Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖZEL DERSHANELERDE COĞRAFYA EĞİTİMİ

Yıl 2001, Sayı: 4, 101 - 112, 09.10.2013

Öz

Özel dershaneler, liseden üniversiteye geçişte köprü vazifesi gören öğretim
kurumlandır. İlk özel dershaneler, 1974 yılında 625 Sayılı Özel Öğretim
Kurumlan Kanununa dayanarak İstanbul ve Ankara gibi büyük şehirlerde faaliyete
başlamıştır.



Özel dershanelerde bir yıldan az bir sürede bütün lise müfredatının işlenmesi
zorunluluğu vardır. Bu nedenle konular öğrencilere özlü bir şekilde anlatılır.



Coğrafya dersinin ilk ünitelerini fiziki coğrafya konuları oluşturmaktadır.
Türkçe-matematik alanındaki öğrenciler sayısal konularda başarılı oldukları oranda
coğrafya dersinden de daha fazla soru çözebilmektedir. Sözel alandaki öğrencilerin
çoğunluğunun fen ve matematik bilgileri zayıftır. Sözel alandaki öğrenciler, tarih,
coğrafya ve felsefe grubu dersleri içinde, en fazla coğrafya dersinden
zorlanmaktadır.



Deneme sınavları sonucunda görülen başarısızlığın nedenini çok az öğrenci
kendi eksikliğinde ararken, büyük çoğunluğu coğrafya öğretmenini sorumlu
görmektedir. Bu sebeple özel dershanelerde öğretmen-öğrenci ilişkilerinde en
fazla problemin yaşandığı derslerin başında coğrafya gelmektedir.



Coğrafya öğretmenlerinin, özel dershanelerde başarılı olmaları için, derse
ön hazırlık yapmaları, öğrencilerle iyi bir diyalog kurmaları ve kısa, net ifadelerle
konunun özünü öğrencilere kavratmaları gerekmektedir. 

Kaynakça

  • DİE-1999: Sayılarla Türkiye ve Avrupa Birliği 1991-1996 s.8-9, Ankara.
  • DOĞANAY, H.-1983 : Okullarımızda Coğrafya Öğretiminin Temel Meseleleri, Milli Eğitim ve Kültür Derg., Sayı 19, s.23-33, Ankara.
  • DOĞANAY, H.-1986: Coğrafya Lisans Dersleri Hakkında Öğrencilere Öneriler. Atatürk Üniv. Fen-Edebiyat Fak. Araş Derg. Sayı 14, Erzurum.
  • DOĞANAY, H.-1989: Coğrafya ve Liselerimizde Coğrafya Öğretim Programlan. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Coğrafya Araştırmaları Derg. Sayı 1, s.7-24, Ankara.
  • DOĞANAY, H.-1993: Coğrafyada Metodoloji. Genel Metotlar ve Özel Öğretim Metotları. MEB. Yay. Öğretmen Kitaplan Dizisi No: 187, Ankara.
  • EFE, R.-1996-1997 Coğrafyada Yeni Yaklaşımlar. Coğrafya Eğitiminde Çağdaş Metot ve Teknikler. Marmara Üniv. Marmara Coğ. Derg. Sayı 1, s. 135-149, İstanbul. ELİBÜYÜK, M.-1998: Ülkemiz Ortaokul ve Liselerinde Coğrafya Dersinin İşlenişi. ABD, Almanya, Fransa ve Türkiye’de Tarih Coğrafya Eğitimi Sempozyumu. Bildiriler, s. 18-20, TÖMER Dil Öğretim Merkezi, ANKARA.
  • EROL, O-1987 : Orta Öğretim Kurumlarında Coğrafya Öğretimi. Ortaöğretim Kurumlarında Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Sorunları. Türk Eğit. Dem. Yay. Öğretim Dizisi, No:5, s.75-96, Ankara.
  • NİŞANCI, A.-1980: Okullarda Coğrafya Öğretimi Hakkında Bazı Düşünceler. Atatürk Üniv. Ede. Fak. Araş. Derg. S. 12, s.343- 350, Ankara.

Geography Education in the Private Courses

Yıl 2001, Sayı: 4, 101 - 112, 09.10.2013

Öz

The Private
Courses are educational institutions which have the duty of being a bridge
between High Schools and Universities. The fırst private courses opened in 1974
through the Private Educational Institutions La w, number 625, in big cities
such as İstanbul and Ankara.

In the private
courses it is obliged to end up the whole high school curriculum in a time less
than a year. As a of result of this, the subjects are briefly given to the
students.

