As a source country for international migration, Turkey is a country where internal migration is also experienced, as there is a difference in development between regions in terms of socio-economic development. Since economic sectors such as agriculture, industry and tourism do not develop in a balanced way among regions in our country, regions with high job opportunities receive immigration due to attractive factors, while areas with limited job opportunities migrate due to push factors. In this study, demographic characteristics, migration processes, direction of migration, pre-migration education environments and access to education in the place of migration of seasonal mobile agricultural worker students in 12 districts (Akçakale, Birecik, Ceylanpınar, Eyyübiye, Halfeti, Haliliye, Harran, Hilvan Karaköprü, Siverek, Suruç, Viranşehir) located within the borders of Şanlıurfa Metropolitan Municipality, which is an important agricultural province in the Southeastern Anatolia Region, were discussed. This study, in which seasonal labor migration is investigated, was created by using the quantitative data obtained as a result of various research methods and techniques applied on students at primary, secondary and high school levels, whose families are seasonal migrant agricultural workers. The research universe consisted of seasonal migrant agricultural workers located within the boundaries of Şanlıurfa Metropolitan Municipality, and 1st-12th grade students whose families are seasonal migrant agricultural workers were determined as the sample. Between January 01, 2020 and June 19, 2020, questionnaires consisting of open-ended questions were applied to 4,703 seasonal migrant agricultural worker families using the judgeful sampling technique. Although the number of families is 4,703, the number of students has emerged as 5,884 since 2-3 children of some families are going to school. After the data obtained were classified, tables and graphics were created, and distribution maps were prepared using the software ArcGis 10.8.1.
Uluslararası göç konusunda kaynak ülke olan Türkiye, sosyo-ekonomik olarak bölgeler arasında gelişmişlik farkı olduğundan iç göçlerin de yoğun olarak yaşandığı bir ülkedir. Ülkemizde bölgeler arasında tarım, sanayi, turizm gibi ekonomik sektörler dengeli bir şekilde gelişmediğinden iş olanaklarının fazla olduğu bölgeler çekici faktörlerin etkisiyle göç alırken, iş olanaklarının sınırlı olduğu alanlar ise itici faktörlerin etkisiyle göç verir. Bu çalışmada; Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nde önemli bir tarım ili olan Şanlıurfa Büyükşehir sınırları içerisinde yer alan 12 ilçede (Akçakale, Birecik, Ceylanpınar, Eyyübiye, Halfeti, Haliliye, Harran, Hilvan Karaköprü, Siverek, Suruç, Viranşehir) mevsimlik gezici tarım işçisi öğrencilerin; demografik özellikleri, göç süreçleri, göçün yönü, göç öncesi eğitim ortamları ve göç edilen yerde eğitime erişim olanakları ele alınmıştır. Mevsimlik emek göçünün araştırıldığı bu çalışma; ilkokul, ortaokul ve lise seviyelerinde aileleri mevsimlik gezici tarım işçisi olan öğrenciler üzerinde uygulanan çeşitli araştırma yöntem ve teknikleri sonucu ortaya çıkan nicel verilerden yararlanılarak oluşturulmuştur. Şanlıurfa Büyükşehir sınırları içerisinde yer alan mevsimlik gezici tarım işçileri araştırma evrenini, 1–12. sınıf seviyesinde aileleri mevsimlik gezici tarım işçisi olan öğrenciler örneklem olarak belirlenmiştir. 01 Ocak 2020–19 Haziran 2021 tarihleri arasında 4.703 mevsimlik gezici tarım işçisi aile üzerinde amaçsal örneklem tekniği kullanılarak açık uçlu sorulardan oluşan anketler uygulanmıştır. Aile sayısı 4.703 olsa da, bazı ailelerin 2–3 çocuğu eğitim gördüğünden öğrenci sayısı 5.884 olarak ortaya çıkmıştır. Elde edilen veriler sınıflandırıldıktan sonra tablo ve grafikler hazırlanmış ayrıca ArcGis 10.8.1 programında dağılış haritaları yapılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1 |