Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of the Information Systems and Technologies Department in our State Universities in Terms of Curriculum and Sector Demands

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 231 - 244, 29.09.2023
https://doi.org/10.31200/makuubd.1291649

Öz

In recent years, informatics has permeated every aspect of life. Information systems are used in many areas from entertainment interfaces to transactions in public institutions. The IT sector, unlike many other sectors, continues to grow even in the face of economic crises. The number of companies producing and exporting software in Turkey, especially in the field of software, is increasing every year. In order to train more qualified personnel for the sector, various transformations have taken place in the academy, and in recent years, specific departments and programs have been opened in the field of informatics for various fields of expertise. In this study, statistical information is given about the IT sector market size and employee information in our country, and superficial information is given about the undergraduate departments that train expert personnel in this field at universities in our country. The focus of the study is the Information Systems and Technologies undergraduate program at our state universities. In the study, student placement statistics and academic staff information of the 8 colleges/faculties where this program is carried out are shown in tables. In addition, the courses taught were categorized according to their content, the programs were compared according to the courses, and the suitability of the courses taught to the needs of the sector was examined. As a result, it has been concluded that the units teaching in this field at state universities in our country have prepared curricula at a level that will meet the demands of the sector. In addition, according to the data obtained, it is predicted that the number of qualified female employees in the field of informatics will decrease day by day.

Kaynakça

  • Acikogretim.net. (t.y.). Erişim tarihi: 24.01.2023, acikogretim.net/bilisim-sistemleri-ve-teknolojileri-bolumu
  • Akpınar, H. (2011). Türkiye’de enformasyon sistemleri öğretiminde 20. yıl. Uluslararası 9. Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi Bildirileri, 01 Ocak 2011, 565-665.
  • Arslan, E., & Solak, A. (2020). Meslek gruplarına göre açık iş ve işsizlik karşılaştırması: 2007-2018 dönemi incelemesi. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 11-21.
  • Aydın, İ. (2012). Bilişim sektörü ve Türkiye’nin sektördeki potansiyeli. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 1(1), 180-200.
  • Bahador, K. M. K., & Haider, A. (2012). Information technology skills and competencies-a case for professional accountants. Lecture Notes in Business Information Processing, 81-87. https://doi.org/10.1007/978-3-642-34228-8_9
  • Bilgi ve İletişim Sektörü İşgücü Piyasası Raporu. (2021). Türkiye İş Kurumu. Ankara.
  • Bilgi ve İletişim Teknolojileri Sektörü 2021 Pazar Verileri. (2022). Türkiye Bilişim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD). İstanbul: Deloitte Danışmanlık A.Ş.
  • Btbs.bartin.edu.tr. (t.y.). Erişim tarihi: 15.01.2023, btbs.bartin.edu.tr/haberler/bilgisayar-teknolojisi-ve-bilisim-sistemleri-btbs.html
  • Çelik, A., & Akgemci, T. (2010). Yönetim bilişim sistemleri. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Damar, M. (2022). Dijital çağda bilişim sektörünün ihtiyacı olan yetkinlikler üzerine bir değerlendirme. Bilişim Sistemleri ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 25-40.
  • Damar, M. (2022). Dijital dünyanın dünü, bugünü ve yarını: Bilişim sektörünün gelişimi üzerine değerlendirme. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, (Dijitalleşme Özel Sayısı), 51-76. https:/doi.org/10.30783/nevsosbilen.1121818
  • Emu.edu.tr. (t.y.). Erişim tarihi: 27.01.2023, emu.edu.tr/tr/programlar/bilisim-sistemleri-ve-teknolojileri-lisans-programi/925
  • Eroğlu, F., & Kalaycı, N. (2020). Üniversitelerdeki zorunlu ortak derslerden yabancı dil dersinin uzaktan ve yüz yüze eğitim uygulamalarının karşılaştırılarak değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 236-265.
  • Gedik, A. (2020). Ekonomik kalkınmada bilişim sektörünün etkinliği üzerine bir uygulama. Journal of Academic Perspective on Social Studies, (1), 67-83. https://doi.org/10.35344/japss.731827 İstanbulbogazicienstitu.com. (2022). Erişim tarihi: 21.01.2023, istanbulbogazicienstitu.com/bolum/sayisal/bilisim-sistemleri-ve-teknolojileri
  • İşgücü Piyasası Araştırması Raporu. (2021). Türkiye İş Kurumu. Ankara.
  • Kara, O., & Topaloğlu, M. (2019). Bilgisayar teknolojileri ve bilişim sistemleri öğrencilerinin bilişim güvenliği alanında yeterliliklerinin incelenmesi. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 3(1), 20- 27.
  • Kariyer.net. (t.y.). Erişim tarihi: 17.01.2023, kariyer.net/bolumler/bilisim%2Bsistemleri%2Bve%2Bteknolojileri/nedir
  • Özer, H. (2011). III. haber bülteni. Ankara: Bilgisayar Mühendisleri Odası.
  • Statista.com. (2023). Erişim tarihi: 13.01.2023, statista.com/statistics/264875/brand-value-of-the-25-most-valuable-brands
  • Yalı, S. (2017). Avrupa Birliği'nde yükseköğretim çalışmaları: Bologna süreci ve Türkiye üniversiteleri. The Journal of International Social Sciences, 27(2), 143-154.
  • Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik. (2010). 27561 sayılı 24.04.2010 tarihli Resmî Gazete.
  • Yükseköğretim Program Atlası. (t.y.). Erişim tarihi: 10.01.2023, yokatlas.yok.gov.tr/lisans-anasayfa.php

