BibTex RIS Kaynak Göster

Self-Regulated Learning: Models and Applications

Yıl 2009, Cilt: 29 Sayı: 29, 139 - 154, 11.10.2013

Öz

In these years, which are in the first half of the 21st century, raising people who are able to develop their own knowledge and skills have gained significance. This shows that learning is a process not only accomplished during the school life, but also through the whole life. In additon to being an important determinant of academic achievement, self-regulation skills are also crucial factors that contribute to individuals’ life-long learning processes. The purpose of this study is to present a theoretical viewponit about self-regulated learning, which has a considerable effect on individuals’ life-long learning. In this point of view, self-regulated learning definitions, models, theories that these models are based on, characteristcs of sef-regulated learners, teachers role in learning environment are considered, as well as the the focal points of the recent researches related to this topic have been detected and presented for the purpose of lighting the way for the new researches.
Key words: Self-regulated learning, teachin-learning processes.

Kaynakça

  • Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory Into Practice,4 (2). 64-70.
  • Zimmerman, B.J. (2000). Attaining self-regulation: A social-cognitive perspective. In M. Boekaerts, P. Pintrich, & M. Seidner (Eds.), Self-regulation: Theory, research, and applications (pp. 13–39). Orlando, FL: Academic Press.

ÖZ-DÜZENLEMELİ ÖĞRENME: MODELLER VE UYGULAMALAR

Yıl 2009, Cilt: 29 Sayı: 29, 139 - 154, 11.10.2013

Öz

21. yüzyılın ilk yarısında bulunduğumuz bu yıllarda, kendi bilgi ve becerilerini
sürekli geliştiren bireylerin yetiştirilmesi önem kazanmaktadır. Bu da, öğrenmenin sadece
okul hayatı boyunca değil, tüm hayat boyu gerçekleşmesinin gerekliliğini gösterir. Özdüzenleme
becerileri, akademik başarının önemli bir belirleyicisi olmanın yanı sıra,
bireylerin hayat boyu öğrenmelerine katkı sağlayan önemli etkenlerdendir. Bu çalışmanın
amacı, bireylerin hayat boyu öğrenmeleri açısından son derece önemli olan öz-düzenlemeli
öğrenme yaklaşımına ilişkin kuramsal bir bakış açısı sunmaktır. Bu çerçevede, özdüzenlemeli
öğrenme tanımları, modelleri, modellerin temel aldığı teoriler, öz-düzenlemeli
öğrenme stratejilerine sahip öğrenenlerin özellikleri, öğrenenlerin bu özelliklere sahip
olması için oluşturulması gereken öğrenme ortamlarında öğretmenin rolü ele alınmış; özdüzenlemeli
öğrenme ile ilgili son yıllarda yapılan çalışmaların odak noktaları belirlenerek
yapılacak araştırmalara ışık tutulmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory Into Practice,4 (2). 64-70.
  • Zimmerman, B.J. (2000). Attaining self-regulation: A social-cognitive perspective. In M. Boekaerts, P. Pintrich, & M. Seidner (Eds.), Self-regulation: Theory, research, and applications (pp. 13–39). Orlando, FL: Academic Press.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil en.
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aylin Sarı Bu kişi benim

Orhan Akınoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 11 Ekim 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 29 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Sarı, A., & Akınoğlu, O. (2013). ÖZ-DÜZENLEMELİ ÖĞRENME: MODELLER VE UYGULAMALAR. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 29(29), 139-154.