BibTex RIS Kaynak Göster

Comparative Analysis of Science and Technology Lessons in Turkey and Canada

Yıl 2011, Cilt: 34 Sayı: 34, 147 - 169, 11.10.2013

Öz

In this study, the performing of science and technology lessons in Turkey were compared with those in Canada, which has a very good level of science success. In Canada and Turkey totally five different science and technology classes were observed for the units of “Matter and Heat” and “Optics” using comparative case study approach with “observation method” to have an idea about performing of science and technology lessons. Mostly differences were noted between the physical properties of science classes of both countries. When the observations of unit of “Light” in 7th grade in the Turkish Science and Technology Curriculum (TSTC) and unit of “Optics” in 8th grade in the Ontario Science And Technology Curriculum (OSTC) and unit of “Matter and Heat” in 6th grade in TSTC and unit of “Heat” in 7th grade in OSTC were generally evaluated, similarities and differences were noted for teaching techniques and it was seen that mostly individual studies were performed in Canada. Differences are remarkable according to similarities between two countries in the measurement and evaluation methods and implementing science projects in lessons.

Key words: Science education, comparative education, 2005 Science and technology curriculum, observation method

Kaynakça

  • * Bu makale İlknur Güven tarafından yapılan“Türkiye ile Kanada fen eğitiminin karşılaştırılması ve önerilen bir fen uygulaması” başlıklı doktora tezinin bir kısmına dayanmaktadır.
  • ** Dr, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi Öğretmenliği Ana Bilim Dalı
  • *** Prof. Dr. (emekli), Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Fem Bilgisi Öğretmenliği Ana Bilim Dalı
  • Ayas, A., Çepni, S., Johnson, D., ve Turgut, M.F. (1997). Fizik öğretimi. Ankara: YÖK/ Dünya Bankası milli eğitimi geliştirme projesi hizmet öncesi öğretmen eğitimi yayınları.
  • Bağcı-Kılıç, G. (2002). Dünya’da ve Türkiye’de fen öğretimi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Kongresi, Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi. http://www.fedu. metu.edu.tr/UFBMEK-5/b_kitabi/PDF/Fen/Bildiri/ t063DA.pdf. Web adresinden 20 Ocak 2009 tarihinde edinilmiştir.
  • Bozdoğan, A. E. ve Yalçın, N. (2004). İlköğretim fen bilgisi derslerindeki deneylerin yapılma sıklığı ve fizik deneylerinde karşılaşılan sorunlar. G.Ü. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, (1), 59-70.
  • Bussiere, P., Knighton, T., & Pennock, D. (2007). Measuring up: Canadian results of the OECD PISA study. The performance of Canada’s youth in science, reading and mathematics 2006 first results for canadians aged 15. Ottawa: Human Resources and Social Development Canada, Statistics Canada. http://www.statcan.ca/ english/freepub/81-590-XIE/81-590-XIE2007001.pdf. Web adresinden 28 Kasım 2008 tarihinde edinilmiştir.
  • Delice, A. (2005). Türk ve İngiliz eğitim sisteminde matematik eğitiminin karşılaştırılması. Milli Eğitim Dergisi. (167). http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/167/index3-delice. htm. Web adresinden 4 Kasım 2008 tarihinde edinilmiştir.
  • Erdoğan, M. (2005). Yeni geliştirilen beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi müfredatı: Pilot uygulama yansımaları. eğitimde yansımalar. VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı (s. 299–310). Ankara: Sim Matbaası.
  • Gelbal, S., ve Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. [Elektronik versiyon] Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 33, 135145. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/ 200733SELAHATT%C4%B0N%20 GELBAL.pdf Web adresinden 4 Şubat 2009 tarihinde edinilmiştir.
