As academicians, we have to improve the educational system by developing effective means of teaching strategies (curriculum) since no society can exist without education.
Chemistry is always perceived conceptually consisting of a bunch of formulas describing relations due to the fact that knowledge of chemistry has not been significantly related to daily life. For a better and attractive chemistry education, it is therefore necessary to provide students with practical examples from our daily life and demonstrate how chemistry is involved in those events. This can only be achieved by designing/developing a program (curriculum) in chemistry education which aims to promote the understanding of chemistry among students with the aid of practical applications.
This study is designed for senior students who have completed their school experience (practical teaching), and aims to acquire/investigate their opinions about the secondary education chemistry teaching at Marmara University, Atatürk Faculty of Education, Department of Chemistry Education.
It is pointed out that the primary factors that need to be taken into consideration in the preparation of a secondary education chemistry curriculum are students’ intellectual level, national goals as well as the expectations of the society. It is therefore important that secondary education chemistry curriculum is esigned/developed by collaboration of a group of experts of subject area (chemistry), program developers, educational psychologists and educational instructors.
Key words: Chemistry, Chemistry Education, Curriculum
Eğitimsiz bir toplum olmayacağına göre, elemanı olduğumuz topluma akademisyenler
olarak iyi bir eğitim sistemi geliştirip sunmak zorundayız. Günümüzde günlük hayat ile olan
bağlantısı anlatılmadığı veya anlatılamadığı için, kimya soyut bir kavram olarak
algılanmaktadır. Kimya eğitimini daha anlaşır ve zevkli hale getirebilmek için yaşayan
dünyamızdan çarpıcı örnekler üretmeli ve bu örnekleri güncel yaşam ile ilişkilendirmeliyiz.
Bu da ancak önyargılardan sıyrılarak, kimyayı düşünebilen bireylerin yetişmesini sağlayacak
modern kimya eğitimi müfredatı/programının geliştirilmesi ile mümkündür.
Bu çalışma Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Ortaöğretim Fen ve
Matematik Alanları Eğitimi Bölümü Kimya Eğitimi Anabilimdalı’nda öğrenim gören birinci
ve ikinci eğitim son sınıf öğrencilerinin (öğretmen adaylarının) öğretmenlik uygulamasını
(staj) yaptıktan sonra ortaöğretim kimya eğitimi hakkındaki düşüncelerini tespit etmek
amacıyla yapılmıştır.
Yaptığımız çalışmaya göre; ortaöğretim kimya müfredat programı hazırlanırken
öğrenci düzeyleri, ülke gerçekleri ve toplumun idealleri göz önünde bulundurulmalıdır.
Ortaöğretim kimya programı konu alanı uzmanları, program geliştirme uzmanları, eğitim
psikologları ve uygulayıcılar tarafından hazırlanmalıdır.
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2001 Cilt: 13 Sayı: 13 |