Bireylerin farklılıklarının, becerilerinin ve yetkin veya yetersiz oldukları alanların belirlenmesi ve değerlendirilmesi, etkili bir öğrenme için gerekli görülmektedir. Bu bağlamda yapılan çalışmada KTÜ fen bilimleri enstitüsünün eğitim anabilim dallarında yüksek lisans ve doktora eğitimi alan öğrencilerin çoklu zekâ kuramına göre alanlarının incelenmesi ve çoklu zekâ profilleri ile bu alanlar arasındaki ilişkinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu çerçevede 2008-2009 Güz döneminde Ortaöğretim Fen ve Matematik Eğitimi ile Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi alanlarında öğrenim gören 160 lisansüstü öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak “Çoklu Zekâ Kendini Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin uygulanmasından sonra puanlar bilgisayara geçirilmiş ve istatistiksel analizler SPSS paket programı kullanılarak yapılmıştır. Öğrencilerin Likert tipi ölçekle kendilerini değerlendirmeleri sonucunda elde edilen verilerden Fen, Matematik, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) anabilim dallarında yüksek lisans/doktora eğitimi alan öğrencilerin çoklu zekâ (ÇZ) türlerinin orta ve üstü düzeyde gelişmiş olduğu görülmüştür. Aynı zamanda öğrencilerin eğitim aldıkları anabilim dalları ile çoklu zekâ profilleri karşılaştırıldığında 4 zekâ türünde (kişilerarası, bedensel, görsel ve doğacı) anlamlı bir ilişkinin olduğu ortaya çıkmıştır. Fen eğitimi anabilim dalındaki öğrencilerin kişilerarası, bedensel ve doğacı zekâ türlerinin matematik eğitimi anabilim dalındaki öğrencilerden daha gelişmiş olduğu, bununla birlikte BÖTE öğrencilerinin de görsel zekâ türlerinin matematik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinden daha gelişmiş olduğu sonucuna varılmıştır.
The determination and evaluation of the individual’s differences, skills and their deficient or competent areas should be seemed to be necessary for effective learning. With this regard, following study aimed to examine the multiple intelligence profiles of the graduate students at Karadeniz Technical University (K.T.U) Graduate School of Natural Science and to bring out the relation between their intelligence profiles and their graduate domain. In this framework, the sample of the study was comprised of total 160 graduate students educated at the Secondary Science and Mathematics Education, Computer and Instructional Technologies Education main domains during the 2008-2009 Fall semester. “Multiple Intelligence Self Evaluation Scale” was used as a data collection tool. After implementation of the scale, scores were transferred to the computer and statistical analyses were made by using SPSS 15.0 program. According to the results gained from students’ self evaluation with the Likert type scale, multiple intelligences profiles of graduate students at the domain of Science Education (SE), Mathematics Education (ME), Computer & Instructional Technologies Education (CITE) have enhanced at medium and above level. Results also indicated that there was a meaningful difference in four intelligence types (Interpersonal, Bodily-kinesthetic, Spatial, Naturalist) of the graduate students when comparing their domains with MI profiles. It was also concluded that interpersonal, bodily-kinesthetic and naturalist MI profiles in SE domain students were more advanced than the students in ME domain. On the other hand, spatial intelligence types of CITE students were more developed than the graduate students in ME domain.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2010 |
Gönderilme Tarihi | 23 Aralık 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Sayı: 3 |