Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Role of Luxury Goods Increase in Imports in Turkey: Smart Mobile Phone Demand

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 227 - 241, 13.03.2020
https://doi.org/10.31200/makuubd.621299

Öz

In
today's living conditions, improvement smart mobile phones with the support of
the IT sector has become necessary good for the benefits it provides. With the
support of computer technology, smart mobile phones have become a mobile
computer, because of this conversion, people use internet instead of personal
computers through smartphones. In addition to this transformation, while
increasing competition among companies has increased the production of higher
quality mobile phones, the price of mobile phones has also increased and some smart
phones have become luxury goods. It also causes a serious increase in imports
for countries that cannot produce their own mobile phones. In 2018, nearly 2
billion dollars of smart mobile phones were imported in Turkey.



In
this study, the demand for the Iphone 7 smart mobile phone was tried to be
examined with the help of a questionnaire made to 258 people by random sampling
method in İstanbul region. In the study, a multivariable regression model was
established, people demand for Iphone 7 smart mobile phone when the the age
range of the persons and the level of education of their father was effective,
The increase in Iphone prices, an increase in the belief that some products
branded on the internet are cheap, and the increase in the tendency to use a branded
mobile phone with the intention of using it for a longer period even if the
price is a little high, has increased the demand for Iphone 7 brand mobile
phone. 

Kaynakça

  • Bomhold, C. (2013). Educational Use of Smart Phone Technology: A Survey of Mobile Phone Application Use by Undergraduate University Students, Program. Home Browse Journals & Books 47(4), 424-436.
  • Büyüköztürk, Ş.(2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. 7.Baskı, Pegem Yayıncılık.
  • George, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference 17.0 update. Pearson, Boston.
  • Gökaliler, E., Aybar, A.S. & Gülay G.S.(2011). Bir Statü Tüketimi Göstergesi Olarak iphone Markalı Akıllı Telefon Algısı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim, 7(1): 36-48.
  • Gülmez, M.(2005). Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Satın Alma Ve Kullanımını Etkileyen Faktörler: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi İle Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitelerinde Bir Uygulama. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24: 37-62.
  • Hsiao, M.H. ve Chen, C.L.(2015). Smart Phone Demand: An Empirical Study On The Relationships Between Phone Handset, Internet Access And Mobile Services. Telematics and Informatics, 32(1): 158-168.
  • Kalaycı, Ş.(2005). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Asil Yayın Dağıtım, 1.Baskı, Ankara.
  • Karaaslan, İ.A. ve Budak, L.(2012). Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Özelliklerini Kullanımlarının ve Gündelik İletişimlerine Etkisinin Araştırılması. Journal of Yasar University, 26(7): 4548-4525.
  • Kuyucu, M.(2017). Gençlerde Akıllı Telefon Kullanımı Ve Akıllı Telefon Bağımlılığı Sorunsalı: “Akıllı Telefon(Kolik)” Üniversite Gençliği. Global Media Journal TR Edition, 7(14): 328-359.
  • Özaşçılar, M.(2012). Genç Bireylerin Cep Telefonu Kullanımı ve Bireysel Güvenlik: Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonunu Bireysel Güvenlik Amaçlı Kullanımları. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 15(1): 42-74.
  • Pettegrew, L.S. ve Day, C.(2015). Smart Phones and Mediated Relationships: The Changing Face of Relational Communication. Journal Review of Communication, 15(2): 122-139.
  • Robert, J.A., Pullig, C. ve Manolis, C.(2015). I Need My Smartphone: A Hierarchical Model Of Personality And Cell-Phone Addiction. Personality and Individual Differences ,79: 13–19.
  • Sargent T.J., Wallace, N.(1976). Rational expectations and the theory of economic policy. Journal of Monetary Economics,2(2):169-183.
  • Suki,N.M. (2013). Students’ Dependence On Smart Phones: The İnfluence Of Social Needs, Social İnfluences And Convenience. Campus-Wide Information Systems, 30(2): 124-134, https://doi.org/10.1108/10650741311306309
  • Şahin, A.(2005). Remm Modeli Çerçevesinde Bireylerin İktisadi Davranışlarının Analizi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 3(12): 191-199.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013) . Using Multivariate Statistics. sixth ed., Pearson, Boston.
  • TUİK(2016). “Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması” Sayı: 21779, Ankara.
  • Türkay, O.(1986). Mikro İktisat Teorisi. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, 551, Ankara.
  • Tüzüntürk, S.(2017). Uyum Analizi Kullanarak Y Kuşağı Akıllı Telefon Kullanıcılarının Tüketici Davranışlarının Anlaşılması: Bursa Örneği. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 39(1): 257-280.
  • Uzgören, E., Şengür, M. ve Yiğit, Ü.(2013), Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Talebinde İsrafa Yönelik Davranışlarının Analizi Dumlupınar Üniversitesi Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1):29-44.
  • Ünsal E.M.(1998). Mikro İktisat. Kutsan Ofset Matbaacılık. Ankara.
  • Varian, H.R.(2010). Intermediate Microeconomics: A Modern Approach. W. W. Norton & Company, Eighth Edition, New York.
  • Watsın, C., Mccarthy, J. ve Rowley, J.(2013). Consumer Attitudes Towards Mobile Marketing İn The Smart Phone Era. International Journal of Information Management, 33(5):840-849.
  • We Are Social and Hootsuite (2017). https://wearesocial.com/special-reports/digital-in-2017-global-overview (18.02.2018).
  • Yaşa, E. ve Bozyiğit S.(2012) . Y Kuşağı Tüketicilerinin Cep Telefonu ve GSM Operatörleri Tercihi: Mersin İlindeki Üniversite Öğrencilerinin Tercihlerini Belirlemeye Yönelik Pilot Bir Araştırma. Cag University Journal of Social Sciences, 9(1): 29-47.
  • Ekonomist (2017), Akıllı Telefonda Yerli Atağa Geçti, Http://Www.Ekonomist.Com.Tr/Teknoloji/Akilli-Telefonda-Yerliler-Ataga-Gecti.Html(18.02.2018)

