Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Doğu ve Batı Medeniyetlerinin Etkileşim Alanları

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 20 - 30, 01.07.2019

Öz

Genel
bir açıklama yapmak gerekirse, tarihi ve tarih yazıcılığını anlamanın tek bir
yolu vardır, bu yoldan geçmiş medeniyet ve kültürleri araştırmaktır. Eğer bu
araştırma yapılmazsa günümüz tarihçilik anlayışını ve Batı medeniyetinin bunu
nasıl elde ettiğini ve muhafaza edebildiğini bilmemiz mümkün olmaz. İnsanların,
toplum ve devletlerin bu dünyada ki yerlerini, ilim ve kültür hareketlerinin
yanı sıra etkileşime girdikleri toplumları nasıl ve hangi yönde etkiledikleri
ve etkilendiklerini bilmemiz tarih yazıcılığı bakımından oldukça önemlidir.



Doğu
uygarlıklarına baktığımız ve incelediğimiz zaman ciddi manada önemli işler
gerçekleştirmekle kalmamış, bunun batıya taşınmasında hem kaynak hem de aracı
olmuşlardır. Burada bakılması gereken en önemli nokta süreklilik ve tutarlılık
olmalıdır. Tarih olay ve olgular bir süreklilik (birbirine bağlı) ve tutarlılık
(dönemsel ve döngüsel uzlaşma) şeklinde gerçekleşmektedir. Bilgi eşittir güç
ilkesi oldukça önemlidir. Güçlü bir devlet ilim olmasa bile ilmi getirme imkanına sahiptir. Batı tarihçiliğinin ne durumdayken nasıl ve hangi şartlarda
doğu tarihçiliğine hegemonya kurduğunu anlamanın en temel yolu ise mukayese
yapmaktır.

Kaynakça

  • Referans1Akyol, E. (2006). İslam Medeniyetinin Batıya Etkileri ile İlgili Bazı Değerlendirmeler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Cilt 7.
  • Referans2Bloh, M. (1985). Tarihin Savunması ya da Tarihçilik Mesleği. (M. A. Kılıçbay, Çev.) Ankara: Birey ve Toplum Yayınları.
  • Referans3Budak, M. A. (2016). Batı Kaynaklarına Göre Endülüs Medeniyetinin Eğitim ve Bazı Bilim Alanlarında Avrupa'ya Katkıları. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 Cilt 23.
  • Referans4Carr, E. H. (2012). Tarih Nedir? 16 . (M. G. Gürtürk, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Referans5Demirci, M. (2017). Bütün Yollar Bağdat'a Çıkar: Geç Antik Çağın Bilim, Düşünce ve İnançlarının Bağdat'a İntikali. Konya: İstem.
  • Referans6Demirkent, I. (1996). Haçlılar. İstanbul: DİA.
  • Referans7Durant, W. (1979). İslam Medeniyeti (Tercüman 1001 Temel Eser). İstanbul.
  • Referans8Goody, J. (2012). Tarih Hırsızlığı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Referans9Harman, Ö. F. (1993). Hıristiyanların İslam'a Bakışı, Asrımızda Hıristiyan Müslüman Münasebetleri. İstanbul: İSAV.
  • Referans10Hillenbrand, C. (1999). The Crusades Islamic Perspectives. Edinburgh University Press .
  • Referans11Hitti, P. K. (1970). History of the Arabs (Cilt 10). London: Macmillan Education Ltd.
  • Referans12Hitti, P. K. (1960). The Arabs. London: Macmillan Co Ltd.
  • Referans13Hobbson, J. M. (2008). Batı Medeniyetinin Doğulu Kökenleri. (E. Ermert, Çev.) İstanbul.
  • Referans14Hunke, S. (1972). Avrupa'nın Üzerine Doğan İslam Güneşi. (S. Sezgin, Çev.) İstanbul.
  • Referans15Kaya, M. (1992). Beytülhikmet. İstanbul: DİA.
  • Referans16Kayaoğlu, İ. (1987). İslam Medeniyetinin Batıya Etkileri. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 29 (Cilt 1).
  • Referans17Lapidus, I. M. (2002). İslam Toplumları Tarihi 1. (Y. Aktay, Çev.) İstanbul.
  • Referans18Lewis, B. (1979). Tarihte Araplar. (H. D. Yıldız, Çev.) İstanbul: Kitap Kurdu Yayıncılık ve İletişim.
  • Referans19o'Leary, D. L. (1971). İslam Düşüncesi ve Tarihteki Yeri. (H. Yurdaydın, & Y. Kutluay, Çev.) Ankara.
  • Referans20Özbaran, S. (2005). Tarih, Tarihçi ve Toplum. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Referans21ÖZDEMİR, M. (2013). Endülüs Müslümanları Kültür ve Medeniyet. Ankara: Türkiye Diyanet Vakıf Yayınları.
  • Referans22Robertson, C. (2011). What Did The Moors For Us ? Retelling Our European Stroeis, Renegotiating Our Heritage. Arches, 4 (Cilt 8).
  • Referans23Runciman, S. (1959). Avrupa Medeniyetinin Gelişmesi Üzerindeki İslami Tesirler. Şarkiyat Mecmuası (Cilt 3).
  • Referans24Sibai, M. (1979). İslam Medeniyetinde Altın Tablolar. Konya.
  • Referans25Spies, O. (1974). Doğu Kültürünün Avrupa Üzerindeki Tesirleri. (N. Ersoy, Çev.) Ankara: A.T.O. Dergisi İlave Yayını.
  • Referans26Stewart, D. (1994). Batılı Gözüyle İslam Kültür ve Medeniyeti. (M. Kayayerli, & M. Özyiğiy, Çev.) İstanbul.
  • Referans27Şahin, H. (2014). Arı Kovanına Çomak Sokmak. İstanbul: Timaş Yayınevi.
  • Referans28Tosh, J. (2000). Tarihin Peşinde. (Ö. Arıkan, Çev.) İstanbul: Türk Vakfı Yurt Yayınları.
  • Referans29Turan, O. (1980). Tarihi Akışı İçinde Din ve Medeniyet. İstanbul.
  • Referans30Türkdoğan, O. (2003). Bilimsel Araştırma Metodolojisi. İstanbul.
  • Referans31Üçyiğit, E. (1955). Ortaçağ İslam Medeniyetini Avrupa Medeniyeti Üzerine Tesirleri. İlahyat Fakültesi Dergisi .
  • Referans32Ülken, H. Z. (1935). Uyanış Devrinde Tercümenin Rolü. İstabul: İş Bankası Kültür Yayınları.

