-
Coğrafya ve coğrafya eğitimi denildiğinde aklımıza neler gelir? Aslında
her şey coğrafyanın konusunu oluşturur. Öncelikle dünyanın oluşumu, uzay,
dünyanın şekli, buna bağlı olarak meydana gelen birçok olay, iklimlerin
oluşumu, dünyaya dağılışı, yeryüzü şekillerinin oluşumu ve dağılışı, nüfus ve
yerleşme yani insan, ve onun yaşadığı ortam, tarım, sanayi, ulaşım, ticaret
hayvancılık vs. gibi çok sayıda konu sıralanabilir. Coğrafya eğitiminin verimli
olması için coğrafyanın hayatımızdaki karşılığının, coğrafyanın hayatımıza
olan etkisinin de verilmesi gerekir. Bir başka değişle, sadece coğrafi bilgi
değil, o bilginin bize ne kattığı nerede işimize yarayacağıdır. Verilen bilgi sınıf
dışında kullanılmıyorsa o bilginin geçerliliği yoktur. Bunun içinde verilen her
bilginin dünya üzerindeki çevremizdeki, hayatımızdaki karşılığının öğrenilmesi
gerekir. Coğrafya eğitim/öğretiminin verimli olması için salt bilgi sunumunun
ortadan kalkması gereklidir. Coğrafya öğretimde en önemli sorun, öğrencilerin
ve öğretmenlerin derse bakış açısı ile öğrencinin bilgiler yığınında boğulması
ve bu bilgileri pratik yaşamla bağdaştırılmamasıdır. Bu araştırmayla,
Türkiye’de coğrafya öğretmen adaylarının coğrafya eğitim/öğretiminin ne
olduğu, ne olması gerektiği, etkililiği ve sorunlarının neler olduğunu anlamanın
önemli bir katkı sağlayacağı ortadadır. Bu nedenle, çalışmanın amacı coğrafya
öğretmen adaylarının, coğrafya eğitim/öğretiminin öğretiminin ne olduğu, ne
olması gerektiği, etkililiği ve sorunlarının neler olduğu ile ilgili görüşlerini
belirlemektir. Bu araştırmada öğretmen adaylarının görüşleri incelenerek nitel
verilere dayalı bir çalışma yapılmıştır. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim
Fakültesi Orta Öğretim Sosyal Alanlar Coğrafya Eğitimi anabilim dalı tezsiz
yüksek lisansında öğrenim gören, toplam 35 öğrenci araştırmanın çalışma
grubunu oluşturmaktadır. Bu çalışmada veriler, öğretmen adaylarının coğrafya
eğitim/öğretiminin öğretiminin ne olduğu, ne olması gerektiği, etkililiği ve
sorunlarının neler olduğu ile ilgili görüşlerini öğrenmek amacıyla, bireysel ve
bir haftalık arayla aynı bireylerle tekrarlanan üst üste üç görüşme yapılmıştır.
Araştırmada, Coğrafya eğitimi ortaöğretim öğrencilerine yaşadığı çevreyi,
yaşadığı ülkenin ekonomik, kültürel değerlerini öğretmeyi amaçlaması gerekir.
Coğrafya öğretimi konularına göre öğrenciye geniş bir bakış açısı
kazandırmalıdır. Coğrafyada hem bilimsel içeriğine göre konular öğretilmeli ve sosyal eğitim konusu da vurgulanmalıdır. Coğrafya eğitiminde verilmek istenen
mesaj, çevreye duyarlı olunması gereğidir. Coğrafya eğitiminde önemli olan
öncelikle işlevselliğidir. Eğer öğrenilen bilgi hayatta işe yaramayacaksa
gereksiz bilgidir. Coğrafya öğretiminin en etkili şekilde yapılabilmesi için
bilgiler verilirken dünyadaki güncel olaylarla bağdaştırılması gerekir.
Öğretmenin amacı öğrenmeyi, öğretmek olmalıdır sonucuna ulaşılmıştır.
Toplum Coğrafya Eğitimi Eğitim Sosyolojisi Eğitim Programları Kültür Öğrenme-Öğretme Süreci Öğretmen Yetiştirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Eylül 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Sayı: 12 |