Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KIRIKKALE İL MERKEZİNDEKİ İLKÖĞRETİM OKULLARINDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN BOŞ ZAMANLARINI DEĞERLENDİRME ALIŞKANLIKLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2013, Cilt: 5 Sayı: 8, 58 - 68, 19.07.2013

Öz

Bu çalışma ile önemli bir meslek grubuna ait olan Kırıkkale ili ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin boş zamanlarını değerlendirme alışkanlıklarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini Kırıkkale il merkezindeki ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Genel özellik olarak, anket formunu cevaplayan 253 öğretmenin %51’nin bayan, %49’unun erkek olduğu, yaşlarının 25-49 arasında yoğun dağılım gösterdiği ve istatistiksel olarak cinsiyet ve yaş dağılımları arasında önemli bir fark olduğu saptanmıştır. Kırıkkale il merkezindeki ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin boş zamanlarını değerlendirme alışkanlıklarının tespiti ve incelenmesine yönelik anketin birinci bölümünde, öğretmenlerin genel özelliklerinin tespiti için 9 soru, ikinci bölümünde ise öğretmenlerin boş zamanlarında tercih ettikleri etkinlik çeşitlerine yönelik 17 soru olmak üzere ankette toplam 26 soru yer almıştır. Anketlerden elde edilen verilerin yüzde ve frekans dağılımları çıkarıldı, bazı sorularda farklılık olup olmadığını anlamak için anlamlılık düzeyinde çapraz tablolama (Cross-Tabulation) ve Ki-Kare testi uygulandı. Elde edilen veriler SPSS 15.0 istatistik programı kullanılarak değerlendirildi. Hesaplanmış değerlerin yüzde ve frekans dağılım sonuçları 6 tablo halinde metin içinde sunuldu. Rekreasyon açısından ilköğretim öğretmenlerinin yeteri düzeyde boş zamanlarının olduğu, tercih edilen etkinlik çeşitlerinin dağılım oranlarının istatistiksel olarak bayan öğretmenlerle erkek öğretmenler arasında fark göstermiş olmasına rağmen etkinlik çeşitleri arasında bir paralelliğin olduğu, hem bayan hem de erkek öğretmenlerin rekreasyon faaliyeti olarak ilk üç sırada kitap-gazete okuma, televizyon izlemeyi ve müzik dinlemeyi dolayısıyla pasif faaliyetleri tercih ettiği, büyük çoğunluğunun sosyal, kültürel ve spor faaliyetlerini tercih etmediği, öğretmenlerin ekonomik durumlarının boş zamanlarını değerlendirme alışkanlıkları ve bunları gerçekleştirebilmelerinde bir engel oluşturmadığı ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Afyon, Y.F- Hazar, F-Saygın, Ö. (2000), Öğretim Elemanları ve Öğretmenlerin Boş Zamanlarını Değerlendirme Biçimlerinin Araştırılması, 1. Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı, (161-168), Ankara.
  • Aslantürk, Elif- Saracaloğlu, Asuman S. (2011), “Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma İlgi ve Alışkanlıklarının Karşılaştırılması”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sayı:1, (155–176).
  • Baltaş, Acar- Baltaş, Zuhal (1987), Başarılı ve Sağlıklı Olmak İçin Stres ve Başarma Yolları, 5. Baskı, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Binarbaşı, Serdar (2006), Kütahya İlinde İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Boş Zamanlarını Değerlendirme Alışkanlıklarının Tespiti ve İncelenmesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
  • Can, Süleyman-Özdağ, Sekçuk-Duman, Savaş-Ulucan, Hakkı-Dereceli, Çağatay-Fişekçioğlu, Bülent (2010), “İlköğretim Bölümü Öğretmen Adaylarının Eğitim-Öğretim Döneminde Serbest Zaman Faaliyetlerine Katılım Biçimlerinin Belirlenmesi”, Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, Cilt.12, Sayı.2, (144-149).
  • Cleaver, Vicki-Eisenhart, Henry (1982), “Stress Reduction Through Effective Use Of Leisure”, Journal of Physical Education, Recreaction and Dance, (33-34).
  • Colvin, R.Nola-Colvin, T.Geoffrey-Kameennui, J.Edward (1982), “Minimizing Teacher Stress”, Journal of Physical Education, Recreaction and Dance, (24-25).
  • Doğu, G (1984), Rekreasyon Liderliği Ders Notları, Ankara.
  • Kandaz Gelen, Nuran-Hergüner, Gülten (2007), “Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenlerinin Serbest Zamanlarını Değerlendirme Biçimlerinin İncelenmesi (Sakarya İli Örneği)”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Sayı.4, (1-9).
  • Karaküçük, Suat (1995), Rekreasyon, Boş zaman değerlendirme, Kavram, Kapsam ve Bir araştırma, Seren Matbaacılık Yayınları, (5-6), Anakara.
  • Kutlu, Mehmet-Öcalan, Mehmet (1994), “Elazığ İli Ortaöğretim Öğretmenlerinin Boş Zamanlarını Değerlendirmeleri” Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri III. Ulusal Kongresi, Ankara.
  • Öcalan, Mehmet (2003), “Kredi Yurtlar Kurumu Yurtlarında Kalan Üniversite Öğrencilerinin Boş Zamanlarını Nasıl Değerlendirdiklerinin Bir Analizi”, 1. Gençlik ve Doğa Sempozyumu Bildiri Kitabı, (158), Ankara.
  • Pepe, Kadir-Can, Süleyman (2003), “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Boş Zaman Etkinlikleri Hakkında Görüşleri ve Katılım Düzeyleri”, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt.5, Sayı.3, (32-38).
  • Tel, Mikail (2007), “Bir Boş Zaman Aktivitesi Olarak Okuma Etkinliğinin Değerlendirilmesi (Öğretim Üyeleri Örneği)”, E-Journal of New World Science Academy, Cilt.3, Sayı.1,(1-14).
  • Tutal, Yıldız (2004), Öğretmenlerin Boş Zamanlarını Değerlendirme Biçimleri, Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • Uğur, O.Ali (2006), Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Yaklaşımları ve Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine Bir Araştırma (Ankara İli Örneği), Yüksek Lisans Tezi. Ankara.

