Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Karşılaştıkları Ekonomik Sorunlar ve Maaş Artışı Talepleriyle İlgili Görüşleri: Twitter Analizi

Yıl 2021, , 202 - 223, 31.12.2021
https://doi.org/10.46762/mamulebd.991380

Öz

Eğitimin bir ülkenin gelişmesindeki en önemli araçlarından bir olduğu düşünüldüğünde, öğretmenlerin bu süreçteki en önemli öğelerden biri olduğu söylenebilir. Öğretmenlik mesleği genel kültür, özel alan ve pedagojik formasyon bilgisi gerektiren bir uzmanlık alanıdır. Bir milletin geleceğini hazırlama sorumluluğu taşıyan öğretmenler genç kuşakların yetiştirilmesinde ve eğitilmesinde önemli bir role sahiptir. Bu nedenle öğretmenlerin görevlerini en iyi şekilde yapabilmeleri için öncelikle mesleğe başlamadan önce iyi bir süreçten geçmeleri, daha sonra ise mesleklerinin icra ederken en iyi verimin alınabilmesi için uygun koşulların sağlanması gerekmektedir. Günümüzde eğitim alanında meydana gelen olaylara tepki aracı olarak sosyal medyanın (twitter, facebook, instagram) kullanımı önemli hale gelmiştir. Dünya’da ve Türkiye’de sosyal medyanın kullanımı artışı göz önünde bulundurulduğunda eğitim alanında meydana gelen olaylarla ilgili yansımaların twitter gibi platformlarda gündeme gelmesinin kaçınılmaz olduğu söylenebilir. Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin karşılaştıkları ekonomik sorunları ve maaş artışı talepleriyle görüşlerini belirlemektir. Bu amaç çerçevesinde sosyal medya platformu twitter kullanarak paylaştıkları 5925 tivit incelenmiştir. Araştırma verileri 23 Haziran 2021- 26 Haziran arasında açılan “#öğretmenmaasıyetmiyor” hastagi üzerinden Maxqda programının twitter bağlantısı üzerinden elde edilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yapılmış olup elde edilen veriler üzerinden sosyal ağ analizi gerçekleştirilmiştir. Maxqda programına ait görsel seçenekler kullanılarak araştırmaya ait bulgular sunulmuştur. Ayrıca raporlaştırılan kodların ve temaların desteklenmesi için gerçekleştirilen twitter etkinliğinde paylaşılan resimler de kullanılmıştır. Katılımcıların tivitleri incelenip temalaştırıldığında etkinliğe olumlu anlamda destek olduğu görülmektedir. Bu tvitler analiz edildiğinde olumlu mesajların öğretmenler ve diğer meslek gurupları tarafından yazıldığı söylenebilir.

