Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Zorunlu Uzaktan Eğitim: Covid-19 Pandemisi Sürecinde İlahiyat Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 1, 169 - 204, 16.06.2021

Öz

Covit-19 süreci, eğitim başta olmak üzere sağlık, kültür, sanat, ekonomi, turizm vb. alanlarda toplumun bütün kesimlerini olumsuz yönde etkilemiştir. Eğitimde, geleneksel eğitim dışına çıkılması büyük sıkıntıları beraberinde getirmiştir. Salgın nedeniyle yüz yüze eğitimin yapılamadığı bu dönemde uzaktan eğitim, çare olarak görülmüştür. Ancak uzaktan eğitim, geleneksel eğitim sürecinde var olan sorunları çözemediği gibi, kendi içinde yeni sorunlar üretmiştir. Eğitimin genelinde yaşanan bu durum ilahiyat fakülteleri açısından da benzerlik göstermektedir. Şu an ki uzaktan eğitimdeki problemleri somut olarak saptamak ve çözüm üretebilmek, uzaktan eğitime maruz kalan katılımcıların görüşlerini dikkate almakla mümkündür. Bu eksende ele alınan bu çalışma, ilahiyat öğrencilerinin uzaktan eğitim süreci ile ilgili görüşlerini ortaya koymayı amaçlamıştır. Öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik görüşlerinden elde edilen bulgular, frekans tabloları üzerinden değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda ilahiyat öğrencileri tarafından uzaktan eğitim döneminin genel anlamda kayıp bir eğitim dönemi olarak görüldüğü, alternatif bir çözüm olan uzaktan eğitimin yüz yüze eğitim kadar etkili olmadığı tespit edilmiştir. Dolayısıyla ilahiyat fakülteleri için uzaktan eğitimin uygun ve yararlı bir eğitim sistemi olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sebeple Covit-19 sürecinde eğitimin temelini teşkil eden uzaktan eğitimin, katılımcıların görüşleri doğrultusunda iyileştirilmesi, eğitimin paydaşları açısından yarar sağlayacaktır. Bu çalışmadan elde edilen bulguların, ilahiyat fakültelerindeki uzaktan eğitimin kalitesini arttırmaya ve eğitim politikalarını şekillendirmeye yönelik geliştirilecek olan eylem planlarına katkı sunması beklenmektedir.

