Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlçe Millî Eğitim Müdürlerinin Kariyer Giriş Evresinde Yaşadıkları Sorunlar

Yıl 2020, Cilt: 52 Sayı: 52, 644 - 675, 26.06.2020
https://doi.org/10.15285/maruaebd.696441

Öz

Bu çalışmada ilçe millî eğitim müdürlerinin kariyer giriş evresinde yaşadıkları sorunlar incelenmiştir. Araştırmada karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın, nicel örneklem grubunu 279 ilçe millî eğitim müdürü oluşturmaktadır. Nicel veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen ‘Kariyer Giriş Evresi Sorunları Ölçeği” kullanılmıştır. İlçe millî eğitim müdürlerinin kariyer giriş evresinde yaşadıkları sorunları belirlemeye yönelik hazırlanan ölçek, yedi faktörlü ve 51 maddeden oluşmaktadır. Nitel veri toplama sürecinde ise 8 odak grup görüşmesine katılan 62 ilçe millî eğitim müdürünün görüşleri incelenmiştir. Nitel veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın nitel bulgularında özel hayata yeterli zaman ayıramama, aile- iş çatışması, deneyimsizlikten kaynaklanan yönetimsel sorunlar, mesleğe yönelik hazırlık ve yetiştirme evresinin olmayışı, meslekî gelişimde yaşanan sorunlar, stres, örgüt içi iletişim sorunu, çift basamaklı kariyer yaklaşımından kaynaklanan sorunlar ve kariyer platosu hissi bulgularına ulaşılmıştır. Araştırmanın nicel bulgularında ise kariyere giriş evresinde yaşanan sorunlar arasında en etkili olan meslekî gelişim değişkenidir. 55 yaş ve üstü katılımcılarda stres sorununun daha düşük olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aldemir, C. & A. Budak. (2001). İnsan Kaynakları Yönetimi, İzmir: Barış Yayınları.
  • Arnold, J. (1997), Managing Careers into the 21st Century, London: Paul Chapman Publishing.
  • Armstrong-Stassen, M. & Schlosser, F. (2008), Benefits of a supportive development climate for older workers, Journal of Managerial Psychology, 4(23), 419-437.
  • Astin, H.(1984) The Meaning of Work in Women's Lives A Sociopsychological Model of Career Choice and Work Behavior, The Counseling Psychologist, 12 (4): 117-126
  • Ataol, A. (1989). Kariyer Yönetimi. İzmir: Hava Teknik Okullar Komutanlığı Basımevi.
  • Aytaç: (1997). Çalışma Yaşamında Kariyer. İstanbul: Epsilon Yay.
  • Bakioğlu, A. (2015). Eğitimde Mentorluk. İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Baruch, Y. (2006), Career development in organizations and beyond: Balancing traditional and contemporary viewpoints, Human Resource Management Review, 2(16), 125-138.
  • Betz, N. E., & Fitzgerald, L. F. (1987). The career psychology of women. Academic Press.
  • Bilen, D. (1998). Örgütlerde Kariyer Geliştirme ve Bir Uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, M.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Can, H. (1999). Organizasyon ve Yönetimi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Can, H. & A. Akgün. (2001). Kamu ve Özel Kesimde İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Can, N. (2013). Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks, CA: Sage, s. 116-124.
  • Çiftçi, B. (2007). İnsan Kaynakları Yönetimi / Kariyer Planlaması. Bursa: Ekin Kitabevi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler İçin Çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları (2. Baskı.) Ankara: PEGEM-Akademi.
  • Demirbilek,T.(1994). Örgütlerde Kariyer Danışmanlığı Hizmetleri. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 9, (11).
  • Enes, F. & Çalık, T. (2006). Kariyer Yönetimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Ereş, F. (2004). Milli Eğitim Bakanlığında Kariyer Yönetimi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ettington, D. R. (1998), Successful Career Plateauing, Journal of Vocational Behavior, 52(1),72-88.
  • Ference, T. P., Stoner, J. & Warren, E. (1977), Managing the Career Plateau, Academy of Management Review, 2, s.602-612.
  • Gibbs, G. (2007) Analysing Qualitative Data. SAGE Publications Ltd., New York, USA.
