Orta Çağ Avrupası’nda ortaya çıktığı kabul edilen üniversitelerin niteliği ve fonksiyonu yüzyıllar içerisinde dönüşerek devam etmiştir. Üniversitelerin tarihsel gelişim sürecinde ve kültürel mirasında 19. yüzyılda ortaya çıkan Humboldt Üniversitesi modeli önem taşımaktadır. Özerklik üzerine inşa edilen bu model üzerinden modern üniversite dönemine geçilmiştir. Humboldt Üniversitesi modelinde üniversite özerkliği bilimin kamuya yönelik hizmet ve sorumluluğundan dolayı devlet otoritesi kavramı dışında gelişmiştir. Çalışmada, bilgi üretimi ve bilginin toplumsallaştırılması için üniversite özerkliğine neden gereksinim duyulduğu hususunun tarihsel gereksinimler üzerinden incelenmesi ve üniversite kavramını tarihsel gelişim içerisinde analizi amaçlanmıştır. Makale, nitel araştırma yöntemiyle betimsel olarak incelenmiştir. Bu kapsamda iki ana bölüm olarak tasarlanan çalışmanın birinci bölümünde; tarihte üniversite olarak kabul edilebilecek kurumların dönüşümü, özerklik temelinde, literatürde yer alan üç dönem üzerinden incelenmiştir. İkinci bölümde ise üniversite özerkliğinin anlamı, tanımı, kapsamı ve türleri tartışıldıktan sonra üniversite özerkliğine yönelik tutumlar analiz edilmiştir. Makalede şu tespitlere varılmıştır: Orta Çağ dönemi üniversitelerinde bilginin üretilmediği aktarıldığı bir yapılanma ile birlikte kısmi bir kurumsal özerkliğe sahip oldukları görülmektedir. Humboldt Üniversitesi Modeli ile birlikte modern üniversiteye geçiş yapılarak bilginin üretimi önem kazanmıştır. Bu doğrultuda bilgi üretimi için akademik özgürlüğe gereksinim duyulup üniversite özerkliğine vurgu yapılmıştır. Girişimci Üniversite modelinde ise üniversite özerkliğinin iktisadi boyutu olan mali özerkliğin diğer özerklik göstergelerine göre nispeten yükseldiği görülmektedir.
Üniversite Özerklik Üniversite Özerkliği Akademik Özgürlük Tarihsel İnceleme
This study, it is examined why university autonomy is needed for the production of knowledge and the socialization of knowledge. The article was analyzed descriptively with the qualitative research method. The basic approach of the study is to analyze why university autonomy is needed and the concept of the university in historical development. Universities are considered ontologically to have emerged in Europe in the Middle Ages. Along with the quality and function of the concept of university, the transformation experienced over the centuries and the Humboldt University model that emerged in the 19th century, when we follow this cultural heritage, are important. Through this model, academic autonomy was emphasized and a transition to modern university studies was made. University autonomy has developed out of the concept of state authority due to the public service and responsibility of science. The logical framework of the article consists of three parts. In the historical development process, primarily medieval universities were studied. Afterward, the Humboldt University model that emerged in the 19th century was examined. Through this model, academic autonomy was emphasized and a transition to modern university studies was made. Afterwards,Third Generation Universities were examined. In the last part, the concepts of university autonomy and academic freedom are discussed and analyzed in the body of international declarations.
University Autonomy University Autonomy Academic Freedom Historical Review
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyaset Bilimi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 1 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |