Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

IMPACT OF OPERATING EXPENSES ON PROFITABILITY: A RESEARCH AT BIST FABRICATED METAL PRODUCTS, MACHINERY AND EQUIPMENT SECTOR

Yıl 2017, Cilt: 9 Sayı: 20, 327 - 337, 30.09.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.341455

Öz

The purpose of this study is to present the impact of operating expenses consist of marketing, sales, distribution expenses, general and administrative expenses and research and development expenses on the profitability. Data used in the study is obtained via BIST companies’ financial statements. The research sample is composed of 30 companies in the BIST Fabricated Metal Products, Machinery and Equipment Sector. 16 companies those date is available to analyze are evaluated. Panel Data Regression Methods determine those companies how this impact of operating expenses on profitability with models. The findings show that there is a relationship between operating profit and research and development expenses and marketing, sales and distribution expenses.

Kaynakça

  • Akdoğan, Nalan ve Sevilengül, Orhan, (2007), Türkiye Muhasebe Standartları İle Uyumlu Tekdüzen Muhasebe Sistemi Uygulaması, 12.Baskı, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Anagnostopoulou, S. C. ve Levis, M., (2008), “R&D and performance persistence: Evidence from the United Kingdom” The International Journal of Accounting, Cilt: 43, Sayı:3: 293–320.
  • Akpınar, Onur ve Özdemir, Ekrem, (2012), Genel Muhasebe İlkeler ve Uygulamalar, 2.Baskı, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Birgili, Erhan ve Düzer, Murat, (2010), “Finansal Analizde Kullanılan Oranlar ve Firma Değeri İlişkisi: İMKB’de Bir Uygulama”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı:46, 74-83.
  • Branch, B., (1974), “Research and Development Activity and Profitability: A Distributed Log Analysis”, Journal of Political Economy, (Sept./Oct.), 999-1011.
  • Brooksbank, Roger, Kirby, David A. and Wright, Gillian, (1992), “Marketing and Company Performance: An Examination of Medium Sized Manufacturing Firms in Britian”, Small Business Economics, Cilt:4, Sayı:3, 221-236.
  • Çifci, Sertaç, Doğanay, Murat ve Gülşen, A., Zafer, (2010), “Pazarlama Giderlerinin İşletme Karlılıkları Üzerindeki Etkisi”, Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, Cilt:47, Sayı:544, 95-102.
  • Dekimpe, Marnik, G. and Hanssens, Dominique M., (1999), “Sustained Spending and Persistent Response: A New Look at Long Term Marketing Profitability”, Journal of Marketing Research, Cilt:36, Sayı:4, 297-412.
  • Gupta, Sunil, and Zeithaml, Valarie, (2006), "Customer metrics and their impact on financial performance." Marketing Science, Cilt:25, Sayı:6,718-739.
  • Guo, .B, Wang, Z. and Shou, Y., (2004), "Firm Size, R&D and Performance: An Empirical Analysis on Software Industry in China." International Engineering Management Conerance, 613-616.
  • Güriş, Selahattin, (2015), Stata ile Panel Veri Modelleri, Der Yayınları, İstanbul.
  • Hansen, Gary S. and Wernerfelt, Birger, (1989), "Determinants of Firm Performance: The Relative Importance of Economic and Organizational Factors." Strategic Management Journal, Cilt:10, Sayı:5,399-411.
  • Hsiao, C. (2003). Analysis of Panel Data. Cambridge: Cambridge: Cambridge University Press.
  • Karacaer, Semra, Aygün, Mehmet ve İç, Süleyman, (2009), “Araştırma ve Geliştirme Giderlerinn Firma Performansı Üzerindeki Etkisi: İstanbul Menkul Kıymetler Borsası Üzerine Bir İnceleme”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, Cilt:11, Sayı:2, 65-86.
  • Kiracı, Murat, Arsoy, M.Fatih, (2014), “Araştırma Geliştirme Giderlerinin İşletmelerin Karlılığı Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi: İMKB Metal Eşya Sektöründe Bir Araştırma”, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, Cilt:13, Sayı:41, 33-48.
  • Kraniskov, A. ve Jayachandran, S. (2008), “The Relative Impact of Marketin, Research and Development and Operations Capabilities on Firm Performance” Journal of Marketing, Cilt:72, Sayı:4, 1–11.
  • Morbey, G.K., (1988), “R&D: Its Relationship to Company Performance”, Journal of Product Innovation Management,Cilt:5,Sayı:3, 191–200.
  • Sevilengül, Orhan, (2009), Genel Muhasebe, 15.Baskı, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Sougiannis, T. (1994) “The Accounting Based Valuation of Corporate R&D”, The Accounting Review, Cilt:69, Sayı:1, 44–68.
  • Topuz, Y. Volkan ve Akşit, Nazlı, (2013), “İşletmelerin Pazarlama Giderlerinin Hisse Senetleri Getirileri Üzerindeki Etkisi: İMKB Gıda Sektörü Örneği”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:13, Sayı:1, 53-60.
  • Yerdelen Tatoğlu, Ferda, (2012a), Panel Veri Ekonometrisi, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Yerdelen Tatoğlu, Ferda, (2012b), İleri Panel Veri Analizi, 2.Baskı, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Wooldridge, J. M., (2002). Econometric Analysis of Cross Section and Panel Data Cambridge: The MIT Press.