  • Gerçek,C., ve Soran, H. (2005). Öğretmenlerin biyoloji öğretiminde deneysel yöntem kullanma durumlarının belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) [Elektronik versiyon] 29, 95-102. http://www.egitimdergisi.hacettepe.edu.tr/200529CEM%20GER%C3%87EK.pdf Web adresinden 3 Mart 2009 tarihinde edinilmiştir.
  • Hirsch, A.J. (1998). Optics, energy and control 8 from Nelson science 9, Unit 3. Ontario Canada: International Thomson Publishing,
  • Karaer, H. (2006). Fen bilgisi öğretmenlerinin ilköğretim II. kademedeki fen bilgisi öğretimi hakkındaki görüşleri (Amasya örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi 8,(1) 97-111. http://www.erzincan.edu.tr/birimler/egitim/userfiles/eefdergi/8_2/97-111.pdf. Web adresinden 31 Ocak 2009 tarihinde edinilmiştir.
  • Karamustafaoğlu, O. (2006). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim materyallerini kullanma düzeyleri: Amasya ili örneği. Atatürk Üniversitesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi,1 (1), 90-101 http://fakulteler.atauni.edu.tr/bayburtegitim/ dergi/makale%20no%20114%20orseka.pdf. Web adresinden 3 Mart 2009 tarihinde edinilmiştir.
  • MEB. (2008). Milli Eğitim Bakanlığı basın bildirisi OECD’nin PISA projesine Türkiye’nin katılımı. http://www.meb.gov.tr/duyurular/duyurular/pisa/ pisaraporu.htm. Web adresinden 4 Kasım 2008 tarihinde edinilmiştir.
  • Meriç, G. ve Tezcan, R. (2005). Fen bilgisi öğretmeni yetiştirme programlarının örnek ülkeler kapsamında değerlendirilmesi (Türkiye, Japonya, Amerika ve İngiltere örnekleri) Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7 (1). http:// fbe.balikesir.edu.tr/dergi/20051/BAUFBE2005-1-7.pdf. Web adresinden 8 Ekim 2008 tarihinde edinilmiştir OECD (2008). Education at a glance 2008, OECD indicators. www.oecd.org/ dataoecd/23/46/41284038.pdf. Web adresinden 5 Aralık 2008 tarihinde edinilmiştir.
  • Patton, M.,Q. (1987) . How to use qualitative methods in evaluation. Newbury park. CA: Sage Publications, Inc.
  • Saraçoğlu, A.S. (1990). Türkiye ve Japonya eğitim sistemlerinin karşılaştırılması, yayınlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sert, N. (2008). Constructivism in the elementary school curricula (ilköğretim programlarında oluşturmacılık). Journal of Theory and Practice in Education (Eğitimde Kuram ve Uygulama), 4 (2). 291-316 http://eku.comu.edu.tr/index/4/2/ nsert.pdf. Web adresinden 4 Şubat 2007 tarihinde edinilmiştir.
  • TTKB (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6,7,8. sınıf) Öğretim Programı, http://ttkb.meb.gov.tr/ogretmen/modules.php?name=Downloads &d_ op=viewdownload&cid=74. Web adresinden 20 Ekim 2008 tarihinde edinilmiştir.
  • TTKB (2008). Talim Terbiye Kurulu program geliştirme çalışmaları, http://ttkb.meb.gov. tr/programlar/program_giris/program_temel_yaklasim.pdf. Web adresinden 16 Ocak 2009 tarihinde edinilmiştir.
  • Tunç, T., Akçam, H.K., Çeltikli Altunoğlu, Ü., Bağcı, N., Bakar, E., Başdağ, G. ve diğerleri. (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Ders Kitabı 7 (1. Baskı). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Türkoğlu, A. (1984). Türkiye ve Fransa’da lise programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi. Ültanır, G. (2000). Karşılaştırmalı eğitim bilimi: Kuram ve teknikler. Ankara: Eylül Kitap ve Yayınevi.
  • Yangın, S. ve Dindar, H. (2007). İlköğretim fen ve teknoloji programındaki değişimin öğretmenlere yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal Of Education) 33, 240-252.
  • Yavuz, A. (2005). Eğitim dünyamıza çağdaş eğitimin ışıklı bir yansıması daha düştü. Yeni ilköğretim programlarını değerlendirme sempozyumu. 14, 16 Kasım 2005 Kayseri. http://www.cagdasegitim.org/sempozyum /a_yavuz.htm. Web adresinden 16 Aralık 2008 tarihinde edinilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (3. baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık

