Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Qualitative Research on the Poverty Perception of University Students

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 166 - 188, 17.05.2020
https://doi.org/10.33712/mana.700429

Öz

Although the case of poverty is mentioned at the international and national levels during economic crises, it is generally focused on economic aspects like measuring poverty and how poverty is perceived and experienced by the poor is mostly neglected. The importance of increasing the awareness of the poor and giving them the right to have word on the politics to be developed is neglected. It is important to approach poverty experienced as a vicious circle by the poor, in terms of human rights and to recognize the phenomenon of poverty as an inequality. In addition, making a special effort to increase the social and cultural capital of disadvantaged groups can be used as a strategy to overcome povery. The study approaches poverty from the social and cultural aspects rather than an economic approach. For this purpose, 100 students, those at different faculties of Afyon Kocatepe University (70 students) and those at different programs of Afyon Vocational School (30 students), were interviewed deeply in total. What does poverty mean for university students? What kind of poverties do students experience? What do university students think about their life conditions (considering their condition normal, accepting, developing a fatalistic perspective, being in an approach on the basis of rights, etc.)? Are they in a passivist attitude regarding their living conditions or do they prefer critical thinking, stance or the struggling ways? What are the students’ solution suggestions about students’ poverty? To answers to these questions are given based on the students’ views. The research findings have the characteristic to be evaluated in forming politics on youth and education.

Kaynakça

  • ARIKAN, Rauf (2017), Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 3.Baskı.
  • ARKONAÇ, Sibel Ayşen (2014), Psikolojide Söz ve Anlam Analizi, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • AVCI, Özlem (2012), İstanbul’da Dindar Üniversite Gençliği, İki Dünya Arasında, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • BAYHAN, Vehbi (1997), Üniversite Gençliğinde Anomi ve Yabancılaşma, T. C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • BOURDIEU, Pierre (1977), Outline of a Theory of Practice, Cambridge University Press, Cambridge.
  • BOURDIEU, Pierre (1984), Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste, Harvard University Press, Cambridge - Mass.
  • BOURDIEU, Pierre (1990), The Logic of Practice, Stanford University Press, Stanford.
  • BOURDIEU, Pierre ve PASSERON, Jean-Claude (2015), Vârisler Öğrenciler ve Kültür (Çev. Levent Ünsaldı ve Aslı Sümer), Heretik Yayınları, Ankara.
  • DENİZ, A. Çağlar (2014), "Öğrenci İşi" Üniversite Öğrencilerinin Gündelik Hayatı: İstanbul Örneği, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • ERDOĞAN, Necmi (2002), Yoksulluk Hâlleri, Türkiye’de Kent Yoksulluğunun Toplumsal Görünümleri, Demokrasi Kitaplığı Yayınevi, İstanbul.
  • EUROPEAN UNION (2011), European Commission Youth in Action Programme Guide, European Union, https://ec.europa.eu/assets/eac/youth/tools/documents/programme-guide-2011_en.pdf (Erişim Tarihi: 21.02.2011).
  • FURLONG, Andy (2013), Youth Studies, An Introduction, Routledge, New York.
  • HEINZ, Walter Richard (2009), "Youth Transitions in An Age of Uncertainty", Handbook of Youth And Young Adulthood: New Perspectives And Agendas (Ed. Andy Furlong), Routledge, Abingdon.
  • İDEMEN, Beril (2008), "Sosyal Köken, Habitus ve Eğitim: Pierre Bourdieu'nun Yeniden-Üretim Kavramı", Türkiye'de Gençlik Çalışması ve Politikaları (Der. Nurhan Yentürk, Yörük Kurtaran, Gülesin Nemutlu), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • İNSEL, Ahmet (2000), "Özgürlük Etiği Karşısında İktisat Kuramı: Amartya Sen'in Etik İktisat Önerisi", Toplum Bilim Dergisi, S.86, ss.7-21.
  • KETE, Nazmiye (2009), “Türk Yazılı Basınında Yoksulluk Söylemi: Yeni Kapitalizme Eleştirel Bir Bakış”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • KURTARAN, Yörük, NEMUTLU, Gülesin ve YENTÜRK, Nurhan (2008). “Gençler Hakkında, Gençlik İçin, Gençlerle”, Türkiye’de Gençlik Çalışması ve Politikaları (Der. Nurhan Yentürk, Yörük Kurtaran, Gülesin Nemutlu), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, ss.3-19.
  • LEBLANC-ESPARZA, Ricardo ve ROULSTON, William S. (2012), Breaking The Poverty Barrier, Solution Tree Press, Bloomington.
  • MARSHALL, Gordon (1999), Sosyoloji Sözlüğü (Çev. Osman Akınhay ve Derya Kömürcü), Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • MAYRİNG, Philipp (2011), Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş (Çev. Adnan Gümüş ve M. Sezai Durgun), Bilgesu Yayıncılık, Ankara.
  • METİN, Banu (2014), "Yoksullukla Mücadeleye İnsan Hakları Açısından Bakmak: Amartya Sen’in Kapasite (Capability) Yaklaşımı Temelinde Bir Değerlendirme", Journal of Yaşar University, S.9(36), ss.6261-6380.
  • NEUMAN, W. Lawrence (2017), Toplumsal Araştırma Yöntemleri, Nitel ve Nicel Yaklaşımlar (Çev. Sedef Özge), Yayınodası Yayıncılık, Ankara, C.1.
  • OSMANİ, Siddiqur Rahman (2005), "Poverty and Human Rights: Building on the Capability Approach", Journal of Human Development, S. 2, ss.205-2019.
  • ROBERT, Jean ve RAHNEMA, Macit (2011), Yoksulların Gücü (Çev. Şule Ünsaldı), Türkiye ve Ortadoğu Forumu Vakfı Özgür Üniversite Kitaplığı, İstanbul.
  • SAM, Neslihan (2008), "Yoksulluğa Bir Yaklaşım Biçimi:Kapasite Yaklaşımı", Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S.1, ss.59-70.
  • SEN, Amartya (1983), "Poor, Relatively Speaking", Oxford Economic Papers, New Series, S.2, ss.153-169.
  • SEN, Amartya, (1989), "Development as Capability Expansion", Journal of Development Planning, S.19, ss. 41-58.
  • SEN, Amartya (2004a), Özgürlükle Kalkınma (Çev. Yavuz Alagon), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • SEN, Amartya (2004b), "Elements of a Theory of Human Rights", Philosophy and Public Affairs, S.4, ss.315-356.
  • SWARTZ, David (2011), Kültür ve İktidar, Pierre Bourdieu'nün Sosyolojisi (Çev. Elçin Gen), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • UNDP (1997), Human Development Report 1997, Oxford University Press, New York.