Kaynakça

  • Afyonoğlu, M. F. (2021). Sosyal hizmetin sorunlarına twitter üzerinden bakmak: Eğitim ve istihdam sorunu. Toplum ve Sosyal Hizmet, 32 (3); 1021-1044.
  • Türk Devrim Tarihi Enstitüsü, (1961). Atatürk'ün söylev ve demeçleri, Ankara, cilt. l.
  • Aydın, İ. (1999). Dünden bugüne öğretmenler (1965–2005). Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
  • Bulut, S. (2020). Ağ Toplumunda Parasosyal Etkileşimi Twitter Kullanıcı Yorumları Üzerinden Değerlendirmek. İNİF E-Dergi, 5 (2); 43-59.
  • Creswell, J. W. , (2016). Nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çarpar, M. C. (2020). Sosyolojide iki temel niteliksel desen: Fenomenolojik ve etnografik araştırma. The Journal of Social Science, 4 (8), 689-704.
  • Çiçek, A. , (2002). İlköğretim okulu yöneticilerinin sınıf öğretmenlerini güdülemede kullandıkları yöntemlere ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Erdem, A. R., İlköğretim ve ortaöğretim öğretmenlerinin karşılaştığı ekonomik sorunlar ve bu ekonomik sorunların performanslarına etkisi konusundaki görüşleri, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (1), 270-287. (2010).
  • Einspänner, J., Dang-Anh, M. & Thimm, C. (2014). Computer-Assisted content analysis of twitter data. twitter and society, Weller, K., Bruns, A., Burgess, J., Mahrt, M. & Puschmann, C. (Ed.), içinde (s.97-108), Newyork: Peterlung Publishing.
  • Fraenkel, J.R. Wallen, N.E. & Hyun, H.H. , (2011). How to design and evaluate research in education (Eight edition), New York: McGraw-Hill.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik analizi: Kuramsal ve pratik bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Göker, S. D., & Gündüz, Y. (2017). Dünya ölçeğinde öğretmenlerin saygınlık statüsü ve özlük hakları, Milli Eğitim Dergisi, 46 (213), 177-196.
  • Günbayı, İ. , (2001). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş doyumu, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 1 (2), 93-112.
  • Hacıoğlu, F. & Alkan, C. (1997). Öğretmenlik uygulamaları. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Hagemann, G. (1997). Güdüleme el kitabı, (Çev: Göktuğ Aksan), İstanbul: Rota Yayınları.
  • Helvacı, A. M. (2007). Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri. Nevin Saylan (Ed.), Eğitim Bilimine Giriş içinde (s. 315-321), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karadağ, R. (2015). Okuma ilgisi, tutumları ve alışkanlığı konusunda yapılmış çalışmaların lisansüstü tezlere dayalı analizi: YÖK ve ProQuest veri tabanları örneklemi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35 (1), 1-17.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Kuckartz, U., & Rädiker, S. (2019). Analysing qualitative data with MAXQDA. Switzerland: Springer International Publishing.
  • Merriam, S. B., Qualitative Research and Case Study Applications in Education. Revised and Expanded from Case Study Research in Education, Jossey-Bass Publishers, San Francisco, (1998).
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. revised and expanded from case study research in education. San Francisco: Jossey-Bass Publishers. Şahan, G. (2003). Öğretmen sorunları ve çözüm önerileri. Eğitim ve Denetim, 1 (11), 21-25.
  • Sağlam, M., & Sağlam, A. Ç. (2005). Öğretmenlik mesleğinin maddi yönüne ilişkin genel bir değerlendirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (3), 317-328.
  • Semerci, Ç., & Semerci, N. (2012). Öğretmenlik mesleğinin gündemine ilişkin öğretmen görüşleri (Bartın ili örneği), Bartın University Journal of Faculty of Education, 1(1), 22-40.
  • Sevilmiş A. (2020). Türk futbolunda bir deprem Ünal Karaman krizinin spor siyaset ilişkisi bakımından değerlendirilmesi: Twitter analizi, 18. Uluslararası Spor bilimleri Kongresi, 798-806, Konya.
  • Sobacı, M. Z. & Karkın, N. (2013). The use of Twitter by mayors in Turkey: Tweets for better public services?, Government Information Quarterly, 30, 417-425.
  • Üstüner, M. (1999). Okul yöneticilerinin öğretmenleri etkilemede kullandıkları güçler ve öğretmen morali, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), H.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Varkey Gems Foundation, (2013). Teacher status index, London.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

Economic Problems Faced by Teachers and Their Views on Salary Increase Demands: Twitter Analysis

Yıl 2021, , 202 - 223, 31.12.2021
https://doi.org/10.46762/mamulebd.991380

Öz

When considered that education is one of the most important tools in the development of a country, it can be said that teachers are one of the most important elements in this process. Teaching profession is an area of specialization that requires knowledge of general culture, special field, and pedagogical formation. Teachers, who are responsible for preparing the future of a nation, have an important role in raising and educating the younger generations. For this reason, for teachers to perform their duties in the best way, they must first go through a good process before starting their profession, and then provide appropriate conditions for the best efficiency while performing their profession. Today, the use of social media (Twitter, Facebook, Instagram) as a means of reaction to events in the field of education has become important. Considering the increase in the use of social media in the world and in Turkey, it can be said that it is inevitable that the reflections about the events taking place in the field of education come to the fore on platforms such as twitter. The purpose of this study is to determine the economic problems faced by teachers and their views on salary increase demands. For this purpose, 5925 tweets shared by teachers using the social media platform Twitter were analyzed. The research data were obtained, via the twitter link of Maxqda program through the hashtag"#teacher’ssalaryisnotenough” opened between June 23 and June 26-2021. In the study, document analysis which is one of the qualitative research methods, was done and social network analysis was carried out on the data obtained. Findings of the research are presented by using the visual options of the Maxqda program. Moreover, pictures shared in the twitter event held to support the reported codes and themes were used too. When the tweets of the participants are examined and themed, it is seen that they support the event positively. When these tweets are analyzed, it can be said that positive messages were written by teachers and other professional groups.

