Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YAZILI ANLATIM BECERİLERİNDE YER VERDİĞİ ANLATIM TEKNİKLERİ İLE DÜŞÜNCEYİ GELİŞTİRME YOLLARI

Yıl 2019, , 316 - 326, 28.09.2019
https://doi.org/10.20875/makusobed.430735

Öz

Anlatım teknikleri ile düşünceyi geliştirme yolları yazılı anlatımın niteliğini ve başarısını doğrudan etkileyen unsurlar arasındadır. Bu çalışma 8. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım becerilerinde tercih ettiği anlatım teknikleri ile düşünceyi geliştirme yollarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır.


Veriler 2016-2017 Eğitim Öğretim Yılı içinde Aydın ili Efeler ilçesinde MEB’e bağlı ortaokullarda okuyan 328 öğrencinin yazılı dokümanlarından elde edilmiştir. Bulgular tablolarda gösterilmiş, verilerin analizinde sıklık oranları kullanılmıştır. Araştırma bir ders saatiyle (40 dakika) ve düz yazı metinleri ile sınırlandırılmıştır. Serbest ve yaratıcı yazma yöntemleri ile elde edilen verilerin 142 tanesi olay yazısı 186’sı ise düşünce yazısıdır. Yazılı dokümanlar anlatım teknikleri bakımından dört temel unsura, düşünceyi geliştirme yolları bakımından ise 15 anlatım yoluna göre incelenmiştir. Düşünceyi geliştirme yolları öğrencilerin çalışmalarında yer verdiği uygulamalar çerçevesinde belirlenmiştir.


Araştırma sonucunda tür sınıflaması yapılmaksızın yazılı anlatım becerilerinde en çok kullanılan tekniğin öyküleyici anlatım, düşünceyi geliştirme yolunun ise görsellerden yararlanma olduğu tespit edilmiştir. Buna karşın en az kullanılan teknik tartışma; düşünceyi geliştirme ise sözel bilimsel ifadelerden yararlanmadır.

Kaynakça

  • Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2011). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Akçağ Yayınları.Bayramıçlılar, Ö., Tosun, N. S. ve Ak, Nuran (1990). Sözlü, Yazılı ve Bilimsel Anlatım Teknikleri. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Vakfı Yayınları.
  • Bozkurt, F. (2010). Türkiye Türkçesi .İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Gökçe, B. ve Çelebi, S. (2015). Fen Bilgisi Öğretmeni Adaylarının Tartışmacı Metinlerinde Düşünceyi Geliştirme Yolları. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (RTEÜ Journal of Social Sciences), 1, (11-30).
  • Gülensoy, T. (2014). Kompozisyonla İlgili Genel Bilgiler. Türk Dili ve Kompozisyon (263-285). Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Kantemir, E. (1981). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi
  • Karadağ, Ö. (2011). Yazma Eğitiminde Anlatım Tarzları ve Öğretimi. Yazma Eğitimi (ss.147-174). Ankara: Pegem A Akademi.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • MEB (2006). MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Erişim: http://ttkb.MEB.gov.tr/program2.aspx
  • Moran, B. (1994). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış . Cilt 1. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Özdemir, E. (1999). Sözlü- Yazılı Anlatım Sanatı (Kompozisyon). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Özdemir, E. ve Binyazar, A. (1979). Yazmak Sanatı Kompozisyon. İstanbul: Varlık Yayınevi.
  • Özkırımlı, A. (2006). Türk Dili Dil ve Anlatım. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Temizkan, M. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Bilgilendirici Metinlerde Düşünceyi Geliştirme Yollarını Kullanma Durumları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt, Sayı 31, (13-32).
  • Tiryaki, E. N. ve Yılmaz, Z. (2016).7.Sınıf Öğrencilerinin Metin Yapılarına Göre Düşünceyi Geliştirme Yollarının İncelenmesi. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 11/3 Winter 2016, p. 2193-2208 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9446 ISSN: 1308-2140, ANKARA-TURKEY Yayınları.

