Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COĞRAFYA’DA BEŞ TEMEL KAVRAM VE BUNLARIN ÖĞRETİM METOT VE TEKNİKLERİ

Yıl 2002, Sayı: 5, 27 - 41, 09.10.2013

Öz

Çağdaş coğrafyanın başlıca temel
kavramlarından bir kısmı da konum, yer, insan-çevre ilişkisi, dolaşım ve bölge
diye hatırlanabilirler. Ülkelerin ve insanların birbirine yaklaştığı globalleşen
dünyamızda doğal (fiziki) ve kültürel (beşeri) çevrenin birbirinden ayrılmaz
bir bütün olduğu ve insanın bu bütün içinde çok önemli bir rol oynadığı
görülmektedir. Yerküre ‘nin bölümleri olan litosfer, hidrosfer, atmosfer,
biyosferin birbirleriyle ve insanla çok sıkı bir ilişkisi vardır. Bundan dolayı
yer küreye onu çevreleyen atmosferle birlikte bu terimlerin bütününü ifade eden
'ekosfer' denilmektedir. Beş ana coğrafi temanın öğretilmesi coğrafyanın
anlaşılması ve ekosfer içinde insanın rolünün kavranması bakımından büyük önem
taşır. Bu çalışmada bu kavramlar açıklanmış ve bunların pratik öğretilmesi ile
ilgili örnek uygulamalar verilmiştir. 

Kaynakça

  • DOĞANAY, H. (1993) Coğrafya ’da Metodoloji. MEB yay. Öğretmen Kitapları Dizisi no. 187, İstanbul
  • EFE, R. (1997) Coğrafyada yeni yaklaşımlar, coğrafya eğitiminde çağdaş metot ve teknikler. Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı 1, s. 135- 150, İstanbul.
  • EFE, R., NOVAKOWSKI, N. (2000) Land use planning in Earthquake- Prone Areas. International Symposium on Desertifıcation. Proceedings, page 217-221. June 13-17, 2000, Konya, Turkey
  • EFE, R., NOVAKOWSKI, N. (2000) Sustainability and environmental planning: Finding the appropriate tools. 29th International Geographical Congress. Abstracts p. 383, 14-18 August 2000, Seoul, Korea.
  • EFE, R. (2000) Gölcük ve Düzce Depremleri-1999. Fatih Üniversitesi yayınlan, no.7. İstanbul, ISBN 975-303 007-X
  • EFE, R., NOVAKOWSKI, N. (2000) The mapping of earthquakes and seismic risk with GIS: Issues and strategies. 2 nd ICGESA International Conference on GIS for Earth Science applications. Proceedings page 6. 11-14 Sept. 2000, Menemen, İzmir, Turkey.
  • EFE, R (2002) Coğrafyada öğretme ve öğrenme yöntemleri. Uluslararası katılımlı, 2000’li yıllarda I. Öğrenme ve Öğretme Sempozyumu. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi, 21-31 Mayıs 2002, Özetler kitabı, s 114-115, İstanbul.
  • EFE, R (2002) Türkiye ve İngiltere’de ilköğretim coğrafya kitaplanmn metot ve teknik yönünden karşılaştınlması. Uluslararası katılımlı, 2000 li yıllarda I. Öğrenme ve Öğretme Sempozyumu. Marmara Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi, 21-31 Mayıs 2002, Özetler kitabı, s 461- 462, İstanbul.
  • HOPKINS, G. (2001) Education World, USA. JOINT COMMITTEE on Geographic Education of the National Council for Geographic Education (NCGE) and the Association of American Geographers (AAG). The Five Themes of Geography. 1984, USA
  • MC KNIGHT, T.L. (1993) Physical Geography. Universitiy of Califomia. Los Angeles. Prentice-Hall Publ. U.S.A.
  • ÖZEY, R., EFE, R., DELİORMAN, A (1998) İlköğretim Sosyal Bilgiler 6-7, Bayrak yayınlan, İstanbul.
  • SEKİN, S. (1996) Günümüz Türkiye’sinde coğrafya eğitiminde sorunlar ve çözüm önerileri. Marmara Üniversitesi 2. Ulusal Eğitim sempozyumu bildirileri. S. 266-176, İstanbul.
  • SELÇUK BİRİCİK, A. (1999) İlk ve orta öğretim kurumlannda coğrafya öğrtemine yetiştirmeye yönelik bazı gelişmeler. Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı 3, cilt 2, s. 1-12, İstanbul
  • ŞAHIN, C. (2001) Ortaöğretim coğrafya müfredat programı hakkında bir araştırma. Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı 3, cilt 2, s. 125-138, İstanbul.
  • ÜNLÜ, M. (2001) Özel ilköğretim okulanndaki öğrencilerin coğrafya eğitimine yaklaşımlan. Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı 3, cilt 2 s. 139-158, İstanbul.
  • WAUGH, D. (1994) The wider world. Thomas Nelson and Sons Ltd. Hong Kong.

