Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SİYASAL REKLAMLARIN ALIMLANMASI: STUART HALL’ÜN PERSPEKTİFİNDEN 31 MART 2019 YEREL SEÇİMLERİ ÖRNEĞİNDE BİR ANALİZ

Yıl 2019, , 643 - 663, 28.09.2019
https://doi.org/10.20875/makusobed.560474

Öz

Siyaset ve medya, kitlelerin yaşamına yön veren kavramlar olarak, özellikle demokratik toplumlarda bilinçli veya farkında olunmadan kitleleri etkilemektedir. Diğer taraftan içinde bulunduğumuz bilgi iletişim çağı ve enformasyon toplumu, bireyleri bu kavramlar karşısında aktif ve seçici konuma getirmektedir. Siyaset, medya ve hedef kitlenin öneminden yola çıkılarak yapılan bu çalışmada, 31 Mart 2019 Mahalli İdareler Genel Seçimleri ile ilgili televizyonda ve dijital medyada yayınlanan Ak Parti seçim reklamları analiz edilmiştir. Bu doğrultuda, İngiliz Kültürel Çalışmaları geleneğinden Stuart Hall’ün kodlama ve kodaçımlama tekniği ile öne sürdüğü alımlama analizi uygulanmıştır. Kamuoyu oluşturmak için yapılan seçim reklamlarının, hedef kitle tarafından nasıl bir okuma biçimiyle alımlandığı, 10 üniversite öğrencisi üzerinde yapılan derinlemesine mülakatla çözümlenmeye çalışılmıştır. Çalışmanın sonucunda; hedef kitle tarafından büyük oranda egemen okuma yapıldığı, müzakereli ve karşıt okumalarla verilen cevapların da anlamlı sayılabilecek bir seviyede çıktığı görülmüştür. Diğer taraftan hedef kitlenin politik katılımında ve oy verme davranışında siyasi reklamların olumlu veya olumsuz bir etkide bulunduğu ancak hedef kitleleri yönlendirmede tek başına yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ayhan, A. (2007). Propaganda Nedir?. Literatürk, İstanbul.
  • Ayhan, B. ve Çavuş, S. (2014). İzleyici Araştırmalarında Değişim: Kullanımlar ve Doyumlardan Bağımlılığa, Selçuk İletişim Dergisi, Cilt 8, Sayı 2, s. 32- 60.
  • Aziz, A. (2017). Siyasal İletişim. Nobel Akademik Yayıncılık, 7. Baskı, Ankara.
  • Balcı, Ş. (2007). Negatif Siyasal Reklâmlarda İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Korku Çekiciliği Kullanımı, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 73- 106.
  • Çakmak, Kılıçaslan, E. (2013). İdeoloji ve Medya İlişkisi Siyasal İletişim. Paradigma Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Çankaya, E. (2015). Siyasal İletişim Dünyada ve Türkiye’de. İmge Kitabevi, Ankara. Dalkıran, N. (1995). Siyasal Reklamcılık ve Basının Rolü. Türkiye Gazeteciler Cemiyeti Yayınları, İstanbul.
  • Gackowski, T. (2013). Political Image as the Substance of the Political Communication in the Era of Postpolitics. Online Journal of Communication and Media Technologies, 3 (4), 43- 60.
  • Güngör, N. (2013). İletişim Kuramlar Yaklaşımlar. Siyasal Kitabevi, 2. Baskı, Ankara.
  • Güven, S. (2017). Siyasal İletişim Sürecinin Dönüşümü, Siyasal Katılım ve İletişim Teknolojileri. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication- TOJDAC, 7 (2), 175- 191.
  • Hall, S. (1980). Enkoding/Decoding. S. Hall, D. Hobson, A. Lowe, P. Wills (Ed.), Culture, Media, Language içinde, Unwin Hayman, London.
  • Hall, S. (1999). İdeolojinin Yeniden Keşfi: Medya Çalışmalarında Baskı Altında Tutulanın Geri Dönüşü. M. Küçük (Der.), Medya İktidar İdeoloji içinde, Ankara: Ark Yayınevi.
  • Hall, S. (2003). Kodlama ve Kodaçım. (Haz. Zeynep Özarslan, Barış Çoban), Söylem ve İdeoloji: Mitoloji, Din, İdeoloji içinde, Su Yayınları, İstanbul.
  • İnal, M. A. (1996). Haberi Okumak. Temuçin Yayınları, İstanbul.
  • İrvan, S. (1994- 1995) Eleştirel Yaklaşımlarda İzleyici Araştırmaları: Bir Yöntem Olarak Alımlama Çözümlemesi. İLEF Yıllık 94, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • İrvan, S. (1997). Eleştirel Yaklaşımlarda İzleyici Araştırmaları: Bir Yöntem Olarak Alımlama Çözümlemesi, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, (7).
  • Jensen, K. B. ve Rosengren, K. E. (2005). İzleyicinin Peşindeki Beş Gelenek, (Ş. Yavuz ve Y. Yavuz, Çev.), Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma içinde, Vadi Yayınları, Ankara.
  • Lilleker, D. G. (2013). Siyasal İletişim Temel Kavramlar. Kaknüs Yayınları, İstanbul.
  • McNair, B. (2003). An introduction to Political Communication. Routledge, London.
  • McQuail, D. and Windahl, S. (1997). Kitle İletişim Modelleri, (K. Yumlu, Çev.), İmge Kitabevi, Ankara.
  • Mutlu, E. (2005). Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya. Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • Smith P. (2007). Kültürel Kuram. (S. Güzelsarı ve İ. Gündoğdu, Çev.), Babil Yayınevi, İstanbul.
  • Şakı Aydın, O. (2007). Alımlama Araştırmaları ve Kültürel Çalışmalar Geleneğinin Katkısı. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 11, Bahar 2007/2, s.119- 131.
  • Şeker, T. (2009). 5N1K Haber Programının Alımlama Analizi, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, C. 5, S. 4, s.105- 117.
  • Şeker, T. ve Tiryaki, S. (2013). Savaş Fotoğrafçısı Filminin Alımlama Analizi, Global Media Journal,196- 212.
  • Tokgöz, O. (2010). Seçimler Siyasal Reklamlar ve Siyasal İletişim. İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Turner, G. (1996). British Cultural Studies. Routledge, London.
  • Yavaşgel, E. (2004). Siyasal iletişim. Babil Yayıncılık, Ankara.
  • Yaylagül, L. (2014). Kitle İletişim Kuramlarında Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. Dipnot Yayınları, Ankara.
  • Yıldırım, Y. (2012). İletişimsel Eylem Kuramı Işığında Siyasal İletişim ve AK Parti Örneği. Akademik İncelemeler Dergisi, 7 (1), 195- 226.
  • https://www.youtube.com/watch?v=0GYYesp0Oqs (Erişim tarihi: 20.01.2019).
  • https://www.youtube.com/watch?v=6IMrnlIHbEg (Erişim tarihi: 09.02.2019).
  • https://www.youtube.com/watch?v=QA2JiPH1g6Q (Erişim tarihi: 19.02.2019).

