This study was conducted to find out how learners in program evaluate distance
management in terms of Tv programs. The questionnaire developed by the researchers was
distributed to 1380 distant learners and 1020 marked questionnaire forms were statistically
analysed. In the study, distant learners’ opinions about Open Faculty TV Course Programs
were found out and suggestions which administrators can benefit were put forward. The
results of the study revealed that most of the distant students work in a full-time or part-time
job and that more than half of them repeated a class. 75% of the students stated that they did
not watch the programs and 33% of them mentioned the inconvenient hours of TV course
programs as the reason why they did not watch them. It appeared that TV course programs
were not compatible with students’ learning level and that the duration of the course programs
were not long enough to learn the subjects. Moreover, that most of the students work in a
job affects their watching the programs considerably. In the study, recomendations that
distance education administration (Open Faculty Deanship) could benefit were produced.
These suggestions involve rearranging TV course program hours according to students’
working time, increasing duration of the programs, establishing a TV station which might
be allocated to distance education, incorporating visual items, working on questions which
were asked in previous exams, solving questions in every subject making live programs
constant and ensuring students’ participation.
Key words: Distance curriculum, education management, TV course programs.
Bu araştırma, uzaktan öğretim öğrencilerinin tv ders programları ile ilgili uzaktan
eğitim yönetimini değerlendirmelerini belirleyebilmek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formu 1380 uzaktan öğrenim öğrencisine
uygulanmış, işaretlenmiş 1020 anket formu istatistiksel analize tabi tutulmuştur. Çalışmada,
uzaktan öğretim öğrencilerinin Açıköğretim Fakültesi’nin tv ders programlarına yönelik
görüşleri öğrenilerek, yöneticilerin yararlanabilecekleri öneriler geliştirilmiştir. Araştırma
sonucunda, öğrencilerin çoğunluğunun tam gün ve yarım gün olmak üzere bir işte
çalışmakta oldukları, yarıdan fazlasının sınıf tekrarı yaptıkları görülmüştür. Araştırmaya
katılan öğrencilerin %75’i tv ders programlarını izlemediğini belirtirken, %33’ü izlememe
nedeni olarak tv ders programlarının yayın zamanının uygun olmadığını belirtmiştirler. Tv
ders programlarının öğrencilerin öğrenme seviyesine uygun olmadığı, ders programlarının
süresinin konuları öğrenmek için yeterli olmadığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca, öğrencilerin
çoğunluğunun çalışıyor olmaları, tv ders programlarını izlemelerini önemli ölçüde
etkilemektedir. Tv ders programlarının yayın saatlerinin öğrencilerin çalışma saatlerine
göre yeniden düzenlenmesi, programların süresinin artırılması, uzaktan eğitime tahsis
edilecek bir tv istasyonunun kurulması, görsel öğelere yer verilmesi, geçmiş dönemlerde
sınavlarda sorulan soru çözümlerinin yapılması, canlı tv ders programlarının sürekli hale
getirilerek her derse ilişkin soru çözümü yapılması ve öğrencilerin katılımının sağlanması
ile ilgili uzaktan eğitim yönetimi (Açıköğretim Fakültesi Dekanlığı)’nin yararlanmasına
yönelik öneriler geliştirilmiştir.
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 25 Sayı: 25 |