Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MÜZİK EĞİTİMİ VE RESİM EĞİTİMİ ÖĞRENCİLERİNİN ÇOKLU ZEKÂ ALANLARININ BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI - COMPARISON OF MULTIPLE INTELLIGENCE FIELDS OF MUSIC EDUCATION AND ART EDUCATION DEPARTMENT STUDENTS ACCORDING TO THE SOME VARIABLES

Yıl 2017, Cilt: 9 Sayı: 22, 225 - 234, 31.12.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.342858

Öz

Bu
çalışmanın amacı; Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi müzik eğitimi
ve resim eğitimi öğrencilerinin çoklu zekâ alanlarının, öğrencilerin bölüm,
cinsiyet, çalgı ve mezun olunan ortaöğretim değişkenlerine göre
karşılaştırılmasıdır. Araştırmada nedensel karşılaştırma modeli kullanılmıştır.
Araştırmada; veri toplama aracı olarak, McClellan ve Conti (2008) tarafından
geliştirilmiş, Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması Babacan (2012)
tarafından yapılmış 27 maddeden oluşan “Çoklu Zekâ Ölçeği” kullanılmıştır.
Ayrıca öğrencilerin istenilen değişkenlerini tespit etmek için bilgi formu
hazırlanmıştır. Ölçek, 2016-2017 öğretim yılı güz döneminde, Mehmet Akif Ersoy
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümünde öğrenim gören 76 öğrenci
ve Resim Eğitimi Bölümlerinde öğrenim gören 65 öğrenci olmak üzere toplamda 141
öğrenciye uygulanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel
analizler, grupların zeka alan karşılaştırılmasında ise ANOVA ve independent
sample-t testi kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS (Ver.22) paket
programından yararlanılmıştır. Yapılan analizlerde anlamlılık düzeyi 0.05
olarak kabul edilmiştir.



Verilerden
elde edilen sonuçlara göre; bölüm değişkenine göre, içsel ve müziksel zeka
alanlarında müzik eğitimi öğrencilerinin lehine, sözel zeka alanında resim
eğitimi öğrencilerinin lehine anlamlı farklılık belirlenmiştir. Müzik eğitimi
öğrencilerinin cinsiyet değişkenine göre, 
varoluşçu zeka alanında erkek öğrenciler lehine anlamlı farklılık
oluşurken resim eğitimi öğrencilerin cinsiyet değişkeninde anlamlı farklılık
oluşmamıştır. Müzik eğitimi bölümü öğrencilerinin çalgı değişkenine göre zeka
alanlarında anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Öğrencilerin mezun olunan
ortaöğretim değişkenine göre zeka alanlarında anlamlı bir farklılık
bulunamamıştır.

Kaynakça

  • Altunışık, Remzi - Coşkun, Recai - Bayraktaroğlu, Serkan- Yıldırım, Engin (2010), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Spss Uygulamalı, Sakarya Yayıncılık, İstanbul.
  • Arslan, Mehmet (2015), Öğrenmenin Nörofizyolojisi Öğretimde Yeni Yaklaşımlar, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Babacan, Tuğba - Dilci, Tuncay (2012), “Çoklu Zekâ Ölçeği’nin Türkçeye uyarlama çalışmaları”, e-Journal of New World Sciences Academy, 7(3), (969-982).
  • Baran, Medine- Maskan, A.Kadir (2011), “11. Sınıf Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Alanlarının Bazı Değişkenler ve Fizik Dersi Başarıları Açısından İncelenmesi”, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, Cilt 5, Sayı 2, (156-177).
  • Berkant, Hasan Güner - Ekici, Gülay, (2007). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretiminde Öğretmen Öz-Yeterlik İnanç Düzeyleri İle Zeka Türleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 16, Sayı 1, , s.113-132
  • Bümen, Nilay T. (2005). Okulda Çoklu Zeka Kuramı. 3. Baskı, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Çeliköz, Mine (2016). Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesinde Öğrenim Görmekte Olan Öğretmen Adaylarının Baskın Zeka (Çoklu Zekâ) Dağılımlarının İncelenmesi. I. Uluslararası Uzaktan Eğitim Araştırmaları Konferansı, İstanbul.
  • Fumham, Adrian- Fong, Geraldyn- Martin, G. Nail (1999). Sex and cross-cultural differences in the estimated multifaceted intelligence quotient score for self, parents, and sibiings. Personality and Individual Differences, 26,1025-1034.
  • Güney, Nail - Aytan, Talat - Şengül, Murat (2014). Müziksel-Ritmik Zekâya Yönelik Etkinliklerin Dil Bilgisi Öğretiminde Akademik Başarıya Etkisi. e-Journal of New World Sciences Academy, 9(2):120-134
  • Keskin, Gülseren - Yıldırım, Gül Özlem (2008). Yapısalcı Yaklasım Normlarında Üniversite Öğrencilerinin Problem Çözme, Otonomi, Çoklu Zekâ Durumlarının Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 9, Sayı:16 67–88
  • McClellan, Joyce A. - Conti, Gary J. (2008). Identifying the multiple intelligences of your students. Journal of Adult Education, 37 (1), 13-32.
  • Nasser, Ramzi - Singhal, Sushila - Abouchedid, Kamal (2008). Gender differences on self-estimates of multiple ıntelligences: a comparison between Indian and Lebanese Youth J. Soc. Sci., 16 (3), 235-243.
  • Piaget, Jean (1972). Intellectual Evolution from Adolescence to Adulthood. Human Development, 15, 1-15. (Alıntı: Selçuk, Z., Kayılı, H., Okut, L. (2004) . Çoklu Zekâ Uygulamaları. MAYA-GEN Eğitim Yayınları. 4. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.)
  • Saban Ahmet (2002). Çoklu Zeka Teorisi ve Eğitim. Ankara: Nobel yayıncılık
  • Saban, Ahmet (2005). Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim. 5. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Saban, Ahmet (2010). Çoklu Zeka Kuramı ve Türk Eğitim Sistemine Yansıması. 6. Baskı, Nobel Dağıtım, Ankara.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Esra Dalkıran

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 11 Ekim 2017
Kabul Tarihi 5 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 9 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Dalkıran, E. (2017). MÜZİK EĞİTİMİ VE RESİM EĞİTİMİ ÖĞRENCİLERİNİN ÇOKLU ZEKÂ ALANLARININ BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI - COMPARISON OF MULTIPLE INTELLIGENCE FIELDS OF MUSIC EDUCATION AND ART EDUCATION DEPARTMENT STUDENTS ACCORDING TO THE SOME VARIABLES. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 9(22), 225-234. https://doi.org/10.20875/makusobed.342858