Bir endüstrinin verimliliginin ölçümü ekonomik teorisyenler kadar ekonomik politika düzenleyiciler için de önemlidir. Yeni kaynaklara ihtiyaç duymadan bir endüstrinin verimlilik artisiyla çiktisini arttirmanin mümkün olup olmadigini bilmek çok önemlidir. Veri zarflama yöntemi genellikle birden çok üreticinin verimliligini degerlemede kullanilir. Her üreticiyi en iyi üretici ile karsilastiran parametrik olmayan bir tekniktir. Veri zarflama yöntemi fonksiyonun sekli ile ilgili her hangi bir varsayim gerektirmez. Karar biriminin verimi diger karar birimleri ile göreceli olarak ölçülür ve hepsinin bir verim sinir çizgisinde ya da altinda yer aldigi kabul edilir. Üretim süreci bir grup girdi alarak bir grup çikti üretir ama her üretici girdileri degisik düzeylerde kullanarak degisik düzeylerde çikti verirler. Bu gerçek üreticilerin girdi ve çiktilarinin bilesiminden bir karma üretici de olusturulabilir. Böyle bir üreticinin gerçekte var olmasi gerekmez, o nedenle hayali üretici de denilebilir. Bu yöntemin can alici noktasi her gerçek üretici için en iyi hayali üreticiyi bulmaktir. Hayali üretici ayni girdileri kullanarak daha çok çikti üreterek ya da ayni üretimi daha az girdi kullanarak üretmede ele alinan asil üreticiden daha iyi ise o zaman asil üretici verimsizdir. Veri zarflama yöntemi her zaman bu tür problemler için dogru araç olmayabilir ama akillica kullanildiginda yararli bir araç oldugu açiktir. Bu çalismada Türkiye’deki on büyük otomotiv firmasinin verimliligi farkli miktarlarda tükettikleri üç girdi ve farkli miktarlarda elde ettikleri üç çikti ayni anda analizde kullanilarak veri zarflama yöntemi ile degerlendirilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2002 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2002 Cilt: 2 Sayı: 4 |