The answer for “how a simulation not only giving experimental application possibility but also giving the possibility of analyzing the experimental data and being able to give feedback should be?” was searched with this study. The evaluation results by students’ observations from Newton’s II.Motion Law which is known as the main law of dynamic was aimed with the simulation developed in the study. Delphi and Flash 5 as the tool of development, Photoshop as the tool of visual design were used in software. All students taking the lessons of High School-1 Physics or General Physics were determined as target mass because of the fact that the chosen subject was in the curriculums of both middle school and university. Developed simulation was examined with the help of two different prepared protocols of conversation-observation by the specialists related to Science Education and Computer Supported Education. There were also suggestions at the end of the study in which the evaluation results directed towards the subject specialists were given.
Key words: Computer supported science education, virtual laboratories, kinematics.
Bu çalışma ile “deneyi uygulama imkanı vermekle kalmayıp deneysel verileri analiz
edebilme fırsatı tanıyan ve dönüt verebilen bir simülasyon nasıl olmalı?” sorusuna cevap
aranmıştır. Çalışmada geliştirilen simülasyon ile dinamiğin temel yasası olarak bilinen
Newton’un II. Hareket yasasından çıkan sonuçların öğrenciler tarafından gözlenerek
değerlendirilebilmesi amaçlanmıştır. Yazılımda geliştirme aracı olarak Delphi ve Flash 5,
görsel tasarım aracı olarak Photoshop kullanılmıştır. Seçilen konunun gerek orta öğretim
gerekse üniversite müfredatında yer alıyor olması nedeniyle, Lise-1 fiziği veya genel Fizik
dersi alan tüm öğrenciler hedef kitle olarak belirlenmiştir. Geliştirilen simülasyon, hazırlanan
iki farklı görüşme–gözlem protokolü yardımı ile Fen Eğitimi ve Bilgisayar Destekli Eğitim
açısından ilgili uzmanlar tarafından incelenmiştir. Konu uzmanlarına yönelik değerlendirme
sonuçlarının da verildiği çalışmanın sonucunda ayrıca önerilerde yer almaktadır.
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2001 Cilt: 14 Sayı: 14 |