Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

6360 SAYILI KANUN SONRASI KIR-KENT AYRIMI BAKIMINDAN JANDARMANIN GÖREV VE SORUMLULUKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2019, , 719 - 729, 28.12.2019
https://doi.org/10.20875/makusobed.623444

Öz

6 Aralık 2012 tarihinde “6360 sayılı On Üç Büyükşehir Belediyesi ve 26 İlçe Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” çıkarılmıştır. 6360 sayılı Yasa ile Türk Yerel Yönetim Sistemine yeni bir yönetim sistematiği getirilerek il mülki sınırlarında hizmet üretecek, büyükşehir belediye modeli benimsenmiştir. Bu yasa ile büyükşehir belediye tanımında değişikliğe gidilerek orta büyüklükteki kentler de “Büyükşehir Belediyesi” statüsü kazanmıştır. Yasa ile 13 ilde büyükşehir belediyesi kurulmuştur. 6360 sayılı Yasa ile, daha önce 5216 sayılı Yasa ile getirilen ve İstanbul ile Kocaeli için geçerli olan, belediye sınırlarının mülki idari sınırlarıyla aynı olması uygulaması tüm büyükşehir belediyeleri için geçerli hale gelmiştir. Böylelikle büyükşehirlerde kır-kent ayırımı hizmet verme alanı bakımından ortadan kalkmış; büyükşehir belediyelerinin hizmet alanı tüm mülki il alanı olmuştur. Bu minvalde, çalışmanın temel amacı 6360 sayılı Kanunun illerde iç güvenlik hizmeti ve örgütlenmesi konusunu, 6638 sayılı Kanun çerçevesinde yetki ve sorumluluk paylaşımı, merkezileşme-yerelleşme, merkezi idare-yerel yönetimler ilişkileri bağlamında bütüncül olarak ele almak olacaktır. 6360 sayılı Kanunla ortaya çıkan hukuki ve idari boşluğu kapatmak maksadıyla 2015 yılının mart ayında 6638 sayılı Kanun ile bir düzenleme yapıldığı bilinmektedir. Jandarma teşkilatının buna benzer biçimde kır-kent ayırımı bakımından büyükşehirlerdeki konumu bu çalışmanın temel sorunsalı olacaktır.

