In this study, the performing of science and technology lessons in Turkey were compared with those in Canada, which has a very good level of science success. In Canada and Turkey totally five different science and technology classes were observed for the units of “Matter and Heat” and “Optics” using comparative case study approach with “observation method” to have an idea about performing of science and technology lessons. Mostly differences were noted between the physical properties of science classes of both countries. When the observations of unit of “Light” in 7th grade in the Turkish Science and Technology Curriculum (TSTC) and unit of “Optics” in 8th grade in the Ontario Science And Technology Curriculum (OSTC) and unit of “Matter and Heat” in 6th grade in TSTC and unit of “Heat” in 7th grade in OSTC were generally evaluated, similarities and differences were noted for teaching techniques and it was seen that mostly individual studies were performed in Canada. Differences are remarkable according to similarities between two countries in the measurement and evaluation methods and implementing science projects in lessons.
Key words: Science education, comparative education, 2005 Science and technology curriculum, observation method
Bu araştırmada Türkiye’de fen ve teknoloji derslerinin işlenişini fen başarısında dünya çapında oldukça iyi bir yere sahip olan Kanada ile karşılaştırmanın faydalı olacağı düşünülmüştür. Örnek olay yaklaşımı kullanılarak iki ülkenin fen eğitim sistemleri içinde işlenen örnek bir fen dersi hakkında detaylı bilgi sahibi olmak amacıyla “gözlem yöntemi” kullanılarak, Kanada ve Türkiye’de seçilen okullardan toplam beş farklı sınıfta işlenen “Madde ve Isı” ve “Işık” ünitelerinin işlenişi gözlenmiştir. Türkiye ve Kanada’da gözlemlenen okullarda derslerin yapıldığı sınıfların fiziksel özellikleri arasında çoğunlukla farklılıkların olduğu görülmüştür. Fen Teknoloji Dersi Öğretim Programı (FTDÖP) 7.sınıf “Işık” ve Ontario Fen ve Teknoloji Müfredatı (OFTM) 8. sınıf “Optik” ünitesi; ve FTDÖP 6. sınıf “Madde ve Isı” ve OFTM 7. sınıf “Madde ve Isı” üniteleri için yapılan gözlemler genel olarak değerlendirildiğinde kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri açısından benzerliklerin ve farklılıkların olduğu ve Kanada örneğinde gözlenen sınıflarda öğrencilerin bireysel çalışmasına daha çok yer verildiği görülmüştür. İki ülkede gözlenen örnek sınıflarda ölçme ve değerlendirme teknikleri ve proje çalışmalarının yürütülmesi bakımından farklılıkların benzerliklerden daha çok olduğu dikkati çekmiştir.
Fen eğitimi karşılaştırmalı eğitim 2005 fen ve teknoloji dersi öğretim programı gözlem yöntemi
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 34 Sayı: 34 |