The five themes in Geography: Teaching methods and techniques of the five themes

Yıl 2002, Sayı: 5, 27 - 41, 09.10.2013

Öz

Location, place, human-environment interaction,
movement and regions are the five specific themes that cover all subjects in
geography. Globalization brought countries and human closer. The natural and
human environments cannot be separated from each other, and human plays a very important
role in this interrelationship. The relationships of four spheres namely;
lithosphere, hydrosphere, atmosphere and biosphere are so strict that the earth
planet is called ecosphere. The learning and teaching of five themes in geography
is very important in terms of to understand the importance of geography and the
role of human in ecosphere. This paper aims to explain the five themes and
gives some teaching methods and techniques of these themes. 

Kaynakça

  • DOĞANAY, H. (1993) Coğrafya ’da Metodoloji. MEB yay. Öğretmen Kitapları Dizisi no. 187, İstanbul
  • EFE, R. (1997) Coğrafyada yeni yaklaşımlar, coğrafya eğitiminde çağdaş metot ve teknikler. Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı 1, s. 135- 150, İstanbul.
  • EFE, R., NOVAKOWSKI, N. (2000) Land use planning in Earthquake- Prone Areas. International Symposium on Desertifıcation. Proceedings, page 217-221. June 13-17, 2000, Konya, Turkey
  • EFE, R., NOVAKOWSKI, N. (2000) Sustainability and environmental planning: Finding the appropriate tools. 29th International Geographical Congress. Abstracts p. 383, 14-18 August 2000, Seoul, Korea.
  • EFE, R. (2000) Gölcük ve Düzce Depremleri-1999. Fatih Üniversitesi yayınlan, no.7. İstanbul, ISBN 975-303 007-X
  • EFE, R., NOVAKOWSKI, N. (2000) The mapping of earthquakes and seismic risk with GIS: Issues and strategies. 2 nd ICGESA International Conference on GIS for Earth Science applications. Proceedings page 6. 11-14 Sept. 2000, Menemen, İzmir, Turkey.
  • EFE, R (2002) Coğrafyada öğretme ve öğrenme yöntemleri. Uluslararası katılımlı, 2000’li yıllarda I. Öğrenme ve Öğretme Sempozyumu. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi, 21-31 Mayıs 2002, Özetler kitabı, s 114-115, İstanbul.
  • EFE, R (2002) Türkiye ve İngiltere’de ilköğretim coğrafya kitaplanmn metot ve teknik yönünden karşılaştınlması. Uluslararası katılımlı, 2000 li yıllarda I. Öğrenme ve Öğretme Sempozyumu. Marmara Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi, 21-31 Mayıs 2002, Özetler kitabı, s 461- 462, İstanbul.
  • HOPKINS, G. (2001) Education World, USA. JOINT COMMITTEE on Geographic Education of the National Council for Geographic Education (NCGE) and the Association of American Geographers (AAG). The Five Themes of Geography. 1984, USA
  • MC KNIGHT, T.L. (1993) Physical Geography. Universitiy of Califomia. Los Angeles. Prentice-Hall Publ. U.S.A.
  • ÖZEY, R., EFE, R., DELİORMAN, A (1998) İlköğretim Sosyal Bilgiler 6-7, Bayrak yayınlan, İstanbul.
  • SEKİN, S. (1996) Günümüz Türkiye’sinde coğrafya eğitiminde sorunlar ve çözüm önerileri. Marmara Üniversitesi 2. Ulusal Eğitim sempozyumu bildirileri. S. 266-176, İstanbul.
  • SELÇUK BİRİCİK, A. (1999) İlk ve orta öğretim kurumlannda coğrafya öğrtemine yetiştirmeye yönelik bazı gelişmeler. Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı 3, cilt 2, s. 1-12, İstanbul
  • ŞAHIN, C. (2001) Ortaöğretim coğrafya müfredat programı hakkında bir araştırma. Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı 3, cilt 2, s. 125-138, İstanbul.
  • ÜNLÜ, M. (2001) Özel ilköğretim okulanndaki öğrencilerin coğrafya eğitimine yaklaşımlan. Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı 3, cilt 2 s. 139-158, İstanbul.
  • WAUGH, D. (1994) The wider world. Thomas Nelson and Sons Ltd. Hong Kong.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beşeri Coğrafya
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Recep Efe