Interaction Areas of Eastern and Western Civilizations

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 20 - 30, 01.07.2019

Öz

The
research and investigation of ancient civilizations and cultures are important
accumulation for shaping today’s world. If these studies which should be done
retroactively
wouldn’t be performed and would
be neglected, it would be confronted a problem at the point that modern day
historicism might take lessons from the past and build the future. To know how
and in which way the people affected the place of the states and societies in
the world, beside this in accordance with science and culture movement how they
affected the society which they interact with and are affected by them take
place very important subject in order to understand and interpret the history. When
we examine the eastern and western civilizations, we can see that both
civilizations have been carried out high important works. In this place, it has
been needed to look on continuity and consistency. Historical events and
phenomenons are realized pursuant to continuity (interdependent) and
consistency (periodical and cyclical) reconciliation. Furthermore, it is
inevitable that a civilization which possess the knowledge becomes powerful.
Both eastern civilization and western civilization have been exemplifying each
other in science just like in many other fields they have been, and they have realized
interaction. To understand these interactions is important in order to
interpret and evaluate today’s studies. 

Kaynakça

  • Referans1Akyol, E. (2006). İslam Medeniyetinin Batıya Etkileri ile İlgili Bazı Değerlendirmeler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Cilt 7.
  • Referans2Bloh, M. (1985). Tarihin Savunması ya da Tarihçilik Mesleği. (M. A. Kılıçbay, Çev.) Ankara: Birey ve Toplum Yayınları.
  • Referans3Budak, M. A. (2016). Batı Kaynaklarına Göre Endülüs Medeniyetinin Eğitim ve Bazı Bilim Alanlarında Avrupa'ya Katkıları. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 Cilt 23.
  • Referans4Carr, E. H. (2012). Tarih Nedir? 16 . (M. G. Gürtürk, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Referans5Demirci, M. (2017). Bütün Yollar Bağdat'a Çıkar: Geç Antik Çağın Bilim, Düşünce ve İnançlarının Bağdat'a İntikali. Konya: İstem.
  • Referans6Demirkent, I. (1996). Haçlılar. İstanbul: DİA.
  • Referans7Durant, W. (1979). İslam Medeniyeti (Tercüman 1001 Temel Eser). İstanbul.
  • Referans8Goody, J. (2012). Tarih Hırsızlığı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Referans9Harman, Ö. F. (1993). Hıristiyanların İslam'a Bakışı, Asrımızda Hıristiyan Müslüman Münasebetleri. İstanbul: İSAV.
  • Referans10Hillenbrand, C. (1999). The Crusades Islamic Perspectives. Edinburgh University Press .
  • Referans11Hitti, P. K. (1970). History of the Arabs (Cilt 10). London: Macmillan Education Ltd.
  • Referans12Hitti, P. K. (1960). The Arabs. London: Macmillan Co Ltd.
  • Referans13Hobbson, J. M. (2008). Batı Medeniyetinin Doğulu Kökenleri. (E. Ermert, Çev.) İstanbul.
  • Referans14Hunke, S. (1972). Avrupa'nın Üzerine Doğan İslam Güneşi. (S. Sezgin, Çev.) İstanbul.
  • Referans15Kaya, M. (1992). Beytülhikmet. İstanbul: DİA.
  • Referans16Kayaoğlu, İ. (1987). İslam Medeniyetinin Batıya Etkileri. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 29 (Cilt 1).
