BibTex RIS Kaynak Göster

Use of Web Editors in Web Design and Teaching Html

Yıl 2008, Cilt: 27 Sayı: 27, 163 - 175, 16.10.2013

Öz

The purpose of this study is to determine the effects of use of web editing programs
on students’ skill of interpreting the HTML codes during HTML education. Furthermore,
students’ skill of using the ready-made javascript codes on a website were observed, and it
was tried to determine the problems experienced in this application. The research population
of the study consisted of the students from the Computer Department of Istanbul Esatpasa
Vocational High School of Commerce and the Department of Computer Education and
Instructional Technologies in Marmara University in the 2005-2006 academic year. The
experimental section of the study, in which the experiment and survey models were

used together, was conducted with two experiment groups, and post-test experiment model
was used. Two identical research populations were formed to compare the education given
through an web editing program (Macromedia Dreamweaver) with a WSYWG (What You
See is What You Get) interface and the education given through a text editor (Note pad)
in terms of students’ achievements. In order to compare the study groups, the results of
the post-test given after the application were utilized. In the survey model section of the
research, an application test was given and students’ skill of using provided ready-made
javascript codes on web sites was measured. It was observed as a result of the study that
students have considerable deficiencies in the process of using ready-made javascript codes
on web sites. According to the findings of the study, using a web editor with a WSYWIG
interface negatively affects students’ success in interpreting the HTML codes at the stage
when they just started to learn the HTML tags.
Key words: HTML education, HTML Editors, Web design

Kaynakça

  • Bay, Ö.F., Tüzün, H.(2002), Yüksek Öğretim Kurumlarında Ders İçeriğinin Web Tabanlı Olarak Aktarılması-II, Politeknik Dergisi, Cilt: 5 Sayı: 1 s. 23-33
  • Burn-Thornton, K.E. , Carrington, M., Burman, T.,(2006), A data mining based method for web site maintenance, Intelligent Data Analysis 10 555–581 IOS Press.
  • Burns, J.(2003) Basic HTML: Introduction , (20 Nisan 2006 tarihinde http://www. htmlgoodies.com/primers/html/article.php/3478141 adresinden ulaşılmıştır).
  • Graham, I. S., (1996), HTML Sourcebook: A complete guide to HTML 3.0, John Wiley and Sons, New York.
  • Grierson, P.(2008) Learning Web design: a beginner's guide to (X) HTML, style sheets, and Web graphics, vInformation Research-An International Electronic Journal, Volume:13, Issue: 1
  • Katzman,G.L.(2001) Adobe acrobat: An alternative electronic teaching file construction methodology independent of HTML restrictions,Journal of Digital Imaging, volume:14 Issue:1
  • Kim, S. & Zhang, BT.(2003). Genetic mining of HTML structures for effective Webdocument retrieval, Applied Intelligence, Volume 18, Issue 3, Page 243-265.
  • Laroe, R. J(1995).Connecting Classrooms tothe Web:An Introduction to HTML. Education resources information center, ED 387103.
  • Meyer, E. B(2004). Introduction to HTML, (12 Mayıs 2006 tarihinde http://www.life. uiuc/edtech/html/default.html adresinden ulaşılmıştır.)
  • Mengel SA, Adams WJ(1996) The need for a hypertext instructional design methodology, IEEE Transactions on Education, Volume: 39   Issue: 3   Pages: 375-380
  • Page, K. A. (2006) Macromedi Dreamweaver 8 kaynağından Eğitim, Medyasoft yayınları, İstanbul.
  • Suodenjoki, M.(2006) Integrating Html Tidy into Microsoft Frontpafe, (3 Şubat 2007 tarihinde http://www.suodenjoki.dk/us/productions/articles/tidy_integration_ article.htm adresinden ulaşılmıştır.)
  • Tiken, R.(2000). Görselyre tasarımında DHTMLüzerinde görüntü fontları kullanımı: Tex2DHTML çeviricisi, İsatnbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Vind, O.(2000). Make your web site with an HTML, Computer in Librariers,(19 Ocak 2007 tarihinde www.infotoday.com adresinden ulaşılmıştır).