TÜRKİYE VE KANADA’DA İŞLENEN FEN VE TEKNOLOJİ DERSLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ

Yıl 2011, Cilt: 34 Sayı: 34, 147 - 169, 11.10.2013

Öz

Bu araştırmada Türkiye’de fen ve teknoloji derslerinin işlenişini fen başarısında dünya çapında oldukça iyi bir yere sahip olan Kanada ile karşılaştırmanın faydalı olacağı düşünülmüştür. Örnek olay yaklaşımı kullanılarak iki ülkenin fen eğitim sistemleri içinde işlenen örnek bir fen dersi hakkında detaylı bilgi sahibi olmak amacıyla “gözlem yöntemi” kullanılarak, Kanada ve Türkiye’de seçilen okullardan toplam beş farklı sınıfta işlenen “Madde ve Isı” ve “Işık” ünitelerinin işlenişi gözlenmiştir. Türkiye ve Kanada’da gözlemlenen okullarda derslerin yapıldığı sınıfların fiziksel özellikleri arasında çoğunlukla farklılıkların olduğu görülmüştür. Fen Teknoloji Dersi Öğretim Programı (FTDÖP) 7.sınıf “Işık” ve Ontario Fen ve Teknoloji Müfredatı (OFTM) 8. sınıf “Optik” ünitesi; ve FTDÖP 6. sınıf “Madde ve Isı” ve OFTM 7. sınıf “Madde ve Isı” üniteleri için yapılan gözlemler genel olarak değerlendirildiğinde kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri açısından benzerliklerin ve farklılıkların olduğu ve Kanada örneğinde gözlenen sınıflarda öğrencilerin bireysel çalışmasına daha çok yer verildiği görülmüştür. İki ülkede gözlenen örnek sınıflarda ölçme ve değerlendirme teknikleri ve proje çalışmalarının yürütülmesi bakımından farklılıkların benzerliklerden daha çok olduğu dikkati çekmiştir.