THE LEISURE INTEREST OF THE PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN THE PROVINCE OF KIRIKKALE

Yıl 2013, Cilt: 5 Sayı: 8, 58 - 68, 19.07.2013

Öz

This study aims to investigate the habits of primary school teachers at leisure times in the Province of Kırıkkale. A total of 253 primary school teachers, who are employed at schools located in the city of Kırıkkale, are included in the study and a questionnaire was applied to them. Out of 253 teachers, 51% is female and 49% is male. Their ages varied between 25-49 and there were no difference for the age between female and male teachers (P>0.05). In the first part of the questionnaire to evaluate the habitual activities of the teachers at their leisure time, 9 questions were asked to determine their general and demographic profiles. In the second part, 17 questions were asked regarding their preferences and interests at their leisure time. Thus, their responses to a total of 26 questions were recorded. The percentage of the obtained answers and frequency distributions were calculated. The results are presented in Table 6. In order to reveal a statistically significant difference for some of the questions, cross-tabulation and chi-squared test were applied at the significance level. Data were evaluated using the SPSS 15.0 statistical package software. The data obtained indicated that for re-creative activities the primary school teachers have reasonable free time. Although the frequency distribution of preferred activities showed differences between female and male teachers, there is a correlations between preferred activities. Both female and male teachers prefer book&newspaper reading, watching television, and listening to music for the first three choices, thus they mainly prefer passive activities. The majority mainly do not prefer social, cultural and sportive activities. In addition, the economic status of the teachers does not directly related to their habits at leisure time and does not impede achieving their leisure interests.

Kaynakça

  • Afyon, Y.F- Hazar, F-Saygın, Ö. (2000), Öğretim Elemanları ve Öğretmenlerin Boş Zamanlarını Değerlendirme Biçimlerinin Araştırılması, 1. Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı, (161-168), Ankara.
  • Aslantürk, Elif- Saracaloğlu, Asuman S. (2011), “Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma İlgi ve Alışkanlıklarının Karşılaştırılması”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sayı:1, (155–176).
  • Baltaş, Acar- Baltaş, Zuhal (1987), Başarılı ve Sağlıklı Olmak İçin Stres ve Başarma Yolları, 5. Baskı, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Binarbaşı, Serdar (2006), Kütahya İlinde İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Boş Zamanlarını Değerlendirme Alışkanlıklarının Tespiti ve İncelenmesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
  • Can, Süleyman-Özdağ, Sekçuk-Duman, Savaş-Ulucan, Hakkı-Dereceli, Çağatay-Fişekçioğlu, Bülent (2010), “İlköğretim Bölümü Öğretmen Adaylarının Eğitim-Öğretim Döneminde Serbest Zaman Faaliyetlerine Katılım Biçimlerinin Belirlenmesi”, Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, Cilt.12, Sayı.2, (144-149).
  • Cleaver, Vicki-Eisenhart, Henry (1982), “Stress Reduction Through Effective Use Of Leisure”, Journal of Physical Education, Recreaction and Dance, (33-34).
  • Colvin, R.Nola-Colvin, T.Geoffrey-Kameennui, J.Edward (1982), “Minimizing Teacher Stress”, Journal of Physical Education, Recreaction and Dance, (24-25).
  • Doğu, G (1984), Rekreasyon Liderliği Ders Notları, Ankara.
  • Kandaz Gelen, Nuran-Hergüner, Gülten (2007), “Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenlerinin Serbest Zamanlarını Değerlendirme Biçimlerinin İncelenmesi (Sakarya İli Örneği)”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Sayı.4, (1-9).
  • Karaküçük, Suat (1995), Rekreasyon, Boş zaman değerlendirme, Kavram, Kapsam ve Bir araştırma, Seren Matbaacılık Yayınları, (5-6), Anakara.
  • Kutlu, Mehmet-Öcalan, Mehmet (1994), “Elazığ İli Ortaöğretim Öğretmenlerinin Boş Zamanlarını Değerlendirmeleri” Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri III. Ulusal Kongresi, Ankara.
  • Öcalan, Mehmet (2003), “Kredi Yurtlar Kurumu Yurtlarında Kalan Üniversite Öğrencilerinin Boş Zamanlarını Nasıl Değerlendirdiklerinin Bir Analizi”, 1. Gençlik ve Doğa Sempozyumu Bildiri Kitabı, (158), Ankara.
  • Pepe, Kadir-Can, Süleyman (2003), “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Boş Zaman Etkinlikleri Hakkında Görüşleri ve Katılım Düzeyleri”, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt.5, Sayı.3, (32-38).
  • Tel, Mikail (2007), “Bir Boş Zaman Aktivitesi Olarak Okuma Etkinliğinin Değerlendirilmesi (Öğretim Üyeleri Örneği)”, E-Journal of New World Science Academy, Cilt.3, Sayı.1,(1-14).
  • Tutal, Yıldız (2004), Öğretmenlerin Boş Zamanlarını Değerlendirme Biçimleri, Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • Uğur, O.Ali (2006), Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Yaklaşımları ve Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine Bir Araştırma (Ankara İli Örneği), Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Öçalan

Zeliha Altay Öcal Bu kişi benim

Serap Yörübulut

Yayımlanma Tarihi 19 Temmuz 2013
Gönderilme Tarihi 30 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 5 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Öçalan, M., Altay Öcal, Z., & Yörübulut, S. (2013). KIRIKKALE İL MERKEZİNDEKİ İLKÖĞRETİM OKULLARINDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN BOŞ ZAMANLARINI DEĞERLENDİRME ALIŞKANLIKLARININ İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 5(8), 58-68.