilmaç, Bülent ve Ekşi, Halil (2008), Meslek Yüksekokullarında Öğrenim Gören Öğrencilerin Yaşam Doyumları Ve Benlik Saygılarının İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 279-289.
  • Dinç, Engin (2008), Meslek seçiminde etkili faktörlerin incelenmesi: Meslek Yüksek Okulu-Muhasebe Programı öğrencileri üzerine bir araştırma, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (2), 90-106.
  • Duru, Erdinç (2008), Üniversiteye Uyum Sürecinde Yalnızlığı Yordamada Sosyal Destek ve Sosyal Bağlılığın Doğrudan ve Dolaylı Rolleri, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 29 (3), 13-24.
  • Ercoşkun, M. Hanifi ve Nalçacı, Ahmet (2005), Öğretimde Psikolojik İhtiyaçların Yeri ve Önemi, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 364.
  • Freeman, Tierra M., Anderman, H. Lynley and Jensen, M. Jane (2007), Sense of Belonging in College Freshmen at the Classroom and Campus Levels, The Journal of Experimental Education, 75 (3), 203-220.
  • Güngör, Abide (1989), Lise öğrencilerinin özsaygı düzeylerini etkileyen etmenler, Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Iazzetti, Anthony M. (1992). The relationship between self-esteem and learning style preferences among selected students in Catholic high schools in the Archdiocese of New York, Degree of Doctor Thesis, University of San Francisco.
  • Koç, Mustafa (2009), Dindarlık ve Benlik Saygısı Arasındaki İlişki, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 18 (1), 473-493. Korkmaz, Nimet Haşıl (2007), Yaz Spor Okulları İle Çocukların Benlik Saygısı Arasındaki İlişki, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 49-65.
  • Maslow, Abraham Harold (1970). Motivation and Personality, Harper and Row, 2. Ed., New York.
  • Mohtashemi J, Noghani F. and Madadi AA. (2008), Individual and social psychology. 1st ed. Tehrani Jameenegar, In Persian.
  • Pullmann, Helle, and Allik, Juri (2008), Relations of academic and general selfesteem to school achievement, Personality and Individual Differences, 45(6), 559-564.
  • Tutkun, Ömer Faruk (2006), Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesindeki Türkiyeli Öğrencilerin Uyum Sorunları, Kırgız-Türk Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15.
  • Toy, Belgin (2006), Sanat Eğitimi Alan ve Almayan 15-17 Yaş Grubundaki Ergenlerin Sosyal Uyumlarının ve Benlik Tasarım Düzeylerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Valizadeh, Leila, Zamanzadeh, Vahid, Gargari, Rahim Badri, Ghahramanian, Akram, and Jabbarzadeh, Faranak (2016), Self-esteem challenges of nursing students: an integrative review, Res Dev, 5(1), 5-11.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Ozel Sayi
Yazarlar

Meral Bektaş

Gökhan Kenar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 30 Mayıs 2017
Kabul Tarihi 18 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Bektaş, M., & Kenar, G. (2017). MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN KENDİNE SAYGI DÜZEYLERİ İLE SOSYAL UYUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ: MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER YÜKSEKOKULUNDA BİR ARAŞTIRMA - THE RELATIONSHIP BETWEEN SELF-ESTEEM LEVEL OF VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS AND THEIR SOCIAL ADJUSTMENT: A RESEARCH IN MEHMET AKIF ERSOY UNIVERSITY VOCATIONAL SCHOOL OF SOCIAL SCIENCES. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 9(21), 356-368. https://doi.org/10.20875/makusobed.316903