Kaynakça

  • ARIKBOĞA, E. (2015), “Türkiye’de Dönüşen Büyükşehirler ve Yerel Siyaset,”
  • YEREL DEMOKRASİ SORUNSALI BÜYKŞEHİR BELEDİYE MECLİSLERİ YAPISI VE İŞLEYİŞİ içinde (49-71), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, Deleyen: Pınar Uyan Semerci, İstanbul.
  • AYATA, A. ve DALKILIÇ, Y. (2016), “Emniyet Ve Jandarma Teşkilatının Kurumsal Açıdan Bütünleşmesi” Akademik Bakış Dergisi Sayı: 53 (124-137), İktisat ve Girişimcilik Üniversitesi, Türk Dünyası Kırgız – Türk Sosyal Bilimler Enstitüsü, Celalabat – KIRGIZİSTAN, Erişim T: 10.03.2019, http://www.akademikbakis.org.
  • BARBAK, A. (2017), “6360 Sayılı Kanun Ve İllerde İç Güvenlik Yönetiminde Değişim”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.9 Sayı.19 (231-253).
  • ÇELİKYAY, H. (2014), DEĞİŞEN KENT YÖNETİMİ VE 6360 SAYILI BÜYÜKŞEHİR YASASI, SETA | SİYASET, EKONOMİ VE TOPLUM ARAŞTIRMALARI VAKFI, Temmuz 2014 sayı: 101, İstanbul.
  • DOĞAN, F. (2010), “Polis Ve Jandarma Teşkilatları Açısından İç Güvenlik Yönetimi, Sorunları Ve Değişimi”, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi Ve Siyaset Bilimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • GÜL, H. ve BATMAN, S. (2013), “Dünya Ve Türkiye Örneklerinde Metropoliten Alan Yönetim Modelleri Ve 6360 Sayılı Yasa”, Yerel Politikalar Dergisi, S.3, (7-47).
  • GÖZLER, K. (2013), “6360 Sayılı Kanun Hakkında Eleştiriler: Yirmi Dokuz İlde İl Özel İda-releri ve Köylerin Kaldırılması ve İlçe Belediyelerinin Büyükşehir İlçe Belediyesi Hâline Dönüştürülmesi Anayasamıza Uygun mudur?”, Legal Hukuk Dergisi, Cilt 11, Sayı 122, (37-82).
  • ÖZGÜR, H. ve YAVUZÇEHRE, P.S. (2016), “Türkiye’nin Büyükşehir Belediyesi Sistemi:1982-2015”, Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), (903-926).
  • YENİGÜL, S.B. (2016), “Büyükşehirlerde Tarımsal Alanların Korunmasında Kentsel Tarım ve Yerel Yönetimlerin Rolü”, MEGARON 2016;11(2), (291-299).
  • ZENGİN, O. (2014), “Büyükşehir Belediyesi Sisteminin Dönüşümü: Son On Yılın Değerlendirilmesi,” Ankara Barosu Dergisi, S.2, (91-116).
  • ZENGİN, O. (2015), “ Büyükşehir Belediyesi Reformu ve Kırsal Alana Etkisi”, s.7, http://21inciyuzyilicinplanlama.org/wp-content/uploads/2016/08/Ozan-Zengin-14.11.2015.pdf e.t. 03.03.2019.
  • 2559 sayılı POLİS VAZİFE VE SALȂHİYET KANUNU(www.mevzuat.gov.tr, e.t. 22.03.2019).
  • 2803 sayılı Jandarma Teşkilat Görev ve Yetkileri Kanunu (www. Mevzuat.gov.tr, e.t.22.03.2019).
  • 6638 sayılı Polis Vazife ve Salâhiyet Kanunu, Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, (https://www.tbmm.gov.tr/kanunlar/k6638.html, e.t. 22.03.2019).
  • 1706 sayılı Jandarma Kanunu, (http://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/1526.pdf, e.t. 22.03.2019).
  • 3201 sayılı EMNİYET TEŞKİLAT KANUNU (http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.3.3201.pdf, e.t. 22.03.2019).

EVALUATION OF THE DUTIES AND RESPONSIBILITIES OF THE GENDARMERIE IN TERMS OF RURAL-URBAN SEPARATION AFTER THE LAW 6360

Yıl 2019, , 719 - 729, 28.12.2019
https://doi.org/10.20875/makusobed.623444

Öz

Districts and Amendments in Certain Laws and Decree Laws” was enacted. With the Law 6360,
a new management system has been included in the Turkish Local Management System, and the
metropolitan municipality model providing services in provincial territorial borders has been
adopted. Whit this law, changing the definition of metropolitan municipality, medium-sized cities
have also gained “Metropolitan Municipality” status. Whit the law, 13 new metropolitan
municipalities were established in 13 provinces. The implementation of provincial territorial
borders on the municipal services adopted for İstanbul and Kocaeli Metropolitan Municipalities
with former law 5216 has become effective for all metropolitan municipalities with the law 6360.
Thus, in terms of services there are no differences between rural and urban in metropolitan
municipalities and service area of metropolitan municipalities has become provincial territorial
borders. In this sense, this study mainly aims to analyze the topic of inner security services and
organization in the law 6360 comparing with the law 6638 in the point of sharing competence
and responsibility, centralization-localization, relations between central and local governments
in detail. It is known that a regulation with the law 6638 was made in 2015 to fill the legal and
administrative gap come out by the law 6360. The main problem of this study will be the status
of organization of gendarmerie in metropolitan municipalities in terms of rural-urban separation
for its responsibilities.

