Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversitelerde Çalışan Akademisyenlerin Terör Kaygısının Ölçülmesi: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi ve Bitlis Eren Üniversitesi Örneği

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 3, 671 - 685, 21.10.2023
https://doi.org/10.33712/mana.1304369

Öz

Terör kavramı genel itibari ile birden fazla kişinin bir araya gelerek bir örgüt çerçevesinde cebir, şiddet, tehdit gibi yollarla korku ve panik ortamı yaratarak siyasal bir amaca ulaşmak amacıyla güvenlik kuvvetlerine veya sivillere yönelik yapılan ses getirici eylemler şeklinde tanımlanabilir. 1970’ li yılların sonuna doğru Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin karşı karşıya kaldığı ve uzun yılladır mücadele ettiği terör olgusu başta ekonomik, sosyal, coğrafi, beşerî ve siyasal hayat olmak üzere birçok alanı etkilemiştir. Terör ve terör eylemleri maalesef birçok alanda ve coğrafi bölgede etki bırakmıştır. Terör eylemlerinin geçmişte yoğun yaşandığı Doğu Anadolu Bölgesi’nde, her alanda hissedilen terör gerçeği, kamu görevlilerinin özelde ise bu bölgede çalışan akademisyenlerin çalışma hayatına da sirayet etmiştir. Bu çalışmanın amacı, tarihsel olarak Doğu Anadolu Bölgesi’nde kurulmuş olan en köklü üniversitelerden biri olan Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi ile yeni kurulmuş olan Bitlis Eren Üniversitesi örnekleri üzerinden Doğu Anadolu Bölgesi’nde görev yapmakta olan akademisyenlerin terör kaygısının ölçülmesi hedeflenmiştir. Bu kapsamda belirtilen üniversitelerde görev yapmakta olan akademisyenlerin terör kaygısını ölçmek için anket tekniği yöntemi kullanılarak yüz yüze anket uygulaması yapılmıştır. Anket sonuçları SPSS 22 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analiz neticesinde Doğu Anadolu Bölgesi'nde görev yapmakta olan akademisyenlerin; terör kaygılarının olup olmadığı, terör kaygılarının var olması halinde sebepleri, imkânları olması halinde başka bir bölgede görev yapmayı tercih edip etmeyecekleri gibi konulara cevap aranmıştır.