  • Ginzberg, E., Ginsburg, W. & Herma, J. L. (1959). Occupational choice: an approach to a general theory. New York: Columbia Univer. Press,
  • Hall, D. T. (1976). Careers in organizations, Glenview, IL: Scott, Foresman.
  • Hall, D.T. & Moss, J.E, (1998). The new protean career contract: Helping organizations and employees adapt, Organizational Dynamics, Winter, 22-37.
  • Ivancevich, J. (1983). ManagingforPerformance. Texas: Business Publications Inc.
  • Judge, T. A. Higgins, C. A., Thoresen, C. J., and Barrick, M. R. (1999), The big five personality traits, general mental ability, and career success across the life span, Personnel Psychology, 52 (3), 621-652.
  • Kurt, M. (2007). Öğretmen ve yöneticilerin “öğretmenlik kariyer basamakları” uygulamasına yükledikleri anlamlar. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Niğde Üniversitesi, Niğde
  • Near, J. P. (1984), Reactions to the Career Plateau, Business Horizons, 27 (4),75-79.
  • Noe, R. (1999). İnsan kaynaklarının eğitim ve gelişimi. (Çev: Canan Çetin) Ankara: Betya Yayıncılık
  • Oğuzkan, F. (1993), Eğitim Terimleri Sözlüğü, Ankara: Emel Matbaacılık
  • Özden, C. (2007). Bireysel Kariyer Yönetimi. İstanbul: Akis Kitap
  • Özden, M.C., (2001) Bireysel Kariyer Yönetimi. Ankara: Ümit Yayıncılık
  • Özgen, H., A. Öztürk & A. Yalçın. (2005). İnsan Kaynakları Yönetimi.Adana: Nobel Kitabevi.
  • Power. S. (2009). Midcareer renewal: A research agenda for the twenty-first century, in: Baugh: G.& Sullivan.E (eds), Maintaining focus, energy and options over the career. Charlotte, North Carolina:Information Age Publishing, Inc, 107-134)
  • Richie, B. S., Fassinger, R. E., Linn, S. G., Johnson, J., Prosser, J., ve Robinson, S. (1997). Persistence, connection and passion: A qualitative study of the career development of highly achieving African American-Black and White Women. Journal of Counseling Psychology, 44 (2), 133-148.
  • Roe, A. (1957). Early determinants of vocational choice. J. Counsel. Psychol.,4, 212-217.
  • Schuler, R. (1993). Personnel& Human Resource Management. New York: John Willey and Sons
  • Stroh, L., Brett, J., & Reilly, A. (1992), All the right stuff: A comparison of female and male managers‟ career progression, Journal of Applied Psychology, 77(3), 251-260.
  • Sullivan: , Martin, D., Carden, W. & Mainiero, L. (2003), The road less traveled: How to manage the recycling career stage, Journal of Leadership and Organizational Studies, 10(2), 34-42.
  • Sullivan, Baruch, Y. (2009) Advances in Career Theory and research: A Critical Review and Agenda for Future Exploration, Journal of Management, 35(6),1542-1571
  • Sullivan: E. (2009), Maintaining focus, energy and options over the career. Charlotte, North Carolina: Information Age Publishing, Inc, 107-134.
  • Super, D. E. (1957), The psychology of careers, Harper, New York.
  • Super, D. E. 1980. “A Life-span, Life-space Approach to Career Development.” Journal of Vocational Behavior 16, 282-298.
  • Super, D.E. (1984) Career and life development, in: Brown, D. and Brooks, L. (eds), Career choice and development, San Francisco: Jossey-Bass.
  • Şahin, G. (2007). Eğitim örgütlerinde kadın yöneticilerin yeri ve kariyer sorunları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi SBE, İstanbul.
  • Taşçıoğlu, C. (2006). Eğitim Sektöründe Kariyer Yönetimi Uygulamalarının Örgütsel Performans Üzerindeki Etkileri: Teori ve Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Tortop, N. (1999). Personel Yönetimi. Ankara. Yargı Yayınları.
  • Tunçer, P. (2012). Değişen İnsan Kaynakları Yönetimi Anlayışında Kariyer Yönetimi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2012, 31(1), 203-233.
  • Werther, W.B ve Davis, K (1989) Human Resources and Personenel Management. McGraw-Hill International Editions,
  • Wilson, T. & Davies, G. (1999), The changing career strategies of managers, Career Development International, 4(2)s.101-107.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık

Problems of District National Education Directors in Career Entry Phase

Yıl 2020, Cilt: 52 Sayı: 52, 644 - 675, 26.06.2020
https://doi.org/10.15285/maruaebd.696441

Öz

In this research, it is aimed to examine the problems of the district national education managers in the career entrance phase. For the purposes of the study, a mixed method research approach was used. The quantitative sample of the study was composed of 279 district national education managers. “The Career Entry Phase Problems Scale” was used as a quantitative data collection tool which was developed by the researcher. The scale, which was developed to determine the problems experienced by the district national education managers during the career entrance phase, has 51 items and seven factors. In the qualitative data collection process, the opinions of 62 district national education managers who participated in 8 focus group interviews were analyzed. For the qualitative data analysis, content analysis and descriptive statistical techniques were used. In the qualitative part of the research, the inability to spend enough time to private life, the family-work conflict, the administrative problems arising from inexperience, the lack of preparation and training for the profession, the problems experienced in professional development, the problems of communication within the organization, the problems arising from the double-digit career approach and findings of feeling of career plateau were found as problem areas. In the quantitative findings of the study, the problems that they faced in their career entrance phase revealed the professional development variables. Stress problems were found to be lower in participants aged 55 years or older.

Kaynakça

  • Aldemir, C. & A. Budak. (2001). İnsan Kaynakları Yönetimi, İzmir: Barış Yayınları.
  • Arnold, J. (1997), Managing Careers into the 21st Century, London: Paul Chapman Publishing.
  • Armstrong-Stassen, M. & Schlosser, F. (2008), Benefits of a supportive development climate for older workers, Journal of Managerial Psychology, 4(23), 419-437.
  • Astin, H.(1984) The Meaning of Work in Women's Lives A Sociopsychological Model of Career Choice and Work Behavior, The Counseling Psychologist, 12 (4): 117-126
  • Ataol, A. (1989). Kariyer Yönetimi. İzmir: Hava Teknik Okullar Komutanlığı Basımevi.
  • Aytaç: (1997). Çalışma Yaşamında Kariyer. İstanbul: Epsilon Yay.
  • Bakioğlu, A. (2015). Eğitimde Mentorluk. İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Baruch, Y. (2006), Career development in organizations and beyond: Balancing traditional and contemporary viewpoints, Human Resource Management Review, 2(16), 125-138.
  • Betz, N. E., & Fitzgerald, L. F. (1987). The career psychology of women. Academic Press.
  • Bilen, D. (1998). Örgütlerde Kariyer Geliştirme ve Bir Uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, M.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Can, H. (1999). Organizasyon ve Yönetimi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Can, H. & A. Akgün. (2001). Kamu ve Özel Kesimde İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Can, N. (2013). Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks, CA: Sage, s. 116-124.
  • Çiftçi, B. (2007). İnsan Kaynakları Yönetimi / Kariyer Planlaması. Bursa: Ekin Kitabevi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler İçin Çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları (2. Baskı.) Ankara: PEGEM-Akademi.
  • Demirbilek,T.(1994). Örgütlerde Kariyer Danışmanlığı Hizmetleri. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 9, (11).
  • Enes, F. & Çalık, T. (2006). Kariyer Yönetimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Ereş, F. (2004). Milli Eğitim Bakanlığında Kariyer Yönetimi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ettington, D. R. (1998), Successful Career Plateauing, Journal of Vocational Behavior, 52(1),72-88.
  • Ference, T. P., Stoner, J. & Warren, E. (1977), Managing the Career Plateau, Academy of Management Review, 2, s.602-612.
  • Gibbs, G. (2007) Analysing Qualitative Data. SAGE Publications Ltd., New York, USA.
  • Ginzberg, E., Ginsburg, W. & Herma, J. L. (1959). Occupational choice: an approach to a general theory. New York: Columbia Univer. Press,