  • Referans17Lapidus, I. M. (2002). İslam Toplumları Tarihi 1. (Y. Aktay, Çev.) İstanbul.
  • Referans18Lewis, B. (1979). Tarihte Araplar. (H. D. Yıldız, Çev.) İstanbul: Kitap Kurdu Yayıncılık ve İletişim.
  • Referans19o'Leary, D. L. (1971). İslam Düşüncesi ve Tarihteki Yeri. (H. Yurdaydın, & Y. Kutluay, Çev.) Ankara.
  • Referans20Özbaran, S. (2005). Tarih, Tarihçi ve Toplum. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Referans21ÖZDEMİR, M. (2013). Endülüs Müslümanları Kültür ve Medeniyet. Ankara: Türkiye Diyanet Vakıf Yayınları.
  • Referans22Robertson, C. (2011). What Did The Moors For Us ? Retelling Our European Stroeis, Renegotiating Our Heritage. Arches, 4 (Cilt 8).
  • Referans23Runciman, S. (1959). Avrupa Medeniyetinin Gelişmesi Üzerindeki İslami Tesirler. Şarkiyat Mecmuası (Cilt 3).
  • Referans24Sibai, M. (1979). İslam Medeniyetinde Altın Tablolar. Konya.
  • Referans25Spies, O. (1974). Doğu Kültürünün Avrupa Üzerindeki Tesirleri. (N. Ersoy, Çev.) Ankara: A.T.O. Dergisi İlave Yayını.
  • Referans26Stewart, D. (1994). Batılı Gözüyle İslam Kültür ve Medeniyeti. (M. Kayayerli, & M. Özyiğiy, Çev.) İstanbul.
  • Referans27Şahin, H. (2014). Arı Kovanına Çomak Sokmak. İstanbul: Timaş Yayınevi.
  • Referans28Tosh, J. (2000). Tarihin Peşinde. (Ö. Arıkan, Çev.) İstanbul: Türk Vakfı Yurt Yayınları.
  • Referans29Turan, O. (1980). Tarihi Akışı İçinde Din ve Medeniyet. İstanbul.
  • Referans30Türkdoğan, O. (2003). Bilimsel Araştırma Metodolojisi. İstanbul.
  • Referans31Üçyiğit, E. (1955). Ortaçağ İslam Medeniyetini Avrupa Medeniyeti Üzerine Tesirleri. İlahyat Fakültesi Dergisi .
  • Referans32Ülken, H. Z. (1935). Uyanış Devrinde Tercümenin Rolü. İstabul: İş Bankası Kültür Yayınları.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İshak Çoşkun 0000-0003-3450-6723

Hüseyin Burak Gürler 0000-0001-8050-1451

İbrahim Sünbül Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çoşkun, İ., Gürler, H. B., & Sünbül, İ. (2019). Doğu ve Batı Medeniyetlerinin Etkileşim Alanları. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(1), 20-30.
AMA Çoşkun İ, Gürler HB, Sünbül İ. Doğu ve Batı Medeniyetlerinin Etkileşim Alanları. MM-USOBEBİD. Temmuz 2019;2(1):20-30.
Chicago Çoşkun, İshak, Hüseyin Burak Gürler, ve İbrahim Sünbül. “Doğu Ve Batı Medeniyetlerinin Etkileşim Alanları”. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi 2, sy. 1 (Temmuz 2019): 20-30.
EndNote Çoşkun İ, Gürler HB, Sünbül İ (01 Temmuz 2019) Doğu ve Batı Medeniyetlerinin Etkileşim Alanları. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi 2 1 20–30.
IEEE İ. Çoşkun, H. B. Gürler, ve İ. Sünbül, “Doğu ve Batı Medeniyetlerinin Etkileşim Alanları”, MM-USOBEBİD, c. 2, sy. 1, ss. 20–30, 2019.
ISNAD Çoşkun, İshak vd. “Doğu Ve Batı Medeniyetlerinin Etkileşim Alanları”. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi 2/1 (Temmuz 2019), 20-30.
JAMA Çoşkun İ, Gürler HB, Sünbül İ. Doğu ve Batı Medeniyetlerinin Etkileşim Alanları. MM-USOBEBİD. 2019;2:20–30.
MLA Çoşkun, İshak vd. “Doğu Ve Batı Medeniyetlerinin Etkileşim Alanları”. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, c. 2, sy. 1, 2019, ss. 20-30.
Vancouver Çoşkun İ, Gürler HB, Sünbül İ. Doğu ve Batı Medeniyetlerinin Etkileşim Alanları. MM-USOBEBİD. 2019;2(1):20-3.

  2862315149  15151 1515028624