The aim of the study is to examine the effectivity of the structured group programme which is oriented to develop coping strategies in stress conditions. The content of the programme is to recognize stimulie of stres and to teach possible alternative strategies for negative automatic thoughts. The group consisted of the juniors of Counseling and Guidance in Marmara University. In order to test the effectivity of the group study, “State-Trait Anxiety Inventory” and “Negative Thoughts Qestionnaire” are applied for pretest-posttest results. The results show that the group study has not lead to any significant differences in anxiety but negative automatic thoughts yielded significant difference.
Key Words: Group Guidance, anxiety, stress, coping, negative automatic thoughts
Bu çalışmanın amacı, stres koşullarında bireyin başaçıkma becerilerini geliştirmeye
yönelik yapılandırılmış bir grup programının etkililiğinin sınanmasıdır. Programın çatısı, stres
uyarıcılarını tanımak, olumsuz otomatik düşüncelere alternatif bakış açıları kazandırmak için
olası stratejileri öğretmek şeklinde yapılandırılmıştır. Grup çalışması Marmara Üniversitesi
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bölümü 3. sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Bu
çalışmanın etkililiğini sınamak için öntest-sontest uygulamasında kullanılan “Durumluk-
Sürekli Kaygı Envanteri” ve “Otomatik Düşünceler Ölçeği” sonuçları irdelenmiştir. Grup
çalışması öğrencilerin kaygı ile ilgili tutum düzeylerinde önemli bir farklılık yaratmamakla
birlikte, otomatik düşünceler boyutunda anlamlı değişiklikler saptanmıştır.
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2001 Cilt: 14 Sayı: 14 |