Türkiye’de İthalatın Artmasında Lüks Malların Rolü: Akıllı Cep Telefonu Talebi

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 227 - 241, 13.03.2020
https://doi.org/10.31200/makuubd.621299

Öz

Günümüz
yaşam koşullarında, bilişim sektörünün desteği ile gelişen akıllı cep
telefonları sağladığı faydalar itibariyle zorunlu mal haline gelmiştir. Akıllı
cep telefonları, bilgisayar teknolojilerinin de desteğiyle adeta bir cep
bilgisayarı haline dönüşmüş, bu dönüşüm sayesinde kişiler internet
kullanımlarını kişisel bilgisayarları yerine akıllı telefonları aracılığıyla gerçekleştirmektedir.
Bu dönüşüme ek olarak firmalar arasında artan rekabet koşulları daha kaliteli
cep telefonu üretimini artırırken, cep telefonlarının fiyatı da artırmış ve
bazı akıllı cep telefonları lüks mal haline gelmiştir. Ayrıca kendi cep
telefonunu üretemeyen ülkeler açısından da ithalatta ciddi artışa neden
olmaktadır. 2018 yılında yaklaşık 2 milyar dolar akıllı cep telefonu ithalatı
gerçekleşmiştir.



Bu
çalışmada kişilerin Iphone 7 marka cep telefonuna olan talebi, İstanbul
bölgesinde rastgele örneklem yöntemiyle 258 kişiye yapılan anket yardımıyla
incelenmeye çalışılmıştır. Çalışma da çok değişkenli regresyon modeli ve Anova
testi yardımıyla kişilerin Iphone 7 marka cep telefonuna olan talebinde
kişilerin yaş aralığı ve babalarının eğitim seviyesi etkili olduğu ayrıca Iphone
fiyatlarını takip etmedeki artış, internette markalı bazı ürünlerin ucuz
olduğunu düşüncesindeki artış ve fiyat biraz yüksek olsa dahi daha uzun süre
kullanma niyetiyle markalı cep telefonu kullanma eğilimindeki artışın Iphone 7
marka cep telefonuna olan talebi artırdığı tespit edilmiştir. 