Üniversite Öğrencilerinin Yoksulluk Algısı Üzerine Nitel Bir Araştırma

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 166 - 188, 17.05.2020
https://doi.org/10.33712/mana.700429

Öz

Yoksulluk olgusu ekonomik krizlerle birlikte uluslararası ve ulusal düzeyde çok fazla dillendirilse de genellikle yoksulluğun ölçülmesi gibi iktisadi yönleri üzerinde odaklanılmakta, konunun yoksullar tarafından nasıl algılandığı ve yaşantılandığı konusu üzerinde pek durulmamaktadır. Yoksullukla mücadelede, yoksul kesimlerin farkındalıklarının artırılması ve geliştirilecek politikalarda onlara söz hakkının tanınmasının önemi göz ardı edilmektedir. Yoksul kesimler tarafından bir kısırdöngü olarak deneyimlenen yoksulluğa insan hakları açısından yaklaşılması ve yoksulluk olgusunun bir eşitsizlik olarak tanınması önemlidir. Ayrıca dezavantajlı grupların sosyal ve kültürel sermayelerinin artırılması için özel bir çaba gösterilmesi yoksulluğun üstesinden gelmede bir strateji olarak kullanılabilir. Çalışma yoksulluğa iktisadi bir yaklaşımdan çok toplumsal ve kültürel açılardan yaklaşmaktadır. Bu nedenle nitel araştırma yönteminin daha uygun olduğu düşünülerek Afyon Kocatepe Üniversitesi’nin çeşitli fakültelerinde okuyan (70 öğrenci) ve Afyon Meslek Yüksekokulunun farklı programlarında okuyan (30 öğrenci) toplam 100 öğrenciyle derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Üniversite öğrencileri için yoksulluk ne anlama gelmektedir? Öğrenciler ne tür yoksunluklar yaşamaktadırlar? Üniversite öğrencileri yaşam koşulları hakkında (durumlarını doğal bulma, kabullenme, kaderci bakış açısı geliştirme, hak temelli bir yaklaşım içinde olma, vb) ne düşünmektedirler? Yaşam koşullarına ilişkin edilgen bir tutum içindeler mi yoksa eleştirel bir düşünme, duruş ya da mücadele yollarını tercih etmekte midirler? Öğrencilerin, öğrenci yoksulluğuna dair çözüm önerileri nelerdir? Öğrencilerin görüşlerine dayanarak bu soruların yanıtları ortaya konmuştur. Araştırma bulguları gençlik ve eğitim politikaları oluşturmada değerlendirilebilecek nitelik taşımaktadır.