FAALİYET GİDERLERİNİN İŞLETME KARLILIĞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: BİST METAL EŞYA, MAKİNE VE GEREÇ YAPIM SEKTÖRÜNDE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2017, Cilt: 9 Sayı: 20, 327 - 337, 30.09.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.341455

Öz

Bu
çalışma, pazarlama, satış, dağıtım giderleri, genel yönetim giderleri ve
araştırma-geliştirme giderlerinden oluşan faaliyet giderlerinin işletmelerin
karlılığına olan etkisini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Çalışmada
kullanılan veriler hisse senetleri BİST’de işlem gören işletmelerin finansal
tabloları aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırmanın evrenini Metal Eşya,
Makine ve Gereç Yapım Sektöründe yer
alan 30 tane işletme oluşturmaktadır. Verileri analize uygun olan 16 tane
işletme değerlendirmeye alınmıştır. Söz konusu işletmelerde faaliyet
giderlerinin işletme karlılığını nasıl etkilediğini gösteren modeller panel
veri regresyon yöntemiyle saptanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre
faaliyet
karı ile araştırma ve geliştirme giderleri ve pazarlama, satış ve dağıtım
giderleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akdoğan, Nalan ve Sevilengül, Orhan, (2007), Türkiye Muhasebe Standartları İle Uyumlu Tekdüzen Muhasebe Sistemi Uygulaması, 12.Baskı, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Anagnostopoulou, S. C. ve Levis, M., (2008), “R&D and performance persistence: Evidence from the United Kingdom” The International Journal of Accounting, Cilt: 43, Sayı:3: 293–320.
  • Akpınar, Onur ve Özdemir, Ekrem, (2012), Genel Muhasebe İlkeler ve Uygulamalar, 2.Baskı, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Birgili, Erhan ve Düzer, Murat, (2010), “Finansal Analizde Kullanılan Oranlar ve Firma Değeri İlişkisi: İMKB’de Bir Uygulama”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı:46, 74-83.
  • Branch, B., (1974), “Research and Development Activity and Profitability: A Distributed Log Analysis”, Journal of Political Economy, (Sept./Oct.), 999-1011.
  • Brooksbank, Roger, Kirby, David A. and Wright, Gillian, (1992), “Marketing and Company Performance: An Examination of Medium Sized Manufacturing Firms in Britian”, Small Business Economics, Cilt:4, Sayı:3, 221-236.
  • Çifci, Sertaç, Doğanay, Murat ve Gülşen, A., Zafer, (2010), “Pazarlama Giderlerinin İşletme Karlılıkları Üzerindeki Etkisi”, Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, Cilt:47, Sayı:544, 95-102.
  • Dekimpe, Marnik, G. and Hanssens, Dominique M., (1999), “Sustained Spending and Persistent Response: A New Look at Long Term Marketing Profitability”, Journal of Marketing Research, Cilt:36, Sayı:4, 297-412.
  • Gupta, Sunil, and Zeithaml, Valarie, (2006), "Customer metrics and their impact on financial performance." Marketing Science, Cilt:25, Sayı:6,718-739.
  • Guo, .B, Wang, Z. and Shou, Y., (2004), "Firm Size, R&D and Performance: An Empirical Analysis on Software Industry in China." International Engineering Management Conerance, 613-616.
  • Güriş, Selahattin, (2015), Stata ile Panel Veri Modelleri, Der Yayınları, İstanbul.
  • Hansen, Gary S. and Wernerfelt, Birger, (1989), "Determinants of Firm Performance: The Relative Importance of Economic and Organizational Factors." Strategic Management Journal, Cilt:10, Sayı:5,399-411.
  • Hsiao, C. (2003). Analysis of Panel Data. Cambridge: Cambridge: Cambridge University Press.
  • Karacaer, Semra, Aygün, Mehmet ve İç, Süleyman, (2009), “Araştırma ve Geliştirme Giderlerinn Firma Performansı Üzerindeki Etkisi: İstanbul Menkul Kıymetler Borsası Üzerine Bir İnceleme”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, Cilt:11, Sayı:2, 65-86.
  • Kiracı, Murat, Arsoy, M.Fatih, (2014), “Araştırma Geliştirme Giderlerinin İşletmelerin Karlılığı Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi: İMKB Metal Eşya Sektöründe Bir Araştırma”, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, Cilt:13, Sayı:41, 33-48.
  • Kraniskov, A. ve Jayachandran, S. (2008), “The Relative Impact of Marketin, Research and Development and Operations Capabilities on Firm Performance” Journal of Marketing, Cilt:72, Sayı:4, 1–11.
  • Morbey, G.K., (1988), “R&D: Its Relationship to Company Performance”, Journal of Product Innovation Management,Cilt:5,Sayı:3, 191–200.
  • Sevilengül, Orhan, (2009), Genel Muhasebe, 15.Baskı, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Sougiannis, T. (1994) “The Accounting Based Valuation of Corporate R&D”, The Accounting Review, Cilt:69, Sayı:1, 44–68.
  • Topuz, Y. Volkan ve Akşit, Nazlı, (2013), “İşletmelerin Pazarlama Giderlerinin Hisse Senetleri Getirileri Üzerindeki Etkisi: İMKB Gıda Sektörü Örneği”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:13, Sayı:1, 53-60.
  • Yerdelen Tatoğlu, Ferda, (2012a), Panel Veri Ekonometrisi, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Yerdelen Tatoğlu, Ferda, (2012b), İleri Panel Veri Analizi, 2.Baskı, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Wooldridge, J. M., (2002). Econometric Analysis of Cross Section and Panel Data Cambridge: The MIT Press.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Burak Kayhan

Yusuf Tepeli

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2017
Gönderilme Tarihi 3 Ekim 2017
Kabul Tarihi 8 Şubat 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 9 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Kayhan, B., & Tepeli, Y. (2017). FAALİYET GİDERLERİNİN İŞLETME KARLILIĞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: BİST METAL EŞYA, MAKİNE VE GEREÇ YAPIM SEKTÖRÜNDE BİR ARAŞTIRMA. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 9(20), 327-337. https://doi.org/10.20875/makusobed.341455