  • Hall, D. T. (1976). Careers in organizations, Glenview, IL: Scott, Foresman.
  • Hall, D.T. & Moss, J.E, (1998). The new protean career contract: Helping organizations and employees adapt, Organizational Dynamics, Winter, 22-37.
  • Ivancevich, J. (1983). ManagingforPerformance. Texas: Business Publications Inc.
  • Judge, T. A. Higgins, C. A., Thoresen, C. J., and Barrick, M. R. (1999), The big five personality traits, general mental ability, and career success across the life span, Personnel Psychology, 52 (3), 621-652.
  • Kurt, M. (2007). Öğretmen ve yöneticilerin “öğretmenlik kariyer basamakları” uygulamasına yükledikleri anlamlar. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Niğde Üniversitesi, Niğde
  • Near, J. P. (1984), Reactions to the Career Plateau, Business Horizons, 27 (4),75-79.
  • Noe, R. (1999). İnsan kaynaklarının eğitim ve gelişimi. (Çev: Canan Çetin) Ankara: Betya Yayıncılık
  • Oğuzkan, F. (1993), Eğitim Terimleri Sözlüğü, Ankara: Emel Matbaacılık
  • Özden, C. (2007). Bireysel Kariyer Yönetimi. İstanbul: Akis Kitap
  • Özden, M.C., (2001) Bireysel Kariyer Yönetimi. Ankara: Ümit Yayıncılık
  • Özgen, H., A. Öztürk & A. Yalçın. (2005). İnsan Kaynakları Yönetimi.Adana: Nobel Kitabevi.
  • Power. S. (2009). Midcareer renewal: A research agenda for the twenty-first century, in: Baugh: G.& Sullivan.E (eds), Maintaining focus, energy and options over the career. Charlotte, North Carolina:Information Age Publishing, Inc, 107-134)
  • Richie, B. S., Fassinger, R. E., Linn, S. G., Johnson, J., Prosser, J., ve Robinson, S. (1997). Persistence, connection and passion: A qualitative study of the career development of highly achieving African American-Black and White Women. Journal of Counseling Psychology, 44 (2), 133-148.
  • Roe, A. (1957). Early determinants of vocational choice. J. Counsel. Psychol.,4, 212-217.
  • Schuler, R. (1993). Personnel& Human Resource Management. New York: John Willey and Sons
  • Stroh, L., Brett, J., & Reilly, A. (1992), All the right stuff: A comparison of female and male managers‟ career progression, Journal of Applied Psychology, 77(3), 251-260.
  • Sullivan: , Martin, D., Carden, W. & Mainiero, L. (2003), The road less traveled: How to manage the recycling career stage, Journal of Leadership and Organizational Studies, 10(2), 34-42.
  • Sullivan, Baruch, Y. (2009) Advances in Career Theory and research: A Critical Review and Agenda for Future Exploration, Journal of Management, 35(6),1542-1571
  • Sullivan: E. (2009), Maintaining focus, energy and options over the career. Charlotte, North Carolina: Information Age Publishing, Inc, 107-134.
  • Super, D. E. (1957), The psychology of careers, Harper, New York.
  • Super, D. E. 1980. “A Life-span, Life-space Approach to Career Development.” Journal of Vocational Behavior 16, 282-298.
  • Super, D.E. (1984) Career and life development, in: Brown, D. and Brooks, L. (eds), Career choice and development, San Francisco: Jossey-Bass.
  • Şahin, G. (2007). Eğitim örgütlerinde kadın yöneticilerin yeri ve kariyer sorunları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi SBE, İstanbul.
  • Taşçıoğlu, C. (2006). Eğitim Sektöründe Kariyer Yönetimi Uygulamalarının Örgütsel Performans Üzerindeki Etkileri: Teori ve Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Tortop, N. (1999). Personel Yönetimi. Ankara. Yargı Yayınları.
  • Tunçer, P. (2012). Değişen İnsan Kaynakları Yönetimi Anlayışında Kariyer Yönetimi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2012, 31(1), 203-233.
  • Werther, W.B ve Davis, K (1989) Human Resources and Personenel Management. McGraw-Hill International Editions,
  • Wilson, T. & Davies, G. (1999), The changing career strategies of managers, Career Development International, 4(2)s.101-107.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 52 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömer Yahşi 0000-0003-3872-6010

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2020
Kabul Tarihi 18 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 52 Sayı: 52

Kaynak Göster

APA Yahşi, Ö. (2020). İlçe Millî Eğitim Müdürlerinin Kariyer Giriş Evresinde Yaşadıkları Sorunlar. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 52(52), 644-675. https://doi.org/10.15285/maruaebd.696441