Kaynakça

  • AKGÜN, Birol (2006), “Küresel Terör: Mit mi?, Gerçek mi?”, Terörün Görüntüleri, Görüntülerin Terörü (Ed. Orhan Gökçe, Uğur Demir), Çizgi Kitapevi, Konya, ss.399-429.
  • AKSU, Ali ve YÜKSEL ŞAHİN, Fulya (1999), “Kocaeli Üniversitesi Öğretim Elemanlarının Kaygı Düzeyleri”, Eğitim ve Bilim Dergisi, S.23(111), ss.60-68.
  • AKTAN, Ercan (2018), “Sosyal Medya ve Sosyal Kaygı: Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma”, Selçuk İletişim Dergisi, S.11(2), ss.35-53.
  • ALBAYRAK, Ali ve ÇAPCIOĞLU, İhsan (2004), "Güvenlik - Özgürlük İkileminde Teröre Yönelik Tutumlar", Dini Araştırmalar Dergisi, S.7(20), ss.275-291.
  • BAHARÇİÇEK, Abdülkadir (2000), “Etnik Terör ve Etnik Terörle Mücadele Sorunu”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S.10(1), ss.11-27.
  • BAL, İhsan (2006), Terörizm: Terör, Terörizm ve Küresel Terörle Mücadelede Ulusal ve Bölgesel deneyimler, USAK Books, Ankara.
  • BUGUR ÖZDEMİR, Özlem ve AŞÇIOĞLU, Faruk (2022), “Toplumun Terörizm Algısının Değerlendirilmesi”, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, S.9(1), ss.197-208.
  • ÇAKMAK, Veysel (2018), İletişim Kaygısı ve Sosyal Medya, Eğitim Yayınevi, Konya.
  • ERGİL, Doğu (1992), “Uluslararası Terörizm”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, S.47(3), ss.140-143.
  • GÜN ÇINĞI, Tuba (2020), “Terör Korkusu ve Algılanan Terör Riskinin Alturistik Boyutları”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, S.37(2), ss.358-371.
  • KIRDÖK, Can (2020), “Türkiye’de Terör Olgusu ve Mücadelesine Yönelik Stratejik Yaklaşımlar”, Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, S.7(2), ss.1117-1135.
  • MECEK, Mehmet ve DOĞAN, Hüsna (2015), "Üniversite Merkez Kampüsleri Dışındaki Meslek Yüksekokullarında Görev Yapan Öğretim Üyelerinin Yaşadığı Sorunlar ve Çözüm Önerileri", 4. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu (UMYOS’2015) Bildiriler Kitabı, 21-23 Mayıs 2015 (Yalova), C.1, ss.310-325.
  • NUR, Erkan ve KÜÇÜK, Ferit (2023), “Akademisyenlerin Koronavirüs Kaygı Düzeyinin Akademisyenliğe Yabancılaşmaya Etkisi Üzerine Bir Araştırma”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, S.25(1), ss.76-91.
  • ÖZDEMİR, Fatih ve EROL, Mustafa (2021), “Öğretmen Adaylarının Doğu ve Güneydoğu Anadolu’ya Atanmaya İlişkin Görüşleri”, Türkiye Eğitim Dergisi, S.6(1), ss.71-85.
  • ÖZERKMEN, Necmettin (2004), “Terör, Terörizm ve Radikal İslamci Terör”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, S.44(2), ss.247-265.
  • SARAÇLI, Murat (2007), “Uluslararası Hukukta Terörizm”, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, S.11(1), ss.1049-1078.
  • SERDAR, Mehmet Törehan (2010), Rüyalar Şehri Bitlis, Hamle Yayınları, İstanbul.
  • SERDAR, Mehmet Törehan (2017), Bitlis, Bitlis İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Yayınları, Bitlis.
  • ŞEN, Rahime Beder ve YURTKURAN, Semra (2004), “Bitlis'te Yaşayan Ailelerin Sosyo-Demografik, Sosyo-Ekonomik, Sosyo-Kültürel Özellikleri ile Toplumsal Hayatta Törenin Gücü”, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, S.2(7), ss.73-80.
  • ŞEN, Yusuf (2015), “Terörün Toplumlar Üzerindeki Sosyo-Ekonomik Etkilerine Bakış: Pkk Terörü ve Ağrı Gerçeği”, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.1(2), ss.17-70.
  • ŞENGÜN, M. Taner ve BOYRAZ, Zeki (2008), “Doğu ve Güney Doğu Anadolu Bölgesinin Doğal Ortam Özelliklerinin Terör Faaliyetleri ve Sınır Güvenliği Açısından Değerlendirilmesi”, Doğu Coğrafya Dergisi, S.13(20), ss.267-278.
  • ŞİMŞEK, Murat (2016), “Terörizm: Kavramsal Bir Çalışma”, Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, S.54, ss.319-335.
  • TUZGÖL DOST, Meliha ve CENKSEVEN, Fulya (2007), “Devlet ve Vakıf Üniversitelerinde Çalışan Öğretim Elemanlarının Mesleki Sorunları”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.16(2), ss.203-18.
  • TÜRK DİL KURUMU (2011), Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu Yayını, Ankara, 11. Baskı.
  • TÜRKÇAPAR, Hakan (2004), “Anksiyete Bozukluğu ve Depresyonun Tanısal İlişkileri”, Klinik Psikiyatri Dergisi, S.7, ss.12-16.
  • YILMAZ, Vedat (2019), “Kentlerin Gelişiminde Terörün Etkilerinin Değerlendirilmesi”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S.8(1), ss.213-223.
  • ZAFER, Hamide (1999), Sosyolojik Boyutta Terörizm, Beta Yayınları, İstanbul.
  • http://www.bitlis.gov.tr/ilcelerimiz (Erişim Tarihi: 25/05/2022).
  • https://van.ktb.gov.tr/TR-90249/tarihi-yapi.html (Erişim Tarihi: 28.06.2022).
  • https://www.beu.edu.tr/ (Erişim Tarihi: 18.06.2022).