Yayımlanma Tarihi 9 Ekim 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2002 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Efe, R. (2013). COĞRAFYA’DA BEŞ TEMEL KAVRAM VE BUNLARIN ÖĞRETİM METOT VE TEKNİKLERİ. Marmara Coğrafya Dergisi(5), 27-41.
AMA Efe R. COĞRAFYA’DA BEŞ TEMEL KAVRAM VE BUNLARIN ÖĞRETİM METOT VE TEKNİKLERİ. Marmara Coğrafya Dergisi. Ekim 2013;(5):27-41.
Chicago Efe, Recep. “COĞRAFYA’DA BEŞ TEMEL KAVRAM VE BUNLARIN ÖĞRETİM METOT VE TEKNİKLERİ”. Marmara Coğrafya Dergisi, sy. 5 (Ekim 2013): 27-41.
EndNote Efe R (01 Ekim 2013) COĞRAFYA’DA BEŞ TEMEL KAVRAM VE BUNLARIN ÖĞRETİM METOT VE TEKNİKLERİ. Marmara Coğrafya Dergisi 5 27–41.
IEEE R. Efe, “COĞRAFYA’DA BEŞ TEMEL KAVRAM VE BUNLARIN ÖĞRETİM METOT VE TEKNİKLERİ”, Marmara Coğrafya Dergisi, sy. 5, ss. 27–41, Ekim 2013.
ISNAD Efe, Recep. “COĞRAFYA’DA BEŞ TEMEL KAVRAM VE BUNLARIN ÖĞRETİM METOT VE TEKNİKLERİ”. Marmara Coğrafya Dergisi 5 (Ekim 2013), 27-41.
JAMA Efe R. COĞRAFYA’DA BEŞ TEMEL KAVRAM VE BUNLARIN ÖĞRETİM METOT VE TEKNİKLERİ. Marmara Coğrafya Dergisi. 2013;:27–41.
MLA Efe, Recep. “COĞRAFYA’DA BEŞ TEMEL KAVRAM VE BUNLARIN ÖĞRETİM METOT VE TEKNİKLERİ”. Marmara Coğrafya Dergisi, sy. 5, 2013, ss. 27-41.
Vancouver Efe R. COĞRAFYA’DA BEŞ TEMEL KAVRAM VE BUNLARIN ÖĞRETİM METOT VE TEKNİKLERİ. Marmara Coğrafya Dergisi. 2013(5):27-41.