Kaynakça

  • * Bu makale İlknur Güven tarafından yapılan“Türkiye ile Kanada fen eğitiminin karşılaştırılması ve önerilen bir fen uygulaması” başlıklı doktora tezinin bir kısmına dayanmaktadır.
  • ** Dr, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi Öğretmenliği Ana Bilim Dalı
  • *** Prof. Dr. (emekli), Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Fem Bilgisi Öğretmenliği Ana Bilim Dalı
  • Ayas, A., Çepni, S., Johnson, D., ve Turgut, M.F. (1997). Fizik öğretimi. Ankara: YÖK/ Dünya Bankası milli eğitimi geliştirme projesi hizmet öncesi öğretmen eğitimi yayınları.
  • Bağcı-Kılıç, G. (2002). Dünya’da ve Türkiye’de fen öğretimi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Kongresi, Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi. http://www.fedu. metu.edu.tr/UFBMEK-5/b_kitabi/PDF/Fen/Bildiri/ t063DA.pdf. Web adresinden 20 Ocak 2009 tarihinde edinilmiştir.
  • Bozdoğan, A. E. ve Yalçın, N. (2004). İlköğretim fen bilgisi derslerindeki deneylerin yapılma sıklığı ve fizik deneylerinde karşılaşılan sorunlar. G.Ü. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, (1), 59-70.
  • Bussiere, P., Knighton, T., & Pennock, D. (2007). Measuring up: Canadian results of the OECD PISA study. The performance of Canada’s youth in science, reading and mathematics 2006 first results for canadians aged 15. Ottawa: Human Resources and Social Development Canada, Statistics Canada. http://www.statcan.ca/ english/freepub/81-590-XIE/81-590-XIE2007001.pdf. Web adresinden 28 Kasım 2008 tarihinde edinilmiştir.
  • Delice, A. (2005). Türk ve İngiliz eğitim sisteminde matematik eğitiminin karşılaştırılması. Milli Eğitim Dergisi. (167). http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/167/index3-delice. htm. Web adresinden 4 Kasım 2008 tarihinde edinilmiştir.
  • Erdoğan, M. (2005). Yeni geliştirilen beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi müfredatı: Pilot uygulama yansımaları. eğitimde yansımalar. VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı (s. 299–310). Ankara: Sim Matbaası.
  • Gelbal, S., ve Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. [Elektronik versiyon] Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 33, 135145. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/ 200733SELAHATT%C4%B0N%20 GELBAL.pdf Web adresinden 4 Şubat 2009 tarihinde edinilmiştir.
  • Gerçek,C., ve Soran, H. (2005). Öğretmenlerin biyoloji öğretiminde deneysel yöntem kullanma durumlarının belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) [Elektronik versiyon] 29, 95-102. http://www.egitimdergisi.hacettepe.edu.tr/200529CEM%20GER%C3%87EK.pdf Web adresinden 3 Mart 2009 tarihinde edinilmiştir.
  • Hirsch, A.J. (1998). Optics, energy and control 8 from Nelson science 9, Unit 3. Ontario Canada: International Thomson Publishing,
  • Karaer, H. (2006). Fen bilgisi öğretmenlerinin ilköğretim II. kademedeki fen bilgisi öğretimi hakkındaki görüşleri (Amasya örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi 8,(1) 97-111. http://www.erzincan.edu.tr/birimler/egitim/userfiles/eefdergi/8_2/97-111.pdf. Web adresinden 31 Ocak 2009 tarihinde edinilmiştir.
  • Karamustafaoğlu, O. (2006). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim materyallerini kullanma düzeyleri: Amasya ili örneği. Atatürk Üniversitesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi,1 (1), 90-101 http://fakulteler.atauni.edu.tr/bayburtegitim/ dergi/makale%20no%20114%20orseka.pdf. Web adresinden 3 Mart 2009 tarihinde edinilmiştir.
  • MEB. (2008). Milli Eğitim Bakanlığı basın bildirisi OECD’nin PISA projesine Türkiye’nin katılımı. http://www.meb.gov.tr/duyurular/duyurular/pisa/ pisaraporu.htm. Web adresinden 4 Kasım 2008 tarihinde edinilmiştir.
  • Meriç, G. ve Tezcan, R. (2005). Fen bilgisi öğretmeni yetiştirme programlarının örnek ülkeler kapsamında değerlendirilmesi (Türkiye, Japonya, Amerika ve İngiltere örnekleri) Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7 (1). http:// fbe.balikesir.edu.tr/dergi/20051/BAUFBE2005-1-7.pdf. Web adresinden 8 Ekim 2008 tarihinde edinilmiştir OECD (2008). Education at a glance 2008, OECD indicators. www.oecd.org/ dataoecd/23/46/41284038.pdf. Web adresinden 5 Aralık 2008 tarihinde edinilmiştir.
  • Patton, M.,Q. (1987) . How to use qualitative methods in evaluation. Newbury park. CA: Sage Publications, Inc.
  • Saraçoğlu, A.S. (1990). Türkiye ve Japonya eğitim sistemlerinin karşılaştırılması, yayınlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sert, N. (2008). Constructivism in the elementary school curricula (ilköğretim programlarında oluşturmacılık). Journal of Theory and Practice in Education (Eğitimde Kuram ve Uygulama), 4 (2). 291-316 http://eku.comu.edu.tr/index/4/2/ nsert.pdf. Web adresinden 4 Şubat 2007 tarihinde edinilmiştir.
  • TTKB (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6,7,8. sınıf) Öğretim Programı, http://ttkb.meb.gov.tr/ogretmen/modules.php?name=Downloads &d_ op=viewdownload&cid=74. Web adresinden 20 Ekim 2008 tarihinde edinilmiştir.
  • TTKB (2008). Talim Terbiye Kurulu program geliştirme çalışmaları, http://ttkb.meb.gov. tr/programlar/program_giris/program_temel_yaklasim.pdf. Web adresinden 16 Ocak 2009 tarihinde edinilmiştir.
  • Tunç, T., Akçam, H.K., Çeltikli Altunoğlu, Ü., Bağcı, N., Bakar, E., Başdağ, G. ve diğerleri. (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Ders Kitabı 7 (1. Baskı). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Türkoğlu, A. (1984). Türkiye ve Fransa’da lise programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi. Ültanır, G. (2000). Karşılaştırmalı eğitim bilimi: Kuram ve teknikler. Ankara: Eylül Kitap ve Yayınevi.
  • Yangın, S. ve Dindar, H. (2007). İlköğretim fen ve teknoloji programındaki değişimin öğretmenlere yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal Of Education) 33, 240-252.
  • Yavuz, A. (2005). Eğitim dünyamıza çağdaş eğitimin ışıklı bir yansıması daha düştü. Yeni ilköğretim programlarını değerlendirme sempozyumu. 14, 16 Kasım 2005 Kayseri. http://www.cagdasegitim.org/sempozyum /a_yavuz.htm. Web adresinden 16 Aralık 2008 tarihinde edinilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (3. baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil en.
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlknur Güven Bu kişi benim

Ayla Gürdal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 11 Ekim 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 34 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Güven, İ., & Gürdal, A. (2013). TÜRKİYE VE KANADA’DA İŞLENEN FEN VE TEKNOLOJİ DERSLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 34(34), 147-169.