Measuring Terror Anxiety of Academics Working in Universities: The Case of Van Yüzüncü Yıl University and Bitlis Eren University

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 3, 671 - 685, 21.10.2023
https://doi.org/10.33712/mana.1304369

Öz

The concept of terrorism can generally be defined as the resounding actions taken against the security forces or civilians in order to achieve a political goal by creating an atmosphere of fear and panic by means of force, violence and threats, by gathering more than one person within the framework of an organization. Towards the end of the 1970’s, the phenomenon of terrorism, which the Republic of Turkey faced and fought for many years, affected many areas, especially economic, social, geographical, human and political life. Terrorism and terrorist acts have unfortunately left an impact in many areas and geographical regions. In the Eastern Anatolia Region, where terrorist acts have been intense in the past, the reality of terrorism felt in all areas has also spread to the working life of public officials and especially academics working in this region. The aim of this study is to measure the terror anxiety of academics working in the Eastern Anatolia Region through the examples of Van Yüzüncü Yıl University, which is one of the most rooted universities historically established in the Eastern Anatolia Region, and the newly established Bitlis Eren University. In this context, a face-to-face survey was conducted using the survey technique method to measure the terror anxiety of the academics working at the universities mentioned. The survey results were analyzed using the SPSS 22 package program. As a result of the analysis, the academicians working in the Eastern Anatolia Region; Questions such as whether they have terror concerns, their reasons for terror concerns, whether they would prefer to work in another region if they had the opportunity, were sought.