Kaynakça

  • Afyonoğlu, M. F. (2021). Sosyal hizmetin sorunlarına twitter üzerinden bakmak: Eğitim ve istihdam sorunu. Toplum ve Sosyal Hizmet, 32 (3); 1021-1044.
  • Türk Devrim Tarihi Enstitüsü, (1961). Atatürk'ün söylev ve demeçleri, Ankara, cilt. l.
  • Aydın, İ. (1999). Dünden bugüne öğretmenler (1965–2005). Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
  • Bulut, S. (2020). Ağ Toplumunda Parasosyal Etkileşimi Twitter Kullanıcı Yorumları Üzerinden Değerlendirmek. İNİF E-Dergi, 5 (2); 43-59.
  • Creswell, J. W. , (2016). Nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çarpar, M. C. (2020). Sosyolojide iki temel niteliksel desen: Fenomenolojik ve etnografik araştırma. The Journal of Social Science, 4 (8), 689-704.
  • Çiçek, A. , (2002). İlköğretim okulu yöneticilerinin sınıf öğretmenlerini güdülemede kullandıkları yöntemlere ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Erdem, A. R., İlköğretim ve ortaöğretim öğretmenlerinin karşılaştığı ekonomik sorunlar ve bu ekonomik sorunların performanslarına etkisi konusundaki görüşleri, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (1), 270-287. (2010).
  • Einspänner, J., Dang-Anh, M. & Thimm, C. (2014). Computer-Assisted content analysis of twitter data. twitter and society, Weller, K., Bruns, A., Burgess, J., Mahrt, M. & Puschmann, C. (Ed.), içinde (s.97-108), Newyork: Peterlung Publishing.
  • Fraenkel, J.R. Wallen, N.E. & Hyun, H.H. , (2011). How to design and evaluate research in education (Eight edition), New York: McGraw-Hill.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik analizi: Kuramsal ve pratik bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Göker, S. D., & Gündüz, Y. (2017). Dünya ölçeğinde öğretmenlerin saygınlık statüsü ve özlük hakları, Milli Eğitim Dergisi, 46 (213), 177-196.
  • Günbayı, İ. , (2001). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş doyumu, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 1 (2), 93-112.
  • Hacıoğlu, F. & Alkan, C. (1997). Öğretmenlik uygulamaları. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Hagemann, G. (1997). Güdüleme el kitabı, (Çev: Göktuğ Aksan), İstanbul: Rota Yayınları.
  • Helvacı, A. M. (2007). Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri. Nevin Saylan (Ed.), Eğitim Bilimine Giriş içinde (s. 315-321), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karadağ, R. (2015). Okuma ilgisi, tutumları ve alışkanlığı konusunda yapılmış çalışmaların lisansüstü tezlere dayalı analizi: YÖK ve ProQuest veri tabanları örneklemi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35 (1), 1-17.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Kuckartz, U., & Rädiker, S. (2019). Analysing qualitative data with MAXQDA. Switzerland: Springer International Publishing.
  • Merriam, S. B., Qualitative Research and Case Study Applications in Education. Revised and Expanded from Case Study Research in Education, Jossey-Bass Publishers, San Francisco, (1998).
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. revised and expanded from case study research in education. San Francisco: Jossey-Bass Publishers. Şahan, G. (2003). Öğretmen sorunları ve çözüm önerileri. Eğitim ve Denetim, 1 (11), 21-25.
  • Sağlam, M., & Sağlam, A. Ç. (2005). Öğretmenlik mesleğinin maddi yönüne ilişkin genel bir değerlendirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (3), 317-328.
  • Semerci, Ç., & Semerci, N. (2012). Öğretmenlik mesleğinin gündemine ilişkin öğretmen görüşleri (Bartın ili örneği), Bartın University Journal of Faculty of Education, 1(1), 22-40.
  • Sevilmiş A. (2020). Türk futbolunda bir deprem Ünal Karaman krizinin spor siyaset ilişkisi bakımından değerlendirilmesi: Twitter analizi, 18. Uluslararası Spor bilimleri Kongresi, 798-806, Konya.
  • Sobacı, M. Z. & Karkın, N. (2013). The use of Twitter by mayors in Turkey: Tweets for better public services?, Government Information Quarterly, 30, 417-425.
  • Üstüner, M. (1999). Okul yöneticilerinin öğretmenleri etkilemede kullandıkları güçler ve öğretmen morali, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), H.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Varkey Gems Foundation, (2013). Teacher status index, London.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Cantürk 0000-0002-5110-7639

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Cantürk, G. (2021). Öğretmenlerin Karşılaştıkları Ekonomik Sorunlar ve Maaş Artışı Talepleriyle İlgili Görüşleri: Twitter Analizi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 202-223. https://doi.org/10.46762/mamulebd.991380

14232 14231   27193   15145    27194 2720928620