The first units
of the geography are Physical geography. Students who study in Turkish-Maths
field, can do more questions in the degree they succeed in numerical field.
Most of the students who are in verbal field are not good at Science and maths.
The students who are in verbal field have difficulty mostly in geography, among
history, geography and philosophy lessons.

Only a few
students feel guilty for not being successful in the trial exams but most of
them think that the geography teachers are responsible for this. Thus, in the
private courses geography is the most problematic lesson among the lessons.









To be successful
in the private courses, the geography teachers should be prepared for the lessons,
they should have good relation with the students and have the student’s learn
the essence of the lessons using brief and clear expressions. 

Kaynakça

  • DİE-1999: Sayılarla Türkiye ve Avrupa Birliği 1991-1996 s.8-9, Ankara.
  • DOĞANAY, H.-1983 : Okullarımızda Coğrafya Öğretiminin Temel Meseleleri, Milli Eğitim ve Kültür Derg., Sayı 19, s.23-33, Ankara.
  • DOĞANAY, H.-1986: Coğrafya Lisans Dersleri Hakkında Öğrencilere Öneriler. Atatürk Üniv. Fen-Edebiyat Fak. Araş Derg. Sayı 14, Erzurum.
  • DOĞANAY, H.-1989: Coğrafya ve Liselerimizde Coğrafya Öğretim Programlan. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Coğrafya Araştırmaları Derg. Sayı 1, s.7-24, Ankara.
  • DOĞANAY, H.-1993: Coğrafyada Metodoloji. Genel Metotlar ve Özel Öğretim Metotları. MEB. Yay. Öğretmen Kitaplan Dizisi No: 187, Ankara.
  • EFE, R.-1996-1997 Coğrafyada Yeni Yaklaşımlar. Coğrafya Eğitiminde Çağdaş Metot ve Teknikler. Marmara Üniv. Marmara Coğ. Derg. Sayı 1, s. 135-149, İstanbul. ELİBÜYÜK, M.-1998: Ülkemiz Ortaokul ve Liselerinde Coğrafya Dersinin İşlenişi. ABD, Almanya, Fransa ve Türkiye’de Tarih Coğrafya Eğitimi Sempozyumu. Bildiriler, s. 18-20, TÖMER Dil Öğretim Merkezi, ANKARA.
  • EROL, O-1987 : Orta Öğretim Kurumlarında Coğrafya Öğretimi. Ortaöğretim Kurumlarında Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Sorunları. Türk Eğit. Dem. Yay. Öğretim Dizisi, No:5, s.75-96, Ankara.
  • NİŞANCI, A.-1980: Okullarda Coğrafya Öğretimi Hakkında Bazı Düşünceler. Atatürk Üniv. Ede. Fak. Araş. Derg. S. 12, s.343- 350, Ankara.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beşeri Coğrafya
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halil Kurt

Yayımlanma Tarihi 9 Ekim 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2001 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kurt, H. (2013). ÖZEL DERSHANELERDE COĞRAFYA EĞİTİMİ. Marmara Coğrafya Dergisi(4), 101-112.
AMA Kurt H. ÖZEL DERSHANELERDE COĞRAFYA EĞİTİMİ. Marmara Coğrafya Dergisi. Ekim 2013;(4):101-112.
Chicago Kurt, Halil. “ÖZEL DERSHANELERDE COĞRAFYA EĞİTİMİ”. Marmara Coğrafya Dergisi, sy. 4 (Ekim 2013): 101-12.
EndNote Kurt H (01 Ekim 2013) ÖZEL DERSHANELERDE COĞRAFYA EĞİTİMİ. Marmara Coğrafya Dergisi 4 101–112.
IEEE H. Kurt, “ÖZEL DERSHANELERDE COĞRAFYA EĞİTİMİ”, Marmara Coğrafya Dergisi, sy. 4, ss. 101–112, Ekim 2013.
ISNAD Kurt, Halil. “ÖZEL DERSHANELERDE COĞRAFYA EĞİTİMİ”. Marmara Coğrafya Dergisi 4 (Ekim 2013), 101-112.
JAMA Kurt H. ÖZEL DERSHANELERDE COĞRAFYA EĞİTİMİ. Marmara Coğrafya Dergisi. 2013;:101–112.
MLA Kurt, Halil. “ÖZEL DERSHANELERDE COĞRAFYA EĞİTİMİ”. Marmara Coğrafya Dergisi, sy. 4, 2013, ss. 101-12.
Vancouver Kurt H. ÖZEL DERSHANELERDE COĞRAFYA EĞİTİMİ. Marmara Coğrafya Dergisi. 2013(4):101-12.