The increasing conditions of competition together with the globalization phenomenon has brought forward the competence among the cities. These competing cities have been performing branding actions in order to increase their preferability by putting forward the differences from other cities. The image factor of these cities has become prominent during this particular branding process. The “urban image” is a concept that states how the cities are perceived by people. The image factors present in a city will definitely contribute the branding progress of the cities. Thus, identifying the image factors first while performing city branding studies will be beneficial during the branding process. It has been aimed to measure Çanakkale’s brand image and city branding in this study. Thanks to the survey studies conducted accordingly, what factors contribute the branding of the city of Çanakkale and the level of its brand image were tried to be measured. According to the results of the research, Çanakkale's “historical richness” is the most contributing factor to the branding of the city of Çanakkale among all other factors. The "Historical Site (Martyrdom)" result has been reached as the tourism destination that is thought to contribute the most to the branding of the city of Çanakkale. It has been concluded that the city image perception of Çanakkale is moving in the “good” direction.
Küreselleşmeyle birlikte artan rekabet koşulları kentlerinde birbirleriyle rekabet etmesini gündeme getirmiştir. Rekabet ortamındaki kentler, diğer kentler arasında farklılıklarını ortaya koyarak, tercih edilebilirliklerini arttırabilmek için markalaşma çalışmaları yürütmeye başlamıştır. Kentlerin bu markalaşma sürecinde imaj unsuru ön plana çıkmaktadır. Kent imajı, insanlar tarafından kentin nasıl algılandığını ifade eden bir kavramdır. Kentte bulunan imaj unsurları kentlerin markalaşarak gelişmesine katkı sağlayacaktır. Dolayısıyla bir kentin markalaşması çalışmaları yürütülürken öncelikle imaj unsurlarının tespit edilmesi markalaşma aşamasında yararlı olacaktır. Bu çalışmada, Çanakkale’nin kent markası ve marka imajının ölçülmesi hedeflenmiştir. Bu doğrultuda yapılan anket çalışması ile Çanakkale kentinin markalaşmasına katkı sağlayan unsurların neler olduğu ve kent imajının hangi düzeyde olduğu ölçülmeye çalışılmıştır. Yapılan araştırma sonucuna göre, Çanakkale kentinin markalaşmasına en çok katkı sağladığı düşünülen unsur Çanakkale’nin “tarihi zenginliğinin olması”dır. Çanakkale kentinin markalaşmasına en çok katkı sağladığı düşünülen turizm destinasyonu olarak “Tarihi Alan (Şehitlik)” sonucuna ulaşılmıştır. Çanakkale’nin kent imajı algısının ise “iyi” yönde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kentsel Politika |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 3 |