In this study, hapiness and resilience levels of Ahıska students who continiou their education in Turkish universities aimed to be investigated in terms of various demographic variables. With this aim, data were collected from a total of 193 students (56.5% female and 45.5% male) attending at 23 seperate Turkish state founded universities. The ages of the students ranged between 17-30 (X=21.86, SD=2.42). Data were collected by using the Oxford Happiness Scale Short Form (OHS-S), the Brief Resilience Scale (BRS), and the Personal Information Sheet. Although there are research findings regarding the validity and reliability evidences of the OHS-S and the BRS for Turkish college students, since they were not used in any study on Ahiska students previously, in the present study, first their validity and reliability levels were examined. Both the OHS-S and the BRS were found to be valid and reliable for Ahiska students with their orijinal number of itmes and factor structures. The study results also revealed that, place of residence of the family (Turkey or Abroad), and educational stage they started schooling in Turkey had no significant effect on happiness and resilience levels of the students. By gender, there was a significant difference in BRS scores in favour of males. No significant relationship was found between students’ happiness and resilience levels and lenght of stay in Turkey. A positive and significant relationship was found between students’ happiness and resilience levels.
Bu araştırmada Türkiye’de yükseköğrenime devam eden Ahıskalı öğrencilerin mutluluk ve psikolojik sağlamlık düzeylerinin çeşitli demografik değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla Türkiye’nin 23 ayrı devlet üniversitesinde öğrenim gören toplam 193 (%56,5 kız, %43,5 erkek) öğrenciden veri toplanmıştır. Öğrencilerin yaşları 17-30 arasında değişmektedir (x̄=21.86, SS=2.42). Verilerin toplanmasında Oxford Mutluluk Ölçeği Kısa Formu (OMÖ-K), Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (KPSÖ) ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. OMÖ-K ve KPSÖ’nün Türkiye’deki üniversite öğrencileri üzerinde geçerli ve güvenilir olduklarını gösteren araştırma bulguları bulunmakla birlikte, daha önce Ahıskalı üniversite öğrencileri için herhangi bir çalışmada kullanılmamış olmaları nedeniyle bu araştırmada ilk olarak ölçeklerin geçerlik ve güvenirlik düzeyleri incelenmiştir. Gerek OMO-K gerekse KPSÖ, orijinal madde sayıları ve faktör yapıları ile Ahıskalı üniversite öğrencileri için de geçerli ve güvenilir bulunmuştur. Araştırmada ayrıca, ailenin Türkiye’de veya Türkiye dışında yaşamasının ve Türkiye’deki eğitime üniversite öncesindeki kademelerde veya üniversite kademesinde başlamanın mutluluk ve psikolojik sağlamlık puanlarında anlamlı bir farklılık yaratmadığı, cinsiyete göre ise KPSÖ puanlarında erkeklerin lehine anlamlı bir farklılık bulunduğu görülmüştür. Türkiye’de yaşama süresinin her iki puanla da anlamlı düzeyde bir ilişkisi bulunmamıştır. Öğrencilerin mutluluk ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasında ise orta düzeyde ve pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1 |