Village theatrical plays hold a significant place in Turkish folk culture, particularly in rural areas, where they contribute to social solidarity, local identity, and the preservation of cultural memory. This study aims to document and analyze the traditional village theatrical plays performed in Aziziye, a village in Burdur’s central district, through a scholarly approach. The plays were compiled through oral narratives from local informants, along with audio and visual recordings. The collected data enabled an in-depth examination of their structure, content, social functions, and traditional elements. This study seeks to preserve this cultural heritage by systematically documenting it for future generations. Visual and auditory data were analyzed to interpret the ritualistic structure, performative characteristics, linguistic elements, and symbolic components of these plays. Additionally, the study explores how the local community perceives them, offering insights into their cultural significance and role in maintaining collective memory.
Köy seyirlik oyunları, Türk halk kültüründe önemli bir yere sahip olmakla birlikte özellikle kırsal kesimlerde toplumsal dayanışmayı, yerel kimliği, kültürel hafızayı canlı tutan unsurlar arasında yer almaktadır. Bu çalışma, Burdur il merkezine bağlı olan Aziziye köyünde icra edilen köy seyirlik oyunlarını belgelemeye ve bu geleneksel kültürel mirası bilimsel bir yaklaşımla ele almaya yönelik bir derleme çalışmasıdır. Araştırma sürecinde Aziziye köyünde oynanan köy seyirlik oyunları kaynak kişilerin anlatımıyla ses ve görüntü kaydı alınarak derlenmiştir. Bu kapsamda elde edilen veriler; köy seyirlik oyunlarının yapısını, içeriğini, toplumsal işlevini ve geleneksel unsurlarını belgeleyip analiz etme konusunda bizlere yardımcı olmuştur. Çalışma, bu kültürel mirasın kayıt altına alınarak gelecek nesillere aktarılmasına katkı sunmayı ve köy seyirlik oyunlarının korunmasını sağlamayı hedeflemektedir. Elde edilen görsel ve işitsel veriler, köy seyirlik oyunlarının ritüelistik yapısı, performatif özellikleri, kullanılan dil ve simgeler gibi unsurları anlamlandırmak amacıyla analiz edilmiş olup bu oyunların yöre insanı tarafından nasıl algılandığına dair unsurları içermektedir.
Çalışmanın tüm süreçlerinin araştırma ve yayın etiğine uygun olduğunu, etik kurallara ve bilimsel atıf gösterme ilkelerine uyduğumu beyan ederim.
Kahramanmaraş İstiklal Üniversitesi- Milli Eğitim Bakanlığı
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Türk Halk Edebiyatı, Türkiye Sahası Türk Halk Bilimi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 29 Mayıs 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 25 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 30 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 41 |