Kaynakça

  • ARIKBOĞA, E. (2015), “Türkiye’de Dönüşen Büyükşehirler ve Yerel Siyaset,”
  • YEREL DEMOKRASİ SORUNSALI BÜYKŞEHİR BELEDİYE MECLİSLERİ YAPISI VE İŞLEYİŞİ içinde (49-71), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, Deleyen: Pınar Uyan Semerci, İstanbul.
  • AYATA, A. ve DALKILIÇ, Y. (2016), “Emniyet Ve Jandarma Teşkilatının Kurumsal Açıdan Bütünleşmesi” Akademik Bakış Dergisi Sayı: 53 (124-137), İktisat ve Girişimcilik Üniversitesi, Türk Dünyası Kırgız – Türk Sosyal Bilimler Enstitüsü, Celalabat – KIRGIZİSTAN, Erişim T: 10.03.2019, http://www.akademikbakis.org.
  • BARBAK, A. (2017), “6360 Sayılı Kanun Ve İllerde İç Güvenlik Yönetiminde Değişim”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.9 Sayı.19 (231-253).
  • ÇELİKYAY, H. (2014), DEĞİŞEN KENT YÖNETİMİ VE 6360 SAYILI BÜYÜKŞEHİR YASASI, SETA | SİYASET, EKONOMİ VE TOPLUM ARAŞTIRMALARI VAKFI, Temmuz 2014 sayı: 101, İstanbul.
  • DOĞAN, F. (2010), “Polis Ve Jandarma Teşkilatları Açısından İç Güvenlik Yönetimi, Sorunları Ve Değişimi”, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi Ve Siyaset Bilimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • GÜL, H. ve BATMAN, S. (2013), “Dünya Ve Türkiye Örneklerinde Metropoliten Alan Yönetim Modelleri Ve 6360 Sayılı Yasa”, Yerel Politikalar Dergisi, S.3, (7-47).
  • GÖZLER, K. (2013), “6360 Sayılı Kanun Hakkında Eleştiriler: Yirmi Dokuz İlde İl Özel İda-releri ve Köylerin Kaldırılması ve İlçe Belediyelerinin Büyükşehir İlçe Belediyesi Hâline Dönüştürülmesi Anayasamıza Uygun mudur?”, Legal Hukuk Dergisi, Cilt 11, Sayı 122, (37-82).
  • ÖZGÜR, H. ve YAVUZÇEHRE, P.S. (2016), “Türkiye’nin Büyükşehir Belediyesi Sistemi:1982-2015”, Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), (903-926).
  • YENİGÜL, S.B. (2016), “Büyükşehirlerde Tarımsal Alanların Korunmasında Kentsel Tarım ve Yerel Yönetimlerin Rolü”, MEGARON 2016;11(2), (291-299).
  • ZENGİN, O. (2014), “Büyükşehir Belediyesi Sisteminin Dönüşümü: Son On Yılın Değerlendirilmesi,” Ankara Barosu Dergisi, S.2, (91-116).
  • ZENGİN, O. (2015), “ Büyükşehir Belediyesi Reformu ve Kırsal Alana Etkisi”, s.7, http://21inciyuzyilicinplanlama.org/wp-content/uploads/2016/08/Ozan-Zengin-14.11.2015.pdf e.t. 03.03.2019.
  • 2559 sayılı POLİS VAZİFE VE SALȂHİYET KANUNU(www.mevzuat.gov.tr, e.t. 22.03.2019).
  • 2803 sayılı Jandarma Teşkilat Görev ve Yetkileri Kanunu (www. Mevzuat.gov.tr, e.t.22.03.2019).
  • 6638 sayılı Polis Vazife ve Salâhiyet Kanunu, Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, (https://www.tbmm.gov.tr/kanunlar/k6638.html, e.t. 22.03.2019).
  • 1706 sayılı Jandarma Kanunu, (http://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/1526.pdf, e.t. 22.03.2019).
  • 3201 sayılı EMNİYET TEŞKİLAT KANUNU (http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.3.3201.pdf, e.t. 22.03.2019).
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Rasim Akpınar 0000-0003-1834-6993

Ahmet Uçar 0000-0002-2533-7887

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 23 Eylül 2019
Kabul Tarihi 22 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Akpınar, R., & Uçar, A. (2019). 6360 SAYILI KANUN SONRASI KIR-KENT AYRIMI BAKIMINDAN JANDARMANIN GÖREV VE SORUMLULUKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 11(30), 719-729. https://doi.org/10.20875/makusobed.623444