Müfredat ve Sektör Açısından Devlet Üniversitelerimizdeki Bilişim Sistemleri ve Teknolojileri Bölümünün İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 231 - 244, 29.09.2023
https://doi.org/10.31200/makuubd.1291649

Öz

Son yıllarda bilişim hayatın her alanına nüfuz etmiştir. Eğlence arabirimlerinden kamu kurumlarında yapılan işlemlere kadar birçok alanda bilişim sistemleri kullanılmaktadır. Bilişim sektörü, birçok sektörün aksine ekonomik krizler karşısında bile büyümeye devam etmektedir. Türkiye’de özellikle yazılım alanında üretim ve ihracat yapan firma sayısı her geçen yıl artmaktadır. Sektöre daha fazla nitelikli eleman yetiştirmek için akademide de çeşitli dönüşümler gerçekleşmiş, son yıllarda bilişim alanında çeşitli uzmanlık alanlarına yönelik spesifik bölüm ve programlar açılmıştır. Bu çalışmada ülkemizde bilişim sektörü pazar büyüklüğü ve çalışan bilgileri hakkında istatistiki bilgiler verilmiş, ülkemizdeki üniversitelerde bu alanda uzman personel yetiştiren lisans bölümleri hakkında yüzeysel bilgi verilmiştir. Çalışmanın odağı, devlet üniversitelerimizdeki Bilişim Sistemleri ve Teknolojileri lisans programıdır. Çalışmada, bu programın yürütüldüğü 8 yüksekokul/fakültenin öğrenci yerleştirme istatistikleri ve akademik kategorize edilmiş, programlar derslere göre kıyaslanmış ve okutulan derslerin sektör ihtiyaçlarına uygunluğu incelenmiştir. Sonuç olarak ülkemizde devlet üniversitelerinde bu alanda öğretim veren birimlerin sektör taleplerini karşılayacak düzeyde müfredat hazırladığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca elde edilen verilere göre bilişim alanında nitelikli kadın çalışan sayısının gün geçtikçe azalacağı öngörülmüştür.

