In this study, graduate theses in geography education are to be taken into consideration through a holistic view so that they could be focused from different standpoints. Graduate theses in this study have been reached as an outcome of searching in national thesis center (http://tez2.yok.gov.tr/). This study includes 422 graduate theses (360 master theses and 62 Ph.D. theses) in geography education. Names and s of the theses have been used in classifications which have been categorized in accordance with topics and target groups. It has been found out that there has gradually been an increase in terms of number and variety in graduate theses, “Teaching approaches, methods, techniques and strategies” have been among the most popular thesis topics, more than half of these theses are about secondary education and the rest is successively about primary and higher education and more than half of these theses have been completed in the institute of educational sciences. In this respect, tendencies and progresses along with deficiencies and needs have been revealed, and new suggestions have been offered.
Bu çalışmada, coğrafya eğitimi alanında tamamlanan lisansüstü tezleri,
bütüncül bir bakış açısıyla değerlendirmek ve yapılacak çalışmalara yeni bir
bakış açısı getirmek amaçlanmıştır. Araştırma konusunu oluşturan lisansüstü
tezler; ulusal tez merkezinde (http://tez2.yok.gov.tr/) yapılan tarama sonucu
elde edilmiştir. Bu çalışma; 2012 yılına kadar coğrafya eğitimi alanında
tamamlandığı tespit edilen 422 (360 yüksek lisans ve 62 doktora) lisansüstü
tezle sınırlıdır. Konularına ve hedef kitlelerine göre yapılan sınıflandırmada tez
adları ve özetleri dikkate alınmıştır. Çalışmada meta-analiz yöntemi
kullanılmıştır. Türkiye’de coğrafya eğitimi alanında 2000 yılından itibaren
tamamlanan lisansüstü tezlerin; sayısında ve konu çeşitliliğinde kademeli
olarak bir artışın yaşandığı, en fazla “Öğretim yaklaşımları, yöntemleri,
teknikleri ve stratejileri” konusunun çalışıldığı, yarısından fazlasının
ortaöğretime yönelik olduğu ve bunu sırasıyla ilköğretim ve yükseköğretimin
izlediği; tezlerin büyük bir bölümü eğitim bilimleri enstitülerinde yapıldığı
tespit edilmiştir. Çalışmanın sonunda; alanda yaşanan gelişme ve eğilimler,
eksik kalan ya da yeni çalışılacak alanlar tespit edilmeye çalışılarak bu
doğrultuda önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 27 |