WEB TASARIMINDA EDİTÖR KULLANIMI VE HTML ÖĞRETİMİ

Yıl 2008, Cilt: 27 Sayı: 27, 163 - 175, 16.10.2013

Öz

Bu çalışmada amaç, öğrencilere verilen HTML eğitimi sırasında görsel ara yüzlü
web editör programı kullanımının, öğrencilerin HTML kodlarını yorumlayabilme
becerisine olan etkisini tespit etmektir. Araştırmada ayrıca daha önce web tasarımı eğitimi
almış öğrencilerin hazır javascript kodlarını bir web sitesinde kullanabilme becerisine
bakılmış ve bu konuda yaşanan problemler belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu 2005–2006 eğitim yılında İstanbul Esatpaşa Ticaret Meslek Lisesi
Bilgisayar bölümü ve Marmara Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi
bölümü öğrencileri oluşturmaktadır. Deneme ve tarama modelinin birlikte kullanıldığı
araştırmanın deneysel bölümü iki deney grubu ile gerçekleştirilmiş ve son test deneme
modeli kullanılmıştır. Görsel arayüzlü web editör programı (Macromedia Dreamweaver)
kullanılarak verilen eğitim ile metin editörü kullanılarak (note pad) verilen eğitimi,
öğrenci başarısı açısından karşılaştırabilmek amacıyla, birbirine eş iki çalışma grubu
oluşturulmuş, grup karşılaştırmalarında uygulama sonrası gerçekleştirilen son test
sonuçlarından yararlanılmıştır. Tarama modelinin kullanıldığı bölümde ise, uygulama
sınavı gerçekleştirilmiş ve öğrencilerin kendilerine verilen hazır javascript kodlarını
web sitelerinde kullanabilme becerileri ölçülmüştür. Araştırma sonucunda, öğrencilerin
hazır javascript kodlarını web sitesinde kullanabilme sürecinde önemli eksikleri olduğu
gözlenmiştir. Araştırma bulgularına göre HTML etiketlerinin(tag) yeni öğrenilmeye
başlandığı aşamada görsel arayüzlü web editör programı kullanımı, öğrencilerin HTML
kodlarını yorumlama başarısını olumsuz yönde etkilemektedir.

Kaynakça

  • Bay, Ö.F., Tüzün, H.(2002), Yüksek Öğretim Kurumlarında Ders İçeriğinin Web Tabanlı Olarak Aktarılması-II, Politeknik Dergisi, Cilt: 5 Sayı: 1 s. 23-33
  • Burn-Thornton, K.E. , Carrington, M., Burman, T.,(2006), A data mining based method for web site maintenance, Intelligent Data Analysis 10 555–581 IOS Press.
  • Burns, J.(2003) Basic HTML: Introduction , (20 Nisan 2006 tarihinde http://www. htmlgoodies.com/primers/html/article.php/3478141 adresinden ulaşılmıştır).
  • Graham, I. S., (1996), HTML Sourcebook: A complete guide to HTML 3.0, John Wiley and Sons, New York.
  • Grierson, P.(2008) Learning Web design: a beginner's guide to (X) HTML, style sheets, and Web graphics, vInformation Research-An International Electronic Journal, Volume:13, Issue: 1
  • Katzman,G.L.(2001) Adobe acrobat: An alternative electronic teaching file construction methodology independent of HTML restrictions,Journal of Digital Imaging, volume:14 Issue:1
  • Kim, S. & Zhang, BT.(2003). Genetic mining of HTML structures for effective Webdocument retrieval, Applied Intelligence, Volume 18, Issue 3, Page 243-265.
  • Laroe, R. J(1995).Connecting Classrooms tothe Web:An Introduction to HTML. Education resources information center, ED 387103.
  • Meyer, E. B(2004). Introduction to HTML, (12 Mayıs 2006 tarihinde http://www.life. uiuc/edtech/html/default.html adresinden ulaşılmıştır.)
  • Mengel SA, Adams WJ(1996) The need for a hypertext instructional design methodology, IEEE Transactions on Education, Volume: 39   Issue: 3   Pages: 375-380
  • Page, K. A. (2006) Macromedi Dreamweaver 8 kaynağından Eğitim, Medyasoft yayınları, İstanbul.
  • Suodenjoki, M.(2006) Integrating Html Tidy into Microsoft Frontpafe, (3 Şubat 2007 tarihinde http://www.suodenjoki.dk/us/productions/articles/tidy_integration_ article.htm adresinden ulaşılmıştır.)
  • Tiken, R.(2000). Görselyre tasarımında DHTMLüzerinde görüntü fontları kullanımı: Tex2DHTML çeviricisi, İsatnbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Vind, O.(2000). Make your web site with an HTML, Computer in Librariers,(19 Ocak 2007 tarihinde www.infotoday.com adresinden ulaşılmıştır).
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil en.
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nesrin Özdener

Yayımlanma Tarihi 16 Ekim 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 27 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Özdener, N. (2013). WEB TASARIMINDA EDİTÖR KULLANIMI VE HTML ÖĞRETİMİ. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27(27), 163-175.