Kaynakça

  • AKGÜN, Birol (2006), “Küresel Terör: Mit mi?, Gerçek mi?”, Terörün Görüntüleri, Görüntülerin Terörü (Ed. Orhan Gökçe, Uğur Demir), Çizgi Kitapevi, Konya, ss.399-429.
  • AKSU, Ali ve YÜKSEL ŞAHİN, Fulya (1999), “Kocaeli Üniversitesi Öğretim Elemanlarının Kaygı Düzeyleri”, Eğitim ve Bilim Dergisi, S.23(111), ss.60-68.
  • AKTAN, Ercan (2018), “Sosyal Medya ve Sosyal Kaygı: Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma”, Selçuk İletişim Dergisi, S.11(2), ss.35-53.
  • ALBAYRAK, Ali ve ÇAPCIOĞLU, İhsan (2004), "Güvenlik - Özgürlük İkileminde Teröre Yönelik Tutumlar", Dini Araştırmalar Dergisi, S.7(20), ss.275-291.
  • BAHARÇİÇEK, Abdülkadir (2000), “Etnik Terör ve Etnik Terörle Mücadele Sorunu”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S.10(1), ss.11-27.
  • BAL, İhsan (2006), Terörizm: Terör, Terörizm ve Küresel Terörle Mücadelede Ulusal ve Bölgesel deneyimler, USAK Books, Ankara.
  • BUGUR ÖZDEMİR, Özlem ve AŞÇIOĞLU, Faruk (2022), “Toplumun Terörizm Algısının Değerlendirilmesi”, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, S.9(1), ss.197-208.
  • ÇAKMAK, Veysel (2018), İletişim Kaygısı ve Sosyal Medya, Eğitim Yayınevi, Konya.
  • ERGİL, Doğu (1992), “Uluslararası Terörizm”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, S.47(3), ss.140-143.
  • GÜN ÇINĞI, Tuba (2020), “Terör Korkusu ve Algılanan Terör Riskinin Alturistik Boyutları”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, S.37(2), ss.358-371.
  • KIRDÖK, Can (2020), “Türkiye’de Terör Olgusu ve Mücadelesine Yönelik Stratejik Yaklaşımlar”, Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, S.7(2), ss.1117-1135.
  • MECEK, Mehmet ve DOĞAN, Hüsna (2015), "Üniversite Merkez Kampüsleri Dışındaki Meslek Yüksekokullarında Görev Yapan Öğretim Üyelerinin Yaşadığı Sorunlar ve Çözüm Önerileri", 4. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu (UMYOS’2015) Bildiriler Kitabı, 21-23 Mayıs 2015 (Yalova), C.1, ss.310-325.
  • NUR, Erkan ve KÜÇÜK, Ferit (2023), “Akademisyenlerin Koronavirüs Kaygı Düzeyinin Akademisyenliğe Yabancılaşmaya Etkisi Üzerine Bir Araştırma”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, S.25(1), ss.76-91.
  • ÖZDEMİR, Fatih ve EROL, Mustafa (2021), “Öğretmen Adaylarının Doğu ve Güneydoğu Anadolu’ya Atanmaya İlişkin Görüşleri”, Türkiye Eğitim Dergisi, S.6(1), ss.71-85.
  • ÖZERKMEN, Necmettin (2004), “Terör, Terörizm ve Radikal İslamci Terör”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, S.44(2), ss.247-265.
  • SARAÇLI, Murat (2007), “Uluslararası Hukukta Terörizm”, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, S.11(1), ss.1049-1078.
  • SERDAR, Mehmet Törehan (2010), Rüyalar Şehri Bitlis, Hamle Yayınları, İstanbul.
  • SERDAR, Mehmet Törehan (2017), Bitlis, Bitlis İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Yayınları, Bitlis.
  • ŞEN, Rahime Beder ve YURTKURAN, Semra (2004), “Bitlis'te Yaşayan Ailelerin Sosyo-Demografik, Sosyo-Ekonomik, Sosyo-Kültürel Özellikleri ile Toplumsal Hayatta Törenin Gücü”, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, S.2(7), ss.73-80.
  • ŞEN, Yusuf (2015), “Terörün Toplumlar Üzerindeki Sosyo-Ekonomik Etkilerine Bakış: Pkk Terörü ve Ağrı Gerçeği”, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.1(2), ss.17-70.
  • ŞENGÜN, M. Taner ve BOYRAZ, Zeki (2008), “Doğu ve Güney Doğu Anadolu Bölgesinin Doğal Ortam Özelliklerinin Terör Faaliyetleri ve Sınır Güvenliği Açısından Değerlendirilmesi”, Doğu Coğrafya Dergisi, S.13(20), ss.267-278.
  • ŞİMŞEK, Murat (2016), “Terörizm: Kavramsal Bir Çalışma”, Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, S.54, ss.319-335.
  • TUZGÖL DOST, Meliha ve CENKSEVEN, Fulya (2007), “Devlet ve Vakıf Üniversitelerinde Çalışan Öğretim Elemanlarının Mesleki Sorunları”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.16(2), ss.203-18.
  • TÜRK DİL KURUMU (2011), Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu Yayını, Ankara, 11. Baskı.
  • TÜRKÇAPAR, Hakan (2004), “Anksiyete Bozukluğu ve Depresyonun Tanısal İlişkileri”, Klinik Psikiyatri Dergisi, S.7, ss.12-16.
  • YILMAZ, Vedat (2019), “Kentlerin Gelişiminde Terörün Etkilerinin Değerlendirilmesi”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S.8(1), ss.213-223.
  • ZAFER, Hamide (1999), Sosyolojik Boyutta Terörizm, Beta Yayınları, İstanbul.
  • http://www.bitlis.gov.tr/ilcelerimiz (Erişim Tarihi: 25/05/2022).
  • https://van.ktb.gov.tr/TR-90249/tarihi-yapi.html (Erişim Tarihi: 28.06.2022).
  • https://www.beu.edu.tr/ (Erişim Tarihi: 18.06.2022).
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kamu Yönetimi, Siyaset Bilimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Vedat Yılmaz 0000-0003-4624-9824

Çağlar Çiçek 0000-0002-9551-1027

Yayımlanma Tarihi 21 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yılmaz, V., & Çiçek, Ç. (2023). Üniversitelerde Çalışan Akademisyenlerin Terör Kaygısının Ölçülmesi: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi ve Bitlis Eren Üniversitesi Örneği. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 6(3), 671-685. https://doi.org/10.33712/mana.1304369