Kaynakça

  • Bomhold, C. (2013). Educational Use of Smart Phone Technology: A Survey of Mobile Phone Application Use by Undergraduate University Students, Program. Home Browse Journals & Books 47(4), 424-436.
  • Büyüköztürk, Ş.(2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. 7.Baskı, Pegem Yayıncılık.
  • George, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference 17.0 update. Pearson, Boston.
  • Gökaliler, E., Aybar, A.S. & Gülay G.S.(2011). Bir Statü Tüketimi Göstergesi Olarak iphone Markalı Akıllı Telefon Algısı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim, 7(1): 36-48.
  • Gülmez, M.(2005). Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Satın Alma Ve Kullanımını Etkileyen Faktörler: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi İle Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitelerinde Bir Uygulama. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24: 37-62.
  • Hsiao, M.H. ve Chen, C.L.(2015). Smart Phone Demand: An Empirical Study On The Relationships Between Phone Handset, Internet Access And Mobile Services. Telematics and Informatics, 32(1): 158-168.
  • Kalaycı, Ş.(2005). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Asil Yayın Dağıtım, 1.Baskı, Ankara.
  • Karaaslan, İ.A. ve Budak, L.(2012). Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Özelliklerini Kullanımlarının ve Gündelik İletişimlerine Etkisinin Araştırılması. Journal of Yasar University, 26(7): 4548-4525.
  • Kuyucu, M.(2017). Gençlerde Akıllı Telefon Kullanımı Ve Akıllı Telefon Bağımlılığı Sorunsalı: “Akıllı Telefon(Kolik)” Üniversite Gençliği. Global Media Journal TR Edition, 7(14): 328-359.
  • Özaşçılar, M.(2012). Genç Bireylerin Cep Telefonu Kullanımı ve Bireysel Güvenlik: Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonunu Bireysel Güvenlik Amaçlı Kullanımları. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 15(1): 42-74.
  • Pettegrew, L.S. ve Day, C.(2015). Smart Phones and Mediated Relationships: The Changing Face of Relational Communication. Journal Review of Communication, 15(2): 122-139.
  • Robert, J.A., Pullig, C. ve Manolis, C.(2015). I Need My Smartphone: A Hierarchical Model Of Personality And Cell-Phone Addiction. Personality and Individual Differences ,79: 13–19.
  • Sargent T.J., Wallace, N.(1976). Rational expectations and the theory of economic policy. Journal of Monetary Economics,2(2):169-183.
  • Suki,N.M. (2013). Students’ Dependence On Smart Phones: The İnfluence Of Social Needs, Social İnfluences And Convenience. Campus-Wide Information Systems, 30(2): 124-134, https://doi.org/10.1108/10650741311306309
  • Şahin, A.(2005). Remm Modeli Çerçevesinde Bireylerin İktisadi Davranışlarının Analizi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 3(12): 191-199.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013) . Using Multivariate Statistics. sixth ed., Pearson, Boston.
  • TUİK(2016). “Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması” Sayı: 21779, Ankara.
  • Türkay, O.(1986). Mikro İktisat Teorisi. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, 551, Ankara.
  • Tüzüntürk, S.(2017). Uyum Analizi Kullanarak Y Kuşağı Akıllı Telefon Kullanıcılarının Tüketici Davranışlarının Anlaşılması: Bursa Örneği. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 39(1): 257-280.
  • Uzgören, E., Şengür, M. ve Yiğit, Ü.(2013), Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Talebinde İsrafa Yönelik Davranışlarının Analizi Dumlupınar Üniversitesi Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1):29-44.
  • Ünsal E.M.(1998). Mikro İktisat. Kutsan Ofset Matbaacılık. Ankara.
  • Varian, H.R.(2010). Intermediate Microeconomics: A Modern Approach. W. W. Norton & Company, Eighth Edition, New York.
  • Watsın, C., Mccarthy, J. ve Rowley, J.(2013). Consumer Attitudes Towards Mobile Marketing İn The Smart Phone Era. International Journal of Information Management, 33(5):840-849.
  • We Are Social and Hootsuite (2017). https://wearesocial.com/special-reports/digital-in-2017-global-overview (18.02.2018).
  • Yaşa, E. ve Bozyiğit S.(2012) . Y Kuşağı Tüketicilerinin Cep Telefonu ve GSM Operatörleri Tercihi: Mersin İlindeki Üniversite Öğrencilerinin Tercihlerini Belirlemeye Yönelik Pilot Bir Araştırma. Cag University Journal of Social Sciences, 9(1): 29-47.
  • Ekonomist (2017), Akıllı Telefonda Yerli Atağa Geçti, Http://Www.Ekonomist.Com.Tr/Teknoloji/Akilli-Telefonda-Yerliler-Ataga-Gecti.Html(18.02.2018)
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Tunc 0000-0002-1527-7534

Yayımlanma Tarihi 13 Mart 2020
Kabul Tarihi 5 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tunc, H. (2020). Türkiye’de İthalatın Artmasında Lüks Malların Rolü: Akıllı Cep Telefonu Talebi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Dergisi, 4(1), 227-241. https://doi.org/10.31200/makuubd.621299