Kaynakça

  • ARIKAN, Rauf (2017), Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 3.Baskı.
  • ARKONAÇ, Sibel Ayşen (2014), Psikolojide Söz ve Anlam Analizi, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • AVCI, Özlem (2012), İstanbul’da Dindar Üniversite Gençliği, İki Dünya Arasında, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • BAYHAN, Vehbi (1997), Üniversite Gençliğinde Anomi ve Yabancılaşma, T. C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • BOURDIEU, Pierre (1977), Outline of a Theory of Practice, Cambridge University Press, Cambridge.
  • BOURDIEU, Pierre (1984), Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste, Harvard University Press, Cambridge - Mass.
  • BOURDIEU, Pierre (1990), The Logic of Practice, Stanford University Press, Stanford.
  • BOURDIEU, Pierre ve PASSERON, Jean-Claude (2015), Vârisler Öğrenciler ve Kültür (Çev. Levent Ünsaldı ve Aslı Sümer), Heretik Yayınları, Ankara.
  • DENİZ, A. Çağlar (2014), "Öğrenci İşi" Üniversite Öğrencilerinin Gündelik Hayatı: İstanbul Örneği, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • ERDOĞAN, Necmi (2002), Yoksulluk Hâlleri, Türkiye’de Kent Yoksulluğunun Toplumsal Görünümleri, Demokrasi Kitaplığı Yayınevi, İstanbul.
  • EUROPEAN UNION (2011), European Commission Youth in Action Programme Guide, European Union, https://ec.europa.eu/assets/eac/youth/tools/documents/programme-guide-2011_en.pdf (Erişim Tarihi: 21.02.2011).
  • FURLONG, Andy (2013), Youth Studies, An Introduction, Routledge, New York.
  • HEINZ, Walter Richard (2009), "Youth Transitions in An Age of Uncertainty", Handbook of Youth And Young Adulthood: New Perspectives And Agendas (Ed. Andy Furlong), Routledge, Abingdon.
  • İDEMEN, Beril (2008), "Sosyal Köken, Habitus ve Eğitim: Pierre Bourdieu'nun Yeniden-Üretim Kavramı", Türkiye'de Gençlik Çalışması ve Politikaları (Der. Nurhan Yentürk, Yörük Kurtaran, Gülesin Nemutlu), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • İNSEL, Ahmet (2000), "Özgürlük Etiği Karşısında İktisat Kuramı: Amartya Sen'in Etik İktisat Önerisi", Toplum Bilim Dergisi, S.86, ss.7-21.
  • KETE, Nazmiye (2009), “Türk Yazılı Basınında Yoksulluk Söylemi: Yeni Kapitalizme Eleştirel Bir Bakış”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • KURTARAN, Yörük, NEMUTLU, Gülesin ve YENTÜRK, Nurhan (2008). “Gençler Hakkında, Gençlik İçin, Gençlerle”, Türkiye’de Gençlik Çalışması ve Politikaları (Der. Nurhan Yentürk, Yörük Kurtaran, Gülesin Nemutlu), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, ss.3-19.
  • LEBLANC-ESPARZA, Ricardo ve ROULSTON, William S. (2012), Breaking The Poverty Barrier, Solution Tree Press, Bloomington.
  • MARSHALL, Gordon (1999), Sosyoloji Sözlüğü (Çev. Osman Akınhay ve Derya Kömürcü), Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • MAYRİNG, Philipp (2011), Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş (Çev. Adnan Gümüş ve M. Sezai Durgun), Bilgesu Yayıncılık, Ankara.
  • METİN, Banu (2014), "Yoksullukla Mücadeleye İnsan Hakları Açısından Bakmak: Amartya Sen’in Kapasite (Capability) Yaklaşımı Temelinde Bir Değerlendirme", Journal of Yaşar University, S.9(36), ss.6261-6380.
  • NEUMAN, W. Lawrence (2017), Toplumsal Araştırma Yöntemleri, Nitel ve Nicel Yaklaşımlar (Çev. Sedef Özge), Yayınodası Yayıncılık, Ankara, C.1.
  • OSMANİ, Siddiqur Rahman (2005), "Poverty and Human Rights: Building on the Capability Approach", Journal of Human Development, S. 2, ss.205-2019.
  • ROBERT, Jean ve RAHNEMA, Macit (2011), Yoksulların Gücü (Çev. Şule Ünsaldı), Türkiye ve Ortadoğu Forumu Vakfı Özgür Üniversite Kitaplığı, İstanbul.
  • SAM, Neslihan (2008), "Yoksulluğa Bir Yaklaşım Biçimi:Kapasite Yaklaşımı", Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S.1, ss.59-70.
  • SEN, Amartya (1983), "Poor, Relatively Speaking", Oxford Economic Papers, New Series, S.2, ss.153-169.
  • SEN, Amartya, (1989), "Development as Capability Expansion", Journal of Development Planning, S.19, ss. 41-58.
  • SEN, Amartya (2004a), Özgürlükle Kalkınma (Çev. Yavuz Alagon), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • SEN, Amartya (2004b), "Elements of a Theory of Human Rights", Philosophy and Public Affairs, S.4, ss.315-356.
  • SWARTZ, David (2011), Kültür ve İktidar, Pierre Bourdieu'nün Sosyolojisi (Çev. Elçin Gen), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • UNDP (1997), Human Development Report 1997, Oxford University Press, New York.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri, Kamu Yönetimi, Psikolojide Davranış-Kişilik Değerlendirmesi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nazmiye Kete Tepe 0000-0002-8652-0327

Yavuz Özer 0000-0002-0614-7631

Yayımlanma Tarihi 17 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kete Tepe, N., & Özer, Y. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Yoksulluk Algısı Üzerine Nitel Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 3(1), 166-188. https://doi.org/10.33712/mana.700429