THE WAYS OF THINKING DEVELOPMENT WITH EXPRESSION STYLES LOCATED IN THE WRITTEN EXPRESSIONS OF THE 8TH GRADE STUDENTS

Yıl 2019, , 316 - 326, 28.09.2019
https://doi.org/10.20875/makusobed.430735

Öz

Expression styles and ways of developing thought are among the factors directly affecting the quality and success of written expression. This study aims to reveal the ways in which 8th grade students develop their thinking with their preferred expression styles in their written expressions. Research is a descriptive study in the screening model. Data were obtained from the written documents of 328 students studying in MEB-affiliated secondary schools in Efeler Country, Aydın Province in 2016-2017 Education Year. Results have been shown in the tables. In the analysis of the data, frequency rates have been used. The research is limited to one lesson hour (40 minutes) and prose texts. 142 of the data obtained by free and creative composition methods are event writings and 186 of them are think piece. Written documents were analyzed according to four basic factors in terms of expression styles and 15 ways of thinking development. The ways of thinking development were determined within the framework of the practices that students place in their work.
As a result of the research, it is determined that the most used style of expression without type classification is narrative expression, and the most commonly way of thinking development is to make use of the visuals. However, the least used style of expression is the discussion, and the least thinking development is to make use of verbal scientific expressions.

Kaynakça

  • Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2011). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Akçağ Yayınları.Bayramıçlılar, Ö., Tosun, N. S. ve Ak, Nuran (1990). Sözlü, Yazılı ve Bilimsel Anlatım Teknikleri. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Vakfı Yayınları.
  • Bozkurt, F. (2010). Türkiye Türkçesi .İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Gökçe, B. ve Çelebi, S. (2015). Fen Bilgisi Öğretmeni Adaylarının Tartışmacı Metinlerinde Düşünceyi Geliştirme Yolları. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (RTEÜ Journal of Social Sciences), 1, (11-30).
  • Gülensoy, T. (2014). Kompozisyonla İlgili Genel Bilgiler. Türk Dili ve Kompozisyon (263-285). Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Kantemir, E. (1981). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi
  • Karadağ, Ö. (2011). Yazma Eğitiminde Anlatım Tarzları ve Öğretimi. Yazma Eğitimi (ss.147-174). Ankara: Pegem A Akademi.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • MEB (2006). MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Erişim: http://ttkb.MEB.gov.tr/program2.aspx
  • Moran, B. (1994). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış . Cilt 1. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Özdemir, E. (1999). Sözlü- Yazılı Anlatım Sanatı (Kompozisyon). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Özdemir, E. ve Binyazar, A. (1979). Yazmak Sanatı Kompozisyon. İstanbul: Varlık Yayınevi.
  • Özkırımlı, A. (2006). Türk Dili Dil ve Anlatım. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Temizkan, M. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Bilgilendirici Metinlerde Düşünceyi Geliştirme Yollarını Kullanma Durumları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt, Sayı 31, (13-32).
  • Tiryaki, E. N. ve Yılmaz, Z. (2016).7.Sınıf Öğrencilerinin Metin Yapılarına Göre Düşünceyi Geliştirme Yollarının İncelenmesi. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 11/3 Winter 2016, p. 2193-2208 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9446 ISSN: 1308-2140, ANKARA-TURKEY Yayınları.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Konferans Bildirileri
Yazarlar

Yıldız Yenen Avcı

Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2019
Gönderilme Tarihi 5 Haziran 2018
Kabul Tarihi 2 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Yenen Avcı, Y. (2019). 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YAZILI ANLATIM BECERİLERİNDE YER VERDİĞİ ANLATIM TEKNİKLERİ İLE DÜŞÜNCEYİ GELİŞTİRME YOLLARI. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 11(29), 316-326. https://doi.org/10.20875/makusobed.430735