Kaynakça

  • Acikogretim.net. (t.y.). Erişim tarihi: 24.01.2023, acikogretim.net/bilisim-sistemleri-ve-teknolojileri-bolumu
  • Akpınar, H. (2011). Türkiye’de enformasyon sistemleri öğretiminde 20. yıl. Uluslararası 9. Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi Bildirileri, 01 Ocak 2011, 565-665.
  • Arslan, E., & Solak, A. (2020). Meslek gruplarına göre açık iş ve işsizlik karşılaştırması: 2007-2018 dönemi incelemesi. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 11-21.
  • Aydın, İ. (2012). Bilişim sektörü ve Türkiye’nin sektördeki potansiyeli. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 1(1), 180-200.
  • Bahador, K. M. K., & Haider, A. (2012). Information technology skills and competencies-a case for professional accountants. Lecture Notes in Business Information Processing, 81-87. https://doi.org/10.1007/978-3-642-34228-8_9
  • Bilgi ve İletişim Sektörü İşgücü Piyasası Raporu. (2021). Türkiye İş Kurumu. Ankara.
  • Bilgi ve İletişim Teknolojileri Sektörü 2021 Pazar Verileri. (2022). Türkiye Bilişim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD). İstanbul: Deloitte Danışmanlık A.Ş.
  • Btbs.bartin.edu.tr. (t.y.). Erişim tarihi: 15.01.2023, btbs.bartin.edu.tr/haberler/bilgisayar-teknolojisi-ve-bilisim-sistemleri-btbs.html
  • Çelik, A., & Akgemci, T. (2010). Yönetim bilişim sistemleri. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Damar, M. (2022). Dijital çağda bilişim sektörünün ihtiyacı olan yetkinlikler üzerine bir değerlendirme. Bilişim Sistemleri ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 25-40.
  • Damar, M. (2022). Dijital dünyanın dünü, bugünü ve yarını: Bilişim sektörünün gelişimi üzerine değerlendirme. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, (Dijitalleşme Özel Sayısı), 51-76. https:/doi.org/10.30783/nevsosbilen.1121818
  • Emu.edu.tr. (t.y.). Erişim tarihi: 27.01.2023, emu.edu.tr/tr/programlar/bilisim-sistemleri-ve-teknolojileri-lisans-programi/925
  • Eroğlu, F., & Kalaycı, N. (2020). Üniversitelerdeki zorunlu ortak derslerden yabancı dil dersinin uzaktan ve yüz yüze eğitim uygulamalarının karşılaştırılarak değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 236-265.
  • Gedik, A. (2020). Ekonomik kalkınmada bilişim sektörünün etkinliği üzerine bir uygulama. Journal of Academic Perspective on Social Studies, (1), 67-83. https://doi.org/10.35344/japss.731827 İstanbulbogazicienstitu.com. (2022). Erişim tarihi: 21.01.2023, istanbulbogazicienstitu.com/bolum/sayisal/bilisim-sistemleri-ve-teknolojileri
  • İşgücü Piyasası Araştırması Raporu. (2021). Türkiye İş Kurumu. Ankara.
  • Kara, O., & Topaloğlu, M. (2019). Bilgisayar teknolojileri ve bilişim sistemleri öğrencilerinin bilişim güvenliği alanında yeterliliklerinin incelenmesi. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 3(1), 20- 27.
  • Kariyer.net. (t.y.). Erişim tarihi: 17.01.2023, kariyer.net/bolumler/bilisim%2Bsistemleri%2Bve%2Bteknolojileri/nedir
  • Özer, H. (2011). III. haber bülteni. Ankara: Bilgisayar Mühendisleri Odası.
  • Statista.com. (2023). Erişim tarihi: 13.01.2023, statista.com/statistics/264875/brand-value-of-the-25-most-valuable-brands
  • Yalı, S. (2017). Avrupa Birliği'nde yükseköğretim çalışmaları: Bologna süreci ve Türkiye üniversiteleri. The Journal of International Social Sciences, 27(2), 143-154.
  • Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik. (2010). 27561 sayılı 24.04.2010 tarihli Resmî Gazete.
  • Yükseköğretim Program Atlası. (t.y.). Erişim tarihi: 10.01.2023, yokatlas.yok.gov.tr/lisans-anasayfa.php
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç), Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Bilal Macit 0000-0002-5325-5416

Erken Görünüm Tarihi 29 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2023
Kabul Tarihi 15 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Macit, H. B. (2023). Müfredat ve Sektör Açısından Devlet Üniversitelerimizdeki Bilişim Sistemleri ve Teknolojileri Bölümünün İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Dergisi, 7(2), 231-244. https://doi.org/10.31200/makuubd.1291649