PERCEPTION OF POLITICAL ADVERTISEMENTS: AN ANALYSIS FROM THE STUART HALL'S PERSPECTIVE IN THE EXAMPLE OF LOCAL ELECTIONS OF MARCH 31st, 2019

Yıl 2019, , 643 - 663, 28.09.2019
https://doi.org/10.20875/makusobed.560474

Öz

Politics and the media, as the concepts that direct the lives of the masses, affect the masses consciously or unconsciously, especially in democratic societies. On the other hand, the information communication age and the information society in which we are in, puts individuals in an active and selective position against these concepts. Based on the importance of politics, the media and the target audience, this study aimed to qualitatively examine the emotional and cognitive impact left by the political advertisements on the target audience and analysed the Ak Parti election advertisements published in digital media and broadcasted on television on March 31st, 2019 Local Elections. In this context, the reception analysis which was suggested by Stuart Hall's coding and decoding technique from the tradition of British Cultural Studies was applied. How the target audience perceive the election advertisements which were made to form public opinion were analysed by limiting the sample to selected 10 university students and by using in-depth interviews and structured question forms. The importance of the study is that it revealed how the same election of commercials are read by different viewers. As a result of the study it was seen that the target audience made great deal of dominated reading, and the answers given by the negotiated and opposed readings were at a level which can be considered meaningful. As a result of the study; it was seen that the target audience made a great deal of dominant reading, and that the answers given by the negotiated and opposing readings were at a level that could be considered meaningful. On the other hand, it was concluded that political advertising has a positive or negative effect on political participation and voting behavior of the target group but it is insufficient in directing the target groups.

Kaynakça

  • Ayhan, A. (2007). Propaganda Nedir?. Literatürk, İstanbul.
  • Ayhan, B. ve Çavuş, S. (2014). İzleyici Araştırmalarında Değişim: Kullanımlar ve Doyumlardan Bağımlılığa, Selçuk İletişim Dergisi, Cilt 8, Sayı 2, s. 32- 60.
  • Aziz, A. (2017). Siyasal İletişim. Nobel Akademik Yayıncılık, 7. Baskı, Ankara.
  • Balcı, Ş. (2007). Negatif Siyasal Reklâmlarda İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Korku Çekiciliği Kullanımı, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 73- 106.
  • Çakmak, Kılıçaslan, E. (2013). İdeoloji ve Medya İlişkisi Siyasal İletişim. Paradigma Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Çankaya, E. (2015). Siyasal İletişim Dünyada ve Türkiye’de. İmge Kitabevi, Ankara. Dalkıran, N. (1995). Siyasal Reklamcılık ve Basının Rolü. Türkiye Gazeteciler Cemiyeti Yayınları, İstanbul.
  • Gackowski, T. (2013). Political Image as the Substance of the Political Communication in the Era of Postpolitics. Online Journal of Communication and Media Technologies, 3 (4), 43- 60.
  • Güngör, N. (2013). İletişim Kuramlar Yaklaşımlar. Siyasal Kitabevi, 2. Baskı, Ankara.
  • Güven, S. (2017). Siyasal İletişim Sürecinin Dönüşümü, Siyasal Katılım ve İletişim Teknolojileri. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication- TOJDAC, 7 (2), 175- 191.
  • Hall, S. (1980). Enkoding/Decoding. S. Hall, D. Hobson, A. Lowe, P. Wills (Ed.), Culture, Media, Language içinde, Unwin Hayman, London.
  • Hall, S. (1999). İdeolojinin Yeniden Keşfi: Medya Çalışmalarında Baskı Altında Tutulanın Geri Dönüşü. M. Küçük (Der.), Medya İktidar İdeoloji içinde, Ankara: Ark Yayınevi.
  • Hall, S. (2003). Kodlama ve Kodaçım. (Haz. Zeynep Özarslan, Barış Çoban), Söylem ve İdeoloji: Mitoloji, Din, İdeoloji içinde, Su Yayınları, İstanbul.
  • İnal, M. A. (1996). Haberi Okumak. Temuçin Yayınları, İstanbul.
  • İrvan, S. (1994- 1995) Eleştirel Yaklaşımlarda İzleyici Araştırmaları: Bir Yöntem Olarak Alımlama Çözümlemesi. İLEF Yıllık 94, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • İrvan, S. (1997). Eleştirel Yaklaşımlarda İzleyici Araştırmaları: Bir Yöntem Olarak Alımlama Çözümlemesi, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, (7).
  • Jensen, K. B. ve Rosengren, K. E. (2005). İzleyicinin Peşindeki Beş Gelenek, (Ş. Yavuz ve Y. Yavuz, Çev.), Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma içinde, Vadi Yayınları, Ankara.
  • Lilleker, D. G. (2013). Siyasal İletişim Temel Kavramlar. Kaknüs Yayınları, İstanbul.
  • McNair, B. (2003). An introduction to Political Communication. Routledge, London.
  • McQuail, D. and Windahl, S. (1997). Kitle İletişim Modelleri, (K. Yumlu, Çev.), İmge Kitabevi, Ankara.
  • Mutlu, E. (2005). Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya. Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • Smith P. (2007). Kültürel Kuram. (S. Güzelsarı ve İ. Gündoğdu, Çev.), Babil Yayınevi, İstanbul.
  • Şakı Aydın, O. (2007). Alımlama Araştırmaları ve Kültürel Çalışmalar Geleneğinin Katkısı. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 11, Bahar 2007/2, s.119- 131.
  • Şeker, T. (2009). 5N1K Haber Programının Alımlama Analizi, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, C. 5, S. 4, s.105- 117.
  • Şeker, T. ve Tiryaki, S. (2013). Savaş Fotoğrafçısı Filminin Alımlama Analizi, Global Media Journal,196- 212.
  • Tokgöz, O. (2010). Seçimler Siyasal Reklamlar ve Siyasal İletişim. İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Turner, G. (1996). British Cultural Studies. Routledge, London.
  • Yavaşgel, E. (2004). Siyasal iletişim. Babil Yayıncılık, Ankara.
  • Yaylagül, L. (2014). Kitle İletişim Kuramlarında Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. Dipnot Yayınları, Ankara.
  • Yıldırım, Y. (2012). İletişimsel Eylem Kuramı Işığında Siyasal İletişim ve AK Parti Örneği. Akademik İncelemeler Dergisi, 7 (1), 195- 226.
  • https://www.youtube.com/watch?v=0GYYesp0Oqs (Erişim tarihi: 20.01.2019).
  • https://www.youtube.com/watch?v=6IMrnlIHbEg (Erişim tarihi: 09.02.2019).
  • https://www.youtube.com/watch?v=QA2JiPH1g6Q (Erişim tarihi: 19.02.2019).
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatma Çakmak 0000-0002-7276-5016

Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2019
Gönderilme Tarihi 4 Mayıs 2019
Kabul Tarihi 28 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Çakmak, F. (2019). SİYASAL REKLAMLARIN ALIMLANMASI: STUART HALL’ÜN PERSPEKTİFİNDEN 31 MART 2019 YEREL SEÇİMLERİ ÖRNEĞİNDE BİR ANALİZ. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 11(29), 643-663. https://doi.org/10.20875/makusobed.560474