Kaynakça

  • Altaş, Nurullah. “Türkiye’de Dinî Yükseköğretim Alanında Uzaktan Eğitimle İlgili Algı Sorunları ve İLİTAM Uygulamaları”. Değerler Eğitimi Dergisi Cilt 14/31 (2016): 7-42.
  • Altıparmak, Mahinur - Kurt, İnci Dürdane - Kapıdere, Metin. “E-Öğrenme ve Uzaktan Eğitimde Açık Kaynak Kodlu Öğrenme Yönetim Sistemleri Mahinur”. Akademik Bilişim’11 - XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. 319-327. Malatya, 2011.
  • Arat, Turgay - Bakan, Ömer. “Uzakta Eği̇ti̇m Ve Uygulamalari”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi 14/1-2 (2014): 363-374.
  • Arslan, Fatma - Korkmaz, Özgen. “İlahiyat Lisans Tamamlama Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Etkileşim Kaygıları ve Uzaktan Eğitime Dönük Tutumları”. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi 1/1 (2019): 12-25.
  • Bayraktar, Ahmet. İlahiyat Eğitiminin Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Öz Yeterlik İnanç Düzeyleri Ve Problem Çözme Becerilerine Katkısı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, 2014.
  • Birinci, Kerim. Uzaktan Eğitim ve Din Öğretiminde Bir Uygulama Örneği: İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, 2010.
  • Can, Ertuğ. “Coronavirüs (Covid-19) Pandemisi ve Pedagojik Yansımaları: Türkiye’de Açık ve Uzaktan Eğitim Uygulamaları”. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi 6/2 (2020): 11-53.
  • Cebeci, Suat. Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri. Bursa: Alfa Yayınları, 1997.
  • Çoban, Serhat. “Uzaktan ve Teknoloji Destekli Eğitimin Gelişimi”. İstanbul: XVI. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildiri Kitabı, 2013.
  • Dağ, Mehmet. “İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM) Programlarında Kur’ an Dersi- Müfredat , Materyal Hazırlama ve Karşılaşılan Sorunlar-”. Ekev Akademi Dergisi. 55 (2013): 37-54.
  • Demir, Ekrem. “Uzaktan Eğitime Genel Bir Bakış”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 39 (2014): 2071-2079. Devran, Yusuf - Elitaş, Türker. “Uzaktan Eği̇ti̇m: Fırsatlar ve Tehdi̇tler”. Online Academic Journal of Information Technology 8/27 (2016): 31-40
  • Erpay, İlyas. “Öğrencilerin İlahiyat Fakültesine Yönelik Görüşleri”. Amasya İlahiyat Dergisi 0/13 (2019): 423-473. Erpay, İlyas - Sümer, Necati. “İlahi̇yat Fakültesi̇ Öğrenci̇leri̇ni̇n Tek Ci̇nsi̇yetli̇ Eği̇ti̇m Modeli̇ne Bakışı (Si̇i̇rt Üni̇versi̇tesi̇ Örneği̇)”. Siirt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/1 (2019): 121-150.
  • Gelişli, Yücel. “Uzaktan Eğitimde Öğretmen Yetiştirme Uygulamaları: Tarihçe ve Gelişim”. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching 4/3 (2015): 313-321.
  • Günsoy, Güler - Günsoy, Bulent - Kan Kılınç, Betül - Yazıcı, Berna. “Açık ve Uzaktan Eğitimin Kadın Güçlendirmesinde Önemi: Anadolu Üniversitesi Örneği”. International Review of Economics and Management. 2019: 1-32.
  • İşman, Aytekin. Uzaktan Eğitim. Ankara: Pegem Akademi, 2011.
  • Kaçan, Ahmet - Gelen, İsmail. “Türkiye’deki Uzaktan Eğitim Programlarına Bir bakış”. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi 6/1 (2020): 1-21.
  • Karakuş, Neslihan - Ucuzsatar, Nil - Karacaoğlu, Mehmet Önder - Esendemir, Nurullah - Bayraktar, Dilek. “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri”. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi. 2020: 220-241.
  • Karateke, Tuncay. “İLİTAM Öğrencilerinin Bu Programı Seçme Nedenleri ve Karşılaştıkları Sorunlar: Fırat Üniversitesi Örneği”. Değerler Eğitimi Dergisi. 2020: 235-262.
  • Kaymakcan, Recep - Meydan, Hasan - Telli, Adnan - Cevherli, Kübra. “İlahiyat Lisans Tamamlama Programının Verimliliği Üzerine Bir Araştırma”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 13/26 (2014): 43-62.
  • Kırık, Ali Murat. “Uzaktan Eğitimin Tarihsel Gelişimi ve Türkiye’deki Durumu”. Marmara Iletisim Dergisi. 21 (2014): 73-94.
  • Kör, Hakan - Erbay, Hasan - Demir, Emre - Akmeşe, Ömer Faruk. “A Study on the Factors Affecting the Academic Performance of Distance Education Students and Formal Students”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9/2 (2016): 1029-1050. Siirt Üniversitesi. “Üniversitemizde İlahiyat Lisans Tamamlama Programı Açıldı”. https://www.siirt.edu.tr/haber-etkinlik/universitemizde-ilahiyat-lisans-tamamlama-programi-acildi/167520515.html. 2021. 03.05.2021.
  • Telli, Sahure Gonca - Altun, Deniz. “Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi”. Üniversite Araştırmaları Dergisi 3/1 (2020): 25-34.
  • Tulunay Ateş, Öznur. “Yükseköğretimde Uzaktan Eğitimin Sayısal Verilerle Değerlendirilmesi”. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi IX-1 (2014): 22-40.
  • Türkiye Diyanet ve Vakıf Görevlileri Sendikası. “İLİTAM Kontenjanları Yüzde Yüz Artırıldı”. https://www.diyanetsen.org.tr/girisimlerimiz-sonuc-verdi-ilitam-kontenjanlari-yuzde-yuz-artirildi. 2020. 03.05.2021.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlyas Erpay 0000-0003-2350-6998

Yayımlanma Tarihi 16 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 10 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Erpay, İlyas. “Zorunlu Uzaktan Eğitim: Covid-19 Pandemisi Sürecinde İlahiyat Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri”. Marifetname 8/1 (Haziran 2021), 169-204. https://doi.org/10.47425/marifetname.v8i62834.935536.

Marifetname Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.